Hopp til innhold
Daredevil

Snur du deg etter bakslengen?

Recommended Posts

Selv har jeg i mange år nå vært vant med å snu hodet bakover for å se snørebukta i bakslengen, og har i vår trent mye på å avvenne meg med dette.

Det har ikke vært enkelt, for innøvde bevegelser er utrolig vanskelig å få av seg, men det kommer seg.

Nå kaster jeg greit uten å se bakslengen når jeg trener på plenen, men i elva vil hodet fortsatt vri seg bakover :blush:

Tror det kommer av at jeg er bekymret for at snøret skal slå nedi bakken bak meg.

Problemet med å snu hodet etter snørebukta er jo at det blir vanskeligere å holde rett linje, da man gjerne snur overkroppen også.

Så til dere som kaster med enhånds : Holder mange holder blikket rett frem, og hvor mange liker å følge snørebukta med øynene ?

Lars

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Som eksempel: Blant alle som stiller i 5er-cupen husker jeg i farta ikke noen som ikke snur seg i bakslengen. Skal timingen stemme presist med en typisk 5er-cup-kombinasjon av stang og snøre tror jeg det er bortimot nødvendig.

Holder du på med samme stang+snøre over tid kan du sikkert klare å få noenlunde bra timing uten å kikke deg over skuldra. Dyp stangaksjon/tungt snøre hjelper også på feelingen. Et eksempel var den svært dype Streamstix' 11' #7 (Signaturstix Lasse Vangen) som var lagd med tanke på sjøørretfiske om natta (da hjelper det uansett ikke å snu seg :msn-wink: ).

I noen tilfeller kan man imidlertid lure på om kasteren har hørt for mye på Ole Paus:

" .. Ikke snu deg bakover, det vil ødelegge alt, for der står hele slekta di som støtter av salt, de har huggtenner og fangarmer, ..."

og burde absolutt tatt imot et råd om å kikke på bakslengen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

hei lars..

det er vel ikke unormalt å gjøre det. men som du sier kan dette ødelegge kast hvis man vrir overkroppen for mye..

når det ikke er de lange eller "perfekte" kastene som skal til og bakslengen er litt kort eller vanskelig så liker jeg selv å følge med. men da heller ved å stå delvis sidelengs... kastene blir ikke korekte etter boka, men funker som bare det. så lenge man har kontroll på snøret så er vel ikke kastestilen så nøye.. ikke alle fiskeplasser er laget for "normale" fluekast.. og derfor må kastene tilpasses situasjonen man er i.. jeg gjør i hvertfall det.. :biggrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

hei lars..

det er vel ikke unormalt å gjøre det. men som du sier kan dette ødelegge kast hvis man vrir overkroppen for mye..

når det ikke er de lange eller "perfekte" kastene som skal til og bakslengen er litt kort eller vanskelig så liker jeg selv å følge med. men da heller ved å stå delvis sidelengs... kastene blir ikke korekte etter boka, men funker som bare det. så lenge man har kontroll på snøret så er vel ikke kastestilen så nøye.. ikke alle fiskeplasser er laget for "normale" fluekast.. og derfor må kastene tilpasses situasjonen man er i.. jeg gjør i hvertfall det.. :biggrin:

Enig her . . .

Grunnen til at jeg begynte med å snu meg etter bakslengen er at jeg ofte fisker i trange posisjoner, og ble lei av å parkere flua i trær og kratt bak meg.

Om man unngår å vri overkropp/skuldre, og istedet lener hodet bakover, eller står litt sidelengs, så er det fullt mulig å holde rett linje her også.

Det som er nifst med å IKKE snu seg er for meg at jeg føler flua kommer rett mot trynet mitt i bakslengen :lol:

Ingen krise når det sitter en garnstump ytterst, ikke fullt så stas når det sitter krok på .

Lars

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Heisann :-)

Jeg er vel kanskje noe motsatt. Jeg snur meg sjelden under praktisk fiske, spesielt hvis det er endel aktivitet.

Men på plenen, eller i situasjoner hvor fiskinga er så resultatløs at det ender med nærsagt bare kasting -da går hodet rundt sin egen akse!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Personlig ser jeg ikke noe problem med å snu meg etter snøret, i hvert fall så lenge man står litt sidelengs. Det er særlig på lengre kast at jeg snur meg. Det blir for meg da lettere å få til en "tight" bukt, etter som evt feil i kastet oppdages og kan rettes på. Dessuten har man jo det evinnelige problemet med trærne...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Snur meg som regel kun for å ta en sjekk av og til, enten av terrenget bak eller bukta ,hvis jeg har en dårlig dag hvor kastinga ikke sitter helt. Ellers er det viktig å lære seg å kjenne bakslengen rette seg ut.Synes det blir unødvendig forstyrrende dersom en må snu seg når en må være fokusert på det som skjer av aktivitet foran .

Endret av Thormill

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Snur meg så godt som aldri, har lett for å få en vridning på overkroppen og mister da noe av momentet i kastet.

Snur meg i noen tilfeller for å kontrollere snørebanen i forhold til bakenforliggende trær og andre ting, men da før jeg holder noe særlig snøre i luften.

Men jeg har sett mange som kaster bra ved å snu seg for hvert eneste bakkast så det er vel en treningssak dette også.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

På SØ fiske snur jeg meg etter bakslengen for der bruker jeg litt kraft og jeg vil ikke ha den 6 kroken i øret eller nakken,men når jeg kaster på brun ørreten snur jeg meg ikke i det hele tatt, da fokuserer jeg på vaket og presisjon..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ser alltid bakover. Kommer alltid til å gjøre det. Føler ikke jeg taper noe på det.

Det kan være mange gode grunner til å kunne snu seg for å sjekke. Feks i sterk medvind, når man skal presse ut et svært langt og presist bakkast. Eller når en sidelengs kastevind åpner bukten din samme hvor trang den var i utgangspunktet. Eller for å lære av seg selv ved å studere buktene. Eller når man tester ny line/stang. Eller buskene bak, som vokser uten at du ser det...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei,

Til dere som ikke ser bakover. Hvordan timer dere bakslengen? Nesten alle kast i fiskesituaasjon er med varienrende mengde snøret utenfor stangringene. Dermed skulle man også tro at timingen dvs. når man begynner bevegelsen fremover må være foskjellig.

Jeg har alltid sett bak dette både pga timing og ikke minst det å styre bukta mellom eller over trær.

tore

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg må nok innrømme og blir til tider mobbet for å snu meg å kikke etter bakslengen.

Jeg er en ørretfisker i laksefasade.

Da jeg lærte å kaste med enhånds anbefalte min mentor å kikke etter bukta og etter det har jeg alltid gjort det, ikke at det plager meg eller nakken noe. Kaster sjelden overhodekast så sånn er det bare.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei,

Til dere som ikke ser bakover. Hvordan timer dere bakslengen? Nesten alle kast i fiskesituaasjon er med varienrende mengde snøret utenfor stangringene. Dermed skulle man også tro at timingen dvs. når man begynner bevegelsen fremover må være foskjellig.

Jeg har alltid sett bak dette både pga timing og ikke minst det å styre bukta mellom eller over trær.

tore

Jeg kjenner i stangen og snøret når det er tid for å starte fremkastet, tenker ikke lenger over det da etter noen hundre timer kasting går automatisk.

Når det gjelder å unngå trær bak så er det bare å merke seg hvor trærne står så går det som regel greit, men ikke altid da :biggrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

I en alder av 2 x 26 år er snertne sneller det eneste jeg snur meg etter. Noen ganger med smertelige følger, det dukker nemlig opp lyktestolper fra intet, og det jeg tenker minst på da er bakslengen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Høyrefoten fremst, da blir det utrolig slitsomt å holde på å snu seg etter bakslengen. Ble overbevist om fordelene ved denne stillingen etter en demo av Geir Grevstad i Suldal for noen år siden. Går tilbake til "gamlemåten" kun dersom det er veldig trangt bak meg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hvordan takler dere baksleng tittere kasting i stupmørket? kaster dere ikke da, eller bruker dere fluoriserende snører?

Det var et spørsmål som dumpet ned her mens jeg lå og tenkte gjennom kastingen :msn-wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Står litt skrått og følger med bakslengen av ''gammal'' vane. Men eg merker att det er kanskje unødvendig. For det er nemmelig blitt ein mani att folk på død og liv skal ringe meg når eg står å dunker etter tld sø, så da blir det til att eg står å kaster med telefonen klemt mellom skulder og øret, ser ikkje bakover da, men kastinga går fint likevell. Og når eg fisker på nattestid ser ein jo heller ikkje bakslengen, men ein kjenner jo i stanga kva som skjer med snøret.

Men eg ser hvertfall ikkje på det som ein stor begrensing/ulempe att eg snur meg, og når ein står i elver med ymse hinder osv, er det hvertfall berre ein fordel att ein følger med bak, ein blir lei av å hekte busker og kratt i lengda også :mad2:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Normalt snur jeg meg ikke etter bakslengen sjøl om jeg står litt skrått med venstrefoten foran. Kjenner draget i stanga av klumpvekta og timer framkastet etter det. Trange eller vide snørebukter er heller ikke noe problem. Det fikser jeg med stoppen i bakkastet.

De eneste gangene jeg snur meg er når bukta må over busker og kratt, og det opplever jeg helst på skaufiske på stille vann.

Før når iveren var større fiska jeg ofte i mørket, men heller ikke det var noe problem når feelingen først satt, og å kaste med lukka øyer eller kaste samtidig som en preiker med en kompis ovenfor meg er noe problem.

Endret av Mattis!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg kjenner i stangen og snøret når det er tid for å starte fremkastet, tenker ikke lenger over det da etter noen hundre timer kasting går automatisk.

Det er nettopp dette jeg har konset på når jeg har trent i vår også, å kjenne når snørebukta har rullet ut, fremfor å følge det med øynene.

Det er tydeligvis bare en vanesak, for jeg kjenner godt når fremkastet skal starte nå.

Må nok trene litt til før jeg stoler 100% på det, men . . . :biggrin:

Dette med å fiske i mørket er knapt noe tema for meg, for det gjør jeg så å si aldri.

Og gjør jeg det er det ikke snakk om langkasting :blush:

Lars

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hallo alle..

Jeg snur meg alltid etter snøret.. Dette mest p.g.a langkasttrening med lange klumper/snører,

da timing er viktig.. Stoler ikke på "følelsen" når bukta snur. Dessuten starter jeg fremslengen

før bukta har rullet ut..

Når du ser etter snøret i bakslengen og snur deg før du begynner fremslengen så får du

den bonusen at du minimerer risken med å få skarpe fluer i øyenene!!

I fiskesituasjon da spesielt ved pres tørrfluefiske, benytter jeg meg ofte av typ pendelkast.

Det er ikke noe problem å se etter snøre da heller, men da vrir jeg ikke hele overkroppen.

Bare legg hodet litt på skrå bakover så får du med deg mye..

Jeg anbefaller alle å trene på å snu seg etter snøret... Det er flere goder en ulemper..

Jeg har og full respekt for de som velger å ikke gjøre det. Hvis det går ut over kastelinjen din for mye,

er det bedre å ha fokus forover!!

Tight lines Micke

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

jeg snur meg etter lina når jeg må. og det må jeg som regel når jeg kaster med lange liner i vind.. jeg liker å bruke optimalt lange liner , og du må ha ett "perfekt bakkast" FØR det er noe vits i å gjøre et endelig fremkast. det er ofte sidevind , kastevinder ol etc etc . og man må justere etc

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg snur meg så å si aldri. Jeg gjorde det når jeg lærte meg å kaste, men la det fort av meg. Har gjort noen forsøk med å snu meg etter bakslengen nå i år, men det går ikke. Får "halvmåne" i stedenfor "rett linje" grunnet at jeg snur på overkroppen også.

Har byttet ut både #5 og #7 stanga mi i vinter, så jeg har nytt utstyr, og opplever det ikke som noe problem å ikke snu meg etter bakslengen. Kjenner på stanga nå snøret rett seg ut.

Det finnes selvsagt unntak, kaster jeg med mye bakvind så må jeg noen ganger snu meg for å se at snøret retter seg ut. Er ikke bare å kjenne på stanga at det retter seg ut når du har stiv kuling i ryggen :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Nattsyn.

Det at man snur seg som hovedregel, utelukker ikke at man kan kaste uten. Ofte kan man kaste på følelse, men ikke alltid. Ref de forholdene jeg nevnte.

Og på kast under 20 meter er snur jeg meg langt sjeldnere. Alt etter forholdene.

MF

Hvordan takler dere baksleng tittere kasting i stupmørket? kaster dere ikke da, eller bruker dere fluoriserende snører?

Det var et spørsmål som dumpet ned her mens jeg lå og tenkte gjennom kastingen :msn-wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Når jeg bruker bred kastesektor og lang arbeidsvei så snur jeg meg ofte, dette bruker jeg ved kasting med lange klumper DT eller når jeg av andre grunner skal holde mye snøre i lufta. Ved smal kastesektor og liten arbeidsvei så snur jeg meg ikke, som er måten jeg normalt kaster på når jeg er i elva.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg