Hopp til innhold
Gaute83

Lengde på sesong for tørrfluefiske (temperaturavhengighet)

Recommended Posts

Hei!

Jeg er litt fersk i fluefiskegamet og har tidligere kun fisket med tørrfluer om sommeren, men nå har interessen tatt seg kraftig opp!

Det jeg lurer på er når man må innse at sesongen for tørrfluefiske er slutt? Jeg regner med at de små søte insektene tar kvelden når gradstokken nærmer seg null, men har noen der ute erfaringer med sånt?

Jeg bor midt i Trondheim og har derfor ikke muligheten til å følge med på vak og insektliv døgnet rundt (og god er vel det :msn-wink: ).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Har hatt tørrfluefiske (fjærmygg) ved varme fuktige dager selv i romjula :) Fisken har da vaket i åpne råker særlig i småelver. Bor selv i Buskerud (nedre), og vinteren her er vel normalt like streng eller strengere enn i området ditt. MEN, dette er sjelden kost......

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Kan vare fra isen går til isen legger seg. Har fisket mye med mygg tidlig og sent, men jeg skal innrømme at det har blitt mindre etterhvert. Det vaker her og der, så blir det stille og så begynner det igjen - gjerne et annet sted. Synes det er vanskelig å lese et mønster, og det blir mest til å legge ut flua nær et vak og la den ligge der i noe som føles som evigheter (hvis man utelukkende fisker tørt). Sier gjerne ja takk til en myggtur, men det holder med et par turer om våren og ditto om høsten. Men for all del: Kjør på å fisk til isen legger seg. Har man tålmodighet og eksperimenterer litt med klekkere som opphenger osv., så kommer man seg i hvertfall hyppig ut med fluestanga - ikke verst bare det. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Her i nord har gradestokken vært under null på natta ved flere anledninger i høst. Nå er det det nesten hver eneste natt. Likevel ser jeg høyhester/stankelbein som flyr rundt omkring. De er noen seige jævler de der. Det er nok som regel dette fisken beiter på når det begynner å bli kjølig ute.

For min del hadde jeg siste turen med tørt i midten av september. Da klekket det enda mye vårfluer, mygg og knott. Men jo lengere ut på sesongen du kommer jo vanskeligere er det å treffe på noe annet enn sporadiske vak, fisken går jo også i gytemodus og bryr seg ikke om så mye annet enn kvinnfolk :P

Men så lenge det er insekter på vannet og du ser vak, er det håp. Er det insekter på vannet og null vak er det litt verre, da får du bare sette deg ned med kaffen og vente.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

De eneste månedene jeg ikke har tatt fisk på tørt er februar og mars. Men må innrømme at november til januar bare untaksvis kan tilby tørrfluefiske her omkring (midt i Buskerud). For et par år siden hadde vi en midt og stille periode i januar, da fant jeg vakende ørret i den isfrie delen av ei elv her. Litt spesielt å stå på iskanten å kaste med mygg på vakende fisk første uka i januar.

I alle fall til og med oktober kan være bra hvis været er det rette.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Var på 650 meter (Etnefjellene)over havet og det var en enorm myggklekking i ca 3 timer. Vak overalt. Kom hjem med 8 stk fra 4 hg til 8 hg :thumbup:

Endret av Fly-fish

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg har ikke allverdens erfaring med fluefiske på høsten selv. Hva hvis man striper en attraktorflue på blankt vann uten vak, ville dette kunne trigge en ørret til å ta?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg var senest for to dager siden ute å prøvde sjøørreten. Turen gikk til en brakkvanns-strøm med grovvokst ørret. Været var klart og vinnstille. Ca 5 grader. Ørreten spiste fjærmygg hele dagen(11-1530). LLyktes å lure en ørret på 58cm, på en palmer str16. Det var riktignok ikke den feteste ørreten jeg har sett men du verden så morro. Den svømmer fortsatt og blir nok ikke mindre til våren. Jeg fisker hele året og har med både 3ern og 4ern itilfelle fjærmygg-klekking. Noe som forekommer svært ofte i en normal trøndersk vinter.(les mildvær, bor man nære sjøen er det svært ofte milde perioder)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Oktober kan jo ofte være veldig bra for myggfiske i marka rundt oslo. sikkert trondheim også. selv er min rekord ørret på tørr stankelbein 07 november i nordmarka, mens alle omkringliggende vann var islagte og snøen lå 15 cm. den er jeg ganske fornøyd med... men jeg har vel heller aldri fisket tørt om vinteren noen gang.

oktober er vel kanskje den siste "gode" måneden?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg