Hopp til innhold
vakdaforfaen

På nippet til å få årets HETESTE TIPS, OM HEMMELIG ØRRETSTED

Recommended Posts

Hvem hadde trodd at middag hjemme hos en av mine "ikke-fluefiskende" venner skulle føre til hete tips?

I juleferien var konemor og jeg invitert av gode venner til lystig lag. Vi ankom vertskapet staselig antrukket, og det bar rett til bords. På forhånd hadde verten lagt ut bordkort og jeg ble plassert mellom en super urban kar, og ei jente som var en kompis sin nye erobring. Jeg fant fort ut at Mr. Kaffe Latte og jeg hadde lite felles, så jeg forsøkte å innlede en samtale med Miss. Blonde på høyre flanke. Og det er nå det hele begynner.

-"Hva driver du med da? Når du ikke er på jobb, og fest med gode venner" sier Blondie

-"Vel, jeg trives i skog og mark jeg, deilig å komme seg litt bort fra byens kjas og mas."

Så forteller jeg litt om fluefiske, turene til Hardangervidda, men holder det på et slikt nivå at folk som ikke er interessert i fluefiske og friluftsliv, fortsatt henger med.

Plutselig utbryter Miss. Blonde

-"Du, jeg har et tips til deg ang. et hemmelig vann jeg har hørt om!"

-"Ja vel" og kjenner meg med en gang skjerpet… lytter intenst

-" Du skjønner, ei venninne av meg har hytte på åremål, og der skal det visst være helt fantastisk fiske. Typen hennes fisker også med flue, og han hadde tatt en ørret på sånn derre tørrflue, på nesten 2 kg."

-" Hvor ligger den hytta da?" sier jeg…

-"På Åremål, vel." smeller det fra kjøtthuet.

Jeg visste ikke om jeg skulle le eller grine. Den ligger åremål faktisk…

Jeg velger allikevel å spørre litt mer for å klare å finne ut hvor i landet denne hytta ligger.

-"Er det langt å kjøre dit da?" sier jeg, i håp om å snevre inn litt.

-"Nja, rundt 3-4 timer tror jeg. Det er i alle fall kjempefine langrennsløyper der, for det har jeg sett på bilder."

-"Såpass ja… Hvordan ser det ut sommerstid da? Høye fjell, skog eller vide vidder?"

Miss. Blonde visste ikke dette. Hadde kun sett bilder fra åremål vinterstid. Supert!

Selv om det ikke ble noe konkret tips denne kvelden, ble det artig lell. Jeg tok nemlig i bruk sangen til Øystein Sunde og fortalte henne ivrig om hvordan vi stakk kjepper i romjula som barn. Brødhuet forstod like mye som en gaffeltruck. Jeg fortalte også om faren min som tidligere var statsråd og het Lehmkul, og at han som ung spilte tuba i et hjelpekorps.

Det hele toppet seg når hun lurte på hvor i Oslo Høybro Plass lå. Jeg hadde nemlig gått forbi der tidligere på dagen, og kunne berette om 3 små kinesere som satt der og spilte kontrabass. Jeg ga opp, fisketipsene uteble og dama ble bare dummere og dummere…

Heldigvis var maten god i alle fall, vertskapet hadde laget nydelig stek av ei lårhøne.

Endret av vakdaforfaen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

:thumbup: Vart nå litt moro for deg, lell.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hvem hadde trodd at middag hjemme hos en av mine "ikke-fluefiskende" venner skulle føre til hete tips?

I juleferien var konemor og jeg invitert av gode venner til lystig lag. Vi ankom vertskapet staselig antrukket, og det bar rett til bords. På forhånd hadde verten lagt ut bordkort og jeg ble plassert mellom en super urban kar, og ei jente som var en kompis sin nye erobring. Jeg fant fort ut at Mr. Kaffe Latte og jeg hadde lite felles, så jeg forsøkte å innlede en samtale med Miss. Blonde på høyre flanke. Og det er nå det hele begynner.

-"Hva driver du med da? Når du ikke er på jobb, og fest med gode venner" sier Blondie

-"Vel, jeg trives i skog og mark jeg, deilig å komme seg litt bort fra byens kjas og mas."

Så forteller jeg litt om fluefiske, turene til Hardangervidda, men holder det på et slikt nivå at folk som ikke er interessert i fluefiske og friluftsliv, fortsatt henger med.

-" Du skjønner, ei venninne av meg har hytte på åremål, og der skal det visst være helt fantastisk fiske. Typen hennes fisker også med flue, og han hadde tatt en ørret på sånn derre tørrflue, på nesten 2 kg."

Jeg velger allikevel å spørre litt mer for å klare å finne ut hvor i landet denne hytta ligger.

-"Nja, rundt 3-4 timer tror jeg. Det er i alle fall kjempefine langrennsløyper der, for det har jeg sett på bilder."

-"Såpass ja… Hvordan ser det ut sommerstid da? Høye fjell, skog eller vide vidder?"

Miss. Blonde visste ikke dette. Hadde kun sett bilder fra åremål vinterstid. Supert!

Selv om det ikke ble noe konkret tips denne kvelden, ble det artig lell. Jeg tok nemlig i bruk sangen til Øystein Sunde og fortalte henne ivrig om hvordan vi stakk kjepper i romjula som barn. Brødhuet forstod like mye som en gaffeltruck. Jeg fortalte også om faren min som tidligere var statsråd og het Lehmkul, og at han som ung spilte tuba i et hjelpekorps.

Det hele toppet seg når hun lurte på hvor i Oslo Høybro Plass lå. Jeg hadde nemlig gått forbi der tidligere på dagen, og kunne berette om 3 små kinesere som satt der og spilte kontrabass. Jeg ga opp, fisketipsene uteble og dama ble bare dummere og dummere…

Heldigvis var maten god i alle fall, vertskapet hadde laget nydelig stek av ei lårhøne.

Hvorfor bare ikke slå opp i registeret i Cppelens Norgesatlas? Det gjør jeg når jeg får høre om et stedsnavn jeg ikke vet hvor er. Står det ikke der er stedet et lite fillested ikke verdt å bry seg om. Har forresten konsultert eksemplaret mitt for eventuelt å hjelpe deg, men fant ikkeno´.

PS Norske stedsnavn er egennavn og da skal de skrives med stor forbokstav, sånn: Åremål

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hvorfor bare ikke slå opp i registeret i Cppelens Norgesatlas? Det gjør jeg når jeg får høre om et stedsnavn jeg ikke vet hvor er. Står det ikke der er stedet et lite fillested ikke verdt å bry seg om. Har forresten konsultert eksemplaret mitt for eventuelt å hjelpe deg, men fant ikkeno´.

PS Norske stedsnavn er egennavn og da skal de skrives med stor forbokstav, sånn: Åremål

Åremål

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi

Gå til: navigasjon, søk

Åremål er betegnelsen for en tidsbegrenset kontrakt. Kontakter av denne typen inngås som oftest i forbindelse med leieforhold eller ansettelser.

(for å oppheve evt. misforståelser)

Fantastisk bra skrevet :thumbup:

Lo godt når jeg leste dette!

Endret av AMoe

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

minner meg om min tid som kokk på Hotel Continental, hvor vi sendte ferske lærliger ut i slottsparken for å plukke gress til Slottssuppen, ned på lageret for å finne amboltklang, eller for å smake til vannbadene for sistevakten..

Herlig historie!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Åremål

Åremål er betegnelsen for en tidsbegrenset kontrakt. Kontakter av denne typen inngås som oftest i forbindelse med leieforhold eller ansettelser.

(for å oppheve evt. misforståelser)

Fantastisk bra skrevet :thumbup:

Lo godt når jeg leste dette!

hehe, takk AMoe...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

til og med jag som svenskfan vet ju hva Åremål ligger og er ...

veldig bra skrevet og bra story vaka

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

til og med jag som svenskfan vet ju hva Åremål ligger og er ...

veldig bra skrevet og bra story vaka

Sikker på at det ikke er Åmål i den moralsk nedbrytende, syndige svenske grisefilmen "Fucking Åmål" du mener? Hvis det er det, så er det navnet på et lite Svensk tettsted!

PS I jakten på Åremål rusla jeg i dag ned i mediateket på skolen jeg jobber og sjekka i registeret på Kunnskapsforlagets STORE NORSKE LEKSIKON. Det har omtrent dobbelt så mange stedsnavn som Cappelens som jeg har hjemme, og siden jeg ikke fant det der heller, må det være et bitte, bitte lite sted i tilfelle.

Endret av Mattis!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Utrolig bra!

Jeg har en tilsvarende en. Som innflytter til Kristiansand fra Oslo,

begynte jeg å lese Fevennen, og til min store fortvilelse så jeg hele tiden at

hytter på Bortelid, og sa skjønte ikke jeg, som er ordblind, at hvorfor skal man avertere så mye hvis hyttene er

bortleid!! :shock:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

PS I jakten på Åremål rusla jeg i dag ned i mediateket på skolen jeg jobber og sjekka i registeret på Kunnskapsforlagets STORE NORSKE LEKSIKON. Det har omtrent dobbelt så mange stedsnavn som Cappelens som jeg har hjemme, og siden jeg ikke fant det der heller, må det være et bitte, bitte lite sted i tilfelle.

Du og det derre leksikonet ditt :biggrin: hehe... åremål er en måte å leie ei hytte på, man leier vanligvis for minimum et år av gangen, derav navnet åremål.

Man pleier da å si "Jeg leier hytte på åremål", ikke fordi den ligger på Åremål, men fordi man har leid den litt lenger enn en weekend... det er ikke et sted, så selv om du blar "Cappelens store" opp og ned i mente, vil du nok ikke finne frem til stedet Miss Blonde refererte til.

Mindre teskje enn dette har jeg ikke!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

:biggrin: :biggrin: Tror ikke Mattis trenger noen teskje...! Han vet nok utmerket godt hva åremål er, han viderefører nok bare litt av humoren i tråden her på en glimrende måte ved å lykkes med å få andre tro at han er like blond som dama i historien. :clapping: Bra, Mattis! :thumbup:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Konge... :thumbup: Humor er bra...som videreføres... enda bedre... :biggrin::thumbup:

Hørte forresten om en for en tid siden som skulle leie hytte på Brøste.. et lite sted i nærheten av Bjorlid... Utleier ble svar skyldig da han fikk spørsmålet om hytta lå yst utpå vortå.... 8)

Endret av frankov

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Får jeg ellers anbefale en tur hit om du ikke får reist til åremål? :msn-wink:

http

://www.gulesider.no/kart/;jsessionid=b...6tab%3Daddress

-Kanskje ikke...?

Endret av Fiskekongen1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

:biggrin::biggrin: Tror ikke Mattis trenger noen teskje...! Han vet nok utmerket godt hva åremål er, han viderefører nok bare litt av humoren i tråden her på en glimrende måte ved å lykkes med å få andre tro at han er like blond som dama i historien. :clapping: Bra, Mattis! :thumbup:

I så fall så er det frem med applausen her også :clapping: ... var et øyeblikk sikker på at Mattis var broren til Miss. Blonde...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

I så fall så er det frem med applausen her også :clapping: ... var et øyeblikk sikker på at Mattis var broren til Miss. Blonde...

hehe...var litt i tvil ei stund jeg også, men tenkte at det var sikkert flere som syntes dette var hysterisk morsom lesing, men ikke helt tok den med åremål..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

hehe...var litt i tvil ei stund jeg også, men tenkte at det var sikkert flere som syntes dette var hysterisk morsom lesing, men ikke helt tok den med åremål..

Vi er i alle fall "store" nok til å late som at Mattis selvfølgelig visste hva åremål var... hehe...

Og til Zyrtec: tenk deg hytter på Åremål som er Bortleid da... det hadde vært noe det... hehe..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Utrolig artig! Det verste er vel at det er sant også...

Pst: Dessuten har du det kuleste nicket her. Misunnelig...

Det er i alle fall nesten sant... :biggrin:

Ang. nicket mitt, ALT er jo til salgs, det er bare spørsmål om pris. En ting som henger høyt om dagen er å knuse han kompisen i veddemålet vårt. Les innlegget "Jeg trenger hjelp"... kommer du med et tips på PM som fører til seier, er nicket ditt. Jeg lover...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Historien minner meg om da jeg ringte ei platesjappe for å bestille en CD med tittelen TBA ..... Ikke er jeg spesielt blond heller.

Fantastisk historie Vakdaforfaen ! :clapping:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg