Hopp til innhold
Fiskern35

Forsøkt jaget bort fra fiskeplass på Snarøya

Recommended Posts

Hei,

hyggelig man tør ta standpunkt når man føler seg urettmessig behandlet. Har fulgt saken en stund og kan ikke la vær å bli engasjert :thumbup:

Tok et par runder med karttjenesten på finn.no. Her får man opp eiendomsgrensene (dersom man zoomer nærme nok) og 3D visning. Se på grensegangene på dette utsnittet:

Hvor jeg antar porten står så er dette i grensen over til en annen parsell fra kommunal grunn. Hvorvidt parsellen som stien går på er kommunal eller privat er vanskelig å si uten å kontrollere med grunnboken, men porten er tilsynelatende plassert på en slik måte at man forsøker å værne en sti som går på annen grunn. Legg merke til at det nyrenoverte bryggehuset har eget husnummer på kartet. Dette er nok fra gammelt av, bare renovert/gjennoppført, så dette kan godt tenkes å være fullt lovlig, uten at det er noen fasit.

Her ser man tilsvarende utsnitt med flyfoto

Stien går, ut i fra hva jeg oppfatter, i "skogen" som ligger på egen parsell.

Her med 3D, samme vinkel

Og til slutt fra annen vinkel

Så fremt jeg kan se er nok selve stien grei skuring med forbehold om hjemmelshaver av parsellen den går over. Kan være adkomst til bryggehuset.. men ser ikke helt den, men ble skeptisk da jeg ser det har eget nummer. Tomtegrensen er litt diffus for en fargeblind kar som meg så det kan hende at den ligger på eiendommen til nr. 45. Hva gjelder gjerdet så ser det ut som om det har stått der siden krigen. Gammel forankring og utførelse, men kan ikke forstå at det samsvarer med gjeldene lover og regler, så det bør absolutt vedtas fjernet.

Uansett blir det spennende å følge saken videre!

Stå på!

Endret av streameren

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Da har jeg snakket med 2 personer i Bærum kommune. En hyggelig kar som er aktiv fisker selv kom med en del nyttig informasjon. Han fortalte meg at gjerdet ble satt opp i samarbeid mellom grunneier og Bærum kommune. Han mente også at folk at folk hadde rett til å ferdes lang strandlinja og ut på skjærene.

Den andre opplysningen han kom med, som dessverre skuffet meg litt, er at ved ferdsel i innmark er det grunneier som selv kan bestemme om ferdselen er til utilbørlig ulempe for han selv. Den andre plassen jeg ble bortvist fra, hadde grunneieren faktisk rett til å vise meg bort fordi denne grunnen er karakterisert som innmark. Jeg var selv inne på nettsiden til Bærum kommune, hvor de har lagt ut veldig bra kart som i alle fall viser hva som er friområde på noen deler av Snarøya. Klikk på "kart" på www.baerum.kommune.no, klikk av for bebyggelses- /reguleringsplaner.

Dagen etterpå tok jeg kontakt med saksbehandleren som jeg har vært i kontakt med tidlligere. Han fortalte meg at Kystsonegruppen ville prøve å gjøre en politisk sak ut av dette. Antakelig etter høstens valg. Han fortalte meg også at Bærum kommune ikke var forpliktet til å komme med en uttalelse til enkeltpersoner som klaget. Jeg har derfor sendt en henvendelse til Oslofjordens friluftsråd, og håper nå at de vil sende en formell klage til kommunen angående gjerdet.

Jeg skal få scannet og lagt ut et kart i løpet av morgendagen. Greit å ha med seg på fisketur :-)

Endret av Fiskern35

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

I dag fikk jeg en gledelig telefon fra Oslofjordens Friluftsråd. De var veldig interesserte i saken, og han skulle gi meg en tilbakemelding i løpet av vinteren. Saken er ikke død! :msn-wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Noe progress her? Har selv tatt kontakt med Asker kommune i en liknende sak, og venter fremdeles (snart 12mnd) på mitt lovede svar. Synes saker som dette treneres vel mye.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Bra at det kjøres fler separate saker, jo mer støy det blir rundt dette jo mer må rette instanser involvere seg,

Får håpe enden på visa er at de river rubbel og bit av disse forbanna strandhusene og ulovlige bryggene som er satt opp gjennom årene. Hvorfor kan de ikke kjøre nulltoleranse her som de gjør på vestlandet? Der har de jo seriøst satt i gang noen knallbra rivnings prosjekter :thumbup:

....kanskje fordi det er norges makt-elite som bor ute på Snarøya?

Her får ikke hvermannsen engang sette opp en jævla vedbod på hytta si på snaufjellet, mens disse folka får besudle "norges beste ørretvann" med alskens champagne-hytter og cabincruiser-tørrdokker.

Sånn...det var dagens oppgulp :badgrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har ikke hørt noe fra Friluftrådet ennå. Men de sa de skulle se på saken i løpet av vinteren. Bærum kommune har som tidligere skrevet gitt meg beskjed om at jeg ikke kan klage som enkeltperson (fikk jeg vite etter at saken hadde ligget hos dem i ca. 1 år). Derfor tok jeg kontakt med Oslofjordens Friluftsråd som virket interessert i saken. Gir beskjed her så snart jeg vet noe mer. Beklager at det tar så lang tid.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har ikke hørt noe fra Friluftrådet ennå. Men de sa de skulle se på saken i løpet av vinteren. Bærum kommune har som tidligere skrevet gitt meg beskjed om at jeg ikke kan klage som enkeltperson (fikk jeg vite etter at saken hadde ligget hos dem i ca. 1 år). Derfor tok jeg kontakt med Oslofjordens Friluftsråd som virket interessert i saken. Gir beskjed her så snart jeg vet noe mer. Beklager at det tar så lang tid.

er vel strengt tatt ikke du som skal unnskylde deg for bruk av tid...Papir og kommune tar tid :closedeyes:

Stå på videre!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei! Jeg og en kompis ble jaget bort da en hytteeier påstod at vi ikke kunne ligge med telt fire meter fra vannet da nærmeste hus lå noen hundremeter unna! Han påstod til og med at vi hadde bålet i hagen hans.. Sånne ting gjør at jeg får et dårlig bakgrunn for hyttefolk! :blink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg har ringt Oslofjordens Friluftsråd i dag. De har ikke glemt saken min, og de skal dra ned og kikke på gjerdet i løpet av et par uker.

Så saken er ikke død. Blir spennende å se utfallet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei igjen!

Jeg ble oppringt av OF (Oslofjordens friluftsråd) i går. De hadde vært nede og kikket på porten, men gikk dessverre ikke stien ned til sjøen for å se på forholdene der. Uansett skal de forfatte et brev til Bærum kommune med spm. om porten og gjerdet som sperrer strandsonen.

Han jeg snakket med, hadde hatt en del saker med Bærum kommune før, og han var ikke veldig optimistisk mht utfall av saken.

En del saker hvor gjeldende kommunale etat (tipper det var friluftsetaten) hadde gjort vedtak om forhold i strandsonen, overstyrte politikerne i Bærum dette vedtaket til ugunst for allmenheten. Men etter min mening må kommunen fremdeles forholde seg til norsk lov, og da er forhåpentligvis gjerdet i strandsonen ulovlig oppsatt.

Når det gjelder ferdsel ned til sjøen, var han noe usikker. Men å fiske på spissen og odden og fra skjærene lenger hadde vi full rett til, da dette i alle tilfelle regnes som utmark.

Jeg skal også ta kontakt med NJFF en av de nærmeste dagene, for å høre om de også er interessert i saken. Jo flere foreninger som klager, jo bedre er det vel?

Uansett så ruller saken videre. Har mistanke om at det kan gå noen år før vi får en oppklaring, men den som venter, venter ikke forgjeves.

Oppdaterer så fort jeg vet mer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Noen her inne som har fisket så lenge på Snarøya at de vet når bryggehuset (se foto i tidligere innlegg) ble satt opp?

Er i kontakt med journalist angående saken.

Endret av Fiskern35

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Noen her inne som har fisket så lenge på Snarøya at de vet når bryggehuset (se foto i tidligere innlegg) ble satt opp?

Er i kontakt med journalist angående saken.

Vet dessverre ikke det, men ønsker uansett å gi deg tommel opp for fantastisk innsats! Bare å fortsette nå! :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har meldt meg på fluefiske.net nå etter å ha lest denne historien om David mot Goliat. Det er utrolig bra og viktig at vi har sånne som deg som står på for allmennretten ! Blir spennende å se utfallet av saken...

For egen del har jeg kjempet en annen type sak med Bærum kommune, og etter 3-4 år med kanossagang, brudte løfter, innrømmelser, avvisning, "Ikke mitt bord" så vant jeg til slutt frem og BK måtte ta en betydelig kostnad i og med

at jeg vant frem. Så det nytter ! ...Selvom mange underveis ga meg lite håp om å vinne frem... Jeg vil derfor også berømme alle dine "fans" som støtter deg i denne saken ! Og jeg har meldt meg inn i "supporterkolubben! - STÅ PÅ !

;-) fiskesloa

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei igjen! Beklager at det har vært så lite om saken siden i sommer. I juli tok en journalist fra Dagsavisen kontakt med meg. Han ville gjerne ha meg til å stille opp med foto etc, vedrørende dette problemet.

Han gjorde litt research selv, og sendte meg en veldig interessant e-post med kopi av avslag om byggesøknad på badehus. Han mente med 100% sikkerhet at det var snakk om badehuset som er avbildet.

Etter dette hørte jeg dessverre ikke noe mer fra han. Friluftsrådet har jeg ikke hørt noe fra heller. Skal ta en tlf i løpet av de nærmeste dagene, så får vi se hvordan det går.

Jeg har fisket på samme plassen en del ganger etter den uheldige episoden, og har møtt flere av folkene som bor der. Alle har vært hyggelige. Kan hende det var et engangstilfelle av en fyr som hadde en dårlig dag.

Uansett bør det bringes klarhet i hva vi og grunneiere har lov til. Jeg mener fortsatt at gjerdet som sperrer strandsonen må bort, og det bør legges til rette for at folk (særlig fiskere!!), kan bevege seg langs sjøen.

Om det noen gang kommer til å skje, er vel en annen sak......:unsure:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Da har jeg snakket med en lettere oppgitt saksbehandler hos OF( Oslofjordens Friluftsråd).

Han kunne fortelle meg at han opp i gjennom årene har sendt flere lignende klager som min, til Bærum kommune.

Det gjaldt fiskeplasser på Konglungen, flere andre plasser på Snarøya osv, hvor allmenheten blir stengt ute fra strandsonen, selv om man helt innlysende ikke er til sjenanse for de fastboende. Han nevnte også plassen "min", hvor Bærum kommune mener at vi ikke har lov til å bevege oss.

For øvrig kunne han fortelle meg at hele kystsoneplanen, som Bærum kommune har jobbet med i over et år, er lagt i en skuff. Der skjer det altså ikke noe mer.

OF hadde også, til tross for purringer, en del ubesvarte klager liggende hos Bærum kommune.

Den nedslående konklusjonen til OF var dessverre at det var mangel på politisk vilje i Bærum kommune til å gjøre noe med sakene, fordi temaet var veldig betent.

Så da blir vel denne saken som en liten fislebekk, men mange bekker sammen.....

Det som er positivt, er at OF ikke gir seg med det første. De har planer om å bringe media inn i saken.

Han anbefalte meg også å bringe saken inn for NJFF. Er det noen medlemmer her som kunne tenke seg å gjøre det?

En ting som er helt sikkert, er i alle fall at jeg ikke kommer til å være særlig samarbeidsvillig overfor folk som skal jage meg bort.

Da får bortjageren dokumentere det skriftlig, ellers flytter jeg meg ikke av flekken...hehe

Endret av Fiskern35

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei, herlig lesing. Synd med utfallet. Har hatt en lignende opplevelse i Asker ved kongelungen der jeg og min bror ble møtt av en ildsint grunneier, sendte mail til budstikka i håp om at de var interesert i å ta opp saken men har ikke hørt noe fra de.

Så må bare beundre ditt pågangsmot, skulle ønske det var mulig melde inn saker der det var mere automatikk som overstyrte enn politisk vilje

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Veldig bra Fiskern35.

Snarøya er et av mine potensielle fiskeplasser.

Jeg har lagt merke til at det er mange steder helt umulig å komme til langs kysten.

Meget gledelig at noen tar disse kampene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Kan ikke dere som har opplevd det samme på Snarøya ta kontakt med Oslofjordens Friluftsråd og/eller NJFF. Jo flere som klager, jo bedre mulighet er det for at vi får et positivt utfall.

Å kontakte Bærum kommune kan jeg garantere er totalt bortkastet (gir 5 års garanti! :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Saken er ikke ferdig ennå. Har snakket med, og sendt ny mail til byggesaksgruppen i Bærum kommune. Da er det bare å vente på svar....igjen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Da har jeg fått et saksnummer og saksbehandler i Bærum kommune på saken. For de som er interessert i å lese, ligger saksdokumentene her:

baerum.kommune.no/Organisasjonen/Administrasjon/Dokumentsenteret/Innsyn-og-postlister/Planbyggesak1/

Del dette innlegget

Lenke til innlegg