Hopp til innhold
thsolbe

Sjøørret i Sogndal?

Recommended Posts

Er det noen som vet om plasser det er godt mulig å få sjøørret i Sogndalsområdet?

Har prøvd litt på Hagelin og Amlabukti (for de som er lokalkjent), men ikke fått noe:(

Åssen fluer bør jeg bruke? Er det synkesnøre som er tingen etter denne type fiske?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Er det noen som vet om plasser det er godt mulig å få sjøørret i Sogndalsområdet?

Har prøvd litt på Hagelin og Amlabukti (for de som er lokalkjent), men ikke fått noe:(

Åssen fluer bør jeg bruke? Er det synkesnøre som er tingen etter denne type fiske?

Hei!

Prøv knallrosa eller orange reker/wooly buggere etc..... i str 8-10. Jeg kjenner mange som har godt hell med disse fluene i sogn, men kjenner ikke deres fiskeplasser i detalj, men vet at de holder på ikke langt unna der du bor! Bruk en intermediate eller lignende line, slik at du fisker under vannflata.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Finnes knapt en sjøaure igjen i hele fjordsystemet. Kjøp deg noen krabbe- eller krepseteiner i stedenfor, dissse skapningene er nesten de eneste som lever maritimt her inne for tiden...... :angry: Har selv ikke fisket etter sjøaure i fjorden her de siste årene pga. at jeg ikke vil fiske på en art som til de grader er sårbar. Veldig synd når jeg tenker tilbake på hvor bra sjøaurefisket var bare for få år siden.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Sjøøreten er nede fortelling, sånn er vel tendensen i hele vårt langstrakte land for tiden :cry: . Men det er jo trist at sognefjorden med elver som Aurlandselva, og Lærdalselva har sunket så drastisk.

Men i samme slengen: vet du Baurhunden om en god sjørretplass nær flåm, aulandselva, er ikke lokalkjent.Men gi meg et navn som jeg kan finne på F.E.K.S gulesider. Da tenker jeg først og fremst i mars, med flue. Håper du kan hjelpe, vennelig hilsen Daytripper. :wink:

ps JEG DRIVER CATCH AN RELEASE, SÅ JEG ER INGEN TRUSSEL MOT SJØØRRETEN

Endret av daytripper

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Sjøøreten er nede fortelling, sånn er vel tendensen i hele vårt langstrakte land for tiden :cry: . Men det er jo trist at sognefjorden med elver som Aurlandselva, og Lærdalselva har sunket så drastisk.

Men i samme slengen: vet du Baurhunden om en god sjørretplass nær flåm, aulandselva, er ikke lokalkjent.Men gi meg et navn som jeg kan finne på F.E.K.S gulesider. Da tenker jeg først og fremst i mars, med flue. Håper du kan hjelpe, vennelig hilsen Daytripper. :wink:

ps JEG DRIVER CATCH AN RELEASE, SÅ JEG ER INGEN TRUSSEL MOT SJØØRRETEN

Ja, det er en tragedie det som har skjedd med sjøauren. Rart at dette får så lite fokus all den tid at dette ser ut til å vere status over hele landet og ikke bare i lokale elver/fjordsystemer.

Jeg er ikke kjent i farvannene rundt Aurland/Flåm, daytripper, og kan således dessverre ikke hjelpe deg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Men takk for svar, :wink: jeg kjørte forbi aurland, nærøydal, og vosso i sommer og det er virkelig trist at så vakre elver har mistet fiskebastanden.(Nærøydalselva er vel ikke så dårlig men kan el likevel bli bedre) Skulle fiske i Nærøydal i sommer men fattern trodde visst at han kunne kjøpe kort på stedet,(altså i nærøydal)og ble ganske skuffet når vi ikke fikk det.

Men jeg må bare si om en ting, hvis jeg ikke sier spesifikt Flåm, aurland. men alle fylkene Lærdal, aurland, Årdal. Det er viktig at plassen ligger på sørsiden av Sognefjorden pga kjøreavstand.

Hvis du ikke vet noe trenger du ikke å svare. Men takker likevek for all hjelp.

M.V.H Daytripper :msn-wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Tusen takk for flott veileding. Fiske rapport kommer etter at jeg har vært der i mars. Fotokamerat kommer også med på turen.

Tight lines m.v.h daytripper :biggrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Tusen takk for gode tips om fiskeplassar Olav A. Har prøvd eit par av plassane du nevner, men kun fått ein liten sjøaure på ca. 300g.

Har etterkvart skjønt att det Baurhunden seier om sjøaurebestanden i Sognefjorden desverre stemmer:(

Men, ein kan ikkje gi opp for det! Skal prøva vidare, og han selvfølgeleg skrive om fangsten her dersom det er ønskjeleg(sjøl om det mest sannsynleg ikkje blir noko..) Må også sei att eg slepp ut att fisken eg eventuelt måtte få i fjorden, så eg er ikkje noko trussel for bestanden.

Tek i mot fleire tips med stor takk! :)

Tor Helge

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Merket også at fisket ble dårligere mens jeg studerte i Sogndal. Synd med Sognfjorden.

Men jeg er ikke enig i at det er dalende med sø i heile landet, bor nå i Nordland og det er jækelig bra for tiden.

Mye Sø i fjordene, og ikke minst koker det av krill og brisling.

Gleder meg til litt lengre dager så det blir mulighet for fiske :biggrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg