Hopp til innhold
firji

Hva har du alltid med på tur?

Recommended Posts

Mener jeg har lest en tråd der folk skrev inn tips til hva de hadde med på turene sine.

har prøvd å søke på det ene og det andre, men klarer ikke finne tråden.

Kan godt starte en ny tråd her hvis ingen vet hvor den gamle er blitt av :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Mener jeg har lest en tråd der folk skrev inn tips til hva de hadde med på turene sine.

har prøvd å søke på det ene og det andre, men klarer ikke finne tråden.

Kan godt starte en ny tråd her hvis ingen vet hvor den gamle er blitt av :)

Whiskey?

esch-tjok :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Alltid, utenom fluefiskeutstyret?

Tollkniv, dolk, fyrstikker, dorull i plastpose :) , nok fotoutstyr, sitteplate, kaffetermos, halsskjerf/buff, reim, trekoppen, skjermforstørrelsesglass, penn og blokk, opptaker, hank, tynn hanske, myggavstøter, knotthindrer, antiklø.

Kommer ikke på mer...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Tar utgangspunkt i 2-4 dager på finnmarksvidda, dette har jeg da med:

1. Tilstrekkelig med mat, for en helge tur 1 natt har jeg 2 varm måliter, Real Turmat er genialt og anbefales. Ellers brød, pålegg, salt (i tilfelle fisk), drikke flaske og kanskje 1 par IS-te poser og husk smør.

2. Kopp, kok kaffe, kaffekjele, stekpanne (*hvis nødvendig), gassbrenner (*hvis nødvendig), fat og bestikk. HUSK regntøy, kan bety liv eller død :)

3. Godt med skift, 2-3 par sokker, hue og hansker (vet aldri når kulda biter), avispapir (genialt til og tørke ut skoa hvis du trør godt ned i myra) og generelt husk altid godt me klær, så mye at du har en gradering helt ned mot 0 grader. Dette er for meg en regel når jeg drar på vidda, stoler aldri på værmeldinga.

4. Sovepose, (god og varm uansett hvis du er noen mil unna sivilisasjon og dekning), fjellduk (fin og ha rundt seg ved bålet om kvelden eller ha rundt soveposen hvis det er kaldt), liggunderlag (et must hvis du tar sikte til og sove om natta :P) og telt hvis ikke kompissen har tatt med.

Andre småting: Myggspray, cigar?, snus, nedbrytbar dopapir, kanskje litt sjokolade til kaffen, GPS eller kart og kompass. Og altid godt humør.

Har sikker glemt noe men dette er i allefall ting jeg altid har med meg på en skikkelig viddetur :D, blir nesten syk jeg gleder meg sånn til en slik tur igjen :D, 6 uker og første turen går av stabelen, hurrah!.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Engelsk cocker spaniel, håndlaget kniv, kobberkjele, kaffe i reinskinnpose, trekopp, fyrtøy, splitcanestang, fluesnelle av eksklusivt merke(Saracione), fluer, snægg(nylon), sitteunderlag i tovet ull, oppblåsbar barbara, dopapir, og et Dagens Næringsliv.

Endret av san miguel

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Mange snedige saker folk har med på tur ja.

Jeg bruker alltid å glemme en vesentlig ting, slik at jeg har noe å skylde på når fisken ikke biter!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Mer enn ett spø, flere snører.

Siden det blir mest laksefiske og ofte kveldstid: penger til bensinstasjonsmat + penger til trøstesoftis. Blir mye softis!

Når det er sagt har jeg vel glemt det meste også:

Glemt stang

Snelle

Snører

Mat

Kaffe

Drikke

Vadere

Vadesko

Solbriller

Fluebokser

Noe av det verste er å glemme soveposen eller liggeunderlag når man skal overnatte i elva, det har også skjedd.

Tidligere brukte jeg håv, men har sluttet med det siden den uvesentlige tingen alltid ble gjenglemt=dyrt i lengden.

Kjøpte engang en magnet til å holde håven, glemte håven og dermed en av delene på magneten.

Siden det meste har blitt glemt og siden jeg av og til lærer av mine feil er feilprosenten betydelig redusert de siste 5 årene, skjønt jeg stod senest i september i fjor uten stenger ved elva idressa fullt vadeutstyr og sneller klar for å bli skrudd på stanga.

Endret av Tres Bien

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Alltid, utenom fluefiskeutstyret?

Tollkniv, dolk, reim, tynn hanske,

Kommer ikke på mer...

Kan det være at Hr Lucky Fly ikke er så "Lucky" lenger og at han ikke er med oss etter deres neste tur???

:scared:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Noe av det verste er å glemme soveposen eller liggeunderlag når man skal overnatte i elva, det har også skjedd.

Kjenner meg igjen, blir så jekla våt uten sovepose, har derfor gått over til å sove ved elva ;-)

Ellers så har eg med ein svartkjele med ein pose kaffi oppi, i tillegg til ein liten lynlåspose med tørr never og fyrstikker.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg