Hopp til innhold

Recommended Posts

Da syns jeg det er på tide med en ny Driva tråd :) . Hvilke forventninger, håp og tro har vi om årets sesong?

For min egen del startet sesongen i begynnelsen av januar, i Øksendalen. Huff det var kaldt, og ikke en fisk å se. Ble nok etter to timer. Neste tur var først i mars. Like dårlig. Etter fem – seks turer uten antydning til fisk, mistet jeg en kjempefisk på flua på Flåøya på rundt 0,5 kg :) . De neste to turene gikk like dårlig. Kjente ikke fisk og så kun en sjøaure som var oppe (+ en mega stor laks). Da var vi kommet til påska og april. Jeg begynte helt å miste trua. Det hadde vært noen utrolig dårlige sesonger i elva (2006-2008), skulle det bli enda dårligere i år? Men så i midten av april løsna det litt. Så faktisk litt fisk og fikk to små (0,5 og 1,4), men det var da litt liv og det var nesten ikke lus på fisken. Siste helga i april kom svigerfar på den årlige sjøaure turen. Vi booka oss inn på Trædalen i Sunndalen fra torsdag til søndag, og meldte oss på den nasjonale sjøaure konkurransen. Jeg fikk kun to fisk (en var støing) den helga, men samboeren og svigerfar dro ni stk fra 0,6-4,1. Samboeren ble faktisk nr to i landet :) . På lørdag var det helt sykt med fisk en periode. Jeg rakk nesten ikke og fiske. Sprang stort sett med hov, tok bilder og satte ut/kakka fisk. Det hele stod vel på en times tid. Fy f… svigerfar hadde på en stor en. Etter det var det noen napp innimellom og vi så svær sjøaure ”skvale” i brislingstimene. Utrolig mye av den i år for øvrig. Det har også til tider vært mye fugl og niser å se. Da ble jeg litt mer optimist :) . Forrige torsdag var jeg atter på plass i Sunndalen i forbindelse med jobb. Tok da en tur ut til favorittplassen for å sjekke forholda. Fikk ikke noe og kjente ingen ting. Det var heller ikke en fugl og eller nise å se. Da ble jeg litt mer bekymra igjen :) . Men dagen før hadde det vært bra med fisk der, og jeg hørte at dagen etterpå var det heller ikke så verst. Så da gikk det litt bedre igjen :) .

Jeg så utrolig mye sjøauresmolt på siste turen og jeg hører fra andre at det er særdeles mye av den (bl.a. www.sjff.net). Da vi el-fiska i Driva i høst fant vi meget bra med aure i ”smolt størrelse”, men elendig med 0+(årsyngel) og 1+ (fjorårsyngel). Dette har nok sin naturlige forklaring i svært dårlig med gytefisk de siste 3 (medregnet 2008) åra). For øvrig var det heller skralt med laks bortsett fra Grensehølen. Der var det bra. Men det har det stor sett bestandig vært.

De fiskene vi har fått i år har vært i meget god kondisjon, bortsett fra en støing. Den som samboerne tok på 4,1 hadde en kondisjon på nesten 1,0. De andre har vært gjellfisk og ligget mellom 1,1 og 1,2. Fulle av brisling har de også vært. Det har i tillegg vært lite lus. Sju lus er det meste jeg har telt på en fisk. Skal vi rose oppdrettsnæringa for det synkroniserte avlusinga her? Ikke vet jeg, men de siste to åra syns jeg det har vært lite lus. 2006 og 2007 var helt j.. forøvrig. Så blir jeg litt mer positiv igjen :) .

Men hva så med årets sesong? Det er helt klart at det ”mangler” noen årsklasser (eller de er meget svake). Uvisst av hvilken grunn (det begynner å bli dårlig med en del arter av sjøfugl også….). Jeg tro den blir så der, men øyner håp for 2010 og 2011.

Men uansett blir det bare synsing. Laksestart nærmer seg med stormskritt og da blir man lett veldig optimistisk

Hva tro dere om årets sesong i Driva? Hvordan har deres erfaringer i fjorden vært så langt?

Øyvind

Endret av salmo trutta

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Flott du bringer opp denne linken, alt jeg vet er at sjøørret fiske ikke har vært så dårlig over hele "fjøla", salamo trutta, jeg bare sier, se på nabo fjorden, "say no more"

Skal gi deg rapport på linken hvis jeg skal til driva i august.

Men dere andre som vet noen, fortell, fortell :wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg ser på fiskebørsen at det blir tatt en og annen ørret i elva nå. Ser ut til at nesten samtlige er på rundt 1-1,4kg. Er det et tegn på en brukbar årsklasse?

Men kludden ser ut til å være fullstendig fraværende. Med et pent unntak på over 5kg.

Endret av knutis

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det ser nok ut som kludden er fraverende ja ,og skjer det ikke noe i løpet av 14 dager så er jeg redd det blir nok en dårlig sesong I Driva ,og det er veldig synd for det finnes ikke noe mere spennende en nattfiske etter kludden. Har vært i elva 7 ganger i år uten å ha sett eller kjent fisk.

Så noe innspirasjon og spenning får man da ikke av å fiske i Driva lenger .Og nå kom da dette raset igjen ,så vi som bor utenfor oppdølsstranda kommer oss ikke lenger inn til Sunndalsøra med bil. Så nå blir det vel Surna i stedet og Søya når det lir litt ut på sommeren med regnflommer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det ser nok ut som kludden er fraverende ja ,og skjer det ikke noe i løpet av 14 dager så er jeg redd det blir nok en dårlig sesong I Driva ,og det er veldig synd for det finnes ikke noe mere spennende en nattfiske etter kludden. Har vært i elva 7 ganger i år uten å ha sett eller kjent fisk.

Så noe innspirasjon og spenning får man da ikke av å fiske i Driva lenger .Og nå kom da dette raset igjen ,så vi som bor utenfor oppdølsstranda kommer oss ikke lenger inn til Sunndalsøra med bil. Så nå blir det vel Surna i stedet og Søya når det lir litt ut på sommeren med regnflommer.

Jævlig trist å høre at Driva(enda en elv...)går dukken,hvor mange oppdrettsanlegg ligger utover i fjorden nå?Surna har desverre enorm tilbakegang av sø/laks den også,men kanskje Søya og Todalselva kan gi noe.Var oppover i åpningsuka og fiska sø i Todalsfjorden,virker som en grei bestand der ennå,ihvertfall liv i sjøen og hoppende sjøørret både med flua i kjeften og uten :biggrin: tvi-tvi,når det gjelder hele nordvestlandet og møre. Pistus

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Der er ikke helt tomt for kludd tydeligvis:

Det sies/ryktes at det er tatt en 70-80 fisk på SJJF sine vald siden torsdags kveld, så det har nok vært bra oppgang de siste dagene... Dog er 90 - 95% tatt på mark.. Flua vil den ikke ha virker det som.. flere fluefiskere som har gått blant mark/slukfiskerne har ikke kjent et eneste drag.. Elva går vel på rundt 250 kubikk ved Elverøy, og er lett farget, så det er vel det man kaller klassisk markelv.. Vil tro at når den klarner opp og vannstanden faller noe så kommer fluefangstene også...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Nei nå ble jeg vill da jeg så på børsen!!!!! Dette lover bra for sesongen utover. Satser på at fisken snart blir kvalm av all marken, og skynder seg til Oppdal. Jeg har noen nye fine fluer fra "salmo trutta" som skal gi meg arhundrets fangst i år;-) Gleder meg!

Mvh Geir

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Nei nå ble jeg vill da jeg så på børsen!!!!! Dette lover bra for sesongen utover. Satser på at fisken snart blir kvalm av all marken, og skynder seg til Oppdal. Jeg har noen nye fine fluer fra "salmo trutta" som skal gi meg arhundrets fangst i år;-) Gleder meg!

Mvh Geir

Ser ikke ut til at kludden har blitt kvalm enda ihvertfall,og det blir den vel heller ikke så lenge som elva går såpass stor.

Men det er da positivt med så mye stor kludd og jeg håper at det fortsetter utover juli og august og at det ikke er bare et blaff.Når det blir litt mørkere om natta, da skal disse store kludder lokkes av mine fluer. :thumbup:

Men jeg tror begynner å bli kvalm av disse grobianene i Driva , :scared: At de orker å gå med disse sleipe ormene år ut og år inn uten å prøve noe annet det er for meg en gåte ,og fisken kan da heller ikke smake spesielt godt heller.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det lover bra at det blir fanget såppas med stor sjøaura over flere dager. Men det som ikke ser så bra ut er at det nesten ikke er tatt fisk mellom 2 og 5 kg (grovt sett). Virker som det mangler noen årsklasser her. At det i tillegg virker for å være heller dårlig med de yngre årsklassene av yngel i elva er heller ikke bra, så her tror jeg vi må være litt forsiktig med å juble for tidlig. Var på ett nes i Øksendalen på fredag for å se etter en blåse med logger i forbindlese med ett merkeprosjekt vi har i Driva og Sunndalsfjorden. Blåsa var av en eller annen merkelig grunn borte. Siden en blåse med logger som ble satt ut i munningen av Driva i midten av mai ble funnet igjen i havna i Kristiansund begynner vi å lure på hva som skjer. Men det jeg så ellers på neset gleder meg. Det var helt utrolig med sjøauresmolt der. At det var flere tusen er jeg sikker på. Det kokte av smolt der og innover fjorden mot Sunndalsøra.

Merkeprosjektet vi har gående i Driva og fjordsystemet har som hensikt og kartlegge adferd til sjøauren. Prosjektet skal merke 50 sjøaurer og er ett samarbeid mellom NINA, NIVA og SJFF (Sunndal Jeger og Fiskerforening). Fisken som blir merket vil bli logget både i elver (helt ut til Batenfjordselva) og i fjorden ut til Kristiansund. I tilegg blir det loggere i fjorden innover mot Todalen. Prosjektete vil gå til ca neste jul da senderne varer i minimum 16 måneder.

Vi har siden onsdag i forrige uke hatt en fangstkasse i munningen av Driva der fiskere kan putte fisk i for merking. Den kassa er nå blitt tømt for fisk to ganger siden da av ukjente. Totalt mangler vi fire fisker. Det er ikke det store antallet men forferdelig irriterende og det skaper mye ekstra arbeid for oss som driver med dette prosjektet. Ikke minst for SJFF som har fått mye av ansvaret for innfanging av fisk. Dette er ett viktig prosjekt både for å finne ut mer om sjøaurens vandringsmønster og ikke mist i forbindelse med kampen mot G. salaris i regionen. Det er derfor svært beklagelig at noen ikke helt tenker over konsekvensen av hva de gjør når de tømmer fangstkassa på dette viset.

Øyvind

Endret av salmo trutta

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

noen som vet om det er tatt noe fisk lenger opp i elva eller?

Jeg fikk ikke noe svar på den der gitt.. Er vel like mye underrapportering der som i resten av elva da sikkert!

Jeg får ta meg en tur innover å sjekke selv hvordan fisket er da :msn-wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hadde en tur med slukstanga lenger ut i fjorden i kveld, på fjøseid. Ble lite sei og lyr som var det vi var ute etter. Masse småørret, 1-200g i området. Var ikke til å unngå at noen beit på. Samtlige var i godt hold og med lite lus! Fikk også en på 6-700g. Samme med den! Lover godt. Har fått ørret her som har vært bortimot ødelagt av all lusa tidligere år.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

http://www.opp.nu/index.cfm?event=doLink&a...rontFamID=24483

Endelig er det noen som gjør noe positivt for sjøauren i Driva :thumbup: . At Opdal Jæger & Fiskarlag (OJFL) innførere sesongkvote på sjøauren skal de ha all ære for (reportasjen er forøvrig dårlig skrevet og mange poeng med at de innfører dette er ikke tatt med).

På fiskebørsen på www.auraavis.no er det meste av det som er tatt i elva i år registrert. Fangsten imponerer kanskje noen men ikke meg. For det første er det så langt tatt bare ca 400 sjøaurer (drøyt 1100 kg). Videre er gjennomsnittsvekta "skremmende høy". Noe som kan tyde på forgubbing i bestanden. Det som kanskje er mest bekymringsfult er at det grovt sett nesten ikke finnes sjøaure mellom 2 og 5 kg. Det tyder på at det mangler noen årsklasser. At de tre yngst årsklassene av aure i elva er svært svake etter elendig gyting de tre siste åra (2006-2008) gjør heller ikke situasjonen på sikt noe bedre. Hadde bare de andre grunneierlaga også vært sitt ansvar bevist og gjort det samme som OJFL kunne dette blitt bra. Spesielt da de i nedre deler av elva. Det er tross alt her det desidert største uttaket av sjøaure er.

Kommentaren under artikkelen om at OJFL tok livet av stamlaksen i fjor har forøvrig ikke rot i virkeligheten. Laksen døde ved et uhell under oppbevaring fram til stryking og OJFL hadde ingen ting med dette å gjøre. Etter at den laksen døde ble det gjort en stor dugnadsinsats i midten av oktober for å fange inn ny laks. Dette var ikke enkelt da det nesten ikke var laks igjen på elva etter at fiskesesongen var over. Desverre var alle de som ble godkjent genetisk utgytt. Normalt har forøvrig laksen i Oppdal gytt i slutten av oktober så her var man derfor maksimalt uheldig.

Øyvind

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Husk det er fortsatt grådighetskulturen og mark fiskerne som regjerer i Driva Øyvind.

Det ender vel med snart at vi ikke har noen fisk å fiske på lenger.Det er bare å innføre kun fluefiske hele sesongen,du ser hva som tar mest fisk i Driva (MARK).Det blir vel resultatet før eller siden,kun lett fiske hele sesongen og det vil si kun fluefiske.

Hvis tingene utvikler seg med den negative tendensen det har gjort de siste årene så har vi ikke noen fisk igjen å

fiske på snart :scared: . Har vært flere turer i Søya i år også der er det veldig dårlig ,nesten ikke fisk å se.

Har vært 16 turer i Driva i år da uten et eneste på napp på flua og når det er så dårlig så mister jeg i hvertfall motivasjonen .

Kåre!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Husk det er fortsatt grådighetskulturen og mark fiskerne som regjerer i Driva Øyvind.

Det ender vel med snart at vi ikke har noen fisk å fiske på lenger.Det er bare å innføre kun fluefiske hele sesongen,du ser hva som tar mest fisk i Driva (MARK).Det blir vel resultatet før eller siden,kun lett fiske hele sesongen og det vil si kun fluefiske.

Hvis tingene utvikler seg med den negative tendensen det har gjort de siste årene så har vi ikke noen fisk igjen å

fiske på snart :scared: . Har vært flere turer i Søya i år også der er det veldig dårlig ,nesten ikke fisk å se.

Har vært 16 turer i Driva i år da uten et eneste på napp på flua og når det er så dårlig så mister jeg i hvertfall motivasjonen .

Kåre!

Ja den kulturen har jeg sett nok av i år!

Her er enda en artikkel om saken over:

http://oppdal.adressa.no/index.php?option=...79&Itemid=1

Øyvind

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ja den kulturen har jeg sett nok av i år!

Her er enda en artikkel om saken over:

http://oppdal.adressa.no/index.php?option=...79&Itemid=1

Øyvind

Ja tror med sikkerhet at dette må bli vegen og gå for og få opp igjen større bestand men problemet er bare at det er fiskerne selv som ikke overholder kvoter , det vet jeg spesielt om fra Gaula der jeg fisker mest. Til og med grunneiere og fremleiere (som det er flust av) sier det er bare og ta det de får for og kjøre opp prisen så mye som mulig . Der er det i store deler av elva snart bare griske grunneiere som rår .

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Øvre Driva ligger i Oppdal kommune og der er det ingen begrensninger når det gjelder markfiske. Døgnfredningen gjelder heller ikke for Driva i Oppdal.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Øvre Driva ligger i Oppdal kommune og der er det ingen begrensninger når det gjelder markfiske. Døgnfredningen gjelder heller ikke for Driva i Oppdal.

Men det burde vært restriksjoner på uttak av laks! Det ble foreslått, som vist i diverse linker tidligere i tråden, en sesongkvote på 5 stk laks og 5 stk sjøaure. Synd at fiskerne selv ikke tok det ansvaret når det ble som det ble. Går en gjennom laksebørsen ser en at enkelte laksefiskere har tatt over 20 lakser i denne sesongen, kanskje mer. Jeg ble selv kritisert for å ha tatt over 20 lakser for noen år tilbake. Da var det en kar som klaget på redskapsbruken, samt uttak. Den gang var det et overordnet forvaltningsmål å få ut så mye laks som mulig i driva for å unngå en oppsving i gyro populasjonen. Denne karen har tatt over 10 lakser i år. Uansvarlig mener nå jeg. Nå trenger vi laks og sjøaure til genbanken, knyttet opp mot planleggingen av fiskesperre. Genene som laksen og sjøauren i øvre driva representerer er verdifulle når en skal sette opp en fiskesperre, og nekte fisken adgang i øvre deler i en 10- 15 år.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Men det burde vært restriksjoner på uttak av laks! Det ble foreslått, som vist i diverse linker tidligere i tråden, en sesongkvote på 5 stk laks og 5 stk sjøaure. Synd at fiskerne selv ikke tok det ansvaret når det ble som det ble. Går en gjennom laksebørsen ser en at enkelte laksefiskere har tatt over 20 lakser i denne sesongen, kanskje mer. Jeg ble selv kritisert for å ha tatt over 20 lakser for noen år tilbake. Da var det en kar som klaget på redskapsbruken, samt uttak. Den gang var det et overordnet forvaltningsmål å få ut så mye laks som mulig i driva for å unngå en oppsving i gyro populasjonen. Denne karen har tatt over 10 lakser i år. Uansvarlig mener nå jeg. Nå trenger vi laks og sjøaure til genbanken, knyttet opp mot planleggingen av fiskesperre. Genene som laksen og sjøauren i øvre driva representerer er verdifulle når en skal sette opp en fiskesperre, og nekte fisken adgang i øvre deler i en 10- 15 år.

Og hva er vitsen med kvoter i elva når det gjelder sjøørreten når det er fritt fiske etter den i sjøen.

Dette regulerer seg selv når det er lite fisk så fanges det lite fisk.

Før ble da sagt fra disse forskerne at Laksen som gikk opp i Driva var rømt oppdrettslaks.

Men nå har det blitt ren Drivalaks av den og det er da veldig merkelig.

I år så tok jeg 14 laks i Driva ,Men så er det 4 år siden sist jeg fikk laks i denne elva.

Nei la nå elva få ordne seg selv,håper nå innderlig at den byggingen av fiskesperre blir skrinlagt, for blir den satt opp så er elva ødelagt for all fremtid,det er jeg temmelig sikker på.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Forslaget til fiskeregler for perioden 2010-2014 har kommet fra fylkesmannen i Møre og Romsdal. Må si jeg stusa litt. Det er foreslått forbud mot å fiske med markfiske i Driva (sunndal), men dette gjelder ikke for de som er under 16 år og får kyndig veiledning :blink: Vedder på at det er mange av de mest ihuga markfiskerne som nå kommer til å adoptere både en og to unger for å være sikker på å få fylt frysern med sjøaure.

Tror kanskje et evt totalforbud mot markfiske eller ett forbud mot det i nedre deler (sone 1) + sesongkvote hadde vært en bedre vei å gå men...

Øyvind

Endret av salmo trutta

Del dette innlegget

Lenke til innlegg