Hopp til innhold
Silver rat

Krakelering

Recommended Posts

Hei!

Hva gjør jeg når treningsnøret begynner å miste coating i tuppen såkalt krakelering. Fins det noen måte å berge det på slik at det varer lengre/beholder egenskapene.

Når snøret er krakelert flere meter i tuppen vil det trolig miste noe av evnen til å slå over fortommen?

Det vil også trekke vann og gjøre tuppen tyngre under trening med spey.

Er de noen som kan gi meg noen svar/tips om dette.

Hans

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Hei!

Hva gjør jeg når treningsnøret begynner å miste coating i tuppen såkalt krakelering. Fins det noen måte å berge det på slik at det varer lengre/beholder egenskapene.

Når snøret er krakelert flere meter i tuppen vil det trolig miste noe av evnen til å slå over fortommen?

Det vil også trekke vann og gjøre tuppen tyngre under trening med spey.

Er de noen som kan gi meg noen svar/tips om dette.

Hans

hej Silver Rat

enn så lenge dette er eit treningssnøre er det vel ikkje grunn til den store uroen. egenskapene vs. utgangspunktet til lina er nok redusert, men den muskulaturen du opparbeider, kan bli gull verdt ...

Scientific A. sin gel/dressing bøter på ein del, dog midlertidig.

Liner er forbruksvare, og med dagens priser, les off-season salg, kan du saktens få deg eit nytt treningssnøre.

good luck & good night.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

enn så lenge dette er eit treningssnøre er det vel ikkje grunn til den store uroen. ...

Liner er forbruksvare, ...

Kjøpsloven sier noe om to år, men jeg har lurt på hva som aksepteres som levetid på et snøre. Jeg har selv hatt snører som krakelerer i løpet av en sesong og da har jeg klagd. En av markedsaktørene fortalte at det å bedre slitasjestyrken på snørene ikke hadde prioritet siden de fikk toppen 10 klager pr år.

Er alt som forventet eller er det bare for brysomt å klage?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg sliter to snører i året - fisker omtrent like mye med femmer og treer, har brukt ulike linemerker, og begge må skiftes etter ca ett års bruk. Det har selvsagt med med hvor mye du fisker å gjøre, og jeg fisker nok mye - fra mai til oktober - tre/fire dager i uka i snitt samt hver dag

i tre/fire ukers ferie. Hvis kjøpsloven sier to år, kan jeg få ny gratis line hver vår :clapping:

Krakelering/slitasje merker jeg imidlertid mer i overgangen klump/skytedel enn i tuppen - tuppen kommer seg etter behandling med linefett, men krakellering/slitasje i overgangen er verre å få gjort noe med.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ikke så mye å gjøre med.

Før i tiden holdt snørene uendelig lenge. Har syntsnører som er over 20 år gamle og som er like fine idag. Men etter at produsentene fikk restriksjoner på hva slags stoffer man fikk lov til å benytte i disse gikk levetiden dramatisk ned. Enig i at realistisk forventet levetid på dagens syntsnøre = 1år. :angry:

Fiscator som sier...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg velger å spørre deg jeg Åge. :biggrin:

Når snøret krakelerer er ikke det da på grunn av

det tørker ut?

UV lys og smøring.Er det fornuftig å ha et forhold til det?

Tom.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg velger å spørre deg jeg Åge. :biggrin:

Når snøret krakelerer er ikke det da på grunn av

det tørker ut?

UV lys og smøring.Er det fornuftig å ha et forhold til det?

Jeg er ikke oppdatert på alt om materialer i fluesnører. Er det PVC i snøret så kan det inneholde en mykner for å gjøre materialet fleksibelt, og myknere som lekker fra PVC kjenner jo alle til :scared: Da kan utvasking bidra til krakelering.

Nå har vi også PVC-kopolymerer som får fleksibilitet pga en annen materialkomponent. Brukes denne typen vil det være snakk om andre aldringsmekanismer og også prosesser som går over lengre tid. UV-lys vil være det verste mens temperaturen for et fluesnøre blir neppe så høy at det blir et problem.

Det har også vært snakk om termoplastisk polyuretan (Fenwick). Her vil aldring skje som for PVC-kopolymerer uten at jeg skal anslå hva som eldres raskest.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg