Hopp til innhold
Fiskern35

Forsøkt jaget bort fra fiskeplass på Snarøya

Recommended Posts

Var ute på Snarøya og fisket i kveld. For å komme ned til fiskeplassen, må jeg passere en port hvor det står "privat eiendom og strand", klatre over et gjerde som sperrer fri ferdsel langs strandsonen, og gå langs strandkanten for å komme ut til spissen av en odde. Utenfor denne odden er det 4-5 skjær som ligger etter hverandre, og hvor det helt fint går an å vade ut til den ytterste odden. Etter å ha vært ute et par timer, kommer jeg tilbake til bilen. Der står det en kar. Fatter ringer, og jeg har en telefonsamtale i 3-4 minutter. Denne karen står da rett bak meg og overhører hele samtalen. Når jeg har avsluttet samtalen på mobilen spør karen bak meg om jeg kjenner noen i området her. Nei, det gjør jeg ikke sier jeg. Da sier han at hele området på odden er privat. Jeg henviser da til lov om ferdsel i inn- og utmark, og poengterer at jeg står minst 50 meter fra nærmeste hus når jeg fisker. Hvilket da må være definert som utmark. Jeg har heller ikke sett noen andre mennesker på fiskeplassen, og har følgelig ikke vært til sjenanse for noen. Han sier at loven om ferdsel i inn- og utmark kun gjelder i marka, men ikke på han sitt private område, og at han ikke liker å ha folk rekende rundt huset sitt. Jeg henviser igjen til allemannsretten og lov om ferdsel i mark, hvorpå han understreker sitt og med en nærmest truende tone understreker at han ikke vil se det med blide øyne hvis jeg kommer tilbake igjen. Jeg oppfatter dette som en mulig trussel, men sier til han at jeg kommer tilbake når jeg vil, og fisker på den samme plassen i sjøen så mye jeg vil. Skal ta kontakt med friluftsetaten i Bærum kommune i morgen for å høre hva de sier. Hadde vært fint og fått revet gjerdet som sperrer strandsonen i samme slengen. Noen som har hatt liknende opplevelser på Snarøya?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Hei,

veldig viktig tema det der. Det skal veeeldig godt gjøres at strandsonen er noe annet enn utmark, så når det hevdes at allemannsretten gjelder i marka og ikke på stranda er han virkelig på jordet. Mitt tips er å be han ringe politiet neste gang... Saken er forøvrig diskutert her:

http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=8665.0

Fra den diskusjonen har jeg saksa noen relevante linker:

http://www.okokrim.no/aktuelt_arkiv/miljok...-2-3/page3.html

http://www.dirnat.no/multimedia.ap?id=4088

http://www.advokatenhjelperdeg.no/JusGuide...iluftsliv/39585

Her er et par tråder til fra fluefiskersiden:

http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=7839.0

http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=6674.0

Jeg er i alle fall rimelig sikker på at det ikke var du som tok deg tilrette i dette tilfellet :wink:

Edit:

glemte denne linken i farten http://www.fluefiske.net/forum/index.php?s...c=18415&hl=

Mvh.

Grunde

Endret av Grunde

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ja, jeg mener altså at han har full rett til ferdsel i strandsonen, men ikke nødvendigvis opphold.

Et annet spørsmål er hvordan definerer man ferdsel og opphold?

En meitefisker som sitter i stolen sin og fisker med to stenger, oppholder seg nok på stranden.

En fluefisker som kaster et kast, går noen meter og kaster et kast til. Oppholder han, eller hun, seg i strandkanten, eller er det her snakk om ferdsel? Fluefiskeren har jo ikke slått seg til ro med termosen og matpakka.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har nå snakket med Bærum Kommune. De sender faktisk en mann ned dit i dag for å inspisere området.

:clapping: :clapping:

Og vi hører gjerne hva de kommer fram til!

Grunde

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Opphold betyr å slå seg ned, ferdsel betyr passasje eller kort rast. Det kan bety, som jeg også har vurdert som deg, at det må være tillatt å "vandrefiske seg bortover".

Kan jeg da som en motpol slå opp skilt om at rullerende fiske gjelder? :biggrin:

Ellers ; Stå på og håper kommunen river hele stengselet hans!

Det hjelper forresten å være politi eller kjenne noen slike, jmf saken i Trondheim som var den første saken der grunneier ble dømt til å rive + bot. Polltimannen skulle fiske med ungene og møtte "Privat strandområde"-skilt... Da ble det fart i sakene gitt!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ja, jeg mener altså at han har full rett til ferdsel i strandsonen, men ikke nødvendigvis opphold. Det avhenger av nærheten til hovedhus og stedet forøvrig. I og med at han sier han var såpass langt unna som 50 meter, så er det absolutt mulig at han også kan oppholde seg, jeg vil tro det, men ikke garantert. Kommunene har oftest en grense her de opererer med. Prinsippet om at irritasjon ikke er tilstrekkelig, men at vedkommende på være til utilbørlig fortrengsel eller hinder for eiers egen utøvelse av eiendommen gjør jo at det skal endel til før vi er på kant med loven.

Jeg mener videre at der han gjorde en åpenbar feil, var der han gikk inn porten til inngjerdet område lenger inne på eiendommen. Denne siste her er nok definert som innmark, og der har han verken ferdselsrett eller oppholdsrett. Ja, faktisk er dette såpass strengt at for at ferdsel i innmark skal være tillatt, så skal det være en opparbeidet sti, og som om ikke det var nok så skal den være regulert av kommunen i tillegg.

Mvh. Jan.

Det er faktisk en sti som går ned til sjøen. Følger så strandlinja for å komme til odden. Stranda er sperret med gjerde som går mellom fjell og båthus. Må klatre over gjerdet. Vil holde dere løpende oppdatert om denne saken. Takk for all støtte så langt. Skal se om jeg får tatt noen bilder og.

Endret av Fiskern35

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det er faktisk en sti som går ned til sjøen. Følger så strandlinja for å komme til odden. Stranda er sperret med gjerde som går mellom fjell og båthus. Må klatre over gjerdet. Vil holde dere løpende oppdatert om denne saken. Takk for all støtte så langt. Skal se om jeg får tatt noen bilder og.

Har faktisk gått der selv, dritt med det gjerdet som står der. Holdt på å gå skikkelig på trynet i mørket der en gang! I tillegg skallet jeg hodet i en jernstang litt lenger bort, hehe.

Får håpe grunneier får påbud om å fjerne skiten!

:)

mvh

André

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har vært i kontakt med gjeldende person i Bærum kommune igjen. Han har ikke hatt tid til å se på gjerdet, men lovte å stikke nedom en tur i løpet av dagen. Slik som jeg hadde fortklart hvordan gjerdet var satt opp, kunne han i alle fall med nesten 100% sikkerhet si at det var ulovlig.

Også til den dårlige nyheten; Han informerte meg om at Bærum kommune ikke ønsker å bruke ressurser på denne typen saker, og at jeg da må ta en evt. anmeldelse og rettsak for egen regning. Dette synes jeg hørtes helt urimelig ut. Det er tross alt kommunen som i følge friluftsloven har myndighet til kartlegging og fjerning av ulovlige stengsler i det som må regnes som et friluftsareale. Tok kontakt med person hos Fylkesmannen i Oslo og Akershus, og de mente også at Bærum kommune burde gjøre noe i denne saken.

Hvis kommunen ikke gjør noe, vurderer jeg å kontakte lokalavis for å få belyst saken.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hallo

Trist å høre din historie gitt!

Den ene linken på Grundes innlegg er min sak fra Telemark, jeg sto ca 200 meter fra hus og eieren virket truende.

DEN ENESTE SOM FUNKET var å få publisert en artikkel i alt om fiske, der kom det opp 3 sider om regler og situasjonen.

Det var så ille at eierne kastet fast sluk over snøret mitt!

Etter at alt om fiske laget en 3 sider artikkel om dette, og politi fullmektig Bjørn Sørlie kom inn i bildet så la den eller "brutale" eieren seg langflat. Og vips: Han tør ikke true meg mer, ikke engang stå som "RAMBO" på bryggekanten.

Jeg oppfordrer derfor til å få tak i alt om fiske utgaven så lese tydelig hva som besvares der.

Eller ta kontakt med alt om fiske og få en generell sak om dette i oslofjorden.

Mvh

Toggi/Torgeir Hansen

Endret av Trøger

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Godnyhet!! Bærum kommune tar saken likevel. Har snakket med plan- og bygningsetaten som sender folk ned dit. Har også blitt opplyst om at all bygging nærmere enn 30 meter fra stranda er forbudt. Vet ikke når denne loven tredte i kraft, men forhåpentligvis rives både gjerde og bygget på kaia. Har dessverre ikke tatt bilder ennå, men kommer snart.

Ønsker nå info om andre ulovlige gjerder på Snarøya, så får vi kanskje tatt det i samme slengen.

Fritt Fiske!!! :thumbup:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Dette er BRA JOBBA, Fiskern!!!

Det er ikke bare på dine kanter av landet vi "sliter" med tungnemme grunneiere... :biggrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takk for all støtte :thumbup: . Nå ligger saken hos Bærum kommune. Vet ikke hvor lang tid dette vil ta, men jeg skal forhøre meg jevnlig med kommunen. En ting er ulovlige stengsler. Enda verre blir det når lugubre grunneiere med selvskrevne regler prøver å jage oss bort fra fiskeplassene. Hvis noen vet om andre stengsler i Bærum kommune, så legg det ut på forumet eller send meg gjerne en PM.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Snakket med bygningsetaten i dag. Saken er oversendt kommuneadvokaten, som vil komme med en uttalelse i saken. Det kan ta litt tid, men jeg rapporterer så fort jeg hører noe.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Lykke til fiskern 35!

Dette kan gi nye muligheter i Oslofjorden. Jeg krysser fingre!

Mens jeg venter på hva som skjer tar jeg en tur etter storlyren med synk 7 før jobb :biggrin:

Toggi

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hvorfor ikke be sammen til en skikkelig fisketur utpå skjæret der, med alle kjente gjerne annonsert her på forumet og musikk.

Når fyren kommer kan dere si at han ikke er invitert - venligst fjern Dem. Si ifra at hvis han kommer flere ganger blir det flere fester.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hehe jeg skulle akkurat til å foeslå det sammen som innlegget over her. Jeg må si jeg blir en smule provosert av å lese innlegget til Fiskern35 her. Send meg gjerne en pm Nils/Fiskern så tar vi en tur ut. Herved er også Toggi og alle andre som er interesserte i å bli med invitert :)

Hilsen Martin J. Hagen

Endret av s0und

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Saken lar vente på seg. Har heller ikke hatt tid til å ta bilde, pga mye jobbing i det siste.

Legger en link med et meget bra satelittbilde hvor man ganske tydelig kan se hvordan gjerdet sperrer strandsonen.

http://www.gulesider.no/kart/index.c?ps=3&...;zoomFactor=0.3

Er ganske sikker på at dette løser seg til fordel for fri ferdsel. Skulle gjerne likt og gitt han fyren noen heftige gloser og tuppa han langt ut over Oslofjorden, men jeg tror det lønner seg å forholde seg så rolig og saklig som mulig. Skal i alle fall ikke på meg at jeg har oppført meg truende mot grunneiere der.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Dette må jo være et av de tydeligste eksemplene på hindring av fri ferdsel som noengang er registrert.

Bør være grei skuring for kommunale etater dette (forutsatt at eieren av gjerdet ikke er en riking...)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Er det vedkommende som bor i nr 45 som det er snakk om? Isåfall finner dere alt om inntekt, styreverv etc på internett. Han er nok ingen kjemperiking hvis det er han det er snakk om!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ser ut som den linken er blitt en generell link til Snarøya, Gule Sider har kommet med nytt kart.

Det er vel her du mener? Med skjærene utenfor høyre bildekant, (den avmerkede) "privat" stien som går opp, og gjerdet som sperrer på brygga der? Har vært der selv, og ble ropt til av en dame fra huset på vei ut mot skjæra. Gikk bare videre...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg