Hopp til innhold
Sub Imago

Gjeddefiske i Lillehammer

Recommended Posts

Hei hei..

jeg kommer til å tilbringe en god del tid på lillehammer framover, og dermed blir det også en del fisking der i nærområdet.

så jeg lurte på om noen vet om noen steder jeg kan finne gjedda på denne årstida. Kommer til å fiske nå og framover mot sommeren. så håper på å få noen gode tips:)

Jeg er ganske ny på fluefiske etter gjedde, så hvis gjedda ikke tar flua, er det da noen andre killer-agn dere har å foreslå?

Jeg er også en ivrig ørretfisker, så hvis dere vet om noen steder i lhmr-området hvor det er mulig å lure grov ørret, tar jeg imot forslag med en stor takk :thumbup:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Gjedda:

Lågen, som er fra Vingnesbrua (den gamle, lengst sør av de to bruene) og nordover. Et godt utgangspunkt er å parkere i Sannom. Kjør nordre nedkjøring fra byen til E6, ta sørover i rundkjøringa ved Esso, kjør til du ser undergangen t.h., sving ned der og da ser du Lågen-deltaet. Derfra tasser du deg nordover på sandbankene.

Noen tar bellybåten og vader over til sandbankene uti deltaet (ca. rett ut for der du parkerer), vader uti vanndammene på andre sida og ligger der og dupper etter gjedda den den hoper seg opp. Ikke lange perioden før det er for mye vann.

Til lenger ut på våren, til lenger kan du bevege deg nordover langs elva.

Neste stopp og fin plass er Svartevja. Kjør nordover langs baksidevegen (forbi Traasethstranda) og på høyre side står det skilt og ei gammel bu. Det er starten på Svartevja. Når gytinga nærmer seg er det liv der.

Mesnaelva, lenger ut på våre og sommeren - fra Krokflø til Øvstdalsfossen. Nord-Mesna, sommeren. Vil du dit, si i fra skal jeg gi deg veiforklaring.

:clapping: Du tar'n på flue. Store, hårete, glitrende fluer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Gjedda:

Lågen, som er fra Vingnesbrua (den gamle, lengst sør av de to bruene) og nordover. Et godt utgangspunkt er å parkere i Sannom. Kjør nordre nedkjøring fra byen til E6, ta sørover i rundkjøringa ved Esso, kjør til du ser undergangen t.h., sving ned der og da ser du Lågen-deltaet. Derfra tasser du deg nordover på sandbankene.

Noen tar bellybåten og vader over til sandbankene uti deltaet (ca. rett ut for der du parkerer), vader uti vanndammene på andre sida og ligger der og dupper etter gjedda den den hoper seg opp. Ikke lange perioden før det er for mye vann.

Til lenger ut på våren, til lenger kan du bevege deg nordover langs elva.

Neste stopp og fin plass er Svartevja. Kjør nordover langs baksidevegen (forbi Traasethstranda) og på høyre side står det skilt og ei gammel bu. Det er starten på Svartevja. Når gytinga nærmer seg er det liv der.

Mesnaelva, lenger ut på våre og sommeren - fra Krokflø til Øvstdalsfossen. Nord-Mesna, sommeren. Vil du dit, si i fra skal jeg gi deg veiforklaring.

:clapping: Du tar'n på flue. Store, hårete, glitrende fluer.

Takker for svar :thumbup:

Angående svartevja, var burti der en tur i går og prøvde litt, men viste ikke helt hvor jeg skulle fiske.. er det best inne i selve vika/evja, eller er det der evja møter resten av elva?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Begge deler, men mest inni. Pleier å sitte meitere der evja går inn.

For tidlig i Svartevja ennå vel? Har ikke vært der i år, men antar det. :thumbup: Er du heldig får du se Burre Bever.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

ok! Vet ikke om det er for tidlig jeg, bare prøvde der, etter att jeg leste att det var gjedde der på nettet.

når foreslår du att jeg skal prøve der? er vel ikke så lenge til gytinga, da kommer de vel sigende inn der kanskje.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg