Hopp til innhold
daytripper

Tohånds

Recommended Posts

Har tenkt og kjøpe meg en tohånds, men lurer litt på enkelte ting innenfor dette. Jeg er en relativt ung fluefisker(under 20) og mangler litt på armstyrken. De tingene jeg lurer på er rett og slett hva burde jeg kjøpe. Burde jeg gå for en 14 foter eller lavere, hva slags lineklasse etc. Jeg har aldri fisket med tohånds før bare prøvd fatterns hjemme.(det er en 14 foter), det gikk helt ok.

De tingene jeg i hovedsak har lyst til å lære er speykastet, og jeg har hørt at det er enklere og mestre med en lengre stang.

Men til sist, jeg har faktisk tenkt og invistere i en litt dyr stang, jeg har hørt at da kan det bli lettere å kaste. I tilegg vil dette være en stang jeg vil ha i mange, mange år. Jeg vil heller ha en dyr stang enn og kjøpe meg oppover.

Har sett på en stang som heter sage z-axis 14,3fot 9#. Litt dyr akkurat nå men kan hende at den blir billigere til høsten, eller at dollarn synker så jeg kan kjøpe den fra USA.

Men alle forslag tas i mot med takk, fra under 1000lappen til over 10000 lappen.

MV.H DAYTRIPPER :biggrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Velkommen inn i de fortaptes verden :biggrin:

Ikke tenk så mye på armstyrken, fokuser heller på teknikk. Du sier ikke noe om størrelse på elva men hvis det er mellomstor elv så sats på 13" #8-9 den er grei og bruke til sjø-ørreten også hvis du ikke gidder og skifte til 1 hands. Større elver så gå for 14" ern, hvis du senere vil ha enda større så kommer du til og beholde det du har fra før allikevel. Og så var det merke du sier du vil satse på kvalitet i øvre sjikt, jeg har alldrig prøvt Sage men et merke jeg har prøvt så er det Loomis og jeg har alldrig angra siden "Ingen over og ingen ved siden av" og det ser ut til og stemme ganske bra :thumbup:

Loomis roaring river Stinger glx er hva du skal ha 13 eller 14".Og en siste ting du vil lære spey-kastet sier du, ikke undervurder dyktige innstruktører ta deg et kurs og få lært de rette teknikene med en gang, ikke sats på og være den selvlærte typen det går det også men du kan like godt sitte igjen med masse unoter som er vanskelig og avvenne senere. Lykke til :clapping:

Loomis forever :closedeyes:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det er tre viktige faktorer utenom deg selv:

En god stang

Et godt og tilpasset snøre

En god instruktør

Gode stenger vokser på trær idag, alt fra 12' til 15'. Moderne korte tohåndsstenger slik som Loomis stinger glx 12'6" #9 er ikke bare en grei stang å lære å kaste men den dekker alle elver utenom de du trenger dypvading og tunge synkesnører i.

Det finnes rimeligere alternativer også.

Gode tilpassede snører som også passer enhver elv og stang finner du blandt Vision, Loop og de nye moderne klumpene til Hardy.

Gode instruktører er ofte dessverre knyttet til merkevarer og firmaer, de er ukritiske til valg av utstyr så lenge de selv selger det. Untak finnes selvsagt. Kanskje kjenner du en uavhengig, dyktig kaster som kan vise deg inn i mysteriet.

Mine to sønner lærte å rullekast med tohånds på fem minutter, deretter Spey i løpet av 15 minutter. Så bar det rett i fiske sammen med en ikke lite stolt far.

Der jeg hadde brukt to sesonger lærte disse to det hele på under en time. Vi gjorde et forsøk med Loomis Stinger Glx 15' så med Thomas&Thomas 13' begge klasse 9-10. Resultatet ble at jeg satt igjen med 15 foteren mens guttene ville ha 13 foteren.

Hemmeligheten var tilpasset utstyr og korte greie instruksjoner.

Ble det fisk? :thumbup:

Lykke til!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei kobbertuben, og jørgensen skal bare si at jeg har en g loomis nativerun 10fot 8#, og jeg kunne aldri tenke meg en annen. Den er helt herlig, og har lært meg å kaste. Før jeg fikk stanga klarte jeg verken spey eller rulle kast, eller dobbeltrekket. Nå klarer jeg alle 3 lett. Alt i alt stanga er nydelig.

Daytripper

Takker for svar fra både jørgensen og kobber tuben.

SKITT FISKE

Endret av daytripper

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei

Har selv hatt G.Loomis stinger GLX 12'6" #9-10 i 2 år nå, å det er en stang som tåler kombinasjon tubefluer og synkesnører.Har selv snører fra flyt ned til 550 grain men det er korte klumper fra 10,9m til 9,1m.(klumpvekta som Æ bruke ligger mellom 32g-37g.)Blir bare mer og mer glad i stanga(vist man kan si det ).Den er lettkastet og æ blir ikke så veldig sliten etter mange dagers fiske(har psoriasis leddgikt). Har også G.Loomis stinger GLX 15" #10-11 og det er en kjempestang det også men blir veldig sliten i ryggen av å gå med den,så æ bruker stort set bare 12'6" (har heller ikke noe problemer med vading)

Men du burde prøve deg frem til stanga som passer dæ.

Tommy

Endret av sjørøyefisker

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Her er det flere faktorer som spiller inn, og som du ikke oppgir. Størrelsen på elvene du fisker i, størrelse på fisken i elvene du fisker i, og hvor mye du selv tror du kommer til å fiske.

Det er ikke mer enn 3-4 år siden jeg selv konverterte til to-håndsfisker. Kriteriet mitt var imidlertid at det måtte være såpass rimelig at jeg med god samvittighet kunne velge å legge det fra meg hvis det ikke smakte. Som om det var sannsynlig...Yeah right!

På kastekurs påfølgende sesong ble jeg ganske paff når jeg skjønte hva for ei møkka-stang av dimensjoner jeg hadde lyktes å anskaffe meg. Resultatet var at jeg resten kurset fikk gleden å bruke en del krem-stenger som Stinger GLX, Lecie, GTfour catapult etc.

Konklusjonen var klar: NY stang!

Den beste jeg har vært borti er klart Stinger GLX'n, men det er klart også en av de dyreste. Jeg tenkte mye som deg den gang, nemlig at dette må ses på som en investering. Og at det billigste totalt sett vil være å gå for det dyreste med en gang. Men "fornuften" kom heldigvis og tok meg før jeg rakk å dra kortet. (for det hadde blitt DYRT... :blush: )

Etter mye overveielse og testing endte jeg til slutt med en Vision 3zone 14' 9-10# som jeg fikk til en snau høvding, og det har jeg ikke angret. Den har siden blitt supplert med tilnærmet identisk stang fra Slate, som jeg heller ikke har angret.

Som Syrstad-brødrene sier i en av sine introduksjonsvideoer er 14 fot en meget god lengde når du skal i gang med å lære deg kastinga. 1 fot stanglengde mer eller mindre gjør ganske mye med forutsetningene dine for å lykkes. Du må også tenke på at man stort sett står med vann til knea eller mer. I tillegg kommer faktorer som tretthet, vind, stress og press (når fisken er der..)

Klasse 9-10 er midt på treet i tohåndsligaen, og går stort sett over alt. Stenger i samme klasse kan allikevel oppleves helt forskjellig avhengig av aksjon, og vil likeledes gi deg ulike opplevelser under drilling av fisk. Personlig foretrekker jeg at hele stanga er med, og at det ikke bare rykker litt i tuppen...

Det som gjør meg fornøyd med mine "rimelige" stangvalg så langt er først og fremst at det er gode stenger med dyp og rolig aksjon som gjør at jeg kjenner hva jeg driver med. De koster ikke en liten formue, som gjør at jeg også har råd til å bruke dem. Prisen gjorde at jeg kunne investere i ikke bare 1, men 2 komplette sett som jeg kan ha med meg ferdig rigget med forskjellige liner. Og nå som jeg har fått meg litt mer erfaring med kasting, elvene jeg fisker i og størrelsen på fisken der, lurer jeg på om det kanskje ville være riktig for meg å gå ned et par klasser og 1,5 fot...

Det at jeg prioriterte å spare ca. 7 laken på stanga gir meg faktisk ganske stor frihet i utviklingen av mitt fiske i fremtiden, noe som er litt viktig når man står der på trappa og ikke har alle svarene klare ennå.

Så rådet fra denne kanten er å sondere markedet etter en rimelig og god 14 foter, også tar du det derifra. Som en påpekte tidligere "de vokser på trær i disse dager" !

Du kommer mest sannsynlig ikke til å nøye deg med 1 stang uansett hvilken prisklasse du havner på... :biggrin:

Lykke til!!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei daytripper.

Sats på et kurs i speycasting før du bestemmer deg for hvilken stang du vil ha. Og siden du bor i Oslo så kan du ta kontakt med speycasting.no og Sverre Nymo tlf 94857038. De tar 1800 fjelldollar for et fire timers kurs med deg som eneste deltaker :thumbup:.

Og kjenner jeg de guttene rett så kan du få et brukbart tilbud på stang,snelle og ferdig tilpassede klumper.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takker for svar, har bestemt meg for en ting. At stanga jeg kjøper skal være i øvre prissjiktet. Jeg kjøper heller en god enn mange dårlige. Valget tror jeg vil stå mellom, loop opti 14 #9-10 eller sage z-axis14,3#9. Stinger glx er også i bakhodet. er det noen som har noen synspunkter på hvilken jeg burde velge.

Daytripper

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Snowbee har også noen svært gode stenger midt på treet prismessig (5000,-)

Har en 15fots XS-P Spey #10/11 som jeg er kjempefornøyd med.

En av kameratene mine har 14fotern #9/10 og den er minst like god. Mye for pengene spør du meg.

Han har også en loomis av nyere dato, men jeg foretrekker snowbeestengene(kan jo være smak og behag selvfølgelig) :msn-wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takker for svar, har bestemt meg for en ting. At stanga jeg kjøper skal være i øvre prissjiktet. Jeg kjøper heller en god enn mange dårlige. Valget tror jeg vil stå mellom, loop opti 14 #9-10 eller sage z-axis14,3#9. Stinger glx er også i bakhodet. er det noen som har noen synspunkter på hvilken jeg burde velge.

Daytripper

mitt råd er prøv stang før du kjøper. loomis glx etc. er uten tvil gode stenger, men har forstått det slik at de kanskje ikke er de beste stengene å lære seg spey med, da de er veldig presise og har liten rom for feil i kastet.kan virke mot sin hensikt i innlæringsfasen som gjerne tar noen sesonger.

vet ikke hvordan loop opti og sage er på dette.

Noen andre som har synspunkter på dette?

jeg er også relativt fersk i tohåndskasting. hadde et kurs med syrstad, og lærte grunnteknikken. Men det er ikke dermed sagt at det bare er å dra ut i etterkant å tro man skal legge ut et fint speykast. Tar en del timer ved elva for å treffe på hvert kast.

Min erfaring er at stenger med en roligere aksjon 3/4 til helaksjon er "finest" til å lære seg vannkast/spey med, da disse er mere "tilgiveli" i forhold til små feil i teknikken. Loomis stinger alta 14" #9/10 mener jeg er ei bra stang som er passe aksjon. Du kan vel få denne til en ok pris nå. Jeg gikk selv for en Scierra hms v2 14" 9/10 her i vinter. Et veldig rimelig alt. for tiden (skittfiske.no) og kjennes relativt lik stinger alta ut.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det er vel et par år siden jeg begynte å kaste med begge hendene, så jeg er ikke den mest erfarne med denne typen stenger men har fått litt erfaring for det om.

Jeg fikk mange gode tips når jeg også begynte med dette både her på forumet og andre forum.

Fikk noen tips at 14 eller 15 fot var noen gode lengder å begynne med derfor endte jeg opp på ei 15 foter. I høst på salg har jeg handlet meg ei 14 foter også.

Det som overrasket meg mest når jeg begynte med dette var aksjonen i stengene. Jeg trives både meg raske/rolige stenger i en hånds men når det kom til spey kasting med 2-hånds ble det dype stenger som jeg foretrekker. Vet ikke hvorfor men slik er det blitt. På markedet finnes det mange gode stenger men jeg føler det som er det viktigste er å teste litt forskjellige aksjoner på stengene. De første stangene jeg prøvde var stenger med topp aksjon og holdt på å handle meg noen i den retningen, helt til jeg prøvde ei med rolig aksjon og da ble valget lett. Jeg synes de litt raske stengene blir masete å gå med til denne type fiske og det sier jeg som bruker TCR 890 til SØ langs DK kysten når det blåser.

En siste ting har du mulig het til å teste stengene når du står i vann er det det aller beste synes jeg da får du et mer reelt bilde av stagen.

Lykke til

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei

Mitt stalltips er å ta en tur innom Midtgård fluefiske i Oslo og ta en titt på verdens deiligste tohånds, nemlig Burkheimer! Har hatt flere dyre merker opp gjennom årene men har aldri vært så glad i stengene mine som de jeg har nå (3stk). Stikkord er nydelig finish, lettkasta og en deilig fiskestang med relativt dyp aksjon. Ligger vel i prisklasse med de andre dyre merkene.

Min anbefaling er en 9145-4 som er en helt fantasisk stang som funker både i stor og liten elv! Stanga er virkelig fysisk lett med tanke på lengden og det er ingen kraftig stang. Ikke så kraftig som 14 foterne til Loomis. Lengden på stanga er ypperlig for en nybegynner da korte raske tohåndser ikke er noe særlig for en rookie..

Gunnar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei!

Kan underskrive hva gus sier om Burkheimer-stengene. Har selv en 9,5 fot klasse 4-6 og en tohånds 13,5 i klasse 7-9. Begge er lettkastede og er fin-fine å kjøre fisk med. Anbefaler å prøve Burkeheimer-stengene.

Entusiast

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei, jeg har kommet fram til en konkulusjon at desverre er lommeboka litt skral, så jeg må nok satse på en standard under det øverste prissjiktet. Da tenker jeg i hovedsak på stenger som LPXe fra guideline, stinger alta osv, som ligger i 4000kr klassen. Disse stengene er nemelig i pris kategorien under de dyreste som stinger glx og guideline lecie, sage z axis. Av disse har jeg mest sett på LPXe"en som kommer fra 2008. Er det noen som har noen formeninger om dette? er dette en bra stang.

Daytripper

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei, jeg har kommet fram til en konkulusjon at desverre er lommeboka litt skral, så jeg må nok satse på en standard under det øverste prissjiktet. Da tenker jeg i hovedsak på stenger som LPXe fra guideline, stinger alta osv, som ligger i 4000kr klassen. Disse stengene er nemelig i pris kategorien under de dyreste som stinger glx og guideline lecie, sage z axis. Av disse har jeg mest sett på LPXe"en som kommer fra 2008. Er det noen som har noen formeninger om dette? er dette en bra stang.

Daytripper

Sjekk ut prima-villmark.no sine Slate stenger. Her er masse spennande til supre prisar. Veit at mange er godt nøgde med desse. Du slepp å betale så mykje for merket...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takk for svar flygefisk. Jeg har funnet et veldig godt tilbud på LPXe stengene, skulle få den for 3300 kr. Da snakker vi den nye serien som kom i 2008 som er fire delt.(veil.4600). I tilegg har denne stanga fått mye ros, så jeg ser på det som et godt kjøp. Slate stengene er flotte stenger de også og skal nok gi dem en sjanse de og. De skal vel også ha fått en del ros, i tilegg er de rimlige. Skal jeg være ærlig, så blir jeg nok litt påvirka av de store merkene i norge som reklamerer med stor laks i krystalll klare elver, dette er heldig vis ikke veldig på meg men litt skal jeg være ærlig.

Daytripper.

PS, HAR DET BLITT NOE SØ PÅ DEG I ÅR.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takk for svar flygefisk. Jeg har funnet et veldig godt tilbud på LPXe stengene, skulle få den for 3300 kr. Da snakker vi den nye serien som kom i 2008 som er fire delt.(veil.4600). I tilegg har denne stanga fått mye ros, så jeg ser på det som et godt kjøp. Slate stengene er flotte stenger de også og skal nok gi dem en sjanse de og. De skal vel også ha fått en del ros, i tilegg er de rimlige. Skal jeg være ærlig, så blir jeg nok litt påvirka av de store merkene i norge som reklamerer med stor laks i krystalll klare elver, dette er heldig vis ikke veldig på meg men litt skal jeg være ærlig.

Daytripper.

PS, HAR DET BLITT NOE SØ PÅ DEG I ÅR.

lecie til en rimelig pris:

http://www.skittfiske.no/aspx/produkt/prdi...aspx?plid=47236

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takk for svar flygefisk. Jeg har funnet et veldig godt tilbud på LPXe stengene, skulle få den for 3300 kr. Da snakker vi den nye serien som kom i 2008 som er fire delt.(veil.4600). Skal jeg være ærlig, så blir jeg nok litt påvirka av de store merkene i norge som reklamerer med stor laks i krystalll klare elver, dette er heldig vis ikke veldig på meg men litt skal jeg være ærlig.

Daytripper.

Det er det jeg hadde mistanke om, du tenker mere på statusen og hva det står på stangen enn bruken av den. Jeg har en 7-8 tohåndsstenger av forskjellige merker og til forskjellig bruk. Også en LPX, og den er dessuten den dyreste jeg har. Dessverre også den dårligste..!! Den aller beste jeg har er en Streamstix Salmonseeker 14 f. Fikk den for under tusenlappen, deretter et par Slatestenger som er vesentlig bedre enn LPX.. Har prøvd alle merker som finnes omtrent, og jeg sier det igjen: Et svært lite antall mennesker hadde klart å sette navn på de forskjellige stengene hvis de hadde prøvd dem uten merkene på... Styr utenom "statusen" og du får deg en glimrende stang for rundt 2500.. Det er mye viktigere å få et snøre korrekt tilpasset.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det er det jeg hadde mistanke om, du tenker mere på statusen og hva det står på stangen enn bruken av den. Jeg har en 7-8 tohåndsstenger av forskjellige merker og til forskjellig bruk. Også en LPX, og den er dessuten den dyreste jeg har. Dessverre også den dårligste..!! Den aller beste jeg har er en Streamstix Salmonseeker 14 f. Fikk den for under tusenlappen, deretter et par Slatestenger som er vesentlig bedre enn LPX.. Har prøvd alle merker som finnes omtrent, og jeg sier det igjen: Et svært lite antall mennesker hadde klart å sette navn på de forskjellige stengene hvis de hadde prøvd dem uten merkene på... Styr utenom "statusen" og du får deg en glimrende stang for rundt 2500.. Det er mye viktigere å få et snøre korrekt tilpasset.

Meget enig det du sier der. Mange velger merket i steden for kasteegenskapene. Jeg har selv hørt om stenger under 1000 lappen som er like bra, om ikke bedre enn stengene i det øvre prissjiktet. Jeg kan nevne deg et eksempel, mange av de fiskerburikkene jeg har vært hos har nevnt at enkelte selskaper har vært fryktelig flinke til å markedsføre sine stenger og snører på en fryktelig smart måte, gjennom å få tak i fluefiske profiler etc. Guideline har klart dette og selger vel fryktelig mange stenger( sier ikke at de ikke lager gode stenger, for det gjør de) Lederen for guideline har vært meget flink til dette. Og dette vinner man på.

Daytripper

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Slate AXP Mastery 14.0ft #9/10 er på kampanje til under halv pris... !

Scierra HMS Version ll tohånds 13,7`/#9-10 til laaaaangt under halv pris på flyttesalg... !

Du finner sikkert noen gode tilbud på Vision og andre hvis du leter litt. Sjekk ut Prima-villmark, skitt fiske, sportsbutikken, agdars, parabolflua og Chr. Baardsen for å nevne noe...

Plenty med gode stenger til rundt 1500,- ... (tar forbehold om Scierra'n, har ingen erfaring med denne selv)

Syns du tilbudene blir for gode, så får du heller overføre overskuddet til meg. :P

Endret av Streamdip

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Daytripper

LPXe'en er etter min mening ei veldig bra stang; har selv en 15-foter i klasse 10/11. Aksjon som gjør det greit å få kontakt med snøret, håndterer både skyteklumper og hele speyliner og løfter greit synkesnører.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

LPXe'en er etter min mening ei veldig bra stang; har selv en 15-foter i klasse 10/11. Aksjon som gjør det greit å få kontakt med snøret, håndterer både skyteklumper og hele speyliner og løfter greit synkesnører.

Dønn enig!! Knallbra stang! Lett, presis og tøff å se på!

Endret av Mattis!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Så vidt jeg har sett er det ingen her som nevner brukte stenger. Her på forumet er det endel pent brukte stenger til salgs, og enkelte er til og med svært lite brukt. Prisen på disse er ofte det halve av butikkprisen, og da kan du kansje nå i et fint eksemplar som du kansje ikke hadde hatt råd til å kjøpe i butikken.

Det er forkjell på stenger så prøv, prøv, prøv

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Her er meningene ganske delte gitt!

Mitt råd er: ikke kjøp noe veldig dyrt, særlig ikke en 14 foter. Grunnen til det er at hvis du får bare bittelittegrann dilla, så kommer du veldig raskt til å oppleve å ha et sugende behov for å utvide reportoaret. For det andre, og det er kanskje mange uenige i, når du har kjøpt den 14 foteren og finner ut at du skal ha en stang til, hva skal du velge da? 15 foter og 13 foter blir liksom begge litt "for likt" 14 foteren. Trolig ender du til slutt opp med alle tre, men den stanga du kommer til å bruke minst når du har disse er 14 foteren. 14 foter er etter mitt syn et kompromiss. Den er ikke helt tøff nok på tidlig junifiske i stor og kald elv, men altfor lite fintfølende for lettere sommerfiske, og det føles klumpete. Mitt tips er derfor, kjøp en 12,5 eller 13 foter i klasse 8/9 og en 15 foter i klasse 10/11 av et rimeligere merke. For å kunne utøve et effektivt og fiske tilpasset forholdene er det en mye bedre løsning en èn dyr 14 foter.

Simbad

Del dette innlegget

Lenke til innlegg