Hopp til innhold
toma81

Turmat

Recommended Posts

Vil gjerne starte en tråd om hva du tar med av mat på en litt lengre tur,dvs en tur på 3-10 dager hvor du skal bo i telt og det er limited tilgang på butikk i nærheten.

Også kan du gjerne tilføye det absolutt beste du har spist ute i naturen :msn-wink:

Mitt bidrag; Laks og løk stekt på bål med ris og fløtebakte poteter til. :clapping:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Rondane Viltgryte med creme fraiche, hjort OG lammekjøtt (kjøttet ferdigkokt hjemmefra) og ris kommer høyt opp på skalaen for det beste jeg har spist på telttur... Denne kan ses her;

4568_EOS400DDIGITAL_27_10_2007.jpg

Oppvarma pinnekjøtt spist med hendene rett fra gryta er vell en god nummer to hehe!

Lengre turer;

Drar med meg (i fiskesesongen) poser med potemos og noe ris. Dette sammen med fisk er turmat nr 1 for meg på lengre turer. En eller to Real og noen suppeposer blir med for å spe på dersom fiskelykken svikter. Frokost er som regel knekkebrød med smøreost, eller risgrøt. Klarer ikke havregrøt :blink: Lunsj, er det lange forflyttinger så består lunsjen av 1stk Snickers spist under en 5minutters pause. Er det fast leirplass så blir det ofte kokt ei suppe eller en Real.

På korte turer har jeg spist det meste, egentlig ingen grenser for hva man kan lage til middag på tur :msn-wink: Kun kreativiteten som setter grenser, og hva ryggen klarer bære...sekken blir som regel like tung på en helgetur som på en langtur :P Bacon og egg til frokost er standard på korte turer, egga knuses hjemme og helles i en plastflaske.

PS: Har du med kjøtt\kjøttdeig som skal stekes eller kokes lenge, er det en fordel å gjøre dette hjemme. Så slipper du unna med kun oppvarming på tur. Og IKKE stek kjøttdeig på aluminiumspanne uten teflon, de fleste som har gjort dette har aldri gjort det igjen... Fysj og fei for en smak det får!!!!

Endret av CorporalClegg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Når jeg drar på lengre turer er jeg ofte avhengig av at sekken ikke veier for mye.

Løk, pinjekjerner, hvitløk og pesto til grillet ørret er en høydare for meg. Det samme er faktisk noe så enkelt som bergensk fiskesuppe med et lass lyserød ørret i.

Omelett, med ingrediensene ferdigblandet på flaske, er jo også bra. Å nå gleder jeg meg til sommerhalvåret!...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Mitt bidrag er:

2 pk nudler

2 stk egg

2 stk karbonade

2 stk carlsberg

Nudlene kokes i vann mens egga og karbonaden stekes,

serveres gjerne med majones og kethsjup og carlsbergen nytes kald :clapping:

Har desverre ikke bilde

Loomis forever :thumbup:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Pleier å ha med meg noen pakker nudler, ris, potetmos, diverse suppeposer, toro pastaretter, knekkebrød, smøreost, smør, krydder, noe spekemat, nøtter, sjokolade og energidrikk. Planla en månedslang tur en gang og regnet ut hvor mye man burde ha med for å dekke energibehovet. Det ble en tung sekk gitt, selv om jeg regnet med å spise en god del fisk. Dessverre ble turen skrinnlagt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Mitt bidrag er:

2 pk nudler

2 stk egg

2 stk karbonade

2 stk carlsberg

Har desverre ikke bilde

Det der hørtes mistenkelig mye ut som en stripe i Pondus ;D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

ta med tortillas, en løk eller to, og litt cilantro, gjerne litt hot sauce (El Yucateco anbefales.) Alt sammen tar liten plass. Fisk ørret, stek den og lag fisketacos. Skikkelig bra.

Ta med litt sterkt krydder---rød pepper, Mongolian fire oil eller lignende. Det lager festlig smak.

Endret av SFTor

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Vel, dette var ikke en fisketur, ei heller ikke hva jeg pleier å ha med, MEN du skrev også "det beste du har smakt" og her er mitt bidrag.

Retten bestod av hjemmelaget potetstappe, full av fløte, div sopp, saus (fløte, smør osv), diverse fjærkre, elghjerte, brennevin, vin, øl osv osv. Vi hadde fast camp og kunne tillate oss litt godsaker.

75411_s.jpg

75412_s.jpg

75413_s.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jag har en utroligt enkel måltid som jag i stort sett alltid har med meg på tur og det er en vanlig enkel gulaschsuppe i thermos. Jag varmer den på morgen før jag drar og da holder den seg varm hele dagen. Kan være fordel å skaffe seg en slik thermos som er litt større i åpningen og da kan man også bruke lukket som tallerken. Fordelen er at man får i seg varm vetske og man blir mett av innholdet. Helt konge!

Her er det fiskesnakks gutta som nyter gulashen.

75424_s.jpg

Må bare ta tilfeldet å dra en kjapp anekdot om akkurat denne turen. Det var dritkaldt! Vi var ut i cirka ni timer fra tidlig morgen til mørkret kom. Når det ble mørkt så vi tydelig hvordan vannet kristalliserte seg og ble tregere og tregere i bevegelsene. Det begynte å bli skikkelig kaldt. Vi var tre sterke karer som holdt ut og en av oss klagde litt mer. vakdaforfaen syntes at han var veldig kald om beina og sa det noen ganger fler enn oss to andre. Når jag er ut på tur tar jag meg tid å ta av meg vadene og pleie litt ekstra med føttene da jag er litt pinglete og lett fryser om tærna. Ved noen tilfelder ga jag vakdaforfaen tipset og sa at det faktisk ble bedre. Sta som han er stoppet han en gigasnus under leppen hver gang og muttret, men takket ja til gulashen. Ved fire tiden så ble det litt for kaldt for snusamannen så han tok av seg vadene for å varme beina og oppdaget at det for faen var hull i vadene. Ergo (mitt norske favorittord) så har han inidirekte stått rett i vannet å fisket en hel dag. Han heldte ut liter av vann og skratten sto tett over fjorden. Tomte!

Endret av foo

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Her er det fiskesnakks gutta som nyter gulashen.

75424_s.jpg

Ved fire tiden så ble det litt for kaldt for snusamannen så han tok av seg vadene for å varme beina og oppdaget at det for faen var hull i vadene. Ergo (mitt norske favorittord) så har han inidirekte stått rett i vannet å fisket en hel dag. Han heldte ut liter av vann og skratten sto tett over fjorden. Tomte!

Vel, en EKTE infanterist vet at man IKKE fryser, man blir bare blå, og dør...

I tillegg er smerte forbigående, mens ære varer evig.

og til sist er jeg tøffere enn denne sangen http://www.youtube.com/watch?v=mdRd3k4CIAg så da vet dere det også..

og så krysser jeg fingrene over at ingen har lest innlegget mitt om når jeg slo neglen min og besvimte..haha http://www.fluefiske.net/artikler/fluesmek...-ikke-for-pyser

NB! Suppa til Foo er forresten jævli god (hilsen rimekongen)

Endret av vakdaforfaen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Et enkelt måltid jeg pleier å ha med meg på både korte og lengere turer er følgende:

Strimlet biffkjøtt

Wok-grønnsaker

Matfløte

Skivet brunost

Salt og pepper

Potetmos

Mix i hop, nytes med en kald øl.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

skal svar litt seriøst også.

på tur har jeg med div potetstapper, fiskesupper og div Real Turmat. En pølsesnabb er også med i sekken hver bidige gang. Elgsnabb, rødvinspølse, salamikubbe eller lignende smaker helt konge på tur og kan brukes i maten i tillegg. Polarbrød kan også funke, holder seg ferskt og smaker godt, men er litt homo.

Ei flaske Cognac må man ha med, uavhengig vekt.

Avhengig av hvor langt man skal gå, men en pose koma-blanding (peanutter, rosiner og sjokolade i en heftig miks) bør også være med. Det sparker igang systemet igjen når man blir sliten.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Vil gjerne starte en tråd om hva du tar med av mat på en litt lengre tur,dvs en tur på 3-10 dager hvor du skal bo i telt og det er limited tilgang på butikk i nærheten.

Også kan du gjerne tilføye det absolutt beste du har spist ute i naturen :msn-wink:

Mitt bidrag; Laks og løk stekt på bål med ris og fløtebakte poteter til. :clapping:

Når eg er på lengre tur, dvs. over 4-5 dagar et eg følgande: Eg tek med litt ferdig-steikt kjøttdeig som er stekt og så tørka i ovn. Dette et eg dei første dagane til middag saman med pasta, løk og litt tørka tomat. Eg har og med litt kjøttbuljong som eg brukar i gryta og litt pesto i plastbeholdar. Eg brukar også å ha med litt ris og lagar risotto ein av dagane. Eg et 3 typer måltid: eg tek med tørrmjølk og frukostblanding og lettkokte havregryn. Dette et eg til frukost; så har eg ei nøtteblanding med tørka frukt og sjokolade som eg et på utover dagen; til slutt prioriterar eg ein skikkeleg god varm middag før eg legg meg. I starten vert det ofte kjøttdeig, men eg har og opplevd å ta med biff på vintertur. På slutten av turen vert det ofte eitt eller anna med røykt skinke eller mår/mør og potetstappe. Vekt er viktig så brød vert aldri med. Eg kan eventuelt ta med litt mel slik at eg kan lage Krogvold sine indiske pannebrød med gomasio. På fisketur med kameratar avtaler ein ofte at første fisken ein tek i gryteklar størrelse hamnar i gryta i anten kokt eller i panna i stekt utgåve. God tur :clapping:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Sjøl koser jeg meg fantastisk mye med en boks snurring eller to, stekt i panne over bålet! Men fungerer knallbra kald også.

Snurring er noe av det beste jeg vet, utrolig nok. Synd at det ikke gir så altfor mye energi.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Frokost: Knekkebrød med smøreost

middag: Real turmat

Kveldsmat : Knekkebrød med smøreost

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Bannock-brød har vært fast innslag når vi har vært på lengre turer med kjerringer og unger på slep. Med egg og bacon har det gjerne vært en favoritt gjennom årene , spesielt når ungene var små.

Skal det være enkelt blir det gjerne Erter,kjøtt og flesk" eller Trøndersodd på boks. Vanlig kjedligt brød med diverse pålegg funker også men foretrekker som regel varm mat hvis det er tid og muligheter til å mekke det.

Endret av Thormill

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Mitt bidrag er:

2 pk nudler

2 stk egg

2 stk karbonade

2 stk carlsberg

Har desverre ikke bilde

Om "Loomis forever" blir byttet ut med "Leeds forever" så er det som snytt ut av Jokkes middagstips! :thumbup:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det går i Forsvarets feltrasjoner, som er frokost, lunch og middagspakker.

Innholdet er Real, samt kjeks, sjokolade, rosiner og div annet.

Dette funker :biggrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Fremdeles noen som sverger til REAL ..etter denne testen?? :biggrin:

prøver meg på hjemmelaget frossen mat.Har allerede et parti med dansk millionbøff i fryseren og nå står Bacalaoen og putrer på komfyren. Neste blir vel Italiensk Tomatsuppe som ikke akkurat smaker vondt.Tungvindt med frossen mat kanskje...ikke veit jeg , men det må også prøves.

Neste "prosjekt" er Gomasio-brød" som også skal være svinegodt som turmat.Har ikke smakt det enda. Noen som har erfaring med det??

Endret av Thormill

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Når jeg er på tur pleier jeg å ha med meg forskjellige toro supper, hermetisk lappskaus, amrikansk gryte til toro osv

Et skikkelig sjefs måltid er hjemmelagde kjøttkaker, potetmos og en feit fløtesaus. Blir mye posemat når vi har langt å gå, men vi unner oss litt luksus når vi kan sette bilen med hytta... Men ingenting er som et godt måltid og en kald pils på tur..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Fremdeles noen som sverger til REAL ..etter denne testen?? :biggrin:

Folk som ikke blir mett av en middagspakke Real Turmat er feilernærte. Går man ikke lengre enn at man har med seg campingstoler så ser man helt sikkert heller ikke behovet :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg