Hopp til innhold

Recommended Posts

Ikke hørt noe om regelendringer.

Har vært et par kjappe turer i havet i Salangen og testa sjøørreten nylig, men ikke mye aktivitet å melde om. Heller det motsatte. Tenkte å prøve litt i helga også, meeeeen så var det værmeldinga da . . . .

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Jasså, du henger med fortsatt?

Gikk nesten og ventet på at denne tråden skulle dukke opp

Har ikke deltatt på grunneiermøtet, vet ikke om det har vært engang. Reglene fra fylket er vel de samme som i fjor, fredning 03-06 og 15-18 samt mandag kl 18 (i praksis kl 15) til tirs kl 18. Jeg kan ta en tlf oppover og sjekke om det er innført noen andre begrensninger. I fjor ble det bestemt at det ikke var lov å fiske fra båt mindre enn 200m fra elvesona. Men det var vel bare positivt for de som stod på land, vil jeg tro.

Skal du på åpninga, Stefan?

RuneW

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Æ ska på åpninga ja!

Har ferie de tre første ukene i juli så regne med endel døgn i elva da ja...

Nu har det kommet ennu et skudd på stammen sia sist, så kan vel ikkje ta for gitt så mange døgn som før - å overlate 3 unga mellom 2 mnd og 5 år te min fru e vel nokka på kanten over lengre tid!

Vi ses nok ska du se!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Veldig bra timet ferie!

Jeg bestilte billetter i dag, reiser oppover tors 2. juli og blir til man 6. Og så blir det noen dager i slutten av juli.

Tro det kan bli ekstra trøkk på kortene i år, ser at mellionfesken også kan fanges i vassdraget, i tillegg til i fjorden. Håper likevel folk flest holder seg i fjorden, er vel betydelig mer sjøørret der enn i vanna og elva så tidlig.

Du får komme oppom sone 3 hvis det passer sånn og vise meg hvordan du tok storingen i fjor...

Og grattis med familieforøkelsen!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hørt rykter om brukbare fangster i havet. Sjøl har jeg vært for lite ute å svingt stanga til å kunne si noe om situasjonen. På mine to turer i havet i juni har jeg sett en del aktivitet av sø, så helt mørkt er det nok ikke. Men spent på sjørøya i år.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Kvoten er på fem sjørøyer, ja.

Og dette må man ha i bakhodet når man ser på den voldsomme nedgangen i sjørøyefangsten de siste par årene. Det har blitt strammet veldig inn på hvor mye man kan ta (tidligere var det ikke bag-limit), i tillegg ble det i fjor innført et fredningsdøgn per uke. Klart slike ting gir utslag i fangststatistikken, selv om det nok ikke forklarer hele nedgangen. (Fredningsdøgnet tror jeg forresten var for å skåne laksen, men det hjelper jo røya også)

Fatter'n var på Strokkenes i går - så ikke en eneste fisk!

Godt å høre at røya ikke har begynt å vandre opp enda. Ser at vannstanden stiger nå, så den er nok i ferd med å gjøre seg klar :thumbup:

RuneW

Endret av Blowfish

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jepp, e bare å oppfordre til moderasjon på uttaket av sjørøye. Neste steg kan fort bli stenging av sjørøyefisket i Salangselva om nedgangen fortsetter.

Fikk ei pen sjørøye i havet 12. juni som så ut til å være nylig kommet i havet. Den var ennå rød i buken og ganske mager. Det skulle bety nokså sen røye som ikke vil vandre på elva før langt ut i juli. Nå var den tatt i Løksebotnområdet så det kan være at den tilhører det vassdraget, men den så vitterlig ut som en Salangs-røye :biggrin: .

Normalt sett skulle det være tid for røyevandring på elva nå, den største først osv. Men har opplevd å få nygått sjørøye oppunder kiloen i begynnelsen av august, så her kan det absolutt variere. Uansett skal røya få være i fred for min del i år.

Nå er det bare 2 dager igjen til startskuddet går . . . . men da er jeg langt unna.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Var nedover en tur i helga, men fisket ikke pga det elendige været. Var endel turer nedpå brua på Strokkenes. Mye fin røye på tur oppover så det ut til. Endel fin laks også, men SØ så jeg ingenting til. Er vel ørlitegrann tidlig kanskje. Ellers bra vannføring.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hvor langt opp i elva går fisken,er det stopp i Kistefossen?

Nei, er laksetrapp ved Kistefossen, så fisk kan vandre videre innover. Hvor langt har jeg ikke inngående kjennskap til, men har hørt at det er observert anadrom fisk ved Polar Zoo.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Nei, er laksetrapp ved Kistefossen, så fisk kan vandre videre innover. Hvor langt har jeg ikke inngående kjennskap til, men har hørt at det er observert anadrom fisk ved Polar Zoo.

Det er observert laks/sjøørret i vannet ovenfor Polar Zoo!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har tenkt på en gutte-tur i slutten av aug,og har tenkt og campe ved elva(om det er lov og slå opp telt langs elva).Er ute etter s-røye os sø,og er ikke "glad i kø fiske".(fisker gjerne litt lenger opp i elva,med mindre fisk,en og stampe sammen med folk,og er ikke i veien for ørret og harr heller)Er det noen som vil komme med noen tips ang plasser og tips,ville det vært Knall :biggrin:

Wegard

Endret av ulvhedin

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

I slutten av august kan det nok være slutt for sjørøya sin del, særlig i nedre deler av elva (nedenfor Øvervatn). I øverelva kan du nok kanskje støte på noen røyer, men det er uansett sent på sesongen for denne karen.

SØ derimot er det bortimot høysesong for i slutten av august. Fisken finner du i hele vassdraget og det er nok av plass for å si det sånn! Køfiske finner du vel stort sett bare nede ved munningen.

Lykke til.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takk for svar Ante :msn-wink: Går røya tidlig ut i sjøen igjen eller fosvinner den langt opp i "systemet"?

Røya overvintrer i vannene den og noe går også opp i øverelva, så går den i sjøen igjen på våren/forsommeren.

På linken under finner du hvem som selger kort fra Kistefossen og ned. I august kan det også være trangt i noen av sonene i vannene i tillegg til de aller nederste sonene, men i øverelva er det nok mulig å få gå i fred mange steder.

http://www.elvelund-camping.no/fiske-i-sal...a.51124.no.html

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Røya overvintrer i vannene den og noe går også opp i øverelva, så går den i sjøen igjen på våren/forsommeren.

På linken under finner du hvem som selger kort fra Kistefossen og ned. I august kan det også være trangt i noen av sonene i vannene i tillegg til de aller nederste sonene, men i øverelva er det nok mulig å få gå i fred mange steder.

http://www.elvelund-camping.no/fiske-i-sal...a.51124.no.html

Vær oppmerksom på at fiskereglene som ligger på campingen sine nettsider er utdaterte.

Fredning fra 0300-0600 og 1500-1800. I tillegg er det døgnfredning fra mandag ettermiddag til tirsdag ettermiddag (kl 1800).

Enig i at slutten av august er best for sø, utfordringen for elvefiskere er at vannstanden vanligvis er veldig lav da - om det ikke kommer mye regn. Sone 3 f.eks. er ei perle, men på klassisk høst-vannstand er det begrenset med plasser fisken kan stoppe her. Da er vannenen bedre.

RuneW

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har pratet med han som selger fiskekort rundt Kistefossen.Fått litt info der,jeg spurte om døgnfredning,men det hadde han ikke fått med seg...Får ta et døgn i sjøen også da,står sikkert no "gøy" og venter uti der også :biggrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det er ikke bra at kortselgerne ikke kjenner reglene...

Dette ble innført av fylkesmannen i fjor, og gjelder årene 2008-2012.

'Hviledøgnet' ville jeg personlig brukt i Bardu-elva :thumbup:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg