Hopp til innhold
kvinalax

Laksespiseren SKARVEN

Recommended Posts

Hei.Har i flere år nå blitt observert skarv i Kvina,den forsyner seg av ørret og smolt i vassdraget.

Har også blitt observert flere mil oppover i vassdraget,langt ovenfor anadrom strekning.

Er det andre av dere her på forumet som har sett skarv i andre elver??

Er vel kansje å regne som ett sunnhets tegn men trodde ikke det var vanlig med en sjøfugl langt oppe i innlandet i en elv.

Har ikke sjekket med jakttid evnt skadefellings løyver men fortsetter oppgangen med skarv i vassdraget her så tror jeg det vil bli aktuelt...

Mvh Kvinalax :biggrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Hei.Har i flere år nå blitt observert skarv i Kvina,den forsyner seg av ørret og smolt i vassdraget.

Har også blitt observert flere mil oppover i vassdraget,langt ovenfor anadrom strekning.

Er vel kansje å regne som ett sunnhets tegn men trodde ikke det var vanlig med en sjøfugl langt oppe i innlandet i en elv.

Har ikke sjekket med jakttid evnt skadefellings løyver men fortsetter oppgangen med skarv i vassdraget her så tror jeg det vil bli aktuelt...

Det er ikke vanlig, men heller ikke "uvanlig" at skarven er å finne i vassdrag. Den søker til områder der den har best mulighet til å finne mat under de gitte forhold. Skarven som andre organismer må anses som en naturlig del av et næringsnett i naturen. Jeg anbefaler at man ikke ser dette som en skade og at dere lar de være i fred. Tenk heller på mer omfattende negative påvirkninger. Da tenker jeg på ikke-naturlige aktiviteter som svekker laksefiskenes reproduksjons og overlevelsesevner. Dette er omfattende, men det har langt større virkning enn å fjerne deler av naturen som i utgangspunktet skal være tilstede.

Lykke til!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Opplevde i år for første gang å se skarv i reisaelva(troms).Riktig nok ganske nært sjøen (ca 2km)Ble en smule forundret over det.Regner med at laksand og siland tar mye mer yngel for and begynne det å bli rikelig av .skarven så eg ta litt større fisk ca 20 cm.

Endret av areiers

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Skarv er i og for seg ikke et ukjent fenomen på Sørlandet vinterstid. Det som er uvant er at denne arten har etablert seg hekkende langs kysten vår de siste årene.

Før ca. 2000 var det så vidt meg bekjent sjeldent å se skarv på Sørlandet sommerstid. I årene før det var det alltid storskarv å se langs kysten vinterstid. Storskarven kom, slik jeg kjenner det, fra vestlandet og trakk sørover om vinteren.

I årene etter 2000 har storskarv som hekker i Danmark og Sverige, utvidet leveområdet sitt nordover. (Fant selv en ringmerket storskarv (juv) ved Grimstad i fjor som ble ringmerket på reir utenfor Gøteborg). Det er slike fugler som har etablert seg på sørlandet nå.

Mener også denne underarten er mer tilbøyelig til å trekke innover i landet/ferskvann på matauk. Om storskarven har etablert seg som følge av at ulike måkebestander er desimert, blir spekulasjoner fra min side. Faktum er at sildemåke, fiskemåke og makrellterne har rast i bestandsuvikling på Sørlandet og etterlatt seg hull i næringskjeden. Hull som nå fylles av storskarv fra sør. Bestandsreduksjonene av måke- og terneartene kobler jeg mot den kraftige tilbakegangen vi har hatt av tareskog langs sørlandskysten og en direkte reduksjon i mattilgang for denne type fugl.

Når det gjelder storskarv har jeg observert den i både Otra, Byglandsfjorden og ved enkelte vann i Åseral. Så det er ingen tvil om at skarven vi nå har fått på Sørlandet nå, er en langt større generalist enn de måkene og ternene som har hekket her tidligere.

For de overbefolkede ørretvann kan muligens?? storskarven være positiv. Usikkerheten ligger i om den bærer med seg parasitter og innvoldsmark som overføres til fisk.

Endret av FlyBandit

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Forskerene ved Flødevigen påstår det er mellomskarv, ikke storskarv som har etablert seg her.

Og at de kommer sørfra ikke nordfra som tidligere anntatt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Bare synd at Skarven ikke lenger er en sjøfugl.

En kollega så skarv under rypejakt på 1400 moh i Sirdalsheiene. :shock:

Bestanden begynner og bli altfor stor langs sørlandskysten.

Skyter nesten daglig etter skarv på jobb ( er røkter), men med en gang en forsvinner kommer en ny og tar plassen :mad2:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jepp, sett dem oppe i Nidelven i Trondheim. Noen sier at de kommer innover i "smulere" farvann når det er storm på kysten. Det stemmer sikkert det, og jeg ser av og til en og annen enkelt skarv inne i Trondheimsfjorden. Jeg tror de vanligvis holder til lengre ut mot havet. De er flotte fugler å se på, men det er ikke sikkert det er like gunstig å ha de oppe i elvene. Men ett eller ennet skal vi vel alle ha å leve av :unsure:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Forskerene ved Flødevigen påstår det er mellomskarv, ikke storskarv som har etablert seg her.

Og at de kommer sørfra ikke nordfra som tidligere anntatt.

Mellomskarv er en underart av storskarv, (som jeg skriver).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det har også blitt observert mennesker i lakseelvene som slår ihjel laks og sjøørret i bøtter og spann . Vanligvis herjer disse mellom 1.juni og 15. september.

Vet ikke åssen det er med fellingtillatelse på disse....

johan

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det har også blitt observert mennesker i lakseelvene som slår ihjel laks og sjøørret i bøtter og spann . Vanligvis herjer disse mellom 1.juni og 15. september.

Vet ikke åssen det er med fellingtillatelse på disse....

johan

Tror du de drar med seg parasitter også :unsure: I så fall blir dette veldig skummelt :scared::biggrin: :biggrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Tror du de drar med seg parasitter også :unsure: I så fall blir dette veldig skummelt :scared::biggrin::biggrin:

flatlus og bendelorm er ingen spøk nei..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Bare synd at Skarven ikke lenger er en sjøfugl.

En kollega så skarv under rypejakt på 1400 moh i Sirdalsheiene. :shock:

Bestanden begynner og bli altfor stor langs sørlandskysten.

Skyter nesten daglig etter skarv på jobb ( er røkter), men med en gang en forsvinner kommer en ny og tar plassen :mad2:

d her må være en ny art FJELLTOPP SKARV!!! :biggrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hmmm, liker ikke dette. En annen ting er også all den sjøørretten som blir fortært ned skarvegapet hver eneste dag. Gikk og fisket på en stim med rundt 30 sø nå på søndag. En skarv kom med jevne mellomrom og lagde helvete i stimen, og snappet til seg av de minste. skader sikkert også større fisk den ikke klarer ta.

Det finnes ikke sjøfugljegere i traktene her sør lengre, og bestandene av sjøfugl skyter i været. Må en bytte ut stanga med hagla et par sessonger? Fæl tanke...

Otra kryr vel også av skarv et godt stykke innover, men har ikke hørt særlig klager derfra enda. Kommer nok om det blir en laber sessong igjen for de urbane laksefiskerne ...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har sett skarv på Evje og på Gautefall. ettersom bestanden øker og matforholdene i sjøen blir dårligere,

er det nok dsv, slik at den vil søke til andre områder for å få i seg føde. Skarven er også en fugl som vandrer mye, den kan tilbakelegge store avstander på kort tid. Så det og ta turen fra kysten og inn i landet er gjort på bare noen timer, for så og returnere til unger som den må mate. Men tror helt ærlig ikke at den utgjør noen trussel for Laks og Ørret bestand.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei! En gang må være den første...

Jeg tok dette bildet i Gudbrandsdalslågen i sommer. Vet ikke om fuglen var skadet eller noe, jeg kom ihvertfall på ca 5 m hold og tok bildet  før jeg trakk meg tilbake. Har sett flere skarv der i år og ved Mjøsa.

Endret av KV1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Vannvittige mengder av skarv de siste årene, og nå begynner det å bli altfor mange.

De sitter på flytebryggene i Mandalselva, dykker litt, spiser noen småørreter......

Det er behov for nedskyting.

En annen art som det hekker litt for mye av på sørlandet er Silanda, den får mange unger som alle blir foret på laks og sjøørret parr.......

Gikk mye i Audna i sommer på lite vann, ser mye av fisken da. Lite, lite fisk å se......Tidligere kokte det av yngel i alle årsklasser.

Tror faktisk fuglepredasjon er et problem vi må ta tak i nå!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Leste i et dansk fiskeblad at i enkelte elver mente man at skarven tok opp imot 80% av yngel og smolt. I Danmark er det mange steder mye skarv og det er det etterhvert også i oslofjorden. En fornuftig jakt og oljing av egg er alle tjent med (kanskje med unntak av skarven). Et sted i Sverige gikk noe amok og trampet ihjel flere hundre skarvunger. Det var ikke noe vakkert syn. Grunnen var at ingen myndighet tok tak i problemet men bare snakket..

Sportsfiskefjorden!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei! En gang må være den første...

Jeg tok dette bildet i Gudbrandsdalslågen i sommer. Vet ikke om fuglen var skadet eller noe, jeg kom ihvertfall på ca 5 m hold og tok bildet  før jeg trakk meg tilbake. Har sett flere skarv der i år og ved Mjøsa.

Skarv nedenfor Hunderfossen med jernbanebrua i bakgrunnen :biggrin: :biggrin: Den steinen har jeg fisket mye fra i yngre år!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Leste i et dansk fiskeblad at i enkelte elver mente man at skarven tok opp imot 80% av yngel og smolt. I Danmark er det mange steder mye skarv og det er det etterhvert også i oslofjorden. En fornuftig jakt og oljing av egg er alle tjent med (kanskje med unntak av skarven). Et sted i Sverige gikk noe amok og trampet ihjel flere hundre skarvunger. Det var ikke noe vakkert syn. Grunnen var at ingen myndighet tok tak i problemet men bare snakket..

Sportsfiskefjorden!!

Hvis du absolutt skal gå i krigen vil jeg heller anbefale en diskret punktering av egget med nål så man ikke risikerer omlegging. Pent er det uansett ikke.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg