Hopp til innhold
Erlendw

Tips & triks for instruktører

Recommended Posts

Intensjonen med denne tråden er at folk som driver med instruksjon i fluekasting, både "profesjonelt" og på hobbybasis, kan dele/diskutere pedagogiske virkemidler med hver andre.

Det er også fritt frem for bidrag fra ikke-instruktører. Har du vært på kurs og opplevd en eller annen åpenbaring pga noe instuktøren sa eller gjorde, så fortell om det!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Jeg har i løpet av årenes løp opplevd/overvært at det finnes flere retninger innen kasteinstruksjon. (Jeg tenker da på formidling, ikke de ulike tekniske/teoretiske retningene innen kasting).

Den klassiske Se på Meg-skolen, der instruktøren demonstrerer et kast og ber eleven om å herme.

Steinerskolen - Fluestanga i hånda, fri lek og utprøving, med lett korrigering underveis.

Forelesningen - Instruktøren bruker mesteparten av tiden på å dosere teori.

Trappetrinnskolen - Steg for steg gjør man øvelser som leder frem mot målet.

Sistnevnte "skoleretning" er godt representert av Mathias Lilleheims zzzZAP. Enkle øvelser, som isolert sett virker obskure, men satt sammen utgjør et grundig pedagogisk fundament. Selv er jeg "skolert" gjennom Mathias instruktørudanning (et samarbeid mellom han og NJFF), og har benyttet zzZAP-plattformen på mine kurs, de siste 3 årene. Det har vist seg vesentlig mer effektivt enn opplegget jeg brukte før, som jeg må innrømme var et relativt planløst sammensurium av triks fra diverse bøker og artikler. Selv om mange av virkemidlene kom fra karer som Lefty, Arden og Krieger, var de (i mine hender) ikke like effektfulle.

Nå er jeg ikke fullstendig hjernevasket av Mathias! :) Det finnes åpenbart mange andre måter å gjøre ting på. Den andre instruktøren som har betydd mye for meg, er Steven Mear. Han lærte meg like mye om tohåndskasting på en dag, som jeg hadde klart å lære meg om enhåndskasting på egenhånd i løpet av en 10-årsperiode. Han fulgte en litt mildere form for trappetrinn-opplegg, men det var virkningsfullt. Han var naturligvis også svært heldig med eleven. :biggrin:

Når man holder kurs dukker det hele tiden opp nye problemstillinger. Man bør ha evnen til å forklare et moment eller tema på minst 100 forskjellige måter, og helst skal man ha et sett med reserveøvelser i ermet. Fismens kastelab har hjulpet flere av mine kursdeltakere til å skjønne hvordan man setter bukter. Det gamle trikset hvor man stikker bunndelen av stanga ned i skjorteermet, har fått mange (spesielt karer over 50 år) til å slutte å knekke over for mye med håndleddet.

Cluet er åpenbart at på samme måte som at man aldri blir utlært som kaster blir man det heller ikke som instruktør. Dette forumet er stappfullt av dyktige instruktører og formidlere. Håper dere vil delta i diskusjonen. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

fin tråd! jeg har gjennom prøving og feiling , laget en "pakke" jeg pleier å servere. Min meteode er nok mer i retning av lefty...det er svært viktig at instruktøren SELV er komfortabel med metoden..kaste instruksjon er VANSKELIG . jeg har måttet forkaste mange ideer, som i egne øyne måtte være geniale, men som i praksis, viste seg ikke å fungere...man bør kanskje ha både en plan B og C....for mye teori og prAT har jeg godt helt bort fra..bare masse praktiske øvelser..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Spennende tråd!

Jeg har drevet som instruktør noen år og har etterhvert sett mange fluekastere "klekke". Jeg har hånd om rundt 100 stykker i året, og det som aldri slutter å forundre meg er hvor forskjellig mennesker lærer. Som Mel Krieger påpeker, så er menneskeheten delt inn i to grupper, -poeter og ingeniører (kanskje det er flere grupper også :-)) som lærer på ulikt vis. Så mitt bidrag inn i denne tråden er å hevde at som fluekastinstruktør må man passe seg for å låse seg i ett bestemt opplegg, man bør kanskje ha noen alternative eksempler/metoder i ermet for å treffe ulike personligheter med de riktige innlæringsteknikkene.

Når det gjelder inspirasjonskilder for "fluefiskedidatikk" så har jeg noen på begge sider av Atlanteren. Mel Krieger, Lefty Kreh, Göran Anderson, Sepp Fuchs, Bas de Bruin har lært meg mye. Men det som lærer meg mest er møtet med nye kastere. Ene kurset jeg kjører er et instruktørkurs, da lærer jeg virkelig mye. Det er noe med det å "lære å lære bort". Da må man virkelig reflektere rundt egne metoder :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

tja, på sett og vis. Jeg har EFFA sertifiseringen (som de selv mener er strengere :-)) Tror nå kravene der er ganske like, jeg.

Kult. I Norge er det vel bare du, Stener Skogmo og Steven Mear som har "internasjonal" sertifisering? Håper det kommer en anledning til å ta eksamen i Norge.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

bare å møte frem, blir på jakt & fiskedagene i august :-) anbefaler treningsleir med en som har sertifiseringen først. Ikke fordi det er såå fordømt vanskelig men de bruker å ha ganske stramme rammer på definisjoner av ulike kast. Og husk på at kastingen bare er en tredjedel av eksamen, resten går på tema vi diskuterer her (hvordan lære bort) og teori. Når jeg tok min sertifisering var det 12 som startet og 4 som sto..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Spennende tråd, selv for en som ikke er instruktør og heller aldri har vært på kastekurs.

Jeg har derimot sett mange filmer om fluekasting oppgjennom årene, og med noen få hederlige unntak, er dessverre elendig pedagogiske løsninger og liten eller ingen relevans til faktiske fiskesituasjoner en gjenganger for de aller fleste av dem.

Jeg har forresten også hatt gleden av å få litt veiledning fra blant andre Geir Hansen på innendørs kastetrening her i Bergen i vinter, og noe jeg har hatt stor nytte av, kanskje spesielt med tanke på egentrening i ettertid, er å bli vist flere mulige måter å løse et spesifikt problem på. Inspirasjonen man får av å se så dyktige kastere på nært hold har også vært gull verdt i seg selv.

Endret av sverreef

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Men litt tilbake til topic; et tips jeg vil dele er -pass på hyppige pauser! Legg gjerne inn annen nyttig info, eller sørg for andre former former for avbrudd på kastekurset ditt. Ca hvert 30. minutt er passe. Ingen blir gode fluekastere av å kastekastekaste på seg støle muskler ol, la de hvile seg litt og du vil se at kastingen ofte tar seg opp etter en pause.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

her er min lille observasjon: det første mange får høre er at stangen skal bevege seg "mellom 10 og 2 på en klokke."

Dette blir øyeblikkelig tolket som at stangen skal bevege seg i en bue. Resultatet kjenner vi: stangen føres i en jevn pendelbevegelse, akkurat som viseren på en klokke. Og da er vi med en gang ute og kjøre.

Jeg har bedre erfaring med å få folk til å konsentrere seg om hånden: at den stopper sånn omtrent rett ved siden av kinnbenet i bakslengen, og på høyde med brystet i fremslengen. Det ser ut til å være lettere for folk å forholde seg til, og de får aldri det uheldige bildet av en stang som beveger seg i en stor bue.

For selv om stangen i og for seg beveger seg mellom 10 og 2 vet du og jeg at bevegelsen som tar den mellom ytterpunktene får stangtuppen til å følge en rett linje. Og det er da vi snakker om å male taket.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Staffan lindstrøm lærte meg et kult triks en gang....hvis du bruker kort klump og mono skyteline, som jeg gjør for å lære bort dobbeltrekk.....kan det være smart å lage en løkke å holde i på skytelina. (i begynnelsen)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Mye av dette med å lære bort fluekasting handler om å skape gode mentale bilder for kursdeltakerne. Et bilde jeg har brukt mye er "-tenk deg at du skal sende papirfly". Det gir ikke en perfekt bevegelse, men sier noe om akselerasjon, stopp og rett linje. Det kan også være en bra kur for å dempe kraftbruk hos "ekte mannfolk" som kompenserer dårlig teknikk med rå kraftbruk.

Endret av Tore Litleré Rydgren

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei!

Fin tråd! Jeg har hatt gleden av å kunne speykast helt siden 1985 og lærte det av Arthur Oglesby ved å studere en video som jeg lånte noen dager. For å si det enkelt så kopierte jeg hele teknikken inn på "netthinna" og fant ut av kastet på den måten. Helt siden 1985 har jeg fungert som en slags læremester for mange fiskekamerater og har også holdt noen kurs. Felles for de som har lært seg kastet er at det har tatt tid. De fleste lærte ikke kastet sånn uten videre eller på et kort kurs. Det virker som kastet må modnes litt i enhver før det blir skikkelig bra. Til å begynne med fikk de lina ut men uten særlig skyteevne. Etterhvert behersket de mer av vinklingen, men selv etter mange år med fiske trener de på kastet før sesongen uten å vinkle.

Noen få lærer kastet svært fort og de har vel et medfødt talent.

Tror slik som Erlendw at vi lærer på forskjellig vis, og hvis instruktøren makter å vise kastet uttallige ganger og samtidig klare å formidle dette videre med å beskrive det han gjør på ulike måter vil han ha en bedre sjans til å lære bort mere.

Når en kaster er i stand til selv å vite hva han gjør feil når kastingen ikke lykkes 100% har han det beste våpen til å utvikle seg til en dyktig kaster. Å for å utvikle seg kan det da være avgjørende med jevnlig opppfølging.

Av alle mine elever - hvis jeg skal kalle dem det er det svært vanlig at de gamle innøvde bevegelsene som fører til at kastet blir mindre vellykket stadig vender tilbake. Jeg tror at det derfor er svært viktig at de bevegelsene som innarbeides under innlæringen de første ukene bør følges opp med stadig små korrigeringer for ellers har de en tendens til å feste seg å kan bli et hinder for kasterens videre utvikling.

Morsomt er det at alle mine elever har protestert vilt når det kommer til venstre spey (de fleste er jo høyrehendt) Men etter å ha prøvd det er det bare et øyeblikk så kaster de faktisk bedre med venstrehånden øverst på håndtaket.

Merkelig ikke sant.

Jeg driver selv å trener Speykast med langliner og har selvfølgelig helt andre krav til kastingen enn de fleste fluefiskere. Alt i alt så trengs det ikke så store kasteferdigheter for å kunne ta laks i våre lakselver.

De fleste er jo fornøyd når de klarer å få snøret brukbart ut i elva og har ikke noe ønske om å perfeksjonere seg.

Hilsen Hans

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg kunne tenke meg bruk av video. Som en middels eller derunder begavet kaster, har jeg ingen problemer med å se hvordan et bra eller dårlig kast utføres, når andre gjør det. Men jeg har ikke særlig lett for å finne ut hva jeg selv gjør feil. Et opplegg hvor instruktøren hadde et videokamera og så viste meg hvordan jeg ser ut med stanga, sammenlignet med et korrekt kast, da hadde det blitt langt lettere å forstå hvordan jeg kan korrigere. Hvis jeg forstår det, blir det mer effektivt enn hvis det bare er instruktøren som ser hva jeg gjør feil.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei,

Min gamle mentor Rolf Enge (som desverre har gått bort), startet alltid med å la oss dvs. elevene sette stanga inn til hofta. Når du peiver med stanga inntil hofta (dvs kontakt mellom butt og hofte) vil du kjenne hvordan stanga arbeider eller rettere sagt hvordan stanga spennes opp. Det er slik stanga skal spennes opp/bevege seg under kastet. Det blir ganske likt effekten av å putte stanga i skjorteermen. Kontakten mellom hofte og stang forhindrer "løst håndledd".

Jeg har brukt denne metoden i mange år. Den anbefales også for å undersøke stengers aksjon. En stiv stang føles svært forskjellig fra en myk stang. Bare prøv så skal dere se.

mvh

tore

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

for å fortsette i samme tråd, tror jeg, dvs jeg er overbevist om at oppspenningen av stanga er essensen bak all kasting med stang, det være seg flue eller sluk. Stanga må lades (spennes opp), energien i spennet må overføres til snøret eller sluk uten tap.

Du kan tape energi ved at du 1) ikke spenner stanga godt nok opp f.eks ved at du starter bevegelsen uten stram line. eller 2) via håndledd/bevegelse (se forskjell mellom å peive stanga med eller uten hoftefeste) eller ved 3) å slippe bukta for sent eller tidlig. Det er også spennende å se hvordan ulike kastere bruker ulik mengde energi for å spenne opp "like mye" stang. som en god nr 4) komme stengenes egenskaper. Noen stenger er lettere å spenne opp enn andre.

Jeg liker å kjenne at jeg spenner opp hele stanga i hvert kast. Når jeg prøver enkelte litt stivere stenger i kl 7-8 har jeg opplevd at jeg ikke er sterk nok til å utnytte spennet i stanga. Dvs jeg kaster like langt som vanlig men jeg kjenner at stanga ikke spennes opp. Da er det mere jeg som kaster enn stanga for å si det slik.

En kompis hadde GLX klasse 8. Med ett 8er snøre var jeg ikke i stand til å spenne denne stanga opp...

Den 11 fot lange Kalmarstixen med 4er snøre derimot, er noe annet. Jeg lurer rett og slett på om det er stanglengden sammen med bevegelsen altså fysikken (kraft x vei) som gir en fantastisk kasteopplevelse. Til Sven... en tohånds med helaksjon på noen og 20 fot ville vært noe...

mvh

tore

mvh

tore

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

hei tore...takk for det...jeg har en 20fots prototype men den er alt for stiv i bunndelen.......greenhart,man.....ellers er jeg 100% enig i det du sier om å spenne opp stanga.....der ligger mye av nøkklen til mine lange kast, til tross for at jeg ikke er noen svær type....feeling og hurtighet....knall at du likte 11 foteren er det#7, eller #3? #7 tipper jeg...har ikke den selv men jeg har en B&W 11,3 5/6 og en clan...samme gata....ops carried away...fokus på oppspenning...det er essensen i leftys første bok ,flycasting with leftykreh 1970 trur eg....så ffor å instruere viderekomne er det etter min mening svært nyttig å kaste med DYPE vanskelige stenger.....her MÅ du få med bunnen den MÅ spennes først ellers blir det tailing loops. du må ha bra tracking ellers vrenger stanga seg over, og du må gjerne Slå litt over på slutten, fint for håndledd....jeg tenker at jeg får med bunnen først og presser kraft inn i klinga i løpet av akselerasjonen...her skiller jeg meg også litt fra andre teknikker.....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg er jo ikke noen instruktør, og skal la være å belemre klienter med mine middelmådige kasteferdigheter, men her er et par løse tanker rundt det med instruksjon og læring:

Generelt tror jeg at mange som driver med en eller annen form for instruksjon eller opplæring, det være seg "profesjonelt" som jeg gjør som lektor i vgs eller i forbindelse med mer hobbypregede ting, er for opptatt av sin egen instruksjon og undervisning! Det virker kanskje litt merkelig å si det, men det handler om å dreie fokus vekk fra spørsmålet "hvordan skal jeg undervise/forklare/formidle dette?" til "hva skal jeg gjøre for å få eleven/klienten/kunden til å forstå dette?" Det kan virke som en subtil nyanse, men noen ganger gjør den et hav av forskjell. I jobben min tenker jeg at den første kategorien er de som driver nokså tradisjonell formidling fra tavla - som kan være god eller mindre god - mens de andre er de (som regel flinkere) lærerne som klarer å komme ned til eleven på det nivået eleven er og klarer å se hvordan akkurat denne eleven skal hjelpes videre. Det krever både stor fagkunnskap, pedagogisk erfaring og evne til å "håndtere" forskjellige typer mennesker.

Jeg har vært borti begge kategoriene som kasteinstruktører også. Du har de som har en litt "mekanistisk" instruerende stil - "gjør etter meg", som jeg har en følelse av er nokså typisk for en del "tilfeldige" kurs rundt om? Siden Erlend nevner Steven M over her, kan han brukes som eksempel på den andre kategorien. Jeg hadde også, for noen år siden, noen timer med instruksjon hos ham og opplevde det som veldig bra. (Jeg har sett Steven instruere noen ganger senere, også.) Etterpå har jeg fundert litt på hvorfor disse timene var så gode, for det slo meg da vi var ferdige at jeg egentlig hadde blitt veldig lite "instruert". Det som skjedde, tror jeg, var at han så hvor problemene lå og hva jeg ikke hadde fått tak på, og at han fikk meg til å tenke og oppdage selv vha spørsmål og små kommentarer som gjorde at jeg kom videre fra det nivået jeg var på da. Det hele var også veldig avslappet og lite påtrengende. Jeg håper Steven tilgir meg for å skryte av ham i full offentlighet, men jeg synes som sagt denne formen for instruksjon er forbilledlig. For en annen klient ville det fungere bedre å bruke et annet opplegg, men det som kjennetegner en god instruktør er i mine øyne evnen til å tilpasse seg klienten både faglig og menneskelig, og da krever det at man kan veldig mye om det man skal drive opplæring i. (Og så må man være fri for dogmatiske oppfatninger av hva som er riktige kastestiler og riktig utstyr... :unsure: )

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ett annet tips til nye kastenisser/fluefiskere vil jo være å holde seg til ett stangmerke,eller en stang..det er store variasjoner på type aksjon og stivhet i stenger av forskjellige merker. Eksempelvis fikk jeg prøve den nye Zpey Instinct en ettermiddags stund i beiarn,og for all del det er en fabelaktig stang å kaste med..MEN jeg følte meg mye mer komfertabel med min gode,gamle HMSvII (3 år) og følte jeg hadde bedre kontroll og ''feeling'' på kastet ettersom dette er stangen jeg har hatt en stund og er vant med.

Har denne nå i 11.9, 13 og 14.3 fot kl 7-10 og er rustet for de fleste elver med ett stangmerke som jeg kjenner inn og ut og kan utvikle meg vidre på...

Helt feil,eller...?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei torese

Det er du som kaster hele tia(skal du ha ei stang som kaster sjæl så er den ikke til salgs ennå) :nono: jo lettere snøre jo mindre bøying (oppspenning) av stanga.Greit å trene med stive stenger og lette snører. :msn-wink:

Skal du ha med deg bånn av stanga mest mulig bør du starte "kl"3 skal du bruke toppen mest mulig starter du "kl"12

Og hvordan i allverden får man kastet uten å bøye(spenne opp) stanga ???

Og stanga har en minimal "fjæreffekt"-(pil og bue effekt) :blink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei,

På tide å vekke opp en gammel tråde da jeg desverre aldri fikk med meg siste innlegg.

I denne sammenhengen tenkte jeg nok mest på noe sånt som at du kan oppnå "tilnærmet" likt spenn i stanga med enten ved å bruke lang kastebevegelse (fra kl 3 til 9) eller kortere kastebevegelse (fra kl 1 til 11) med høyere hastighet. Kort kastebevegelse med høy hastighet og masse kraft ser for meg svært masete ut. For meg kan det se ut som at kastere som benytter denne stilen produserer mye entropi (varme).

mvh

tore

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei,

På tide å vekke opp en gammel tråde da jeg desverre aldri fikk med meg siste innlegg.

I denne sammenhengen tenkte jeg nok mest på noe sånt som at du kan oppnå "tilnærmet" likt spenn i stanga med enten ved å bruke lang kastebevegelse (fra kl 3 til 9) eller kortere kastebevegelse (fra kl 1 til 11) med høyere hastighet. Kort kastebevegelse med høy hastighet og masse kraft ser for meg svært masete ut. For meg kan det se ut som at kastere som benytter denne stilen produserer mye entropi (varme).

mvh

tore

Bare fint å vekke opp gamle tråder, Tore.

Liten kommentar; kort kastebevegelse med høy hastighet er heldigvis ikke synonymt med masse kraft... ja, i hvert fall ikke kraftBRUK.

Mvh. Jan.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg