Hopp til innhold
Hoaas

Elvene isfrie rekordtidlig?

Recommended Posts

Hoaas, du er meget optimistisk, da du skrev dette inlegget var det framdeles store deler med is på altaelva, også i de nedre delene. Dette er ikke tilfelle nå lengere. Du har heller ikke observert tverrelva meget vell, ettersom jeg kjørte forbi der senest lørdag, hvor det da var kun små råker. Jeg kan tenke meg at du kun har observert smelte vann opp på isen altså overvann (brunt pga smeltevann ofc). Ned ved kronstad camping var det lørdag en del vann, men det rant da også opp på isen.

Jeg har observert is smelting på ferskvann i Alta de siste 6 årene, tidligste jeg kan huske var i 2004 da jeg fisket med flue 17mai på isfi vann (70moh). I fjord var det ikke isfritt før starten av juni på de mest nedliggende vann.

Smør deg in med tålmodighet, isen forsvinner garantert ikke før tidligst 15-20mai på de mest nedliggende vann og da er jeg optimistisk. Håper på en tur første juni helga. det er mer realistisk. :). Sennalandet / Vidda på østfinnmark forsvinner ikke isen før midten av juni, selfølgelig litt tidligere i elvene, men dog da ervannet framdeles meget kaldt, kanskje også påvirket av høy vannstand / flom.

Mvh Ole M

husker det meeget godt :biggrin: sto å fiska til marginata klekking 17 mai!! på de 2 "god" vannene 70moh. :thumbup:

når det angår russeluft. vært der, men absolutt ingenting. men har bare fådd tid til et par kveldstura. å det er nokk ikke beste sort så tidlig på året. må nokk leite litt mere, å helst fiske på høylys dag :blink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

husker det meeget godt :biggrin: sto å fiska til marginata klekking 17 mai!! på de 2 "god" vannene 70moh. :thumbup:

når det angår russeluft. vært der, men absolutt ingenting. men har bare fådd tid til et par kveldstura. å det er nokk ikke beste sort så tidlig på året. må nokk leite litt mere, å helst fiske på høylys dag :blink:

Er godt man har Norgei3D :clapping:

Russeluft har vært helt dødt så langt, for min del i allefall. Synes det er litt merkelig, for tempen i vannet har vært rimelig god, spesielt sammenligna med samme tid i fjor. Men det skal visst være tatt både ørret og laks der..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Vi har jo ikke tatt turer på år og dag nå :mellow: , "på de 2 "god" vannene" :P, akkurat så de ikke er bedre enn noe :P, svart ørret, hvit i kjøttet, vanskelige fiskeforhold og generelt veldig lite fisk. Men klør det i kastearmen er det for guds skyld bedre enn å stå i fjæra med X antall andre eller i hagen å knekke busker :).

Nei, nå gleder jeg meg til sommern. Skal sjekke isen fra og med søndag førstkommende hver tredje dag. Blir og rapportere tilbake her ang smelting :thumbup:. Prøvd Russeluft noen ganger i de tidligere år, men klarer desverre ikke finne trivselen der.

Hoass: Jo, det finnes ting som intresserer meg, bare ikke dum politikk. Spessielt ikke fra den plassen forslag som den vi snakker om her kommer i fra.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Vi har jo ikke tatt turer på år og dag nå :mellow: , "på de 2 "god" vannene" :P, akkurat så de ikke er bedre enn noe :P, svart ørret, hvit i kjøttet, vanskelige fiskeforhold og generelt veldig lite fisk. Men klør det i kastearmen er det for guds skyld bedre enn å stå i fjæra med X antall andre eller i hagen å knekke busker :).

Nei, nå gleder jeg meg til sommern. Skal sjekke isen fra og med søndag førstkommende hver tredje dag. Blir og rapportere tilbake her ang smelting :thumbup:. Prøvd Russeluft noen ganger i de tidligere år, men klarer desverre ikke finne trivselen der.

Hoass: Jo, det finnes ting som intresserer meg, bare ikke dum politikk. Spessielt ikke fra den plassen forslag som den vi snakker om her kommer i fra.

Kan det være Sierravannet dere snakker om?

Vet det ble tatt 800g ørret der i vinter, men den var grå, gammel og uspiselig! Tipper en så gammel fisk ville vært 5-6kg ved normal utvikling :P

Skal også sno meg litt rundt f.o.m. helga, nå begynner det vel snart å skje noe.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Kan det være Sierravannet dere snakker om?

Vet det ble tatt 800g ørret der i vinter, men den var grå, gammel og uspiselig! Tipper en så gammel fisk ville vært 5-6kg ved normal utvikling :P

Skal også sno meg litt rundt f.o.m. helga, nå begynner det vel snart å skje noe.

Nei, det er oppgårdsvann og gruvevannet, anbefales ikke :). Ja, nå begynner det og skje noe. Vet antagelig om et par fiskbare tjern nå hvor isen er gått, men erfaringer sier at det er vanskelig og ta fisk der før vanntemp blir litt høyere.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Nei, det er oppgårdsvann og gruvevannet, anbefales ikke :). Ja, nå begynner det og skje noe. Vet antagelig om et par fiskbare tjern nå hvor isen er gått, men erfaringer sier at det er vanskelig og ta fisk der før vanntemp blir litt høyere.

Interessant :thumbup:

Skal ta meg en liten joggetur nå, så skal løpe innom et par vann for å se hvordan forholdene er. Har ikke så høye forhåpninger, kanskje jeg blir positivt overrasket :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Der var det isfritt på vann som ligger ca 90 moh, bare bitte små ørret og røye der, men skal ta stanga i sekken og dra dit for å plaske litt nå.

Kommer med rapport ang fangst i flua på tur hvis det skjer noe, men har ikke digitalt kamera atm så dette er tatt med mobil for et par timer siden. Helt elendige bilder, håper dere klarer og se noe, digitalt kamera er første prio neste lønning.

Vannet kan muligens avsløres på PM!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

:thumbup: :thumbup: :thumbup:

Bare å finne fram ørretstanga nå, fantastisk!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Så kallt ut...! :blink:

Ska ut o testa LPXe RS #7 idag, fick den igår!

+4 o regn men må man så må man! :thumbup:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Var også ute å prøvde litt, på fredag.

Prøvde langs iskantene samt grunne sivkanter... Helt stille, men nå er det like før. Når go'plassen er åpen braker det løs :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Fine bilder. Nu rægne det bøtte. Vannan tiner og det lukte vår! Råkan i tidligvannan blir større og større, neste helg suser det i lina igjen! Ventetida e over!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Fine bilder. Nu rægne det bøtte. Vannan tiner og det lukte vår! Råkan i tidligvannan blir større og større, neste helg suser det i lina igjen! Ventetida e over!

Absolutt!! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Nu har regnet gitt seg, grilling nå og en tur ut med stanga senere, dæv.... kor det kribler :biggrin: :biggrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det ble knallvær i Alta også på formiddagen. Tok meg en joggetur på fjellet, med stanga i hånda i tilfelle det skulle være noen vann med fiskemuligheter. Dessverre for min del var det enda tykk is på vann som lå 60 moh, fant et lite tjern som lå på 100 moh som var så å si isfritt, men finnes ikke fisk der. Om været fortsetter som det er nå, går det nok ikke lang tid før de fleste vann er klar for litt nymfing!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det ble knallvær i Alta også på formiddagen. Tok meg en joggetur på fjellet, med stanga i hånda i tilfelle det skulle være noen vann med fiskemuligheter. Dessverre for min del var det enda tykk is på vann som lå 60 moh, fant et lite tjern som lå på 100 moh som var så å si isfritt, men finnes ikke fisk der. Om været fortsetter som det er nå, går det nok ikke lang tid før de fleste vann er klar for litt nymfing!

Ja, tjern blir raskest isfri, gir småvatna på raipas ca 1 uke til, hadde det ikke vært for eksamen 19mai skulle jeg så gjerne dratt en tur.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jau, skal ta meg en tur til tidligvann på beskades neste helg. Hvis værmeldinga slår til, så kan det jo bli riktig trivelig :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har vært ute å jogga idag, det var jævlig slitsomt, men litt godt også.

Kom til dette vannet 260 moh:

Endret av Hoaas

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har vært ute å jogga idag, det var jævlig slitsomt, men litt godt også.

Kom til dette vannet 260 moh:

Er det store raipas man ser i bakgrunn der?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Stemmer nok det, heter vel Gorso? Mener det står det på skiltet...Skal ærlig innrømme at jeg ikke har peiling på om det er fisk der, men det ser spennende ut. Selve hovedvannet lå det fortsatt litt is på, men den var tynn og så ut som den var klar til å gå når som helst.

Er en fin dyp renne i det minst vannet der oppe, er det fisk, så står det garantert noe nedi der.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Til informasjon var det nå isfritt helt opp til 370 moh, men det skal sies at disse vannene har både inn og utløp som gjør at isen forsvinner raskere :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

I går begynte min sesong for fullt, skikkelig herlig.

Vannet var isfritt :biggrin:

Turen endte opp med en ørret og en røye, det var herlig å traske hjem. Fluestanga ble liggende i sekken, fiskene ble tatt på sluk....desverre.

I dag blir det ny tur....til et annet vann denne gang :wink:

Endret av asghegg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

I går begynte min sesong for fullt, skikkelig herlig.

Vannet var isfritt :biggrin:

Turen endte opp med en ørret og en røye, det var herlig å traske hjem. Fluestanga ble liggende i sekken, fiskene ble tatt på sluk....desverre.

I dag blir det ny tur....til et annet vann denne gang :wink:

Heheh! Godt å høre, for min del er også sesongen igang. Var på godvannet 16. Mai, det som ligger 370 moh, og så til min store glede at det var isfritt. Gleden ble fort drept når jeg oppdaget at snella lå igjen hjemme :thumbup:

Uansett så blir det ny tur i morgen eller torsdag, også til helga!!

Beste er nok å la slukstanga ligge igjen hjemme, så lar du deg ikke så lett friste om du ikke får fisk på de første 30 minuttene :msn-wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg