Hopp til innhold
fiskehelge

17 og 18 fots stenger

Recommended Posts

Hei alle samme

Jeg er i vinter på utkikk etter stenger i de litt lengre utgavene og skal handle meg ei 17 og ei 18 fot stang.

Disse skal primært brukes til trening på brygge og rettet mot konkurranse kasting.

Ikke det at det er så mange slike konkurranser her hjemme, men lysten til å trene seg opp å slik at en kan reise utenlands og prøve seg er sterkt til stede. Om jeg noen gang kommer til å greie det er en annen ting :unsure:

I dag sitter jeg med litt forskjellige stenger men har GLX Grease Line 16´ og 15´, Scott T2H 15´ + et par litt kortere.

Som dere sikkert ser liker jeg stenger som bøyer seg litt men å utdype det noe mer synes jeg er vanskelig. Er ikke noe flink med dette å beskrive slike ting men jeg trives best med litt dype stenger som sparker fra i bunnstokken.

Er det noen som kan hjelpe meg å finne noe slikt?

Vet at GLX Grease Line også kommer i 17´men er den god nok i konkurranse?

Jeg har ikke råd til flere stenger i disse lengdene så jeg må finne noe som er gode.

Ikke lett å få prøvekastet da det ikke er så mange butikker som har inne så pass lange saker.

Håper noen har litt tips å komme med

Helge

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Ingen som har noen tips å komme med?

Hei

Jeg har egentlig ingen tips å komme med - men det er jo en del castingfolk her som deltar i konkurranser.

Liker lange stenger og har en G. Loomis Roaring River Greased Line GLX 17 fot og en Partridge Ian Gordon Spey 11/12 Fast 18 fot. Dette er stenger som jeg trives med. Men som du sikkert vet så er dette veldig individuelt. En stang jeg liker kjempegodt kan du synes er helt håpløs. Så dette må du prøve deg fram til. Er det ikke noen castinggruppe der du bor? Det er butikker her jeg bor hvor jeg kan prøve stenger og det er en stor fordel. Kjøper som regel ikke en stang jeg ikke har prøvd før.

Mvh

Roar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takk for svarene jeg fikk av dere begge.

Neida jeg vet det ikke er lett å anb stenger, men Roll har du (eller andre) prøvd Partridge Ian Gordon Spey 11/12 Fast mot den andre utgaven?

Joda vi er en jeng som kaster her men ingen holder på med stenger over 16.

Nå har jeg vært mye ute å reist i den senere tid men jeg synes det er veldig få butikker som sitter inne med stenger over 16`som kan prøvekastes. SÅ derfor er jeg litt avhengig litt tips fra dere.

Noen som vet om butikker som sitter inne med slike "flaggstenger"?

Daiwa Signature Series 18` tol Scott Mac sin stang er av interesse men kan ikke finne den inne på Bios sine sider.

Ser frem til at filmen med Scott MacKenzie kommer seg over dammen da jeg har lest at han bruker denne stangen i filmen sin.

Har du litt mer info ang aksjonen i stangen og har du prøvd den?

Pris på noe slikt i Norge, noen som vet?

Tar imot flere gode tips hvis noen har

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Prøvde den andre så vidt og likte fasten bedre. Butikken min tok inn bare en 18 foter. Skjønner at det kan være et problem. Det er jo ikke det som går mest. Hadde du bodd i nærheten av meg kunne du få prøvd den.

Jeg kjøpte filmen her:

http://www.sportfish.co.uk/product/35809/S..._Mackenzie.html

Vet ikke når den kommer over.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Bruce & Walker leverer stengene Norway, Powerlite og Børselva som 18 fotere. De bygger stengene stort sett som du vil ha de, ca 4 måneders leveringstid.

Kjempe takk for den infoen der.

Skal sette meg til å lese litt på sidene deres

Takk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg leste en reportasje for et par år siden fra Mustokonkurransen i England, der brukte de fleste 18' stenger fra Carron eller Bruce&Walker.

Jeg vet ikke om Streamstix har tenkt å ta inn stengene til Carron også, men dersom du kontakter Erik Eikre eller Tore M Nilsen (tmags her på FF.net), så får du helt sikkert svar. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takk for svarene jeg fikk av dere begge.

Neida jeg vet det ikke er lett å anb stenger, men Roll har du (eller andre) prøvd Partridge Ian Gordon Spey 11/12 Fast mot den andre utgaven?

Joda vi er en jeng som kaster her men ingen holder på med stenger over 16.

Nå har jeg vært mye ute å reist i den senere tid men jeg synes det er veldig få butikker som sitter inne med stenger over 16`som kan prøvekastes. SÅ derfor er jeg litt avhengig litt tips fra dere.

Noen som vet om butikker som sitter inne med slike "flaggstenger"?

Daiwa Signature Series 18` tol Scott Mac sin stang er av interesse men kan ikke finne den inne på Bios sine sider.

Ser frem til at filmen med Scott MacKenzie kommer seg over dammen da jeg har lest at han bruker denne stangen i filmen sin.

Har du litt mer info ang aksjonen i stangen og har du prøvd den?

Pris på noe slikt i Norge, noen som vet?

Tar imot flere gode tips hvis noen har

Daiwa Signature Series 18 fot går på EBAY for 449 pund.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei Helge.

Jeg har to Bruce&Walker Norway stående. Begge er nye. En er en 17 foter, den andre 18 fot. Begge er firdelte og line 11/12. Jeg fikk disse to stengene over fra Brian Potter hos B&W via Sverre Nymo som selger B&W i Norge for å prøve dem. Ifølge Brian er det en del japanere som bruker Norway med forsterkede holker til 18 fots konkurranser i Japan.

Norwaystengene er generelt ganske dype i aksjonen, ca 3/4, og går i korken om du klarer å spenne dem helt. Toppen er ikke ruvende tykk som på noen hellinestenger, den er ganske tynn og lett, men løfter mye line. Den fine toppen gjør at disse stengene kaster svært bra med korte klumper også.

Jeg er ikke konkurransekaster, men liker å kaste. Jeg føler meg ikke kvalifisert til å si at disse to vil duge i den sammenhengen. Powerlite 18 fot eller Parabolic 18 fot er nok mer opplagte kanidater.

Begge Norwaystengene håndterer en Carron 95 11/12 lett. Jeg har tenkt å prøve en Carron 105 fot 11/12 også om bare isen kunne forsvinne. 17 foteren er lett og fin å kaste med, flott fiskestang egentlig, 18 foteren tyngere, stivere og mer krevende.

Vær ellers obs på at om du leter etter brukte Norway eller Powerlite, så har disse seriene vært laget siden 1990, minst! Det er bare navnet som er det samme. En Powerlite eller Norway fra mange år tilbake og dagens varianter, er to svært forskjellige ting.

De to overnevnte stengene skal tilbake til Sverre Nymo. Send meg en PM så skal jeg sørge for at begge to kommer i posten så du kan prøve om du er interessert.

Mvh Knut

Del dette innlegget

Lenke til innlegg