Hopp til innhold
Silver rat

Er jeg blitt kastenisse?

Recommended Posts

Siden jeg traff Mathias Lilleheim på en Zpey demo i Beiarelva i sommer har jeg blitt mildt sagt hekta på fluekasting. Det har vært så ille at jeg flere ganger har prioritert å kaste foran å fiske.

Det var så inspirerende å møte Lilleheim. :clapping: I timesvis etter at demoen med ham var over sto vi fortsatt å kastet. Fikk flere gode tips. Bl.a. har jeg nå kappet carron lina til 23,5 m. og klumpen veier nå 58 gram. Bare det gjorde at jeg la på flere meter på "fluekastebanen". Tidligere år har jeg nøyd meg med noen treningsturer med fluestanga før selve fiskesesongen tar over. Jeg har først nå oppdaget hvor moro denne sporten egentlig er. Jeg kan stå i timevis å kaste mens regnet siler ned og jeg er våt til skinnet. Mye regn her nord skjønner dere..

Det er så mange ting som skal stemme sammen for at kastet skal bli optimalt. Hver lille detalj er avgjørende og det er rene vitenskapen. Jeg har begynt å terpe på bevegelsene for å forøke å øve inn kasteteknikken slik at de fleste kast går jevnt, og at det blir færre mislykkede kast. Det har nesten gitt meg søvlnøse netter og jeg har hatt det utrolig gøy helt alene dag etter dag på kastebanen.

Det er så inspirerende!!

Stengene jeg bruker er slate 15 axp og sage tcr 15.

Disse er visst ikke optimale til langline. Har sett en del på videoen fra Burud Open og jeg er glad for at Knut Syrstad fikk vist hva han er god for. Gratulerer ham så mye med seieren.

Vet at dere er flere eksperter der ute som kjenner til mange stenger og jeg vurderer å få meg en stang som kanskje kan gjøre meg enda bedre. Tror at Hernes Larsen bruker en Bruce and Walker 15 Norway og at dette kan være en bedre stang til langline. Jeg identifiserer meg også mest med hans kastestil.

Har en carron 95 line 10/11, som sagt kappet til 23,5 m og vurderer å prøve en 85 line til våren.

Det kan være flere aktuelle stenger- hva anbefaler dere.

Skulle vært utrolig inspirerende å treffe andre kastenisser. Ser at man kan lære masse av hverandre og ikke minst det er sosiale ved å treffes på kastebanen. Dere er bare så alt for langt unna!!!.

Jeg har ikke deltatt i noen konkurranse enda, men kan vel regne meg for en kastenisse når jeg er så ivrig!!.

Hilsen Hans Haraldsen, Ørnes

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Det med å få til et miljø i nærområdet ditt håper jeg virkeligen at du får til. Jeg prøver litt i mitt nærområde men det er ikke så lett.

En annen ting er at det finnes mye/flere svært gode resurser her på forumet som gjerne stiller opp med gode råd og kurs. Takk til dere og jeg håper at det blir flere kastenisser i fremtiden som kan hjelpe andre som søker råd..

Endret av Fly-fish

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei Silver rat!

Det er jeg som er Kastenissen.

Jeg skal prøve å sette opp kreteriene for å bli en kastenisse før helgen er omme.

Så kan du se om du kommer inn i varmen.

Jeg tror det.

Jeg ble utpekt som kastenissen i 1993, og kastenisser har i disse årene strømmet på.

Nå er det på tide å sette kriteriene for å oppfylle en kastenisse.

De skal JEG sette, og ingen andre.

BASTA!

Kommer jeg ikke i havn til helga, må fjøsenissene vente litt.

Slik er det, og sånn må det være.

Kastenissen,

PEREK

Endret av perek

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Bl.a. har jeg nå kappet carron lina til 23,5 m. og klumpen veier nå 58 gram. Bare det gjorde at jeg la på flere meter på "fluekastebanen".

Har en carron 95 line 10/11, som sagt kappet til 23,5 m og vurderer å prøve en 85 line til våren.

Hilsen Hans Haraldsen, Ørnes

Har du tenkt å kappe Carron 85 lina også? Har en sånn kjøpt som leketøy :) men føler meg ikke helt komfortabel å begynne å kappe i den.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har du tenkt å kappe Carron 85 lina også? Har en sånn kjøpt som leketøy :) men føler meg ikke helt komfortabel å begynne å kappe i den.

Ikke gjør det heller. Gjør deg selv en stor tjeneste, fisk med den som den er. Du vil ikke angre.

Knut

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg skal prøve å sette opp kreteriene for å bli en kastenisse før helgen er omme.

Så kan du se om du kommer inn i varmen.

Kastenissen,

PEREK

Hei igjen

Ja la oss få høre definisjon på en kastenisse. Jeg har holdt noen kastekurs, men vil ikke kalle meg instruktør akkurat.

Mangler nisselue....... og skjegg.

Mvh hans

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ikke gjør det heller. Gjør deg selv en stor tjeneste, fisk med den som den er. Du vil ikke angre.

Knut

Beklager karer

Jeg kommer til å kappe av selve skytelina og skøyte på glatt en. Den skal bare brukes til kastetrening.

Dere må ikke gråte... det er mange hele liner igjen hos carron.

hehe... hilsen hans

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Beklager karer

Jeg kommer til å kappe av selve skytelina og skøyte på glatt en. Den skal bare brukes til kastetrening.

Dere må ikke gråte... det er mange hele liner igjen hos carron.

hehe... hilsen hans

Hvordan finner du punktet hvor du kapper da? Carron lina mi har iallefall ingen markert overgang mellom skyteline og klump.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hvordan finner du punktet hvor du kapper da? Carron lina mi har iallefall ingen markert overgang mellom skyteline og klump.

Det er brutalt å kappe ei Carronline. Men vet folk som har kappa den både i bakkant og framkant :scared:

Skal du kappe den i bakkant kan du kappe den etter vekt. Tohåndskasterene med Carron 95 kapper den vist på noenogtyve meter eller på 58 gram som blir det samme. Vet om en som kappet den 6 fot i framkant og spleisa på en synketip. Prøvde lina og det virket faktisk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det er jo en 85 line kl 11-12, hodet med tapering er 25,5 m. Men jeg vil nok ha den litt kortere og kapper litt i bakkant. Bruker vekta slik at den blir rundt 60 gram og så peiser jeg det avgårde i bane rundt jorda. ...Håper jeg.

Av å til skulle det vært dispensasjon fra noen fysiske lover.

mvh hans

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei, kastenisser!

Nå prøvde jeg faktisk å få det litt gøy her, og det kan jeg jo. :thumbup:

Vi får se. :msn-wink:

Jo da, for noen år til bake ble jeg tittelert for kastenissen på godt og vondt.

Dette fordi jeg hadde et særdeles lidenskapelig forhold til fluekasting.

Jeg kastet og kastet, eksprementerte med nye teknikker, kappet og limet til nye lineprofiler, målte stenger med sine fysiske egenskaper osv..............

Jeg kan vel ikke si annet at dette er en stor del av livet mitt, og til tider bekymringsverdig.

Men fanken au, jeg kan ikke bytte dette ut med noe for alt i verden.

Så, får det være så galt som det er. :biggrin:

Jeg ser det er stor interesse for kastenisser her på forumet, og det er helt knall :clapping:

Det å bli en kastenisse, er sannelig meg ikke så lett.

Men, ser det er mange her inne som er det.

Jo, vi må sette kriterier.

Og, jeg sitter i tenkeboksen på det.

Takk for den, Jan.

Lua er rød, og det må den være.

Fin formulering du hadde her, kan vel ikke tilføre så mye mere.

Det er sikkert mange som kan bidra med erfaringer om kapping av CARRON liner.

Jeg har nok kappet et par titals slike liner, og kan prøve og hjelpe.

Først må jeg vite hva du skal bruke lina til.

Skal du bruke lina til fisking, gjør som roli, benytt den som hel line.

Skal lina benyttes til konkurransekasting (her Guideline Cup), kapper du den på 58,5 gr.

Dette for å kompansere for at lina kan trekke noe vann, og øker vekten med noe over 1 gr.

Grensen er 60 gr for liner på tohåndsen i Cupen.

Dette gjør du på følgende måte:

Tarer, eller null ut en tom spole.

Spol på lina fra fronten og bakover, til vekta viser 58,5 gr.

kapp lina.

Påmonter en holding (en mono sene eller en runniningline på 0,60-0,70) som går gjennom ringene og slik at du hålder i denne.

Da snakker vi om et heng (med klumpen utenfor stangringen) på 30- 60 cm.

Bak denne holdingen påmonterer du den skytelina du ønsker å kaste med.

Den bør vurderes etter forholdene.

Stille vær: tykkere runningline, ( eks. RIO POWERFLEX)

Medvind: tynnere runningline, ( eks. 0,45 mono)

Håper dette kan være til nytte.

mvh

Kastenissen,

PEREK

:biggrin:

Endret av perek

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Du har blitt skikkelig kastenisse når man bestiller tohånds greenheart stenger fra begynnelsen av forrige århundre for å finne ut hvordan Grant Switch egentlig skal gjøres :clapping:

Hvor mange er det som har gjort det da? :biggrin:

Kastenisse er du når du blir mer opptatt av å se på snøret eller bukta

når du fisker.Med andre ord,du slutter å fiske og konsenterer deg om å kaste.

Tom.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Synes en kastenisse vinkles altfor positivt.

En kastenisse er en person som har gått seg bort i jungelen av døde ting, som etter en stund ikke klarer få en fisk selv om han/hun prøver.

Jeg føler med dere.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det er flere ting som kvalifiserer til begrepet kastenisse. Her er hva som skjedde meg i går (tror nok dette kvalifiserer mer en godt nok):

Svært ivrig på å prøve en ny langline til tohåndsstanga haster jeg ut på betongrøret som stikker ut i elva. I all min iver ser jeg ikke at dette er vått og kobler heller ikke at det mest sannsynlig er glatt. Svosj, ramler på hofte og kne på kanten av røret for deretter gå med hode først ut i to meter dypt vann. Resultat forslått hofte skrubbsår på kne og legg, en våt Lucky Strike pakke og en ødelagt mobiltelefon. Som enhver fornuftig kastenisse må jeg selvfølgelig få testet snøret så det ender med at jeg kaster en times tid. :scared: :scared: :scared: :scared:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det er flere ting som kvalifiserer til begrepet kastenisse. Her er hva som skjedde meg i går (tror nok dette kvalifiserer mer en godt nok):

Svært ivrig på å prøve en ny langline til tohåndsstanga haster jeg ut på betongrøret som stikker ut i elva. I all min iver ser jeg ikke at dette er vått og kobler heller ikke at det mest sannsynlig er glatt. Svosj, ramler på hofte og kne på kanten av røret for deretter gå med hode først ut i to meter dypt vann. Resultat forslått hofte skrubbsår på kne og legg, en våt Lucky Strike pakke og en ødelagt mobiltelefon. Som enhver fornuftig kastenisse må jeg selvfølgelig få testet snøret så det ender med at jeg kaster en times tid. :scared: :scared: :scared: :scared:

Høres på meg ut som om du også har fått deg et rød lue med en hvit dusk!!

Bare synd at ingen sto der med film kameraet å filmet deg til glede for oss andre :biggrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg