Hopp til innhold
OttarOter

Gjeddefiske: Noen som vil gi tips om plasser?

Recommended Posts

Har nå prøvd meg flere steder i Haldenvassdraget og har enda til gode å få gjedde på flue. Er det noen som er kjent og har tips om en ok plass eller 2?

På forhånd takk :msn-wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Har nå prøvd meg flere steder i Haldenvassdraget og har enda til gode å få gjedde på flue. Er det noen som er kjent og har tips om en ok plass eller 2?

På forhånd takk :msn-wink:

Jeg er ikke kjent med Halden vassdraget, men tipper at årsaken til at det ikke har blitt fisk så langt, neppe skyldes feil vassdrag. Jeg har prøvd meg ganske mye på gjedda de siste par årene, og jeg synes ikke det er like enkelt som det noen ganger frmastilles i blader og artikler. Dvs, det er ikke så vanskelig når en finner fisken, men det er der utfordringen ligger fordi den flytter mye på seg. De som beskriver kalasfiske i fiskepressen er kjent og har erfaring fra stedene de fisker på og vet hvor de skal lete. Forflyttingen avhengig av temperatur (og mattilgang...). Temperaturforflyttingen skjer både i forhold til sesongvariasjon, men også gjennom den enkelte dag. Generelt søker fisken varmere vann når det er kaldt og kaldere vann når det er varmt (badetemp). Når det er kaldt i vannet vil gjedda for det meste oppholde seg på dypere vann der vannet er varmest, men kan trekke inn på grunner (der vi liker å fiske) dersom forholdene gjør at vannet her varmes opp. For å prøve å generalisere litt: Helt tidlig på sesongen, er det eneste stedet det går an å fiske i viker der det kommer ut bekker som gjør at det blir en åpning i isen og litt varmere vann. Med litt flaks og mye tålmodighet kan en få fisk her i en kort periode på dagen når det er som varmest. Nå, litt senere, er det fortsatt kaldt, men isen (ivertfall i østfold) er på vei til å gå. Gjedda vil i utgangspunktet være på dypere vann. Men, samtidig nærmer det seg gyting, og de vil begynne å trekke mot grunnere partier. Tidlig på dagen prøver jeg å finne potensielle grunne viker der gjedda senere gyter, og så oppsøke det dypere vannet rett utenfor disse med hurtigsynk kombinert med flytende fluer (divere) som kan fiskes svært sakte svevende en liten meter over bunnen. Hotspots kan være "kantene" på hver side av vika, som ofte markerer overgangen til dypere vann. Senere på dagen, særlig hvis det er sol og pålandsvind, kan vannet varmes opp innerst i vikene på veldig grunt vann, og det kan være verdt å prøve her. For å finne ut om fisken "er hjemme" på grunt vann helt innerst i vika, hender det jeg vader uforsiktig og bråkete i et lite område, hvis fisken er "inne" vil du da se den når den stikker. Det er ikke noen vakker måte å gjøre det på, men jeg synes det er greit å ha en ide om jeg fisker tomt vann eller ikke. Dette mønsteret fortsetter til gyting. Etter gyting begynner vannet å bli litt varmere, og gjeddene tilbringer mer av dagen inne på grunt vann. Det er vel nå det kanskje er lettest å oppleve kanonfiske, og det er ofte lett å finne fisk da de svømmer rundt på grunt vann og en ser at det "rører seg i sivet". Flyt eller intermediate kombinert med divere er min favoritt til dette fisket. Jeg opplever som oftest at det er korte hoggperioder på en times tid eller to fordelt litt utover dagen, og da kan det være virkelig moro. Av en eller annen grunn treffer jeg ofte bra på ettermiddagen. Når tempem går over 15 grader eller så, begynner fisken å trekke mot dypere vann igjen, selv om smågjeddene finnes på grunt vann litt lenger. Resten av sommeren er ofte kombinasjoner mellom synk og flyt ved kanter som markerer overgang fra grunt til dypt vann stedet. Gjerne sivkanter. På høsten er det ny sesongforflytting, og fisken kommer tilbake til grunnene, dog mer spredt enn om våren synes jeg. På høsten synes jeg områder der det varierer mellom typiske sivbelter avbrutt av bergodder/kanter der det er litt dypere kan være bra.

Håper noe av dette kan være til hjelp. Poenget er ivertfall at det sjelden vil være en bestemt plass hvor en kan forvente godt fiske hele tiden, det gjelder å forsøke ulike plasser og tenke "temperatur".

Hilsen

Simbad

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Vil anbefale deg å reise med båt fra Gansvika i øyeren og så videre mot enebakkneset, det blir vel sørøstover, inntil du kommer til noen fine viker og andre veier som dreier seg innover (bruk elektrisk motor og robåt når du kommer hit.. Der kan jeg garantere deg fangst på minst 6,5 kilo og opp i mot fisk med 110 cm rygfinne, skitt fiske

Del dette innlegget

Lenke til innlegg