Hopp til innhold
Erlendw

Dagens dilemma: Optikk m.m

Recommended Posts

Det er med et snev av sommerfugler i magen jeg omsider våger meg inn på Foto & Video forumet. Minner litt om da jeg startet min første tråd på forbrukerforumet, for et par mannsaldere siden.. :msn-wink:

Jeg skal nå legge frem en ganske omfattende problemstilling, og vil gjerne ha innspill fra både tungvekterne på området, samt de glade amatører. I god ff.net tradisjon! :biggrin:

Pr. d.d har jeg et Canon 350D med et sigma 18-200mm F3.5-6.3, men føler et behov for en liten oppgradering. Jeg har på ingen måte lyst til å torpedere budsjettet, på bekostning av fiskeutstyr, men for noen lapper burde jeg kanskje komme et stykke..?

Har sett på to alternativer:

http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdin...spx?plid=41474#

http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=67701

Ka dåkk trur?

Men med litt betenkningstid dukker selvsagt andre idéer opp... Burde jeg heller drøye til busjettet tolererer en oppgradering av både hus og objektiv? I så fall hvilke(t)? Hva med fast optikk? Hvor mye får man igjen for IS? Burde jeg heller gå for en blitz? (mye av posingen med fete fisker foregår jo i dårlig lys..) Canon vs Nikon (bare for å sikre at denne tråden kan havne i alle retninger :badgrin: )

For å trekke en paralell til forbrukerforumet og lignende temaer om fluestenger - I mitt sted burde jeg nok først legge penger i et fotokurs! :biggrin: Men slike tilbud eksisterer ikke i mitt område. Så hvis noen har bra litteratur for dummies å anbefale, bring it!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Hei Erlend,

bruk det du har av penger nå på kvalitetsoptikk, Canon original eller Tokina. Når du handler optikk tenk da at den skal holde til en senere oppgradering av kamerahus. Ta en titt innom www.foto.no og se på bruktmarkedet.

Kamerahus raser i pris mens optikk holder seg. Om kort tid vil vi se en sterkere dreining mot fullformat og dette bør du kanskje ha i tanke ved optikkvalg.

Å bytte system er selvsagt også et alternativ og det eneste riktige ville da være Nikon.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Bytte eller ikke bytte "fotosett" dreier seg om penger mm. Men om du tenker så, byr det seg mange Nikon D300 til en vettug penge nå, når folk velger overgang til nye D3 fullformat. Dermed kommer det også en del DX-linser på bruktmarkedet. :blush: Så sjekk foto.no og klø deg i hodet, er mitt råd enn så lenge, til du "lander" litt på hva du vil.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Løsningen er L. Og stativ.

Se etter en brukt 17-40mm/f4 L på foto.no. Næmmen jøss, det ligger en til 4000,- der nå. Det er ikke 2.8 optikk, men tåler skikkelig juling og er veldig bra optisk.

I tillegg fins det en 70-200 f4 L der til 3500,-. Det er mye glass for pengene. IS er fint, men hjelper ikke når du skal ta bilder av ting som beveger seg raskt. Husk, et ettbent stativ (monopod) er en fin vadestav ;)

Behold huset foreløpig og se an finansene når 5d evt. 40d begynner å bli virkelig billige brukt. Det er godt mulig at brukte 5d hus skal falle betraktelig i pris, og en del av dem er for det meste brukt i by og studio :) 5d tar fine bilder på høy iso.

En brukt d300 og DX optikk er også en mulighet (glimrende kamera), men jeg er kritisk til å skulle investere i optikk som ikke går til fullformat i disse dager.

Det var mine ydmyke råd.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Mine råd er å høre på de over :msn-wink: . I tilegg bør du bruke mer tid på å fotografere de flotte modellene du har til rådighet, og mindre til å fiske...

Dersom du skal nøye deg med det nest beste kamera merket vlle jeg sett på noe fast brennevidde (vidvinkel) med ok lystyrtke, ev. en av flotte Tamron, Sigma makro objektivene som gir svært bra kvalitet også som normal / tele. Kjøp et som også kan brukes på fullformat. Husk også at apostel-zoom er billigst og sterkt undervurdert. Derimot kan det være problematisk å få med nok, og da er det kjekt å ha en god vidvinkel (fast brennvidde) i klassen 18 eller 20 mm (fullformat).

Alternativet er som andre her har foreslått å selge ditt brukt, gå over til Nikon, kjøpe billig (brukt) DX hus, DX zoom, eller dyrere optikk for fullformat. Det ksoter ikke noe å legge inn annose på foto.no for å se om du får salg på ditt.

Et spørsmål til dere som virkelig kan digitalt foto: Tror dere virkelig på at fullformat kommer for fullt nå, også til konsumer? En ser jo også utvikling andre veien med 2X crop. Og hvorfor i alle dager er det ikke noe superkompakt med fullformat a la gamle Minox til å ha i skjortlelomma??

Endret av FlyAlf

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takk for innspillene så langt, alle sammen. Det medførte selvsagt at jeg fikk enda mer å tenke over, men det var også intensjonen. :)

Det har selvsagt også dukket opp en mengde nye spørsmål. Får ta det potensielt dummeste(?) først:

Hvordan vet jeg at et objektiv går til fullformat??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det har selvsagt også dukket opp en mengde nye spørsmål. Får ta det potensielt dummeste(?) først:

I Nikon-sammenheng: Se at det ikke står DX på objektivet, så erre lugnt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ikke dumt sp.mål. For uorginal optikk er det ikke så lett. Her en en tråd som kan hjelpe: http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=845036

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Et spørsmål til dere som virkelig kan digitalt foto: Tror dere virkelig på at fullformat kommer for fullt nå, også til konsumer? En ser jo også utvikling andre veien med 2X crop. Og hvorfor i alle dager er det ikke noe superkompakt med fullformat a la gamle Minox til å ha i skjortlelomma??

Jeg har gått den andre veien. Altså kjøpt utstyr med 2x crop. Da blir jo alt litt mindre og lettere, kjekt når man skal på tur :) Har også kosta på meg hus og optikk som er sprut og støvsikkert :)

Nå gjenstår det bare å ta bildene :blink:

Mvh

Bjørnar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Angående fullformat. Jeg tror IKKE crop-sensorene blir faset ut. Det er for mange fordeler for med dem, og de gir veldig mye for pengene for store kundegrupper. Bildekvaliteten er også langt over det vi fikk ut av 35mm film, mener nå jeg. Samtidig så er fordelene ved fullformat enorme under dårlige lysforhold eller store utskrifter, så entusiaster og ivrige amatører vil helt sikkert drive fram flere gode kameraer med store bildebrikker.

Store brikker betyr større linser. Mye glass = høy vekt og høy pris.

Et system som kommer nå, som jeg finner veldig interessant siden det er jeg som må bære skiten, er Micro Four-Thirds. Når dette systemet blir voksent vil det ikke overraske meg om man kan sette sammen en veldig fin turrigg. Panasonic Lumix G1 har fått en ganske god mottakelse, det samme gjelder kit-linsa som følger med.

Her er Olympus' konseptmodell for m4/3:

olympus-e.jpg

Ganske fristende med Leica M optikk på den der :)

Erlend: Sjekk produktinfoen på objektivene på f.eks fotovideo. Jeg har ikke oversikt over hva Sigma og Tamron kaller crop objektivene sine, og når jeg tenker meg om er jeg ikke helt sikker på Canon kaller dem heller. L!!!

Endret av ESL

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

...og når jeg tenker meg om er jeg ikke helt sikker på Canon kaller dem heller. L!!!

EF-S

Forøvrig er jeg enig med deg i at jeg ikke tror APS formatet forsvinner med det første. Det er billigere å produsere linser av tilsvarende kvalitet i APS format og de blir som du sier også lettere. Ser heller ut som produsentene kommer med stadig flere objektiver tilpasset dette formatet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

EF-S

Forøvrig er jeg enig med deg i at jeg ikke tror APS formatet forsvinner med det første. Det er billigere å produsere linser av tilsvarende kvalitet i APS format og de blir som du sier også lettere. Ser heller ut som produsentene kommer med stadig flere objektiver tilpasset dette formatet.

EF-S var det ja. Takker :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Erlend,

Her er en noe komplett oversikt over det som skal stå på optikken for at den skal være kompatibel med DSLR som ikke er fullformat:

Nikon: DX

Canon: EF-S

Sigma: DC

Tamron: Di-II

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Bildekvaliteten er også langt over det vi fikk ut av 35mm film, mener nå jeg.

Host, kremt. Jeg registrerer at utviklingen nå har kommet så langt at vi får samme kvalitet fra digital som vi fikk for 15 år siden med et 35mm film kompaktkamera til en tusenlapp (eks Olympus mju), dvs oppløsning sammenligningbar med ca 12-20MB, og omtrent samme dynamikk? Til gjengjeld er det jo nå mye dyrere, og vi må i tillegg ha svindyr datakraft :msn-wink: . Mener nå jeg.

Kanskje vi skal ta en test mellom et Olumpus mju med Velvia 50 film og et digitalt til 1000,- hvor vi tar fotografiet rett ut fra begge uten etterbehandling :biggrin: . Eller vi kan sammenligne fotos fra en god film fra Nikon F5 med Nikon D700 (omtrent samme prisklasse?)?

Beklager, ikke meningen å starte denne diskusjonen på nytt, men kunne ikke dy meg.

Edit: allt var mye bedre før, eller var det bare meg?

Endret av FlyAlf

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Host, kremt. Jeg registrerer at utviklingen nå har kommet så langt at vi får samme kvalitet fra digital som vi fikk for 15 år siden med et 35mm film kompaktkamera til en tusenlapp (eks Olympus mju), dvs oppløsning sammenligningbar med ca 12-20MB, og omtrent samme dynamikk? Til gjengjeld er det jo nå mye dyrere, og vi må i tillegg ha svindyr datakraft :msn-wink: . Mener nå jeg.

Jeg tipper ESL refererer til ny og bedre opptikk. Og at det altså er det som gjør utslaget i forhold til det han omtaler som en "bildekvalitet langt over det vi fikk utav 35mm film." Hvis ikke forstår jeg ikke helt hva han nå har spist... :clapping:

Kanskje vi skal ta en test mellom et Olumpus mju med Velvia 50 film og et digitalt til 1000,- hvor vi tar fotografiet rett ut fra begge uten etterbehandling :biggrin: . Eller vi kan sammenligne fotos fra en god film fra Nikon F5 med Nikon D700 (omtrent samme prisklasse?)?

Det funker dårlig. Etterbehandlingen av digitale bilder i dag er dette århundrets mørkerom. En slik sammenlikning ville altså blitt urettferdig... :msn-wink:

Edit: allt var mye bedre før, eller var det bare meg?

Etter min mening er det ingenting annet enn oppløsninga som var bedre. Men med dagens digitale teknologi, fullformat og ny opptikk nærmer man seg en bildekvalitet som kan konkurrere med film.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg tenker på sluttproduktet. Ta en filmscanner fra 1990 og prosesser Velviaen. Få det på trykk. Sammenlign det resultatet med det vi får nå :)

Det må også tas med i beregningen at Velvia er en 50 ASA/ISO film (og en veldig god også). Sammenligner man f.eks en 800 ISO-film med en 800 ISO fil fra et hvilket som helst moderne proff/semiproffkamera, skal du være både full og nærsynt for å mene at filmen er bedre. Hvis man ikke er av den oppfatning at korn = kunst og kunst = kvalitet da. Og hvis vi går videre oppover på ISO skalaen blir det hele bare tydeligere. Digitalt er film langt overlegent som fotografisk verktøy for de aller fleste fotografer. Og selv om Velviaen er veldig veldig fiiiiin, tror jeg ikke jeg vil tilbake til den tvangstrøya det en gang var - selv om begrensingene var stimulerende for kreativiteten :)

For øvrig spiser jeg boller.

Endret av ESL

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Etter min mening er det ingenting annet enn oppløsninga som var bedre. Men med dagens digitale teknologi, fullformat og ny opptikk nærmer man seg en bildekvalitet som kan konkurrere med film.

Et sidesprang i diskusjonen er jo også hvor jævla bra bildekvalitet trenger vi egentlig. Det er ikke så mange typer bilder tatt av gode fotografer de siste 25 år hvor man instinktivt tenker "hvis bare han hadde brukt XYZ utstyr slik at bildekvaliteten hadde blitt bra nok..." Dog er det kanskje litt annerledes med lasset med upubliserte bilder som ikke kom gjennom kvalitetskontrollen, kan godt være at antall bilder over kvalitetsminimum blir høyere med det nyeste og beste utstyret, med samme fotograf og motiv. Jeg, som dog bare knipser snapshots på fisketur og relativt ukritisk sådan, setter mye høyere pris å slippe knotet, kostnadene og forsinkelsen med film i forhold til manglende bildekvalitet.

Uansett våger jeg påstanden om at hvis man ikke knerter et kamera minst hvert 4 år, så bruker man det for lite og for forsiktig. Kanskje glade amatører får bedre bilder ikke så mye fra kameraets egenskaper, men det forhold at man ikke er redd for å ødelegge det og dermed tar det med overalt. Det hjelper jo ikke mot manglende artistisk talent akkurat, men man dekker nok langt flere situasjoner som det faktisk er verdt å ta bilde av. Som er noe litt annet enn å ta bilder av noe ganske uinteressant, fordi man har et kamera med X megapixler.

Et annet interessant aspekt, bare sånn for å unngå en rød tråd i innlegget, er jo at foreløpig er kameraene latterlige dårlige sammenlignet med våre egne øyne. Selv dagens nyeste og feteste utstyr blir vel for leketøy i regne på oppløsning, ISO, skarphet og spesielt dynamikk i den konkurransen. Om ti år så har vi alle kanskje helmet-cams på størrelse med en skjorteknapp som fanger opp alt vi opplever med kvalitet tilsvarende det våre egne øyne kan varte opp med? Da blir stillbildekameraene endelig henvist til Teknisk Museum, og jeg tør ikke engang tenke på hvordan youtube blir på den tiden.

Osv. :msn-wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Nå dras jeg i MINST en ny retning pr. dag! Nok en gang takk for alle innspill. Takk skal dere faen meg ha! :msn-wink:

Jeg kjøper argumentene for å investere i "fremtidsrettet" optikk. Bare se entusiasmen til Alf, som har pusset støvet av sine gamle Nikkor. Samtidig er det grenser for hvor lang både tålmodighet og økonomi kan strekke seg.

I skrivende stund blir jeg fristet av å selge det jeg har og kjøpe en oppgradering. Hva oppnår jeg ved å gå noen hakk opp, konkret!? 350D vs noe litt bedre og mer solid. Og ha i bakhodet at jeg må dra inn en anstendig lottogevinst før jeg kan legge 10k på bordet. Ser man bort fra gode brukt-dealer er kanskje Canon 40D og Nikon D90 aktuelle.

Helvete! Nå kjempes det virkelig i mitt indre. Mitt snusfornuftige Jeg argumenterer for nøysomhet ("lær deg å bruke det utstyret du har, først"), mens prylbögen står bakom og slår Det i hodet med en Canon EF 70-200mm F2.8... :scared:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

*Flir* Maurtuesamba på psykologens landsmøte må føre til kaos...

Siden du er så usikker, ville jeg satt ned foten og landet: Behold huset, kjøp god optikk! Optikk som om 1-2-3 år er som skapt for et bedre hus, hvis du får lyst til å kjøpe det.

:clapping: Du ska'ra fiske i sommer å...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

*Flir* Maurtuesamba på psykologens landsmøte må føre til kaos...

Siden du er så usikker, ville jeg satt ned foten og landet: Behold huset, kjøp god optikk! Optikk som om 1-2-3 år er som skapt for et bedre hus, hvis du får lyst til å kjøpe det.

:clapping: Du ska'ra fiske i sommer å...

Da er jeg tilbake ved utgangspunktet. :biggrin:

JA, jeg skal fiske. Og Alf skal løpe rundt og knipse meg med sitt nye D700. :clapping:

...men det er bare det at jeg har lyst på noe som takler ISO 800...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Helvete! Nå kjempes det virkelig i mitt indre. Mitt snusfornuftige Jeg argumenterer for nøysomhet ("lær deg å bruke det utstyret du har, først"), mens prylbögen står bakom og slår Det i hodet med en Canon EF 70-200mm F2.8... :scared:

Hehe, en meget god grunn til å velge Canon er nettopp deres 70-200 f/4 og 24-105 f/4 (en eller begge disse sammen med 10-22 efs på crop-kamera er ingen dårlig kombi, men utgangsbudsjettet er passert for lengst.) Ikke la deg forlede av innbitte Nikon-horer som prøver å innbille deg at nikkor f/2.8 zoomer ikke er det minste tungt i sekken, fraværet av en optisk glimrende f4-serie opphever ikke tyngdekraften, foruten muligens på det mentale plan. Ikke er det egen print-knapp på Nikon heller. :msn-wink:

Vil du ha noe nytt utstyr, så ville jeg kjøpt kamerahus brukt, og/eller sett nøye gjennom dine bilder og analysert hva slags bilder du vil ta, og så valgt en av de tre nevnte objektivene utfra det. Ingenting i veien for å kjøpte optikk brukt heller, da kan du som regel selge det med maks 10% tap om det ikke faller i smak.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Da er jeg tilbake ved utgangspunktet. :biggrin:

JA, jeg skal fiske. Og Alf skal løpe rundt og knipse meg med sitt nye D700. :clapping:

...men det er bare det at jeg har lyst på noe som takler ISO 800...

Jeg kan muligens anbefale deg å vente litt med å kjøpe noe som helst ihvertfall. Fluefiske.net jobber med å forhandle frem en avtale med en gitt norsk leverandør på fotoutstyr, som vil medføre en rabattordning for Fluefiske.net-medlemmer....uten at jeg kan si noe mer konkret enn det per dags dato. :clapping:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hehe, Erlend omtrent like vanskelig det her som å overbevise med om at et potetgrev er en fluestang!

Om du tror at Canon er greia i framtida for deg så kjøp Canon optikk av høy kvalitet og som tidligere sagt kjøper du nytt hus eller pent brukt nå du har lagt opp litt cash. Hvis ikke bytter du merke og går over til det eneste riktige, Nikon, tror faktisk ennå bankene har 40-50k å låne ut.

Det jeg med sikkerhet kan si er at det er dumt å starte med mengder med drittutstyr. Kjøp kvalitet og det som er rettet mot det andre forteller deg vil være ditt ønske i framtida.

Har gått den lange tunge veien gjennom haugevis av fluestenger og sneller jeg egentlig ikke ville ha. Når jeg endelig fant det som passet meg ble jeg der, med untak av noen små innkjøp av ting jeg bare måtte ha til x antall k. Slik er det med foto også, bare at jeg gikk rett på kvalitet men selvsagt oppdaget at det jeg ville ha var fullramme og ikke crop. Blir nok D700 eller D3 snart.

Sparsommelighet er en dyd, en måte å være sparsommelig er å kjøpe noe en vil være tilfreds med og ikke noe dritt en angrer på i etterkant. For å definere ditt eget behov i denne sammenheng er ikke din egen inteligens det rette sted å henvende seg. Det er for mange ting som motsier et riktig valg i ens eget hode. Lytt til erfarne bomkjøpere, kjøp et objektiv hver annen måned, gjerne fastoptikk, kjøp et walkaround objektiv en grei normalzoom, og still deg selv spørsmål om du virkelig trenger en svintung telezoom som 70(80)-200 2.8 bygd i panserstål. Konsulter www.keh.com vedrørende brukte objektiv og foto.no. Les også forumet på foto.no og til nød akam.no.

Tror nok de fleste bilder jeg tar blir tatt i området 20-70 mm x 1.5 crop, hvilket i fullramme utgjør 30-105mm. En sjelden gang benytter jeg meg av tele utenfor dette.

Da jeg var liten hadde fattern et kamera med innebygd optikk med fast brennvidde. Fytti grisen så mange gode bilder gubben tok.

Har jeg med dette forvirret deg mer er dagen min fullbragt. Lykke til!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg