Hopp til innhold
Silver rat

Nybegynner og #5 Cup

Recommended Posts

Hei!

Tenk dere følgende scenario. Jeg har lyst til å delta på 5 cup i Tromsø - feb 09. Jeg har lite trening med enhånds, og har ikke kl 5 utstyr, men har en 10"kl.8 (stream side service) fra 80-tallet og en Slate axp 9" kl 6/7.

Har 3 snører. En dt 8. Et WF guideline kl 7 nybegynnersnøre og et ukjent snøre WF 7 med "mellomlangt" hode.

Det er ikke mulighet å få tilgang på trening i hall, og etter erbeidstid er det mørkt. Så eneste mulighet er å få trent i helgene.

Har ei eng utafor her jeg bor slik at jeg kan trene på gress.- ... ihvertfall til det kommer snø.

Så hvordan skal jeg forberede meg og vil jeg kunne få låne utstyr under konkurransen. Har foreløpig ikke råd til nye dyre stenger og snører. Tar imot tips.

Hilsen Hans

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Hei Hans

5# cupen er et forholdsvis uhøytidelig arrangement der kastere på alle nivåer deltar. Man møter noen av Norges beste kastere, men også en del nybegynnere. Det er både lærerikt og morsomt å delta i cupen, og man får mange gode tips og råd hvis man ønsker.

Selv om det kan være en ganske opphetet diskusjon her på fluefiske.net angående 5#cupen, så er stemningen svært god på stevnene, og man møter mange hyggelige mennesker der. De som kritiserer 5#cupen heftigst her på forumet, har aldri deltatt i cupen og har sikkert ikke til hensikt å gjøre det heller.

Tromsø casting & fluefiskeforening har flere 5#stenger som deltakere kan låne under stevnet.

Under siste stevne(i Tromsø) var det mange deltakere som lånte Echo 2 og Streamstix T5 og snørene som ble brukt var XXD og Snowbee.

Når det gjelder trening er det nok lurt å trene en del på presisjon da det er mange poeng å hente der. Reglene og hvordan presisjonsbanen er lagt opp finner du på castingforbundet sine sider.

Vanskelig å gi tips om trening og teknikker på nettet, men jeg vil anbefale Mathias Lilleheims bok om fluekasting. Det følger også en DVD med boka slik at man får sett de forskjellige kastene ”live”. Boka er gitt ut av Naturforlaget og heter ”Zzzap, lær fluekasting ”!

Denne boka og DVD’en er så bra at alle som er interessert i fluekasting burde ha den! :msn-wink:

Går helt fint å trene med det utstyret du har. Ville nok brukt den letteste stanga med et passende WF-snøre til. Og hvis tilfeldigvis skulle være i Tromsø en søndag er du hjertelig velkommen til å trene i lag med oss ”kastenisser” i Tromsøhallen. Vi trener der på søndager fra kl 19-21:30!

Lykke til...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei Hans

5# cupen er et forholdsvis uhøytidelig arrangement der kastere på alle nivåer deltar. Man møter noen av Norges beste kastere, men også en del nybegynnere. Det er både lærerikt og morsomt å delta i cupen, og man får mange gode tips og råd hvis man ønsker.

Takk for svar!

Ja det har jeg hørt og nettopp derfor ville det være moro å delta. Har ingen andre ambisjoner enn og lære mer kasting med enhånds. Jeg snakket med Mathias Lilleheim i sommer og det var han som anbefalte meg å være med. Jeg er mest opptatt av tohånds, men synes at all fluekasting er så moro at det burde være en helårs hobby.

Selv om jeg ikke får trent noe i vinter har jeg likevel planer om å delta på cupen. Dette bare for å få erfaring og treffe likesinnede.

Når det gjelder trening så tok jeg 10"stanga og kappet Dt 8 til 18 m lang klump. Monterte nylon skyteline til denne og det funka bra. Den er jo altfor tung i forhold til utstyret dere bruker i cupen, men det er jo like moro å kaste med.

Jeg slet litt med å få full strekk i enden av snøret og fortommen. Hva er avgjørende for å oppnå det ved de lengste kastene.

Hilsen Hans

Del dette innlegget

Lenke til innlegg