Hopp til innhold
Gjest

Fortommen krøller seg

Recommended Posts

Gjest

Hei,

Etter noen kast med fluestanga begynner fortommen (0,12mm) nesten alltig å krølle seg i vannet slik at lengden mellom fluesnøret og flua blir betydelig kortere. Det hjelper heller ikke å strekke fortommen, da det virker som om den da krøller seg desto mer.

Er det noen som har noen tips vedrørende dette?

Skal man strekke fortommen før man begynner å kaste?

Mvh

TV

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Ja, du bør strekke fortommen før du begynner å fiske. Det pleier å hjelpe. Hvilket fortomsmateriale bruker du? Jeg anbefaler Maxima Camelon. Med et godt fortomsmateriale skal du vanligvis bare trenge å strekke den tykkeste delen av fortommen.

Når du skrivet at fortommen krøller seg mer når du har kastet en stund tror jeg det du egentlig opplever er at fortomspissen har propelert seg. Dette er helt vanlig på så tynne fortomspisser som 0,12 mm, og skjer mest fordi flua "spinner" i lufta når du kaster. Den beste medisin mot slik propelering er å gå over til 0,15 mm. Eventuelt legge om kastestilen og/eller bruke andre fluetyper. F.eks. med mykere materialer som ikke "styrer" flua så mye i lufta.

Mvh

Leif-Erik Larsen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei,

Det er et kjent problem med krøllete fortomsspiss, spesielt på tynne fortommer som 0.12 og 0.10.

Leif har helt rett (mener jeg) ved at spissen propeller. Du kan prøve å kaste med "roligere" bukt, slik at snørebuen er mer åpen og dermed mindre fart = mindre propellering...

Prøv maxima, evt Stroft GTM.

B

Del dette innlegget

Lenke til innlegg