Hopp til innhold
svensken

Nye regler #5 Cup

Recommended Posts

Hallo alle kastenisser og likesinnede..

Hva syns dere om forandringene som er gjort

så lang iht nye regler i 5# cupen?

Micke

Tja.....

Hvor kommer de der 17gr. fra? :biggrin:

Tom.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Micke

Nå vet ikke jeg hvilke snører som blir tillatt i 2009, men at man ikke skal få lov til å bruke XXD’en var jo en stor og negativ overraskelse. Hvis man ikke har anledning til å bruke snører med lang klump blir 5#cupen helt uinteressant for meg. De andre regelendringene har jeg ingen innvendinger mot.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei, nisser!

Nå har det slik, at det ble levert et spørreskjema fra castingforbundet på siste stevnet i Oslo.

Det er i overtall kastere som ønsker de tunge linene vekk fra 5`er cupen.

Det må Castinforbundet akserptere.

Det gjelder ikke bare Snowbee- snøret, men også XXd`en.

Ut fra denne henvendelsen, må Castingforbundet lage nye regler.

Så hva ville dere foreslå, uten å sitte på hjerdet å bare syte å klage.

I fjor fikk 5`er cupen pepper for å ikke være fiskerellatert konkuranse.

Og de tunge snørene var uten tvil medvirkende.

Nå fjerner Castingforbundet disse snørene, for å tilfredstille kasterne.

Kan ikke fluekasterne skjønne en jævla dritt av skjer i norsk fluekasting for konkurranse.

Er det så vanskelig å få med seg dette påenget.

Hvorfor 17 gr. ?

Tom, tenk litt for en gang skyld.

Du har da vært på forumet så pass lenge, at du kanskje kunne annalysere dette bedre.

Det har seg slik, at vår konkurrane bærer navnet 5`er cup.

Da forventes det at vi kaster i klasse 5.

Og det er snørene som sier om vi kaster i klasse 5, og ikke stengene.

17 gr:

Da de tyngste snørene er valgt bort av kasterne, sitter Castingforbundet igjen med en ueffen følese hvor de da skal sette grensen for vekt på linene.

Noen av kasterne som har store ønsker, velger en grense ut fra at de er frabrikkastere.

Det har jeg observert, til min forbannede irritanse at at de fremmer forslag ti Norges Castingforbund etter egne ønsker og forrutsetninger.

Slike forsleg ser jeg som svært svekkende for sporten.

Et 5`er snøre ligger i vekt fra ca 14-17 gr., mht. snørelengde.

Da bør Castingforbundet forholde seg til det.

Og, for å skille kasterne, bør vi legge oss på den øvre grensen i vekt.

Det å måle stenger, for å fjerne de tunge stnørene, er meningsløst.

Hvem skal sette grensen.

Jo da, da hadde grensen vær fra 5,0-5,9.

Da hedde ikke mange ønskede stenger blitt aksepterte.....

For de som har en mening om hvordan regler skal utføres for konkurransekasting, bør tenke litt gjennom tingenes tilstand.

Da blir det mindre spekulasjoner omkring konkurransekastingen.

Jeg mener:

Er er dette så vanskelig å forstå......

mvh

kastenissen

PEREK

Endret av perek

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Synd at ikke XXD snøret godkjennes lengre da det har vært et slags referanse snøre på lengder med 5'er utstyr. Men ser at det kanskje er litt tungt, men allikevel kan de fleste ekte 5'er stenger kaste snøret greit.

Noen som vet hvilken aftm klasse XXD #5 havner i ved måing av aftm?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Synd at ikke XXD snøret godkjennes lengre da det har vært et slags referanse snøre på lengder med 5'er utstyr. Men ser at det kanskje er litt tungt, men allikevel kan de fleste ekte 5'er stenger kaste snøret greit.

Jeg har ikke målt det selv, men jeg trodde MED (utrolig hvor godt XXD navnet sitter hos oss, jeg tar meg selv i å bruke det hele tiden) holdt vektgrensen for et 5'ersnøre for de første 30 fot (9,14 meter), og at problemet (for regelkomiteen :msn-wink: ) er at totalvekten for hele klumpen er på rundt 18 gram og 20 meter.

Personlig hadde jeg gjerne sett at MED ble beholdt. Det er jo, som du skriver, selve referansesnøret for 5'erkastingen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det er vel strengt tatt ikke bestemt at SA MED (XXD) skal utelukkes?

Slik jeg har forstått det, kan det bli tillatt i #4. Altså holder det seg innenfor regelen både AFTM-messig og totalt?

Ok, det står ikke #5 på esken, men skal det spille noen rolle?

(ja, jeg vet det heter 5#CUP).

Jan.

Jeg ser poenget med at snøret i #4 kan bli beholdt, men det er nettop denne taperingen i #5 som har vært "standardsnøret" i det meste av 5'erkasting internasjonalt (F.eks. Best of the West, som refransesnøre på Sexyloops og i vår egen 5'ercup).

Ellers synes jeg den endringen som jeg har forstått at Per står bak, med at presisjonkastet skal måles fra der fluen blir liggende, virker spennende. Jeg har ikke prøvd det i praksis, men jeg tror det kan føre til mer forsiktige nedlegg i presisjonsdelen og gjøre bedømmingen lettere for dommerne. Ettersom 5'ercupen går innendørs, er ikke harde nedlegg nødvendige på samme måte som i Guideline Cup/NM i fluekasting og i castingens flue presisjon (øvelse 1). Da viser vi vilje til å komme de kritikerne i møte som hevder at 5'ercupen er alltfor fjernt fra fiskerelaterte ferdigheter. Samtidig er det vanskelig å få fullstendig fiskelignenede situasjoner når man skal lage et regelverk som skal skille ekstremt dyktige fluekastere, da må det nesten bli kastesituasjoner som man ikke ser i praktisk fiske. Jeg vet ikke hvordan presisjonsmålingen skjer i praksis, skal man kaste på en filtduk og med vannskål i midten? Det får vi se når de endelige reglene publiseres.

Personlig er jeg også veldig glad for at regelkomiteen endelig har tatt til fornuften og fjernet sirkuskastet gjennom ringen! :thumbup:

Endret av Tom Larsen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei!

Nå hvar jeg litt kvass i mitt siste innlegg, men ikke ta det ille opp.

Jeg ville bare få folk til å forstå at Castingforbundet faktisk gjør en innsats, slik at vi kan få lov til å drive med konkurransekasting her i landet.

Og, det synes jeg vi skal respektere.

Slik denne diskusjonen barket i vei i fjor, synes jeg ikke vi skal sette i gang igjen.

Så, ikke ta det ille opp om noen føler det, det er ment fra min side å ikke få en muggen diskusjon omkring 5`ercupen.

For meg kan de benytte hvilket snøre som helst (også XXD`en i #5), men nå ble jo disse tunge linen kritisert ved forrige cup.

Siden mange av kasterne ønsket disse fjernet fra cupen, må vi akseptere dette.

Jeg synes vi skal honorere Castingforbundet for den innsatsen de gjør for åss kastere, for uten de så hadde det ikke vært konkurransekastin på det nivået her i Norge.

For de av oss som synes det er artig å kaste og konkurrere med XXD`en i #5, går det an å lage rene lengdekonkurranser utendørs for dette.

Det er lov til å ha meninger om saker og ting, også og regelendringen for 5`er cupen.

Men vi kan ikke gjøre så mye med det likevell, annet å sette 5`er cupen i et dårlig lys.

Og det ønsker vi vel ikke :msn-wink:

For min del, så er jeg bare glad for at det er blitt så mange konkurranser som det er i Norge.

Reglene som er satt for konkurransene i Norge, er innspill fra kasterne.

Så, da er det vel etter kasternes ønske.

mvh

PEREK

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei, nisser!

Nå har det slik, at det ble levert et spørreskjema fra castingforbundet på siste stevnet i Oslo.

Det er i overtall kastere som ønsker de tunge linene vekk fra 5`er cupen.

Det må Castinforbundet akserptere.

Det gjelder ikke bare Snowbee- snøret, men også XXd`en.

Ut fra denne henvendelsen, må Castingforbundet lage nye regler.

Så hva ville dere foreslå, uten å sitte på hjerdet å bare syte å klage.

I fjor fikk 5`er cupen pepper for å ikke være fiskerellatert konkuranse.

Og de tunge snørene var uten tvil medvirkende.

Nå fjerner Castingforbundet disse snørene, for å tilfredstille kasterne.

Kan ikke fluekasterne skjønne en jævla dritt av skjer i norsk fluekasting for konkurranse.

Er det så vanskelig å få med seg dette påenget.

Hvorfor 17 gr. ?

Tom, tenk litt for en gang skyld.

Du har da vært på forumet så pass lenge, at du kanskje kunne annalysere dette bedre.

Det har seg slik, at vår konkurrane bærer navnet 5`er cup.

Da forventes det at vi kaster i klasse 5.

Og det er snørene som sier om vi kaster i klasse 5, og ikke stengene.

17 gr:

Da de tyngste snørene er valgt bort av kasterne, sitter Castingforbundet igjen med en ueffen følese hvor de da skal sette grensen for vekt på linene.

Noen av kasterne som har store ønsker, velger en grense ut fra at de er frabrikkastere.

Det har jeg observert, til min forbannede irritanse at at de fremmer forslag ti Norges Castingforbund etter egne ønsker og forrutsetninger.

Slike forsleg ser jeg som svært svekkende for sporten.

Et 5`er snøre ligger i vekt fra ca 14-17 gr., mht. snørelengde.

Da bør Castingforbundet forholde seg til det.

Og, for å skille kasterne, bør vi legge oss på den øvre grensen i vekt.

Det å måle stenger, for å fjerne de tunge stnørene, er meningsløst.

Hvem skal sette grensen.

Jo da, da hadde grensen vær fra 5,0-5,9.

Da hedde ikke mange ønskede stenger blitt aksepterte.....

For de som har en mening om hvordan regler skal utføres for konkurransekasting, bør tenke litt gjennom tingenes tilstand.

Da blir det mindre spekulasjoner omkring konkurransekastingen.

Jeg mener:

Er er dette så vanskelig å forstå......

mvh

kastenissen

PEREK

Du er ikke lite frekk.

Du er sikker på at du i det hele tatt tenker selv?

Tom.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei!

Det er lov til å ha meninger om saker og ting, også og regelendringen for 5`er cupen.

hmmm...beklager Perek.. men slik du "blåser" det opp her nå sitter jeg ikke akkurat med det inntrykket... :blink:

Reglene som er satt for konkurransene i Norge, er innspill fra kasterne.

Så, da er det vel etter kasternes ønske.

mvh

PEREK

Godt poeng :clapping: ...ingen ting er vel mere naturlig en det. :msn-wink:

Saken er bare det at dersom det er flesteparten av deltagere fra guidelinecuppen, som deltar i...og følgelig får lov å påvirke reglene for 5,ercuppen ,sitter vi igjen med en "innendørs-parodi" av gudelinecuppen.

Er det det som var intensjonen med 5,ercuppen??

Vel ...samme for meg .Hvis flertallet innen for kastemiljøet er fornøyd med reglene som de er....så la de få være som de er.No problemos.. :biggrin:

Endret av Thormill

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei!

Ja da, jeg blåste meg bra opp.

Og, det var litt meningen med det innlegget.

Tom, jeg mener jo ikke at du ikke kan tenke.

Og jeg skal vel ikke påstå at jeg kan tenker så mye bedre enn deg :biggrin:

Dere kjenner meg her fra forumet, og var ikke meningen å rette direkte kritikk til noen, men heller prøve å få snudd diskusjonen omkring 5`er cupen fra det den ble i fjor.

Det skal du ha Tom, du greide å stille det rette spørsmålet.

Nemmelig, hvorfor 17 gr.

Og da velger jeg å tro at du vet hvorfor de har satt ei øvre grense på vekt :msn-wink:

Så, her er det bra grunnlag for diskusjoner og krangling er jeg redd for.

Siden kastingforbundet valgte bort de to tyngste linene, måtte de sette en øvre grense for vekt på linene.

Der kunne de valgt en annen gramvekt.

Men, det hadde vel vært en smule spekulativt å sette grensen rett under disse linene.

Da ville det ble stilt spørsmål om hvorfor disse linene ble valgt bort, siden de nye linene veier nesten like mye.

Jeg vil tro de valgte å distansere seg så pass fra disse linene, slik at kasterne skjønner at de mener vektreduksjon.

Samtidig gi kasterne litt å henge på stengene, slik at det går an å skille kasterne på lengde.

For meg kunne de valgt hva som helst, men ser jo at det er et veldig engasjement når regler skal endres.

Det som er viktig, er at man begynner å trene på de øvelsene og det nye utstyret vi må forholde oss til.

Vi må forholde oss til de nye reglene om vi vil eller ikke, og kanskje blir det greit, bare vi får kaste.

Det er jo lov å kaste med XXD`en i #5 enda, bare ikke i 5`er cupen.

Og, kanskje får vi rene lengdekonkurranser med XXD i #5.

PEREK

Endret av perek

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Micke

Hva mener du da Micke? Regner med at du også har noen meninger her siden du trekker i gang tråden!

Jeg har aldri vært med i denne cupen men for en person som sitter på andre siden av gjerde virker det som om dere kanskje "aldri" ville ha greid å bli 100% enige uansett hva utfallet hadde blitt.

Har fått med meg at det var mange sterke meninger rundt denne Cupen i fjor, så det var sikkert greit med noe regel endringer. Nok ikke lett for et forbund å lage nye regler på en slik Cup, med så mange forskjellige meninger ute å går. Desverre er det ofte bare de negative meldingen som kommer ut på nette og ikke det som er positivt med endringene :nono:

Håper dere får en fin Cup i år også og lykke til med regel endringen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei, nissanne!

Jeg får vel mene litt om dette jeg også.

Alle forrandringer som blir gjort, enten det nå er i fluekasting eller i det daglige, kan være ubehagelig.

Men, som regel blir nye forrandringer til det possitive.

Vi må jo prøve dette ut, før vi mener så mye om de nye endringene i 5-cupen.

Jeg mener at castingforbundet burde ha det hele og fulle ansvaret for å endre regler for kastekonkurranser, uten innspill fra kasterne.

Da hadde vi ikke hatt alle disse diskusjonene og synspunktene, og det er bare til å kaste i vei.

Hilsen kastenissa,

Helga

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

En regel er en regel, og vi får se hva som følger av det. Blir det flere deltakere? Det kan være greit å ta en runde og så gjøre opp status. Den nye bonusvarianten likner mer på det jeg driver med i vanlig fiske, men "sirkuskastet" krevde mer trening, og buktkontrollen kan komme godt med i praktisk fiske også.

Spennende å se hvilke snører som kommer på lista til denne sesongen. Blir det korte klumper eller skal vi bruke lange klumper i lettere vektklasser? Til nå utfyllte 5er-cupen og Guidelinecup hverandre ved at vi hadde én konkurranse med skyteklumper og én med helsnører.

Noe som ble feil sist sesong var Snowbee ED som etter hva jeg både har hørt og erfart var tyngre enn AFTM #5. Hvordan vil klumpvekta være på dette snøret hvis det kommer som en ekte 5'er?

SA MAED (også kalt XXD, MED og MAEDT) er et fint snøre for tørrfluefiske på fjern fisk. Det krever at kasteren klarer å holde mye snøre i lufta, og det er mange som har trent spesielt på det. Som Tom L. sier brukes det i 5er-konkurranser rundt om på kloden, og med nye regler mister vi den referansen. Etter kommende 5'er-cup-runde får vi gjøre opp status og se om vi savner sammenlikningen.

Forøvrig er det fint at Lillehammer også dukker opp som arrangør. Skyldes det nye regler?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hva mener du da Micke? Regner med at du også har noen meninger her siden du trekker i gang tråden!

Jeg har aldri vært med i denne cupen men for en person som sitter på andre siden av gjerde virker det som om dere kanskje "aldri" ville ha greid å bli 100% enige uansett hva utfallet hadde blitt.

Har fått med meg at det var mange sterke meninger rundt denne Cupen i fjor, så det var sikkert greit med noe regel endringer. Nok ikke lett for et forbund å lage nye regler på en slik Cup, med så mange forskjellige meninger ute å går. Desverre er det ofte bare de negative meldingen som kommer ut på nette og ikke det som er positivt med endringene :nono:

Håper dere får en fin Cup i år også og lykke til med regel endringen

Hallo kastenisser og andre nisser

Klart jeg har egne meninger.. merkelig ellers..

Tar noe positivt først...

Jeg syns castingforbundet så langt gjort en formidabel innsats.

De fortjener honør for dette

Meget gledende at lillehammer i år arrangerer konkuranse..

Kansje #5 cupen blir en landsdekkende konk etter hvert..

Jeg har aldrig sett på #5 cupen som noen "lillebror" til guide line cup(hvorfør heter den forresten det fortsatt??

er vel mange flere sponsorer nå. kansje #7 cup?? neste år da :msn-wink: )

tvert imot, så syns jeg #5 er mer krevende å kaste feks langt med..

Jeg har sett på #5 cup som en frittstående konk, der utfordringene er annerledes en #7..

17gram... Dette syns jeg er en vikt tatt ut av det blå :mellow:

Hva er målet med regelendringen?

Hvis målet er å få vekta ned i forhold til aftm så er det et hån... latterlig..

Da skulle vel vekta ikke vært mer en 9-11gram...

Problemet er nok at uansett hvor vekta hadde blitt lagt, så ville det skapt debatt :unsure:

Hvis målet (forsatt) er å kunne måle oss mot internatsjonale resultater, syns jeg nå vi stiller dårligere...

Nå må det sies at i USA og UK er det enten ren lengdekonk eller at pres og lengde osv er adskilt..

Er åpen for en ren lengdekonk i samband med cup...

Pres syns jeg nå blir meget interesant, og jeg tror det blir lettere for dommer å dømme.

Det eneste er tidpespektivet... hvis en dommer bare somler litt, kan det skape stress og irritasjon...

Forslaget mitt er å legge ut moltontepper(sort teaterteppe) med pålimte ringer av lyst stoff.

Jeg prøver å få laget en prøve :badgrin:

Er enig at da blir nedlegget mer likt en reel fiskesituasjon :biggrin:

Jeg syns det var uheldig at CF gikk ut med vekt nå, istedenfor å vente til dom har fått svar fra

alle leverandører på snører som er godkjenet... Dette skaper mer forvirring og spekulasjon.

17 gram.. vill det si at 6# snører blir godkjente?? Er mange 6# snører innenfor 17gram og feks 14-16 m.

Er det mulig å kaste langt?? Selvfølgelig.. Tror ikke rekorden står lenge til.. Mange gode der ute.

Fortsatt mange som ikke deltar som kan dette, hvis dom bare får interesse for det og et lite tupp i ræva..

I tillrg blir utstyr bare bedre å bedre, smt letter tilgjenglig..

Vel.. det var noen tanker fra meg... Tight lines Micke

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

kjøpte inn 3 av disse snørene i sommer og det letteste veier 17,5 gram og det tyngste 18 gram. Alle snørene holder seg innenfor AFTM klassifiseringa(de første 30 fot). XXD’en er ikke et tungt snøre, det er bare veldig langt, nesten som en DT5.

Det er vel strengt tatt ikke bestemt at SA MED (XXD) skal utelukkes?

Slik jeg har forstått det, kan det bli tillatt i #4. Altså holder det seg innenfor regelen både AFTM-messig og totalt?

Jan.

I så fall vet du mer enn meg, men et snøre i klasse 4 hører ikke hjemme i en 5#cup.

Blir rett og slett for dumt.

Nå hvar jeg litt kvass i mitt siste innlegg, men ikke ta det ille opp.
Kvass er bare forbokstaven... :unsure:

Slik denne diskusjonen barket i vei i fjor, synes jeg ikke vi skal sette i gang igjen.
Kanskje ikke, men du er nå på god vei…

Jeg får vel mene litt om dette jeg også.

Alle forrandringer som blir gjort, enten det nå er i fluekasting eller i det daglige, kan være ubehagelig.

Men, som regel blir nye forrandringer til det possitive.

Vi må jo prøve dette ut, før vi mener så mye om de nye endringene i 5-cupen.

Joda, endringer kan være positivt, men man bør ikke endre regler bare for endringens skyld.

Synes det blir alt for mye "styr" rundt dette med fluesnører og utstyr.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Med SA EDs sin bortgang fra cuppen blir det vanskeligere og skiller mellom de virkelig gode og oss andre. Hvis jeg husker rett fra testing som Tom Larsen gjort i fjor: kort klump (14-15m) var det lite å skille mellom "fiskere" og "kastenisser". Da klump lengder økt til ca 18m var det en tydelig skille.

SA ED er en veldig krevende snøre å kaste langt med - det er defor (tror jeg) at det ble referansesnøret. Det burde være med i tillegg til et eller to kort klump snør på 12-15m for de som har ikke lyst å prøve seg med en 20+m klump. For de som trur at ED er kun en konkurranse snør - det er ikke det, det er også et veldig god fiskesnøret når du har plass for baksleng (men også ellers - du ikke har hele klump ut. Fisken står nærmere en du tror til tiders).

Bonus kast var tvilsomt men bukt kontroll som var nødvendig er alltid verd å trene på. Jeg er spent å se hva som erstatte den.

De regel endring for presisjonskasting blir mye lettere for dommere - til tider var det nesten gjetting hvor flue traff først. En pen nedlegg av flue er veldig fiskerelatert.

My 2 cents worth (antakelig ikke verd det heller... :biggrin: )

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Å fjerne referansesnøret trenger vel ikke utelukkende være negativt?

De fleste oppegående kastere klarer å ha et forhold til snøret som blir brukt.

Om det dukker opp en eller annen fyr som kaster 36 - 37m med et

snøre med klumplengde 16m. og klumpvekt 15gram,så klarer vi å forholde oss

til det også.

Femmercup.....Er det de første 30ft.på snøret som skal klassifisere det?

Har det noe å si hvor stiv stanga er?(Så klart det har det,det bare spørs hvem

som kaster.)

Tom.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hva med å lage en 9.14 meter lang sluk på 17 gram, bruk så skyteline etter eget valg.

Med litt trening tror jeg det kunne gått langt.

XDX sluken.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hva med å lage en 9.14 meter lang sluk på 17 gram, bruk så skyteline etter eget valg.

Med litt trening tror jeg det kunne gått langt.

XDX sluken.

Dra det litt lenger Tres. :clapping:

Lag deg en klump eller snøre hvor totalvekta er 9,15gram.

Om du tar utgangspunkt i et DT1 eller et DT3 snøre får være opp til deg.

Det vil ikke være et menneske i verden som ville påstå at du kaster med noe

annet et et #5 snøre.

Det som egentlig er den kule greia med det er at dette er mye vanskeligere. :biggrin:

Tom.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Er XXD et referansesnøret? Jeg vet ikke derefor jeg spør.

I følge castingforbundet er det og ha en vektdel inkl. tapering på maks. 17 gram ikke de første 30ft

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Er XXD et referansesnøret? Jeg vet ikke derefor jeg spør.

I følge castingforbundet er det og ha en vektdel inkl. tapering på maks. 17 gram ikke de første 30ft

XXD (MED) er et referansesnøre for 5'erkasting, ettersom det er dette snøret som stort sett ble benyttet da lengdekasting med 5'erutstyr ble en greie internasjonalt. Det har vært litt forskjellige regler rundt omkring i verden, men XXD'en har oftest vært brukt. Best of the West konkurransen i USA har foregått med XXD/MED (nå sist i Shark skin utgave), kasteguruer som Rick Hartman har blitt kjent for lengdekasting med XXD og XXD er referanseline på www.sexyloops.com. XXD'en var også det suverent mest brukte snøret i den norske 5'ercupen før Snowbee XS ED ble tillatt i fjor.

Castingforbundet har laget sine egne regler for hvilke snører og med hvilke vektbegrensninger som er tillatt i den norske 5'ercupen: "For 5#cup 2009 skal snører være innenfor aftm-klassifisering #5, og ha en vektdel inkl. tapering på maks. 17 gram. Dette vil i praksis bety at fjorårets tyngste snører, som Snowbee ED og SA MADT i #5 ikke vil tillates for 5#cup 2009. Tillatte snører vil bli offentliggjort i uke 46."

Årsaken til at vekten på de første 30 fot trekkes fram, er at inndelingen av AFTM-klassene er basert på vekten av de første 30 fot på fluesnøret. I Castingforbundets nye regelverk ser det ut som de tillatte snørene skal oppfylle to krav. Det ene er at vekten på de første 30 fot skal være innenfor grensene for AFTM 5, det andre er at totalvekten på klumpen ikke skal overstige 17 gram.

Skal vi tolke det som står på http://www.castingforbundet.no/ ordrett, så vil ikke XXD/MED i #4 være tillatt, selv om klumpvekten ligger under 17 gram: "For 5#cup 2009 skal snører være innenfor aftm-klassifisering #5". M.a.o. snøret skal være et 5'ersnøre etter AFTM skalaen!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hva med å bruke 9er stenger som det står 5 på :blink:

Når di først skalvære så forb-- korekte ad. snøret virker dette litt dumt :badgrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Men hvoefor er fokust rettet kun mot snører ikke stenger ??

Jeg har sett Tom Syversen kaste 37 m med godkjent snøre og stokk stiv stang

Del dette innlegget

Lenke til innlegg