Hopp til innhold
Lucky Luke

Vadebukse - hva har pris å si?

Recommended Posts

Hei.

Jeg vurderer å kjøpe min første vadebukse, men vil ikke bruke for mye penger.

Jeg fant denne; http://www.gronbergsport.no/storefront.php?pid=411 .

Hvordan er denne i forhold til andre vadebukser som er mye dyrere? Er det pga neopren istedenfor pustende? Er ikke neoprene noe bra? noen som har erfaring med det?

Trenger hjelp her :blink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Hei.

Jeg vurderer å kjøpe min første vadebukse, men vil ikke bruke for mye penger.

Jeg fant denne; http://www.gronbergsport.no/storefront.php?pid=411 .

Hvordan er denne i forhold til andre vadebukser som er mye dyrere? Er det pga neopren istedenfor pustende? Er ikke neoprene noe bra? noen som har erfaring med det?

Trenger hjelp her :blink:

Neopren er helt ut med mindre du skal vinterfiske i sjøen. For sommebruk er det alt for varmt, og vi som har holdt på en stund og har svetta rundt i tette neoprenvadere vet hvilken revolusjon putende vadere er for komforten.

Så til pris! Kvalitet koster, men allikevel finnes det gode kjøp til rimeligere priser som absolutt holder hvis bruken ikke er for ekstrem. I tillegg finnes det dyrere, ofte utgående modeller på tilbud, også nå før sesongen tar av om noen uker. Sjekk litt rundt! og legg gjerne funnene dine ut på forumet for respons. Skal gjøre det samme!

Legger du på noen kroner (1500 - 2000.-) finner du helt sikkert gode vadere som sikrer deg et behagelig liv langs vann og elv!

Endret av Mattis!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei du

Når det gjelder valget av vadebukse spurte jeg faktisk en trivelig ansatt på en av Oslos fluesjapper om han kunne forklare meg hvorfor de drøyeste Sims vaderne kostet 6000 kr, og samtidig gi meg et godt svar på om de var verdt det.

Jeg fikk følgende svar: Denne buksa er mer påkostet, masse små detaljer. De ¨sonene¨som er mest utsatt for slitasje er forsterket slik at det ikke skal bli hull, selv ved mye bruk. Ulempen med en vadebukse som er forsterket i hue og rævva ( dette gjelder spesielt når vi snakker om pustende vadebukser) er at pusteegenskapene til buksen naturlig nokk blir dårligere dersom det er flere lag met materiale. Selgern hadde riktig nokk ikke noe godt svar på hvorfor jeg skulle legge 6 laken på disken for en vadebukse :P Buksa holder i en evighet, men ja, det er jo noen som er mer opptatt av å ha den beste vadebuksa, enn hva de faktiske egenskapene buksa har. Selv har jeg hatt et par vadere nå i 3 års tid, de har jeg nå byttet ut da de er slitt i stykker. Så mitt råd er som følgende: du må se ann hvor mye du kommer til å bruke de, og ikke minst hva slags forhold du fisker under. Når det gjelder neopren vadere er de ypperlig til litt kaldere miljøer, særlig SØ fiske langs kysten i årets kaldere mnd. Men, det er ikke å anbefale å kjøpe sorte/mørke neopren vadere dersom det stort sett er sommeråret du skal fiske da det har en tendens til å bli jævlig varmt i disse når sola steiker... men ja,,, legger du 1000-1400 kr i et par vadebukser har du en vadebukse som duger til det meste. Jeg ville ha valgt en pustende vadebukse, da de er mest anvendelige uansett årstid, er bare å kle godt på seg dersom det er kaldt ute... og jeg har fisket i 13 blå i stiv kulig ;)

Lykke til, håper du ble litt klokere :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Her har du et tilbud på en super kvalitetsvader du skal leite lenge etter finne maken til. Agdar i Trondheim er en super butikk og Guideline et topp merke, og er du i tvil om størrelse mm så ring dem i morgen. De svarer deg gjerne!

http://www.agdars.no/index.php?showAll=&am...;kat=NETTBUTIKK

PS! Dette var Guidelines dyreste vader inntil ganske nylig, og nettopp et slikt tilbud jeg nevte i forrige svar.

Anbefaler disse framfor forslaget ovenfor. Dette er topp kvalitet som holder i årevis!

Endret av Mattis!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Min erfaring med Guideline-vadere er horribel. 3 stk har jeg prøvd, dvs fått nye ettersom de har begynt å lekke, og de har i snitt holdt ca. 2 måneder :scared: (Husker ikke typebetegnelsen på disse, men de har sikkert gått ut av produksjon nå).

Jeg har de siste årene hatt ei Simms-bukse, nærmere bestemt G3. Dette er topp kvalitet, og du vil IKKE angre de ekstra kronene du bruker. Få ting er mer irriterende enn vadere som lekker, og prisen har helt klart sammenheng med kvaliteten etter mitt syn.

Lykke til :biggrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Siste generasjon Guideline Breathex og Techstretch var ikke spesielt gode bukser.

Ventx og den nye Guideline Alta har visstnok vært supre bukser.

Når det er sagt er ikke Simms akkurat skuddsikre de heller...

Jeg skal ha meg Alta-buksa :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Siste generasjon Guideline Breathex og Techstretch var ikke spesielt gode bukser.

Ventx og den nye Guideline Alta har visstnok vært supre bukser.

Når det er sagt er ikke Simms akkurat skuddsikre de heller...

Jeg skal ha meg Alta-buksa :-)

Med så mange brukere som det nå er inne på forumet, vil det alltid finnes en eller annen (noen) som har hatt dårlige erfaringer med produkter som andre har helt andre erfaringer med. Min Techstretch som jeg har hatt i tre år er den beste vadebuksa jeg har hatt. Nydelig passform og null lekkasje. Mine forrige var også Guideline, de lakk litt etter ei stund, men etter litt tetting med Aquasure holdt de i flere år. Ga dem bort til en kompis som først siste sesong fikk lekkasjer og derfor kasserte dem.

PS! Jeg anbefaler Ventx!!

Endret av Mattis!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg