Hopp til innhold
slate

Altaelva

Recommended Posts

Ser det ut til at det blir mye vann på fiske fra 1-6. Eller er det på vei ned, lite snø på vidda.? :msn-wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Har vel vært generelt lite snø i hele Finnmark i vinter, er ikke veldig høy vannstand akkurat nå, men tror heller ikke den største flommen har kommet. Er ennå en del snø i fjellet, håper den verste flommen kommer i slutten av Mai, så blir det ikke flom i første halvdel av Juni, slik som i fjor.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har vel vært generelt lite snø i hele Finnmark i vinter, er ikke veldig høy vannstand akkurat nå, men tror heller ikke den største flommen har kommet. Er ennå en del snø i fjellet, håper den verste flommen kommer i slutten av Mai, så blir det ikke flom i første halvdel av Juni, slik som i fjor.

Var ikke tidligfisket i fjor et av de beste i historien?

Første ukene er det vel nesten bare gjeldsfisk uansett.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Var ikke tidligfisket i fjor et av de beste i historien?

Første ukene er det vel nesten bare gjeldsfisk uansett.

Det tok seg opp mot slutten. Når man velger å se bort fra idiotene som stod og krøket fisk med 40g sluker, så var ikke fisket veldig bra før tidligst 10. juni. Generelt sett ble det tatt mye stor og fin fisk i hele fjor, også før st. hans. Men som sagt, de fleste som ble tatt på tilfeldigfisket var med sluk, krøket...de stengte jo til og med de 2 beste "sluksonene" pga for mye krøking.

Var selv vitne til aper som stod ved dyprenna i forbygninga, slapp sluken nedi så stod de og røkka i stanga med jevne mellomrom. Nesten så jeg gikk bort og spurte om de skulle ha en svenskepilk...forkastelig!

Endret av Hoaas

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ser det ut til at det blir mye vann på fiske fra 1-6. Eller er det på vei ned, lite snø på vidda.? :msn-wink:

Send STA til 48036189, så får du vannstand i meter, kubikkmeter og temperatur i Altaelva.

For øyeblikket 2.82 m, 443.4 m3 og 1.4 grader C.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Send STA til 48036189, så får du vannstand i meter, kubikkmeter og temperatur i Altaelva.

For øyeblikket 2.82 m, 443.4 m3 og 1.4 grader C.

Takk for den ja...Mvh Tom.. :msn-wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Nå tar du vel litt hardt i Hoaas!

det ble tatt en del fisk med krøking ja, men mesteparten av fisken som ble tatt ble nok tatt på flue. var mye i elva før 23 juni, og det "kokte" jo med fisk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg var også mye i elva før st. hans, i starten av juni kom det trær og isflak nedover elva, og den var sjokoladebrun, ikke akkurat fantastiske forhold. Jo lengere ut i juni man kom, jo bedre ble det. Og jeg har aldri nekta på at fjoråret var ett av de bedre årene i Altaelva, totalt sett.

Ser du på laksebarometeret til Altaposten, ser du en helt klar og tydelig forbedring fra 10. juni og utover.

http://www.altaposten.no/lokalt/nyheter/article161727.ece

Kan godt være at mesteparten ble tatt på flue, blir bare arg på slukfiskere som med viten og mening står og krøker fisk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Kor va oppsynet da?

De fikk beskjed om hva som skjedde etterhvert, og den siste halvannen uka var de verste "krøkesonene" stengt, blant disse forbygninga og midterfaret. For min del kunne slukfisket vært forbudt uansett hvilken tid det er på året. Jeg vet det sikkert er mange som fnyser av dette, men det er så jævla mye fisk som blir skadet av nettopp "krøkefisket"..men men..før i tiden fisket de jo med sluk året rundt i elva.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takk for den ja...Mvh Tom.. :msn-wink:

Dette er i beste fall en ustabil tjeneste. Har opplevd å sendt mld dit og fått svar uka etter :blink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Dette er i beste fall en ustabil tjeneste. Har opplevd å sendt mld dit og fått svar uka etter :blink:

Da har du vært uheldig:) Den gamle tjenesten hvor en ringte og fikk lest opp verdiene av en

"automat", den husker jeg kunne være ute i ukesvis..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Da har du vært uheldig:) Den gamle tjenesten hvor en ringte og fikk lest opp verdiene av en

"automat", den husker jeg kunne være ute i ukesvis..

Du har nok vært uheldig.

Foøvrig blir det kanonforhold fra 1.juni."Flommen" (max.450m3/s) er snudd og er nu under 300m3/s.

Ulempen er det blir trekkt på land uhorvelig mye støing.Den heng igjen når vannføringen e lav.

Får håpe folk ikke fisker på tradisjonelle støingplasser men det er nok for mye forlangt trur jeg.

Endret av leifm

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Du har nok vært uheldig.

Foøvrig blir det kanonforhold fra 1.juni."Flommen" (max.450m3/s) er snudd og er nu under 300m3/s.

Ulempen er det blir trekkt på land uhorvelig mye støing.Den heng igjen når vannføringen e lav.

Får håpe folk ikke fisker på tradisjonelle støingplasser men det er nok for mye forlangt trur jeg.

Kjenner til alt for mange som kun drar i elva for å fiske støing. "Da får æ i allefall nåkka" er som regle det man får til svar...håpløst, men men..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Kjenner til alt for mange som kun drar i elva for å fiske støing. "Da får æ i allefall nåkka" er som regle det man får til svar...håpløst, men men..

Ja det der "folkefisket" før St. Hans burde vært strengere regulert og kanskje stoppet?

Støing/gjeldfisk er nok mere verdifull for elva enn en tidligere har trodd.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ja det der "folkefisket" før St. Hans burde vært strengere regulert og kanskje stoppet?

Støing/gjeldfisk er nok mere verdifull for elva enn en tidligere har trodd.

Koffør i allverdens navn skulle fisket vært stoppet???

Har fisket mye før st hans, og jeg har tilgode å se noen som tar støing, og om en tar en fisk som har tenkt å være gjeldfisk den ene eller den andre sommeren, eller tidlig eller midt i sesongen, så er vel det helt det samme?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Koffør i allverdens navn skulle fisket vært stoppet???

Derførr slukfiske etter gjeldfisk. :msn-wink:

Altaelva er ei sein elv, dvs at hovedoppgangen starter sist i Juni. Hvorfor skal en da få lov til å stå å denge med sluk fra 1. Juni, mens en i andre elver starter først 15. juni, og det i elver som har tidligere oppgang enn Alta... ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ja det kunne vært en ide å startet "gratisfisket" litt senere feks 10.juni

Det er en handfull nygåtte fisker som taes før 10.juni

Men-....det hadde blitt borgerkrig hvis ALI hadde beslutttet det

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Altaelva ødelegger seg mer for hvert år som går. Elva blir ødelagt av de samme som prøvde å verne ho mot kraftutbygginga for så mange år siden. Fangstrapportene er vel gått ned med mer enn 50% siden glansdagane. I disse tider da villaksbestammen er så truet pga ytre påvirkninger skapt av oss selv, må fiskekulturen i Altaelva gjennomgå en drastisk endring hvis ungene til dagens fiskere skal ha muligheter for å oppleve noe i nærheten av dagets fiske.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

I disse tider da villaksbestammen er så truet pga ytre påvirkninger skapt av oss selv, må fiskekulturen i Altaelva gjennomgå en drastisk endring hvis ungene til dagens fiskere skal ha muligheter for å oppleve noe i nærheten av dagets fiske.

Hei.

Kan du utdype litt hvilke endringer du mener må til?

Erling

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Økt oppdrettsfisk de siste 10 åra, rømning og generelle bieffekter av den forurensninga som foregår i verden, kombinert med at altaelva i dette tilfellet er 50% dårligere enn i gamle dager pga kraftutbygginga. Da nytter det ikke å drive på i Alta slik jeg har fått det for meg, altså slå i hjel omtrent all fisk som blir tatt på land. Stemmer det at det blir fisket etter støinger i starten av sesongen, sier det også litt om hvor lite respekt om og hvor mye folk tar elva for gitt. Uansett så har vel laksebestammen i elva hatt en negativ kurve over en lengre periode, og jeg synes det er helt greit av meg å si at kulturen i elva må bedres. Da tenker jeg c & r når matfisken er sikret. Kan selvfølgelig ta mye feil da er jeg ikke har gjort meg opp like mye informasjon som jeg burde ha gjort.

Kristoffer

Endret av Kpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Økt oppdrettsfisk de siste 10 åra, rømning og generelle bieffekter av den forurensninga som foregår i verden, kombinert med at altaelva i dette tilfellet er 50% dårligere enn i gamle dager pga kraftutbygginga. Da nytter det ikke å drive på i Alta slik jeg har fått det for meg, altså slå i hjel omtrent all fisk som blir tatt på land. Stemmer det at det blir fisket etter støinger i starten av sesongen, sier det også litt om hvor lite respekt om og hvor mye folk tar elva for gitt. Uansett så har vel laksebestammen i elva hatt en negativ kurve over en lengre periode, og jeg synes det er helt greit av meg å si at kulturen i elva må bedres. Da tenker jeg c & r når matfisken er sikret. Kan selvfølgelig ta mye feil da er jeg ikke har gjort meg opp like mye informasjon som jeg burde ha gjort.

Kristoffer

Det e vel ikke nån elve kor det settes ut like mange storlaks som i alta vil æ tru... Men man kan jo heller diskutere effekten av c&r... Når det er lite vann og vanntemperatur over 18 grader f.eks.....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Uansett så har vel laksebestammen i elva hatt en negativ kurve over en lengre periode, og jeg synes det er helt greit av meg å si at kulturen i elva må bedres.

Det er vel heller slik at det har vært jevnt over øknende fangster siden midten av 90 tallet.. så får vi se hva tallene i år vil vise. http://www.altalaks.no/Default.aspx?id=6

Det er nok som Repparfjording sier. Ikke mange andre elver der andelen av c&r er høyere.

Erling

Del dette innlegget

Lenke til innlegg