Hopp til innhold
Fiskern35

Forsøkt jaget bort fra fiskeplass på Snarøya

Recommended Posts

Guest JanM

hvis man zoomer litt ut, så ser en hele området

Ja, stemmer det, gjorde det nå.

Ser ut for meg som om at dersom han står på de ytterste delene av svabergene der ute, så kan opphold forsvares, men han kan nok ikke gå for langt inn igjen før han plutselig kun har ferdselsrett, dette forutsatt at det brune huset der ute er et hovedhus, og ikke et båthus etc.

For meg er det ganske naturlig at de ytterste svabergene der er utmark. Det som på en måte "vanskeliggjør" situasjonen litt, er at det er veldig åpent der, fullt utsyn fra huset til de ytre svaberg. Det i seg selv kan nok ikke huseier "gjemme seg bak" i forhold til lovverket, men det er akkurat under sånne situasjoner at vi fiskere også må bruke sunt fornuft. Igjen; er vi til fortrengsel for andres egen bruk av stedet? I dette tilfellet må jeg få mene nei. Legger vi oss derimot til med et heidundrandes party eller for eksempel utøver noen form for skade eller forsøpling av stedet, så stiller det seg kanskje litt annerledes. Og da er det ikke bare eier som kan jage oss vekk, det kan hvem som helst gjøre, som føler seg krenket av det.

Nei, fisk i vei for svarte. Men respekter passasjeavstand fra hus. Respekter innmark. At det er sånn at det er bygget så langt nede ved vannet gjør at utmarken "stjeles" av lovpålagt innmark. La oss håpe at vi unngår utstrakt utbygging i strandsonen i åra som kommer.

Bare til slutt; dersom de hvite store husene på bildet for eksempel hadde ligget nærmere enn en 20-25 meter fra vannet, ja så hadde vi nok ikke engang hatt ferdselsrett langsmed sjøen akkurat der. Altså ingen rett overhodet.

Jan.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

De gangene jeg har vært der (nå er jeg ikke sikker på at dette er samme sted som trådstarter refererer til, men pakka er den samme), har jeg sneket meg som en indianer helt nede i vannkanten, etter å ha gått gjennom en port til en sti ned til vannet. porten er selvfølgelig merket med "privat sti" eller noe slikt, og en må over et gjerde som sperrer ferdsel til skjærene. Fra skjærene ytterst er det ikke mulig å se inn i huset, da det er omkranset av en hekk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Guest JanM

De gangene jeg har vært der (nå er jeg ikke sikker på at dette er samme sted som trådstarter refererer til, men pakka er den samme), har jeg sneket meg som en indianer helt nede i vannkanten, etter å ha gått gjennom en port til en sti ned til vannet. porten er selvfølgelig merket med "privat sti" eller noe slikt, og en må over et gjerde som sperrer ferdsel til skjærene. Fra skjærene ytterst er det ikke mulig å se inn i huset, da det er omkranset av en hekk.

Jo, men du skulle ikke ha behov for å "snike deg forbi som en indianer" der. Gå med rett rygg og hevet hode. Du har etter min oppfatning klar ferdselsrett.

Der du gjør feil, etter min oppfatning, og slik jeg forstår det uten selv å ha vært på stedet, er der du åpner porten til inngjerdet område inne på innmark, og går en sti som ikke er offentlig regulert.

Mvh. Jan.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takker for mange interresante innlegg. Bra at det engasjerer såpass :-)

Stien som går ned til vannet, er så vidt jeg husker avgrenset med gjerde på venstresiden, og en steinmur på den høyre. Kan da ikke skjønne hvorfor jeg ikke skal få lov til å gå der for å komme ned til sjøen. Blir spennende å høre hva bærum kommune sier.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ser ut som den linken er blitt en generell link til Snarøya, Gule Sider har kommet med nytt kart.

Det er vel her du mener? Med skjærene utenfor høyre bildekant, (den avmerkede) "privat" stien som går opp, og gjerdet som sperrer på brygga der? Har vært der selv, og ble ropt til av en dame fra huset på vei ut mot skjæra. Gikk bare videre...

Er akkurat der jeg mener ja. Stien ned til vannet går ikke over hagen til huset på vestre (venstre side).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Er det vedkommende som bor i nr 45 som det er snakk om? Isåfall finner dere alt om inntekt, styreverv etc på internett. Han er nok ingen kjemperiking hvis det er han det er snakk om!

Var nok ikke han nei. Tipper han karen var rundt 55-65.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Paragraf 1 om innmark:

Med innmark menes gårdsplass, hustomt, dyrket mark, engslått, kulturbeite og skogsfelt eller lignende områder hvor allmennhetens ferdsel vil være til utilbørlig fortrengsel for eier eller bruker.

Jeg kan ikke se at stien ned til vannet, selv om det er merket privat område på porten, faller inn under innmark.

Denne stien brukes av flere beboere rundt der. Han fyren sa til meg at det var et sameie.

Hvis innmark, vil det si at alle de andre beboerne går på innmarken til huset som ligger nærmest. Da har ingen, bortsett fra huseier lov til følge stien ned til vannet.

Jeg viste bildet av gjerdet og stien for en på friluftsetaten i Bærum kommune, og han ga meg et uforpliktende positivt svar på at jeg hadde lov til å ferdes i stien ned til vannet, samt at gjerdet var ulovlig oppsatt.

Venter fortsatt på svar fra kommuneadvokaten.

Endret av Fiskern35

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Guest JanM

Paragraf 1 om innmark:

Med innmark menes gårdsplass, hustomt, dyrket mark, engslått, kulturbeite og skogsfelt eller lignende områder hvor allmennhetens ferdsel vil være til utilbørlig fortrengsel for eier eller bruker.

Jeg kan ikke se at stien ned til vannet, selv om det er merket privat område på porten, faller inn under innmark.

Denne stien brukes av flere beboere rundt der. Han fyren sa til meg at det var et sameie.

Hvis innmark, vil det si at alle de andre beboerne går på innmarken til huset som ligger nærmest. Da har ingen, bortsett fra huseier lov til følge stien ned til vannet.

Jeg viste bildet av gjerdet og stien for en på friluftsetaten i Bærum kommune, og han ga meg et uforpliktende positivt svar på at jeg hadde lov til å ferdes i stien ned til vannet, samt at gjerdet var ulovlig oppsatt.

Venter fortsatt på svar fra kommuneadvokaten.

Akkurat ja, stien går ned til venstre der ja, under treklyngen mellom husene?

Ja, det kan nok bli et definisjonsspørsmål akkurat den der, og det kan godt være at du får rett. La oss håpe det.

Under har jeg først hentet ut litt mer fra lovens paragraf om ferdsel i innmark, og helt til slutt skriver jeg noen oppsummerende linjer igjen som kanskje kan være til hjelp.

§ 3. (Ferdsel i innmark)

I innmark kan enhver ferdes til fots i den tid marken er frosset eller snølagt, dog ikke i tidsrommet fra 30. april til 14. oktober. Denne ferdselsrett gjelder likevel ikke på gårdsplass eller hustomt, inngjerdet hage eller park og annet for særskilt øyemed inngjerdet område hvor almenhetens vinterferdsel vil være til utilbørlig fortrengsel for eier eller bruker.

Eier eller bruker kan - uansett inngjerding forby ferdsel over hage, plantefelt, høstsådd åker og gjenlegg (attlegg) også når marken er frosset eller snølagt, såfremt ferdselen er egnet til å volde nevneverdig skade.

Fylkesmannen kan for det enkelte fylke eller deler av det bestemme at det tidsrom da det etter første ledd skal være ubetinget forbudt å ferdes i innmark, settes kortere eller lengre enn fra 30. april til 14.oktober.

Ok, spørsmålet blir i realiteten hvorvidt stien er en tillatt del av hustomt eller inngjerdet hage. Innmarksbegrepet i relasjon til bebyggelse er definert som den private sfære rundt huset. Slik innmark har ferdselsforbud hele året og uavhengig om eier er til stede. I praksis vil selvsagt en aktsom ferdsel over denne typen innmark vanligvis ikke ha noen negative konsekvenser, men formelt er det sånn.

Jeg ser du sier han nevnte noe om at "stien er beboernes private sameie". Det kan godt være at han har rett. Den blir på en måte et sameie mellom de to eiendommene fordi den passerer midt i mellom dem på en avstand fra begge bebyggelser som skulle tilsi at en ved å gå stien er inne på begge husenes private sfære.

Dette tror jeg ikke kommunen kan neglisjere, medmindre de egenhendig har regulert denne stien for åpen ferdsel.

Når det er sagt, så burde kanskje de som bor der nede kunne være litt mer romslige mht. tilgang til sjøen. Det virker jo absolutt som om de har bestemt seg for at nei, dette er mitt, alt er mitt.

I praksis tror jeg de får beholde stien sin, men at de får pålegg om å fjerne hinderet langsmed sjøkanten. I og med at det vel er fastboende her, så blir denne situasjonen kinkig hele året egentlig.

Dette er jus, som mange sikkert er bedre på enn meg, men jeg har vært noen runder for å si det sånn. Det er derfor jeg skriver her. Tolkningene og reglene kan også svinge litt fra kommune til kommune, noe som kan gjøre dette litt ullent, og vanskelig å forholde seg til for oss dødelige.

Vel, lykke til igjen! Det blir spennende å høre kommunens uttalelse. Dette er nok interessant for mange.

Mvh. Jan.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Dersom vi har lov til både ferdsel og "opphold", noen som er keen på felles fisketur mandag 27.okt rett etter jobb?

Man skal jo selvsagt ikke tulle for mye med dette, men 1 gang - 1 ussel kveld, hadde jo vært sabla artig da, eller?

se for dere 30 fluefiskere på holmene der ute, mens Snorre (hvis jeg tok riktig hus da) står i hagen sin og nipper til pårtviiin og banner inni seg... haha.. I'm in...

Endret av vakdaforfaen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Foreslår heller at vi venter på svar fra Bærum kommune. I og med at jeg står som klager i denne saken, vil jeg ikke at noe som helst skal kunne brukes mot oss og meg.

Men en liten fisketur etter at vi evt. har fått medhold er jeg positiv til.

Ønsker at andre fluefiskere som oppdager ulovlige gjerder og sinte grunneiere i Bærum kommune, tar det opp i forumet.

Hals- und Beinbruch :biggrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ønsker deg lykke til! :)

Måtte vi fiskere få noen få rettigheter.

Jeg har på de senere turer følt at flere "ser meg".

Altså, noen som ser deg i løpet av en hel tur. Skal liksom prøve å ødelegge.

Hadde en annen episode hvor jeg parkerte ved siden av en båt.

Karen som eier båten dukket senere opp for å spyle den.

Jeg la meg flat og sa at det var klønete å parkere så nær båten.

Han svarte med at neste gang skulle han sette ei stige oppå panseret mitt.

Og sa videre: Faens nåtidens kultur! Ble rimelig "pissed".

Synd at man ikke kan komme på telefot med slike mennesker. Jeg mener legger man seg flat og lover å parkere et annet sted neste gang så har man hvertfall gjort et forsøk.

På Heistad i Eidangerfjorden har en eier satt opp et skilt med PRIVAT overalt. Det går en sti ved siden av hans hus.

Ikke f om folk kan gå forbi hans hus på en sti.... Han klikker visst bare av det....

At noen er slik skremmer meg, det beste er å ignorere. Synd at det skal være slik, for jeg tror de fleste fluefiskere har en ganske så bra holdning. Jeg har sjeldent møtt frekke fluefiskere. Jeg savner en vilje fra eiere om å komme til kompromiss istdenfor å "klikke" som jeg dessverre har opplevd litt for ofte.

Toggi

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Samma faen.. INGEN skal kunne hindre fri ferdsel i "vannkanten" rundt hele kysten.. Dette er også regulert i egne §. Unntak er militære øvingsfelt OL.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Samma faen.. INGEN skal kunne hindre fri ferdsel i "vannkanten" rundt hele kysten.. Dette er også regulert i egne §. Unntak er militære øvingsfelt OL.

Hehe...må flire litt nå. Jeg spurte faktisk han huseieren om det var militært område, siden jeg ikke fikk lov å bevege meg der.

Snakket med Bærum kommune i dag. Ingen fremgang så langt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har snakket med kommuneadvokaten i dag. Han hadde ikke fått inn saken, så jeg sendte en mail med forklarende bilder.

Håper det blir en avklaring før jul da!! :blush:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Da har jeg fått svar på mail. Saken er sendt tilbake til Natur og idrettsforvaltningen for en uttalelse derfra. Venter i spenning!!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har fått et svar nå!! :biggrin:

Det vises til flere henvendelser om saken, senest deres e-post dat,

28.10.08.

Natur- og idrettsforvaltningen har fått henvendelser om din forespørsel

fra både plan- og miljøavdelingen og fra kommuneadvokaten (under).

Beklageligvis er det ingen ansatte hos Natur- og idrettsforvaltningen

som for tiden arbeider med slike typer saker. Vi er sterkt

underbemannet. Derfor har Natur- og idrett, med bakgrunn i flere slike

henvendelser, tatt initiativ til at det opprettes en kystsonegruppe hvor

det sitter folk fra ulike avdelinger i Bærum kommune, som i sammen kan

svare på ulike typer henvendelser som går på kystsonen og sjønært areal.

Plan - og miljøavdelingen og Natur- og idrettsforvaltningen arbeider nå

med å opprette en slik gruppe. Vi håper da å få med en jurist fra

kommuneadvokaten og/eller planjuridisk enhet for å få juridisk

kompetanse inn i denne gruppa. Vi håper også å få med personer i

byggesaksavdelingen som kan sjekke opp ulovligheter i strandsonen og

eventuelt foreta seg noe i forhold til eventuelle ulovligheter. Når

denne kystsonegruppen forhåpentligvis kommer på plass er det vårt håp at

vi kan gi en helhetlig tilbakemelding på ulike typer forespørsel om

strandsonen og de kystnære arealene.

Når det gjelder din konkrete henvendelse så er dette e privat eiendom

og et uregulert areal. Du satte sannsynligvis bilen på kommunal

grunn(vei), men gikk gjennom en privat eiendom og en privat vei inn til

rundkjøringen i Strømstangveien 50. Natur- og idrettforvaltningen, mener

at store deler av eiendommen må ansees som utmark, men trulig ikke den

private veien. Dersom du hadde gått s.ø. rett ned til sjøen over

regulert friområde, mellom Strømstangveien 41 og 43, og fisket langs

strandkanten mener Natur- og idrettsforvaltningen at ingen kan nekte deg

å fiske da dette området må karakteriseres som et utmarksområde. Natur-

og idrettsforvaltningen har imidlertid ingen hjemmel/ fullmakt til å

bestemme hva de ulike områdene/ arealene kan karakteriseres som. Det er

domstolen som avgjør tvilstilfeller om et område er innmark eller

utmark. Ut fra senere Høyesterettsdommer er det likevel ingen tvil om

hoveddelen av de to eiendommene som ligger ytterst på Strømstangen må

kunne karakteriseres som utmark, og derav kan benyttes av allmennheten på

visse vilkår (gitt i friluftsloven).I følge friluftsloves § 20 skal

kommunen ”dersom det er uenighet om hvorvidt et grunnstykke skal

reknast som innmark eller utmark" gi uttalelse dersom et friluftsorgan

etc. krever svar på dette. I Bærum kommune vil dette bli en politisk

sak da ingen avdelinger i kommunen har delegert fullmakt til å avgjøre

slike typer spørsmål, som f.eks Nesodden kommune har gitt til

administrasjonen. Hva som vil bli utfallet av en utmarks/ innmarks

vurdering innenfor det området du har fisket i er derfor høyst usikker.

Du kan eventuelt ta kontakt med Oslofjordens friluftsråd, OF, for å få

en vurdering derfra.

Når det gjelder spørsmålet om gjerdet og bygninger er satt opp ulovlig

så er det Byggesaksavdelingen i kommune som kan gi svar på dette. Ved

henvendelser for å sjekke aktuelle ulovligheter er det fint om en sender

inn bilder med henvisning til gård- og bruksnummer etc. Da vil det være

enklere å orientere seg og gi en konkret tilbakemelding.

Lykke til og skit fiske

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takker og bukker :biggrin: !!

Finner ikke nr. 43 på gulesider. Tar kontakt med kommunen i morgen.

Ellers har det vært noen misforståelser mht til hvor jeg har beveget meg. Har gått ut mellom 41 og 45, ikke 50.

Endret av Fiskern35

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Dette er veldig bra, jeg elsker når David nedkjemper Goliat!

Har opplevd mye tull med hyttefolk selv, men legger til at mange også er veldig ok.

Det er utrolig plagsomt som Trøger sier, å føle seg skyldig og at man er i "grenseland". Nå er heldigvis hyttene stort sett tomme og alle kaksebryggene står og venter på meg he he.

:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Kanon bra jobba Fiskern 35 :)

Du har gjort en jobb for allmenheten, vær stolt av din innsats.

For det er jeg:=)

Toggi

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takker så mye for all støtte her inne. Det varmer i hele mitt hjerte når jeg leser innleggene fra dere.

Fikk fredag denne mailen fra Bærum kommune:

Hei igjen!

Ja! Beklager jeg har gitt opp feil adressenr. Mente mellom 41 og 45.

Dersom du går der du viser til i kartet mener vi at grunneier ikke kan

nekte deg. Men som sagt er dette Natur- og idrettsforvaltningen syn og

dermed ikke en endelig vurdering fra Bærum kommune. Ser av kartet at

grunneier har fått avslag på søknad om nybygg ved vannkanten. Der du

passerte uthus med gjerde. Muligens har de fått avslag fordi tiltaket lå

nede i vannkanten elelr fordi tiltaket la beslag på allmennhetens

muligheter til å ferdes langs stranden?? Saksnummer er 200301145 og

tiltaket ligger på gnr 43 bnr 461 dersom du ønsker å sjekke opp med

Byggesaksavdelingen

Jeg har sjekket opp saksnummeret på Bærum kommune sine nettsider, men kan ikke finne noe der. Tar derfor kontakt med byggesaksavdelingen i morgen.

Uansett så er nåværende status i saken følgende:

1. Natur- og idrettsforvaltningen i Bærum kommune mener ingen kan nekte oss å gå der nede. Selv om dette ikke er noen endelig vurdering av Bærum kommune, så holder dette i alle fall for meg i første omgang. Vil noen nekte meg å gå stien får han ringe politiet eller sende bikkja etter meg...hehe

Men jeg skal (og dette er viktig!!) være vennlig (i den grad det er mulig selvsagt), men bestemt overfor de som eventuelt skulle prøve å jage meg bort fra området.

2. Natur- og idrettsforvaltningen har tatt til orde for at det skal opprettes en kystsonegruppe hvor det sitter folk fra ulike avdelinger i Bærum kommune, som i sammen kan

svare på ulike typer henvendelser som går på kystsonen og sjønært areal.

Plan - og miljøavdelingen og Natur- og idrettsforvaltningen arbeider nå

med å opprette en slik gruppe. De håper da å få med en jurist fra

kommuneadvokaten og/eller planjuridisk enhet for å få juridisk

kompetanse inn i denne gruppa. De håper også å få med personer i

byggesaksavdelingen som kan sjekke opp ulovligheter i strandsonen og

eventuelt foreta seg noe i forhold til eventuelle ulovligheter.

Når/om denne kystsonegruppen opprettes, er avhengig av politikerne i Bærum kommune.

Jeg vurderer sterkt å ta kontakt med lokalavisa Asker og Bærums Budstikke. Min erfaring er i alle fall at den "femte statsmakt" i de aller fleste tilfeller har stor påvirkningskraft overfor våre folkevalgte.

Vil også benytte anledningen til å takke de jeg har snakket og mailet med i Bærum kommune, hvis noen av dere leser på dette forumet. God service hele veien :biggrin: !!

Tar kontakt med byggesaksavdelingen i Bærum kommune i morgen, for å se om de kan få gjort noe med gjerdet (det SKAL bort!!).

Stay tuned :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg