Hopp til innhold
T.F.

Myggfluer

Recommended Posts

Hei

Jeg har i en tid prøvd å finne noen effektive mygg-fluemønstre for mitt fiske, uten å lykkes helt. Jeg er klar over at det er mer enn fluemønster det stilles krav til ved tidlig myggfiske, men føler likevel at flua er en viktig faktor for meg. Jeg fisker i hovedsak på stille vann om våren.

For det første er jeg usikker på hvor langt ned i størrelse det er nøvendig å gå om våren. Jeg har forstått det slik at det gjerne er litt større eksemplarer som klekker tidlig, men hva menes med forholdsvis stor fjærmygg? Str. 20-18-16?

Videre har jeg ikke hatt suksess med palmermyggen. Overhodet. kanskje fordi jeg ikke tror nok på den, men jeg har også problemer med å binde den i små str. pga hackle-lengden. Jeg har også noen tradisjonelle hacklefluer, samt parachuteversjoner. Klekkere har jeg mindre erfaring med, men det er også noen eks av dem i boksen.

Det generelle problemet for meg er nok å binde små nok utgaver av disse fluene. Er det noen som har forslag/bilder av fluer som gjør suksess i str. 18-22/24? Jeg er veldig interessert i noen cdc-versjoner dersom noen har?...

Skal klekkerne fiskes med bevegelse? Hvordan skal larver/pupper fiskes?

Svar mottas med takk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Hei

Jeg har i en tid prøvd å finne noen effektive mygg-fluemønstre for mitt fiske, uten å lykkes helt. Jeg er klar over at det er mer enn fluemønster det stilles krav til ved tidlig myggfiske, men føler likevel at flua er en viktig faktor for meg. Jeg fisker i hovedsak på stille vann om våren.

For det første er jeg usikker på hvor langt ned i størrelse det er nøvendig å gå om våren. Jeg har forstått det slik at det gjerne er litt større eksemplarer som klekker tidlig, men hva menes med forholdsvis stor fjærmygg? Str. 20-18-16?

Videre har jeg ikke hatt suksess med palmermyggen. Overhodet. kanskje fordi jeg ikke tror nok på den, men jeg har også problemer med å binde den i små str. pga hackle-lengden. Jeg har også noen tradisjonelle hacklefluer, samt parachuteversjoner. Klekkere har jeg mindre erfaring med, men det er også noen eks av dem i boksen.

Det generelle problemet for meg er nok å binde små nok utgaver av disse fluene. Er det noen som har forslag/bilder av fluer som gjør suksess i str. 18-22/24? Jeg er veldig interessert i noen cdc-versjoner dersom noen har?...

Skal klekkerne fiskes med bevegelse? Hvordan skal larver/pupper fiskes?

Svar mottas med takk.

Min erfaring er at det tidlige myggfisket handler om å være veldig tålmodig. Myggfisket foregår jo som regel mens vannet er kaldt, og alt skal gå saakte. Tror det er viktig å la fisken finne flua, ikke omvendt.

I stille vann har jeg erfart at det er lurere å konsentrere fisket om et område som fisken ofte vender tilbake til, enn å løpe rundt og kaste etter vak - da blir man ofte veldig frustrert...

Størrelsen på fluene er viktigere enn mønster/farge, tror jeg. Når fisken vaker etter tørre fjærmygg, bruker jeg som regel helt enkle, bittesmå hacklefluer (type Black Gnat uten vinger) med en tynn hale av hacklefibre, gjerne med grizzle- eller sort hackle, men de fleste mønster/konsept funker like bra, bare de er sparsomt nok bundet. I fjellet, der jeg oftest fisker, er det svært viktig å ha små nok fluer - dvs 18/20 (svært glissent bundet). Jeg bruker skjelden mindre fluer enn det. Har heller aldri hatt suksess med (eller tro på) Palmermygg, synes den ruver litt for mye. Men mange andre har den som favoritt, så den kan sikkert være giftig nok.

Når det gjelder puppefiske, gjelder mye av det samme, bortsett fra at fisken ofte er enda litt vanskeligere, spesielt når røya blir selektiv på klekkere som befinner seg i/rett under filmen. Nøkkelen, enten det er tørre fjærmygg eller pupper/klekkere man fisker med, har for meg vært å "gire ned" og ta alt helt med ro.

For meg er dette fisket noe av det aller artigste på hele sesongen, selv om man skjelden får veldig mange fisk - på en god dag med fine forhold får jeg skjelden mer enn to-tre fisk (og det er fort gjort å blanke helt). Men disse er ofte ganske store, og gir en intens følelse av å ha lykkes med noe av det vanskeligste fisket vår vidunderlige sport kan by på.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Myggfiske på våren er igrunn ganske moro, utfordrende og ikke minst krevende. Og har man en dag man ikke eier tålmodighet tror jeg nok man like gjerne kan pakke sammen utstyret og finne på noe annet.

Det jeg tror er viktig når det gjelder myggfiske i stille vann er å oppservere. Se hvor fisken somregel viser seg, se om fisken går i fast "bane" i vannet på jakt etter mat. Mønsteret man velger å bruke har nok en mindre betydning, men størrelsen på flua har nok helt klart en større betydning. det er i alle fall min erfaring.

Men mønster jeg syns fungerer greit er cdc mygg (omtrent som palmermygg). Spinne cdc i ei løkke og surre over krokskaftet. Og flua er ferdig. Jeg bruker somregel ikke dubbing, bare cdc.

Og små klekkere, bruker antron i kroppen enten heklet eller surret. Varierer både med cdc og hackel for å holde flua flytende.

Ett annet godt mønster jeg har brukt er en variant av black gnat, bytter ut hackelt og vingen med cdc. Hvit cdc som vinge og svart cdc som hackel. Kroppen kan man bruke biot eller svart dubbing.

Ellers liker jeg å ha litt flash i flua, ikke mye men litt. Jeg tror dette vekker oppmerksomheten til fisken, og somregel drar jeg litt i flua slik at den skaper litt ringer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

for min del fungerer palmermyggen suverent... pleier og bruke en forholdsvis stor palmermygg i st. 16. som regel fungerer dette for meg, men har selfølgelig opplevd at man må gå ned i størrelse... problemet som dukker opp da er at det er vanskelig å kroke fisken, hvertfall etter min mening :msn-wink: så st. 20 er min minste myggimitasjon.

pleier noen ganger å gi en liten bevegelse i imitasjonen, og det har ofte resultert i fangst... som en annen sier, når røya begyner å spise pupper så kan det være utrolig vanskelig... møtte på et slikt fiske i slutten av mai og røya vaket rundt bellyn uten å ta flue. da måtta man ta seg tid til å se hvilken retning røya gikk og derretter kaste der man tror den ville komme.. på den turen ble det bare noen napp på en bitte liten myggpuppe. så størrelsen hadde hvertfall noe å si, da jeg prøvde flere forskjellige størrelser. :msn-wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

T.F.: Jeg går ut fra at du har lest denne: Myggfiske – enkelt og greit ?

Jepp, jeg har lest den. Veldig bra og nyttig artikkel. Ville bare lodde stemningen og prøve å få litt forskjellige tips. Alltid bra å høre fleres erfaringer.

Ellers takk for tilbakemeldingene. Det nærmer seg myggfiske med stormskritt. Jeg drar til stavangerområdet så snart det blir isfritt og noen varmedager... Gleder meg!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei!

Den myggimitasjonen jeg bruker mest er en griffits gnat i størrelse 16-18. Når jeg binder denne legger jeg alltid inn en liten flashhale av crystal flash. Dette er en fin liten detalj som jeg mener kan gi bedre med fisk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei,

bra tråd dette her.

Fiskar med to ulike mygg, ein lik den som er lagt inn i eit anna innlegg men utan cdc, kun med kropp av tråd og hackel, fiskes som ein klekker som ligg stille. Opplever at myggfiske, spesielt på våren, er tålmodighetsprøve men artig når det klaffar.

Og så fiskar eg med koparnymfe, fiskast sakte, men med konstant bevegelse. Meir effektiv enn klekker egentlig, men vanskelig å gjera gode tilslag.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg