Hopp til innhold
thsolbe

Bruhølen i Orkla

Recommended Posts

Skal fiske i Orkla for første gang i sommer. Fisket skal foregå i Bruhølen fra 5. - 8. Juli.

Noen som har noen tips om hva slags fluer jeg bare "må" ha? :)

Har flytesnøre på tohåndsen, er dette greitt, eller bør jeg kjøpe synk snøre?

Mvh.

Tor Helge

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Hei, Tor Helge!

Har fisket mye i Bruhølen. Skal fiske der en uke i år og. Fin plass, men er nok dessverre en del forandret til det dårligere de siste årene. Har lagt seg en god del grusmasse nederst på valdet de siste årene slik at dette "fluestrekket" er blitt grunnere og med mer plan bunn. Dette har gjort at fisken ikke stopper der i den grad den gjorde tidligere. Nå går den mye mer rett gjennom dette korte valdet og det gjelder å vere i elva når det passerer fisk.

Hadde ikke følt meg komfortabel kun med ren flyteklump. Skaff deg et par polyleadere i forskjellig synkegrad i tillegg. Kan og vere greit med en synkeklump i tilfelle stor og tung elv. "Normalt" sett har du elv på 30-60 kub. når du er der, men jeg har selv opplevd regnflommer der elva passerer 200 kub. i juli.

På normal/lav vannføring er det ikke blitt lett å ta fisken med flua på dagen og klarver i Bruhølen etter forandringene i elva. Sats da heller på nattfiske, har hatt mange gode opplevelser på nattestid på dette valdet. Har en mistanke om at dere kanskje er mange fiskere som skal fiske valdet...? Da kan det og vere lurt å gå noen runder på natta etter at de fleste andre av dine medfiskere har funnet senga etter å ha brent kruttet med hardfisking på dag og kveldstid... :msn-wink:

Ang. fluer, så er det nok ikke noen spesiell flue du MÅ ha. Gangbare mønstre inneholder ofte fargene gull, oransje, svart, men på mindre og klarere elv fungerer også duser fluer utmerket. Får du "normal" vannføring så kan du med fordel bruke ganske små fluer på dagtid, men gå opp på fluestørrelsen på nattestid. Den flua jeg har fått mest fisk på her på natta er en Red Butt tube med sølv cone.

Lykke til i Bruhølen!

Endret av baurhunden

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei, Tor Helge!

Har fisket mye i Bruhølen. Skal fiske der en uke i år og. Fin plass, men er nok dessverre en del forandret til det dårligere de siste årene. Har lagt seg en god del grusmasse nederst på valdet de siste årene slik at dette "fluestrekket" er blitt grunnere og med mer plan bunn. Dette har gjort at fisken ikke stopper der i den grad den gjorde tidligere. Nå går den mye mer rett gjennom dette korte valdet og det gjelder å vere i elva når det passerer fisk.

Hadde ikke følt meg komfortabel kun med ren flyteklump. Skaff deg et par polyleadere i forskjellig synkegrad i tillegg. Kan og vere greit med en synkeklump i tilfelle stor og tung elv. "Normalt" sett har du elv på 30-60 kub. når du er der, men jeg har selv opplevd regnflommer der elva passerer 200 kub. i juli.

På normal/lav vannføring er det ikke blitt lett å ta fisken med flua på dagen og klarver i Bruhølen etter forandringene i elva. Sats da heller på nattfiske, har hatt mange gode opplevelser på nattestid på dette valdet. Har en mistanke om at dere kanskje er mange fiskere som skal fiske valdet...? Da kan det og vere lurt å gå noen runder på natta etter at de fleste andre av dine medfiskere har funnet senga etter å ha brent kruttet med hardfisking på dag og kveldstid... :msn-wink:

Ang. fluer, så er det nok ikke noen spesiell flue du MÅ ha. Gangbare mønstre inneholder ofte fargene gull, oransje, svart, men på mindre og klarere elv fungerer også duser fluer utmerket. Får du "normal" vannføring så kan du med fordel bruke ganske små fluer på dagtid, men gå opp på fluestørrelsen på nattestid. Den flua jeg har fått mest fisk på her på natta er en Red Butt tube med sølv cone.

Lykke til i Bruhølen!

Takk for godt forklart svar baurhunden! :)

Vi er 6 stk som skal fiske, blant andre S. Espe som du sikkert veit kven er..? Er 6 stk i meste laget på dette valdet? :s

Tor Helge

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

hEI Thsolbe, jeg ikke så mye om valdet men jeg vet helt klart at dy burde har med deg flere synkegrader, opp til 4/5. Orkla er regulert og vil deerofr vanligvis ligge på en passe stor vannstand, noe som tilsier at du burde ha med deg synkesnører

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takk for godt forklart svar baurhunden! :)

Vi er 6 stk som skal fiske, blant andre S. Espe som du sikkert veit kven er..? Er 6 stk i meste laget på dette valdet? :s

Tor Helge

Ja. 6 stk er etter mitt skjønn alt for mange til å fiske samtidig på dette valdet. En har ca. 100 m. på begge sider av elva tilgjengelig. Med 6 mann i elva samtidig, f.eks. 3 på hver side, blir det et veldig stasjonert fiske og trangere mellom fiskerene enn på nabovaldet Vormstad Camping.... :scared: Når jeg fisker der er vi 4 stk. totalt, men deler opp fisket slik at vi fisker perioder med 2 mann i elva samtidig. Om dere får til et opplegg der dere bytter på å fiske, f.eks. 3 mann i elva samtidig( 2 lag), vil det etter mitt skjønn vere et fornuftig opplegg å satse på. Da blir det ikke så veldig trangt, og min erfaring er at man da og fisker mye mer effektivt.

Kjenner S.E. ja, vi har fisket en del sammen tidligere m.a. i Bruølen. Han kjenner valdet meget godt og er en dyktig fisker som helt sikkert vil gi deg mange gode tips om fisket her!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei!

Rister liv i denne tråden igjen. Er heldig og blitt tildelt en ukes fiske i Bruhølen igjen. Ikke fisket der siden 2008, Du skriver i mai 2009, baurhunden;

Spennende å høre hvorvidt valdet har forandret seg ytterligere, eller stabilisert seg. Kan skimte på Google Map at det har dannet seg en "renne" i midten av elva, nederst på valdet? Men er ikke sikker på når dette bildet var tatt.

mvh

Storfiskern

Del dette innlegget

Lenke til innlegg