Hopp til innhold
Sølvblank

Lapping av vadere

Recommended Posts

Hei,

Etter 1,5 år har Simms Freestone vaderne begynt å lekke. Etter å ha fyllt de med vann så lekker det fra 5 steder. Hvordan skal hullene lappes på best mulig måte? Noen som vet?

1, Det lekker i sømmen i skrittet. Er det mulig å lappe dette?

2, Det er en 2 cm rift på leggen. Denne bør vel lappes på begge sider?

3, Ellers er det 3 små hull. Holder det med lapping på innsiden av små hull?

Jeg har prøv Aquaseal på de gamle vaderne mine og det fungerte greit en stund (mulig jeg gjorde feil når jeg lappet). Finnes det andre lappeprodukter som er bedre? Fungerer Loon´s UV kit?

Takk for svar :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Sømmen bør gå å tette med masse Aquasure.

Rif tar du fra to sider ja , enten med å lime fast en lapp. Eller tape rift utvendig for så å legge på Aquasure på innsiden. når det er tørt legger du på utenpå også.

Små hull tetter du med en liten dråpe Aquasure :biggrin:

Uv lim synes jeg blir for stivt og det brekker etter en stund er min erfaring , men er knall til rep PÅ fisketur pga tørketid.

Lykke til

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

index2.jpg

Har god erfaring med tear aid på både vadere og diverse gore-tex bekledning. Men det er viktig at områdene der tear aid limes på er helt rene. Brukes på både innsiden og utsiden.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Mener å huske å lese om at hvis du fyller varerene med luft, og ser hvor de lekker, så kan du lappe med LOON UV lim, som herder ved hjelp av UV-stråler fra sollyset.

Har ikke sett dette i praksis. Tror det stod en liten artikkel om det i siste Alt Om Fiske.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Tror ikke det er Gore-tex i disse vaderne, men det er mulig jeg tar feil.

UV-limet utgår hvis det blir helt stivt.

Så da får jeg satse på gode gamle Aquasure.

Takk for svar!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Tror ikke det er Gore-tex i disse vaderne, men det er mulig jeg tar feil.

UV-limet utgår hvis det blir helt stivt.

Så da får jeg satse på gode gamle Aquasure.

Takk for svar!

Anbefaler deg å sende den til rep senteret til Simms på kløfta, har vært der å sett hvordan dei jobber og dei er proffe, ikkje klin aquasure på sømmene vist du har tenkt å sende den inn, da gjør du jobben vanskelig for dei.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Mener å huske å lese om at hvis du fyller varerene med luft, og ser hvor de lekker, så kan du lappe med LOON UV lim, som herder ved hjelp av UV-stråler fra sollyset.

Har ikke sett dette i praksis. Tror det stod en liten artikkel om det i siste Alt Om Fiske.

Så det tipset i AoF jeg også. De fyllte vaderene med luft og brukte såpevann til å lokalisere hull.

Men har du rifter nytter jo ikke det. TearAid har jeg brukt til å lappe en gummipakning i døre på en vaskemaskin og det holdt!

Mener det ligger en bra Video på Simms hjemmesider vedr rep. av vadere.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ups. Dem tråden så jeg ikke selv om jeg søkte før jeg laget nytt innlegget.

Problemet er at buksa er kjøpt i USA og Simms reparatørene på Kløfta tar bare imot bukser som solgt gjennom deres salgskanaler i Europa.

Det blir vel til at jeg prøver å lappe den på egenhånd, så får jeg håpe at den holder ut sesongen. Også kjøper jeg ny til høsten (i Norge!).

Takk for svar!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

jupp...garantien er en ting.Men jeg tenkte like mye på forslaget om å maskere sømmen på begge sider og "fuge" med Liquidsole (eller aquasure)når du nu først skal gjøre det selv. :msn-wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Reparer dem selv, det går fint.

Bare husk at det er veldig lett å bruke for mye lim, man gjør ofte det. Ha lite lim på og la tørke leeeenge.

å reparere vadere er ikke vanskelig, både pinholes og rift er enkel affære både og finne og fikse.

større Rift har jeg fiksa med tear-aid på utsiden og lim på innsiden, funker utmerket.

Når det gjelder å "fuge" sømmen kan det være fint å bruke noe med lang tynn spiss som du kan presse quaseal eller aquasure ut av, feks en slik som man bruker til å lakke fluene med, se bildet.

13425.1_thumbnail.jpg

da kommer du enkelt til og får dekket godt i sømmensamtidig som du slipper mye søl og unødvendig lim utenfor sømmen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Simms har videoer som viser hvordan man kan reparere selv:

http://www.simmsfishing.com/site/gallery/g...allery_id=00006

Her går det vel frem at man bør vaske buksa først, så tette hull og til slut gå bananas med føner og en flaske eller 2 med impregnering (av rett type, Nordisk har den).

Har god erfaring med å sprute på isopropanol på innsiden. sørg for å få en ren type uten alt for mye annet tilsatt (apoteket?).

Med det samme du er igang, sjekk resten av buksa for "pinholes" (isopropanol -> små mørke flekker) og gni inn en dråpe Aquasure på alle sammen. Hull i skrittet er nok en slitasjeskade i sømmen og kanskje litt verre å få tetta. Tror jeg ville limt på en "stor" lapp (den som fulgte med buksa", fås sikkert kjøpt også) på innsiden med Aquasure.

Ikke for å trekke ned stemningen, men min erfaring er at når de første slitasje-hullene (dvs. ikke fra kroker etc.) først dukker opp kommer det flere hull ikke lenge etter at de første er reparert. Da er det på tide å spare til ny bukse;-). Håper det ikke er tilfellet for din del, men det er årsaken til at jeg bare bruker de "beste" buksene (jo flere lag jo bedre). Da går det ett år eller 3 ekstra før jeg må kjøpe ny. Vadebukser er og blir en forbruksvare og kun de beste kan man forvente skal vare i flere sesonger. Selv de er det mange som blir skuffet over (ref. dette forumet) - slik er livet;-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Da går det ett år eller 3 ekstra før jeg må kjøpe ny. Vadebukser er og blir en forbruksvare og kun de beste kan man forvente skal vare i flere sesonger. Selv de er det mange som blir skuffet over (ref. dette forumet) - slik er livet;-)

Ja vadebukser er blitt forbruksmateriell. Ikke som i gamle dager med nærmest ulsitelige PVC vadere. Hadde også neoprenvadere som varte i mange år før de måtte kasseres som spesialavfall :biggrin:

Jeg har prøvd å finne hull med Isopropanol metoden men fant de ikke. Brukte så AoF tipset med å pumpe luft i vaderene med en vanlig gummibåtpumpe. Knyttet igjen oppe i livet og strøk Zalovann over. Da så jeg at lekkasjen var i sømmene ved kneet og en oppe på siden over en 10-15 cm. Smurte på med Aquasure og håper det skal holde.

Min erfaring er at det oftest er i sømmene eller i neoprensokkene en får lekkasjer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

min erfaring er at når de første slitasje-hullene (dvs. ikke fra kroker etc.) først dukker opp kommer det flere hull ikke lenge etter at de første er reparert. Da er det på tide å spare til ny bukse;-). Håper det ikke er tilfellet for din del, men det er årsaken til at jeg bare bruker de "beste" buksene (jo flere lag jo bedre). Da går det ett år eller 3 ekstra før jeg må kjøpe ny. Vadebukser er og blir en forbruksvare og kun de beste kan man forvente skal vare i flere sesonger. Selv de er det mange som blir skuffet over (ref. dette forumet) - slik er livet;-)

Generelt vil jeg si at det er for dårlig at "vanlige" vadere (i 1-2000 kr klassen) ikke holder i mer enn 2 år. Her skulle det være muligheter for andre produsenter å komme inn på markede ved å levere kvalitets produkter til en billig penge.

Vadere er antagelig et produkt som man kan si er ment å vare i mer enn 5 år. Dermed har man diverse rettigheter etter kjøpsloven i en 5 års periode. Nå er det desverre slik de som selger vadere tar seg betalt for å reparere den og det er slett ikke sikkert at dette er i tråd med kjøpsloven. Når det er sagt så har også Gore-Tex egne garatier mot lekasje. Min gamle fiskejakke, en Arc`teryx Fussion, ble etter 3-4 års bruk helt utslitt både i glidlåser og ved at det gikk hull i GoreTexen. Dermed fikk jeg helt ny jakke, uten ekstra kostnad. Så var det sagt. Moralen er vel: Kjøp vadere i Norge og stå på krava ved reklamasjon!

Når det gjelder min hullete vadebukse, så er den reparert. Jeg brukte selvsagt alt for mye Aquaseal, men den ble tett. Jeg brukte noe "tear aid" lignende på riften og det fungerte fint. Så får vi se hvor lenge det holder. Håper den iallefall holder til høstsalget er igang :-)

Tusen takk for alle tips!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Noen som vet hva «fiskesena» som er med i Tear Aid-kittet skal brukes til?

Tolker det som om den skal legges i riftet, men bare ved større flenger.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takk, Erlendw, jeg har sett den, men når sant skal sies skal jeg ikke bøte vadere. Jeg skal bøte ei dunjakke (les; valp i huset). Så var det hva jeg skal med fiskesena, om den skal legges i riftet eller om det er en spesiell sene som skal smeltes i riftet under tapen eller behøver jeg ikke å bruke den?

Jeg klarer ikke å skjønne det ut fra bruksanvisningen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takk, Erlendw, jeg har sett den, men når sant skal sies skal jeg ikke bøte vadere. Jeg skal bøte ei dunjakke (les; valp i huset). Så var det hva jeg skal med fiskesena, om den skal legges i riftet eller om det er en spesiell sene som skal smeltes i riftet under tapen eller behøver jeg ikke å bruke den?

Her er det nevnt noe om "Reinforcement Filament", og hvordan denne brukes

http://www.tear-aid....-Rev.%20F...pdf

Endret av Nobody

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg har aldri skjønt greia med den senestumpen. Takk til Nobody, som sporet opp løsningen. :)

Når det er sagt så tror jeg ikke du trenger forsterkning til dunjakka di. Det blir bare klumpete og ekkelt. Jeg har veldig god erfaring med tear aid til lapping av klær. Bare pass på å klipp kantene runde, og unngå luft under lappen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

index2.jpg

Har god erfaring med tear aid på både vadere og diverse gore-tex bekledning. Men det er viktig at områdene der tear aid limes på er helt rene. Brukes på både innsiden og utsiden.

Rene! Da får jeg prøve noe annetblush.gif

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Ha ha, trodde nesten det sa seg sjøl.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg