Hopp til innhold
peterohlsson

Ta bilder av din flue!

Recommended Posts

Hei! Här kommer min variant på ei "fluefotostudio".

Jag har experimenterat ett par dagar och sökt en del på fotoforum och

hittade denna variant på ministudio.

Syftet med att stoppa in fluga och städ i en dunk är att få ljuset att sprida sig jämt

över motivet, fluen i detta fall.

Det är mycket viktigt att det är halvt transparanta dunkar ni bruker

Det är även viktigt att ha gott lys om ni fotar med

kompaktkameror så att ni kan fota utan blixt och (genom mycket lys) därför undvika långa slutartider.

Det ulitmata är att använda 500W belysning typ bygglampor. Dessa kostar inte mycket!

Använd stativ eller annat som ger kameran gott stöd!

Det jag gjort med dunken (75:-) är att jag skurit bort handtaget samt borrat ett hål ca 1/3 in i dunken.

Hålet är förskjutet litt åt sidan för att flugan placering skall bli central. Detta är viktigt för att få ett jämt ljus!

Sen har jag klippt bakgrunder i olika färger som jag kan placera in i dunken, med stöd av städet så att det

hålls på plats. Jag använder endast en bordslampa med en 60W lampa men

jag rekommenderar er att ha minst två ljuskällor à minst 100W för att slippa blixt och alltför långa slutartider.

Har ni systemkamera så se till att ni har lågt ISO för att undvika brus i bilderna!

Bifogar en på min "flugstudio" och en bild på en bild på en flue

med EXIF (inställningarna på kameran vid fototillfället)

Mvh Peter

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Det var jo et veldig bra resultat!

Har veldig gode erfaringer med å bare bruke indirekte blitzlys. Fyrer av blitzen opp mot taket, da får lyset spredt seg godt. Største fordelen er at det er svært enkelt og lyset er sterkt nok til at man kan ha raske lukkertider. Funker nok best om man har lyst tak og lyse vegger så lyset reflekteres fra alle kanter.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det blir vel "furore" når jeg kommer med litt kritikk, men man kommer ikke videre og blir bedre om man ikke si litt i fra hva man mener.

Jeg synes ikke bildet er bra. Kontrasten, temperaturen og fargene er blant annet det som gjør at bildet ikke er bra. I grove trekk er det for lite (for lave verdier) av alle disse elementene. Uten at jeg vet hvordan pære det sitter i lampene du har brukt, tror jeg hovedfeilen ligger der. Det er vel "gult" lys, dvs. vanlig pære og ikke dagslyslampe? Fargetemperaturen blir dermed feil (i denne sammenhengen).

I tillegg er det for lite lys til at farger og kontrast blir kommer fram og heves. Resultatet blir et blast bilde med lite farger, feil farger og støy.

En lukkertid på 3 sekund, dog med 22 blender og iso 100, tyder på for lite lys.

Nå vet jeg ikke om du har et etterbehandlingsprogram, men jeg ga det ei runde. Jeg vet heller ikke de originale fargene, slik at jeg har dette å sammenligne med når jeg behandlet, men det er vel et Pahtakorva-variant så jeg er vel ikke så langt unna. Det er heller ikke poenget om jeg "treffer" helt, eller om jeg har gitt flua for mye og sterke farger, men å vise hvordan bildet blir når kontrast, farger og temperatur er på plass. Bakgrunnen har jeg gjort mørkere, noe som framhever flua.

:) Men du har gått nært, det er fint! Du har også en god vinkel inn på flua, også meget bra.

Håper innspillene tas vel i mot.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det blir vel "furore" når jeg kommer med litt kritikk, men man kommer ikke videre og blir bedre om man ikke si litt i fra hva man mener.

Jeg synes ikke bildet er bra. Kontrasten, temperaturen og fargene er blant annet det som gjør at bildet ikke er bra. I grove trekk er det for lite (for lave verdier) av alle disse elementene. Uten at jeg vet hvordan pære det sitter i lampene du har brukt, tror jeg hovedfeilen ligger der. Det er vel "gult" lys, dvs. vanlig pære og ikke dagslyslampe? Fargetemperaturen blir dermed feil (i denne sammenhengen).

I tillegg er det for lite lys til at farger og kontrast blir kommer fram og heves. Resultatet blir et blast bilde med lite farger, feil farger og støy.

En lukkertid på 3 sekund, dog med 22 blender og iso 100, tyder på for lite lys.

Nå vet jeg ikke om du har et etterbehandlingsprogram, men jeg ga det ei runde. Jeg vet heller ikke de originale fargene, slik at jeg har dette å sammenligne med når jeg behandlet, men det er vel et Pahtakorva-variant så jeg er vel ikke så langt unna. Det er heller ikke poenget om jeg "treffer" helt, eller om jeg har gitt flua for mye og sterke farger, men å vise hvordan bildet blir når kontrast, farger og temperatur er på plass. Bakgrunnen har jeg gjort mørkere, noe som framhever flua.

:) Men du har gått nært, det er fint! Du har også en god vinkel inn på flua, også meget bra.

Håper innspillene tas vel i mot.

Klart jag tar det vel i mot fruen :P det er av kritikk man blir bedre. Normalt så bruker jag ei 500W paere og

får da en halt annen lukkertid. Jag ville bare visa att man på en enkel måte kan ta mye bedre bilder!

Det som du gjort i PS? er meget bra och de blir en helt annen bild. Takk! Med mitt inlegg ville jag inspirere fler att ta bedre bilder på fluer. Tar det flere timar att lage en flue är det rimlig att det tar litt tid att ta en bild på den!

/Mvh Peter

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Fargebalansen og kontrasten er blitt bedre med etterbehandlingen. Etter min smak "spiser" den svarte bakgrunnen opp litt vel mye av flua. Som peterohlsson sier blir som regel rsultatet bedre om en bruker to lyskilder. Flott med et sånt innspill. Hadde vært fint om flere fortalte litt om sine tips og triks. Jeg har desverre plukket fra hverandre mitt "fluestudio" for tiden. Så fort det er satt opp igjen skal jeg legge inn noen bilder her for konstruktiv kritikk. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Tok selv opp bildet i photoshop og justerte fargebalansen med photoshop sitt verktøy for å velge et svart, et grått og et hvitt punkt. Ble bedre kontrast, men virket som kameraet hadde brukt relativt korrekt hvitbalanse.

Men enig med fruen i at det blir bedre med sterkere lys. Derfor jeg foretrekker å bruke blitzlys eller dagslys. Når man skal justere hvitbalanse er også min erfaring at det er vanskelig å få like god fargemetning som en får ved å bruke blitz eller dagslys. Dette kan selvsagt justeres med å øke saturation, men det går fort utover kvaliteten på bildet om man øker for mye.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg er ganske ny på dette med å ta bilder av fluene jeg lager, har prøvd litt men finner ikke helt de rette instillinger, en ting jeg ikke finner helt ut av er hvilken farge som er best på bakgrunnen?

har som flere nevner slitt også med lyset og skjønner nå et det må være for svakt da jeg synes det blir litt gulaktig, men når jeg bruker Blitz synes jeg ofte det blir for sterkt og feil lys, må kanskje finne et samsvar mellom blitzen og instillingene på kamera.

men det er veldig artig å få gode nærbilder av fluer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg er ganske ny på dette med å ta bilder av fluene jeg lager, har prøvd litt men finner ikke helt de rette instillinger, en ting jeg ikke finner helt ut av er hvilken farge som er best på bakgrunnen?

har som flere nevner slitt også med lyset og skjønner nå et det må være for svakt da jeg synes det blir litt gulaktig, men når jeg bruker Blitz synes jeg ofte det blir for sterkt og feil lys, må kanskje finne et samsvar mellom blitzen og instillingene på kamera.

Hvordan blitz bruker du? Hvis du bruker innebygget blitz så blir det sjeldent bra. Dette gir for hardt lys og for mye skygger. En ekstern blitz er bra om en enten bruker en stor softbox for å spre lyset eller du ikke retter den rett mot flua.

En boks slik som Peter her har kombinert med to blitzer tror jeg ville blitt veldig bra. Da får man sterkt nok lys og rett fargebalanse. Må bare passe på at materialet i boksen ikke forvrenger fargene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei. Lysets styrke er helt uavhengig av fargetemperaturen, så du kan gjerne ha et superkraftig gult lys for å si det sånn. Lys har fargetemperatur, og det er dette som bestemmer om flua/ bildet blir gulaktig - eller motsatt - helt over mot stikkende blågrønt.

Det ideelle er å ha en eller flere lyskilder som har en nogenlunde riktig fargetemperatur (for gult lys gjør at den røde fargekanalen brenner ut fortere enn nødvendig, som igjen vil si noe rødt, rødbrunt på flua), men du kan, og bør også justere hvitbalansen når du skyter bildene. Noe som gjøres lett med speilreflekser i dag. Så om du har en litt gulaktig lyskilde så fikser du det lett med å justere hvitbalansen (sjekk bruksanvisningen på kamerahuset ditt).

Ang. bakgrunn, så liker i hvert fall jeg godt å bruke en farge som gir god kontrast til fargene i flua, samt at fargen er ganske mørk. Men, dette er smak og behag...

Her er et gammelt fluebilde fra meg, men det viser i hvert fall blå bakgrunn og riktig fargetemp. En liten fjærmyggbuzzer :)

Lykke til med macrobildene!

André

Endret av André Brun

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

:msn-wink: Nå snakker vi ikke lenger om å ta fluebilder med det utstyret folk flest har, André. Dette er et annet oppsett - med flere blitzer, spotlys for fotografering, kanskje fototelt etc.

For å ta utgangspunktet i at man vil ta bilder med det utstyret man har, dvs. et speilrefleks, ei linse som helst er macro, normalobjekttiv eller svak tele og en blitz, med noe lys fra husets lamper. Er det skralt med lys inne, ville jeg gått ut på en dag det ikke blåser, er skarpt sollys og annet drittvær (fotodrittvær). Lett, lyst overskyet en vindstille (eller le) dag kan virkelig gi flotte fluebilder. Om man tar dem med en rolig, uskarp bakgrunn fra naturen (granbar, tømmerlunne...) er det ofte vel så flott.

Inne er det i alle fall viktig å ikke bruke gult lys. Bytt enkelt å greit ut lyspæra eller lysstoffrøret med dagslyslampe. Ikke store kostnaden.

Bruk gjerne mer enn både en og to og tre lamper. Sett lampene slik at de ikke lyser opp bare rett forfra, fordel lyset slik du vil den skal se ut og hvor du ikke får skarpe skygger. I tillegg til å kjøre blitzen indirekte (opp i tak, tur/retur vegg - lyst/hvite flater), skulle det gi såpass med lys at blenderen kan skrus til å gi dybde i hele flua og lukkeren bli rask nok. Er tak eller vegger mørke, er sølvpapir (grillfolie) et hjelpemiddel som finnes i huset. En fin reflektor.

Stativ er et must.

Plastdunken din kan hjelpe deg med å begrense lyset der du vil ha det. Jeg har ikke prøvd den varianten sjøl, men jeg vil tro den vil fungere litt som et fototelt, uten at lyset trenger igjennom veggene akkurat som på et fototelt. Derfor må nok lyset kjøres "inn" i dunken.

Det finnes mye stoff om enkel lyssetting ved å google på noen stikkord omkring akkurat dette.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

:clapping: Fikk lyst på karamellpudding når jeg så det jeg da...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg