Hopp til innhold
Hoaas

Elvene isfrie rekordtidlig?

Recommended Posts

Heheh! Gleden ble fort drept når jeg oppdaget at snella lå igjen hjemme

Jeg kom til vannet i går....slukboksen borte, måtte helt hjem å hente den :blush:

Vil tro at det kommer seg etterhvert:-)

Beste er nok å la slukstanga ligge igjen hjemme, så lar du deg ikke så lett friste om du ikke får fisk på de første 30 minuttene :msn-wink:

Ja sant det, slukstanga skulle være med som backup, men grunnet vind.......

Var en liten tur i ettermiddag, mye vind, ingen fisk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Isen på mitt første godvann har enda ikke gått (70 moh) men det er deler som er isfritt og isen er svart så gir den 2-3 dager, godvannet mitt på 150moh gir jeg 1,5 uker, og de jeg fisker mest på hele sommeren 240-280moh må jeg vel belage meg på at ikke går før 1-10juni engang, samme som i fjor. Hvis ikke vi får rekord varme eller noe :). Har sjekket isen jevnlig på alle disse og smeltingen har gått meget sakte den siste uka.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Isen på mitt første godvann har enda ikke gått (70 moh) men det er deler som er isfritt og isen er svart så gir den 2-3 dager, godvannet mitt på 150moh gir jeg 1,5 uker, og de jeg fisker mest på hele sommeren 240-280moh må jeg vel belage meg på at ikke går før 1-10juni engang, samme som i fjor. Hvis ikke vi får rekord varme eller noe :). Har sjekket isen jevnlig på alle disse og smeltingen har gått meget sakte den siste uka.

Kan vel komme av frost på natta i de høydene. De vannene jeg pleier å fiske på har bra med inn og utløp, så det er nok grunnen til at det er isfritt nærmere 400 moh allerede. Skal opp i morgen, satser på første kilos i år :thumbup:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Fikk tips om et vann som er isfritt, og ørret skulle også være der, trasket dit i kveld.

Insekter på vannet, ingen vak og ingen fisk, men en fin tur.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Fikk tips om et vann som er isfritt, og ørret skulle også være der, trasket dit i kveld.

Insekter på vannet, ingen vak og ingen fisk, men en fin tur.

Var på tidligvann idag, fikk årets første ørret, 6 hekto. Dessverre kunne jeg ikke sette den ut igjen da flua var langt baki gapet, og hadde revet i stykker deler av gjellene. Men fin fisk, og den var knall orange i kjøttet :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ja, herlig å komme i drift igjen:-) Flott fisk, litt større enn de jeg fikk tidligere.

Var på en langt flott tur i ettermiddag. Imorgen blir det tur til Alta, men lørdag skal vi dra å se til et vann som ikke ligger så langt unna Porsangmoen :thumbup:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ja, herlig å komme i drift igjen:-) Flott fisk, litt større enn de jeg fikk tidligere.

Var på en langt flott tur i ettermiddag. Imorgen blir det tur til Alta, men lørdag skal vi dra å se til et vann som ikke ligger så langt unna Porsangmoen :thumbup:

Ja, det er det som er så fint med å bo i Finnmark, det er så latterlig mange vann og elver som huser stor fisk! Jeg er sikker på jeg kunne fiska KUN i Finnmark hele livet, og fortsatt ikke kommet over alle vannene jeg synes er interessant, eller har fått tips om. Jeg har nok bare med å komme meg gjennom hver sommer :thumbup: Fisket er igang, livet er herlig!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har en fridag på onsdagen og da bærer det nok til en elv eller vann for årets første tørrfluefiske for min del. Med mindre været ikke blir totalt jævlig. Vil poste rapport her og ellers skitt fiske :)

Hoaas: Mulig det heter det, men man utaler i hvertfall det som "Garsov". Er kun røye i det vannet forresten :)

Endret av MAdryfly

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har en fridag på onsdagen og da bærer det nok til en elv eller vann for årets første tørrfluefiske for min del. Med mindre været ikke blir totalt jævlig. Vil poste rapport her og ellers skitt fiske :)

Hoaas: Mulig det heter det, men man utaler i hvertfall det som "Garsov". Er kun røye i det vannet forresten :)

Ok, så der er fisk altså. Var en tur der igår, nymfa litt. Isen var fortsatt ikke helt borte på hovedvannet, men var en grei åpning i utløpet. Får ta meg en tur til senere :)

Er meldt regn og 12 grader, trenger ikke bli så verst i morgen :) Skitt fiske!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har vært en tur i dag i et nydelig vær, en liten ørret var alt. Noe vak, men ikke store greiene.

I morgen ny tur :thumbup:

Legger ved et bilde fra dagens tur.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har vært en liten ettermiddagstur i regnvær og kuling. Fikk en ørret på 1.7 kg på sluk.....desverre sluk. For en nybegynner med fluefiske så er det ikke så lett kaste i vind, men stanga er med :wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Fin størrelse på fisken, men siden den ble tatt på sluk kan den dessverre ikke regnes med i mitt regnskap ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har vært en liten ettermiddagstur i regnvær og kuling. Fikk en ørret på 1.7 kg på sluk.....desverre sluk. For en nybegynner med fluefiske så er det ikke så lett kaste i vind, men stanga er med :wink:

Flott ørret!!

I slike værforhold som i dag skal man ikke skjemmes om man lar fluestanga ligge.

Ørreten er like fin om den er tatt på flue eller sluk.

For mitt tilfelle gir flua meg en større mestringsfølelse.. Det er vel forskjellen :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Joda, skal være enig med Larsemann. Det er mest for å plage litt jeg skriver det jeg gjør 8)

Hadde planlagt å komme meg ut en tur nå de nærmeste dagene, men værmeldinga ser ikke akkurat lovende ut. Snø/sludd over 400 meter, og jævlig mye vind! Får håpe det blåser fra seg før sesongen setter skikkelig igang :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Samme her. Hadde som sagt tenkt å ta en tur i går, men det ble med tanken. Får bare håpe på bedre forhold nå mot helga.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Går her å ser i været, regnet har gitt seg, men mye vind....det kribler i kroppen :unsure:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Vind her også...og det ser ikke ut som det skal bli bedre i nærmeste framtid. Muligens noe til helga, men alle værmeldingene er jo forskjellige. Yr melder 12 grader og mye vind, andre plasser ser jeg 16 grader og regn...ikke bare å bli klok. Så nå står det mellom poker og pils i morgen, eller fiske på lørdag. Må nesten se an værmeldinga i morgen. Hadde jo håpet man skulle få seg en ørret eller to i helga. Heldigvis er det lenge igjen av sesongen :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

I dag på fridagen til fruen så trasket hun til samme vann som jeg fikk fisk i.....og fikk pinade større fisk enn meg, 1.72kg.

Tror vekten viste for mye :clapping:

Men i morgen....da.... :P

Endret av asghegg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

I kveld ble det 3 ørret, 2 på flue, og en på sluk.

Endelig min første ørret på flue, ikke stor, men morsomt :thumbup:

Tatt på brun nymfe

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

I kveld ble det 3 ørret, 2 på flue, og en på sluk.

Endelig min første ørret på flue, ikke stor, men morsomt :thumbup:

Tatt på brun nymfe

Herlig! Gratulerer :)

Har faktisk bare fått ørret på brun gullhodenymfe selv på denne tiden. Alt annet har jeg ikke hatt antydning til napp på engang..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hadde lest at nymfe skulle være bra, utrolig vanskelig å velge fluer. Skiftet til en større brun nymfe uten resultat, deretter til en liten "sak", brun var den også, fisk fikk jeg også på den, men navnet vet jeg ikke :blink:

Hvis man ser bort fra klekking, hvilken flue skal funker på denne tiden? Har også noen klinkhammer, hvordan er dem?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Klinkhammer er vel klekkere?

Streamere og streaking caddis er vel alltid en slager, selv fisker jeg stortsett med nymfer på denne tida. Er usikker på det norske navnet på de jeg bruker, men haröre goldhead natur med epoxy rygg er den jeg har fått mest på. Ellers går det i steinfluenymfer, vårfluenymfer osv..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Sommeren var forøvrig kort i Alta. 22 grader på søndag, vært regn, 5 grader og nordavind siden da...så sitter man i stuevinduet og river seg i håret over noe man ikke kan gjøre noe med :mad2:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg