Hopp til innhold
Espen S

Å ta laks i gytedrakt

Recommended Posts

Satt å leste nyest Alt om fiske og datt over en artikkel om augustfiske i Gaula. Det jeg da lurer på er om det er vanlig å ta (knærte og putte i fryseren) "brunlaks" som er kommet godt inn i gytedrakta? Personlig synes jeg ikke mye om det: En ting er jo at laksen skal gyte, en annen er at gyteklar laks ikke akkurat er toppen av matfisk.

Synspunkter?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

De aller fleste laksene man får i elva skal jo gyte den sesongen de går opp i elva, det gjelder både "bruninger" og blanke! Bare det at noen av fiskene kommer tidligere til elva og tar på seg gytedrakten!

Dette må man huske på !

Alle laksene var blanke da de kom i fra sjøen, men får den karakteristiske gytedrakten etterhvert som fiskene nærmer seg sluttfasen av modningsprosessen!

Så selv om laksen er blank og fin skal den jo gyte!

Når det gjelder Kvaliteten på fisken avtar den som kjent dess nærmere den er gyting og hvor lenge den har gått gått uten å ta til seg føde!

Spesielt hunnfisken blir dårlig mat seint på sesongen!

Selv slipper jeg ut alle hunnfisker (og de aller fleste hanner) som er "fargede" dersom jeg ikke er avhengig av mat der og da!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Vi er heldigvis inne i en prosess innen fiske der catch and release setter søkelys på det å kunne slippe ut fisk igjen. Bare i løpet av få år ser jeg at fler og fler er villig til å slippe ut igjen spesielt brunlaks på tampen av sesongen.

Uansett standpunkt i debatten tror jeg de fleste kan se at dette er positivt.

Det er et viktig poeng at både blank og brun laks skal gyte, men å ta opp laks som er kommet så langt i gytedrakt at den nesten blir oransje og sort er bare trofèfangst. ( Om man ikke trenger fisken for å overleve da!)

Har selv kommet opp i et teoretisk dilemma i år, 30 august kjørte jeg på en STOOOOR laks en stund. Jeg fikk sett den godt og det var en enorm kjeve på den og den var godt farget. Jeg bestemte meg for å kjøre den hardere for å sette den ut igjen og mistet den i løpet av et par minutter. Dette var rekordfisk for meg så jeg lurer på om jeg ville vært fristet til å ta den opp om det hadde kommet til stykket,... tja!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Enig med mye av det som sies, men det må tas i betraktning at mannen aldri hadee fått laks før og prøvd i maaaange år.

Det som var verre med den artikkelen i AOF er å vise til at folka fikk 36 sø mellom 0,6 og 1,6 eller hva det nå enn var.

Bør man ikke heller still spm. ved det enn en sakrve brun laks!

Jeg ble oppgitt over redaksjonen i AOF som tillater seg å publisere slik matauke og vandalisering av sø-stammen. Tenk om alle skulle ta de kilos sø hver gang!!!

Brun eller blank hunnlaks- synes det er latterlig at folk skiller mellom blank og brun hunnlaks. Matkvalitet ok, men himmel og hav, tar dere en blank hunnfisk kontra en brun er forskjellen lik 0 for neste generasjon.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Reagerte på den artikkelen jeg og :evil: Det er "lettere" å få en brun laks på kroken fordi den er mer aggresiv enn blank laks. Derfor lettere å gjøre rovfiske om man ikke setter ut fisken igjen.

Gyteklar fisk, tynn fisk og store eksemplarer skal etter min mening ALLTID settes tilbake.

A

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Om det alltid er "lettere" å få brun laks er nå jeg ikke helt sikker på da men....

Har ofte opplevd at ny blank laks på tur opp er meget villigere til å ta enn brun laks som har stått på elva en stund... Men noen ganger tar jo de som har stått en stund i hølen dersom det kommer ny fisk, dette er kanskje spesielt på slutten av sesongen!

Men poenget er vel at hunn fisk bør settes ut, spesielt de store, for å sikre fremtida for laksen i de respektive elvene!

Om man setter ut de brune eller blanke?

Tja, de blanke er bedre matfisk, men som nevnt tidligere, de har like mye å si for de neste generasjoner som den brune....

For flere av oss som ikke har fått så mange storlaks er det nok fristende å ta en storlaks, uansett farge!

Selv opplevde jeg dette i sommer:

Fikk min første laks over 10 kg, en hunnlaks nesten helt blank, etter 1 times vill kamp fikk jeg kontroll på den, vet ikke helt hvem som var mest kjørt av laksen og meg, det endte iallefall at jeg tok livet av den! :oops:

Hadde en rar følelse etterpå, og angret nok litt... :oops:

Jeg var da alene, og ingen ville vel trodd meg dersom jeg hadde satt ut min første laks som brøt 10-kilos grensa..... 8)

De påfølgende fikk jeg min første storlaks på enhåndsen, samt flere mellom lakser, disse fikk selvfølgelig føre genene videre....(dersom ingen andre fikk de da)

"La elva leve"

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Enig med mye av det som sies, men det må tas i betraktning at mannen aldri hadee fått laks før og prøvd i maaaange år.

Den første laksen kan man med trygg samvittighet ta opp nesten uansett farge.

( Selv om de blir nok litt skuffet over smaken hvis det er en gyteklar madam ).

Det som var verre med den artikkelen i AOF er å vise til at folka fikk 36 sø mellom 0,6 og 1,6 eller hva det nå enn var.

Bør man ikke heller still spm. ved det enn en sakrve brun laks!

Jeg ble oppgitt over redaksjonen i AOF som tillater seg å publisere slik matauke og vandalisering av sø-stammen. Tenk om alle skulle ta de kilos sø hver gang!!! .

Begynner nesten å lukte næring og bi - inntekt her, selv om jeg fisker med tanke på middag som bonus så har jeg magemål. Fisken skal spises !!! Hadde nok gitt meg mye før. ( men det stod vel ikke i artikkelen at de knerta alle 36 ??? )

Brun eller blank hunnlaks- synes det er latterlig at folk skiller mellom blank og brun hunnlaks. Matkvalitet ok, men himmel og hav, tar dere en blank hunnfisk kontra en brun er forskjellen lik 0 for neste generasjon.

Her er jeg rimelig uenig med deg - hvis du knerter en brun fisk med dårlig matkvalitet så er jo dette meningsløst !!! Får jeg en farget fisk så vurderer jeg om det er matfisk eller ikke - de mørke får gå ) Dette gjelder også sjøørret - resten setter jeg ut forsiktigt.

( er forøvrig ikke noen trussel mot noen bestand med snittfangst på 1,2 laks pr. sesong )

Hva dette har å si for neste generasjon kan være vanskelig å si - er det et vassdrag med svak bestand så må det settes kvoter eller stenges for fiske. ( Kun C & R er for meg det samme som at vitsen med fiske blir borte.) Er det vassdrag med mer fisk enn det er gyteområder kan det være positivt å få noe på land. Så om du setter ut all fisk så behøver ikke det bety at fisket blir bedre / bestanden sterkere. Tror neppe det er sportsfiskere med stang og snøre som er / har vært trusselen for villfisken.

Men om du velger å sette ut det du får så er det ditt valg - hvis jeg velger å ta fisk for å spise så er det mitt valg.

Men å knerte brun gyteklar fisk som ikke har verdi som matressurs - men kun verdi for gyting - ser jeg på som miljøkriminalitet. ( Ja jeg ble litt provosert at de mørkebrune i artikkelen ble knerta )

Skitt fiskesesong uansett om du spiser fisk eller pølser

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Brun laks trenger absolutt ikke å være lett å få til å ta, men når det kommer til et punkt mot slutten av sessongen blir den mer aggresiv og mer territoriell enn den har vært tidligere.

Da er den utrolig mye lettere å få til å ta; den jager alt den kommer over for å sikre gytinga.

Grunnen til at jeg skiller mellom blank og brun med tanke på gyting, er at den brune har sett sine fluer i løpet av sessongen og da smaker det dårlig om man utnytter "gyteagresjonen".

Hva dette har å si for neste generasjon har jeg egentlig ikke peiling på så fremst gyteplassen blir overtatt av en annen laks. Men uansett tror jeg at en xtra hunnlaks er bedre for neste generasjon enn om den er knærta som dårlig matfisk. I så fall bra at man er sellektiv med å ta hannlaks heller enn hunnlaks.

At folk tar sin første laks er helt ok. Min far derrimot slapp ut 3 av mine første lakser på over 10kg pga gytedrakta...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

hvorfor skal man tage den første laks man fanger,hvis den er farvet, man har jo ikke glæde af den, tag et kamera med, og sæt en ubrugelig fisk ud igen.

medens vi er ved etik, så fri oss for hjemmesider med en "fluefisker" med 20 små fisk, de største på under 25 cm. og mange på 10-15 cm. dette kan da ikke være trofæ.

mvh. Loke_3

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Når det her snakkes om brun laks går jeg ut ifra at det er sen-sesong laks som menes. Laks i slutten av august som er godt farget og av hunkjønn bør etter min mening settes ut igjen. Den er ikke noe kulinarisk opplevelse på matbordet og bør få fullende det den kom opp i elva for. Dette burde henstilles til fiskerne ved at det sto på fiskekortet som en oppfordring til og bidra til forvaltning av elva. Egentlig bør vel dette gjelde for de største hannlaksene også, men det sies i fra forskerhold at det er nok hannlaks i vassdragene. (kanskje har disse gode gener som bør komme senere generasjoner til gode).

Disse store laksene i slutten av august som har ligget som i dvale siden de kom opp i juni mnd. blir aktive og begynner og etablere gyteplasser og finne seg revirer, og blir huggvillige igjen. Det blir ofte tatt noen store hakalakser(og hunnlakser) like før sesongslutt og gjerne på ei lita flue.

Når du har fulgt elva fra åpning og gjennom sesongen og sitter ved bredden siste dagene på sesongen, kjenner lukten av nyslått åker,løvet begynner og gulne og elva begynner og få denne mørkere fargetonen,og du vet at nedi vannet driver disse etterlengtede skapninger og gjør seg klare til og møte høstens begivenhet. Det senker seg en ro over elva, og en kan nyte av bare det og være tilstede. Skulle man få på en disse flotte mørke høstlakser så er det ikke så vanskelig for min del og la den gå.

Det er et ordtak som heter "som man sår så høster man".......

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

En hulaks som drepes i juni får ikke lagt sine egg og en hulaks som drepes i august får ikke lagt sine egg. En laks som fanges i juni smaker topp, en laks som fanges i august kan også smake bra. Fisket i norske elver er regulert slik at det er lang tid igjen til gytetida når sesongen slutter (stort sett). Vanligst er 31. august med gytetid i oktober/november. Noen plasser kan man fiske lenge, men der er også gytetida senere (desember/januar). En normal brun augustlaks kan være flott mat - en som har kommet langt kan ha begynt å miste kvalitet. Laks kan faktisk også komme brun opp i elva! Da er skinnet noe tykkere og mer slimete, men kjøttkvaliteten ofte god.

Noen slipper brunfisken ut, andre (som faktisk kommer til å spise den - god eller mindre god på smak - de liker den tydeligvis) klubber den i hodet - who cares? Det er den totale beskatningen i elva som betyr noe for bestanden - ikke når fisken taes.

Brunfisk er generelt vanskelig å ta, men som andre har påpekt - det kan bli noe lettere mot høsten. Nå tror jeg imidlertid at dette var et større problem når vi kunne fiske langt ut i september. Selv har jeg avsluttet mang en sesong med sjøørretfisk i lakselver i de siste dagene av august - og slengt hundrevis av kast etter brunlaks (mens vi venter på sjøørreten) og i beste fall fått noen drag og svært sjelden fast fisk.

TorbjørnF

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Enig i det du skriver her TorbjørnF. Hva som er brun/svart laks har vi forskjellig meninger om, og det er ikke lett og si til en nybegynner som får sin første laks kanskje sent på med god brunfarge på, at denne får du værsegod sette ut igjen! Dette er lettere for en som har fisket laks noen tiår. Vi lever i dag med en laksebestand som balanserer på en knivegg, som er prisgitt en god forvaltning, frivillig arbeid av lokale foreninger, (strupetak på oppdrettsnæringen) etc. etc. og ikke minst at vi laksefiskere bidrar litt også. Vi er mange og elvene er ikke uttømmelige. Vi er veldig effektive idag, med mye fritid , moderne utstyr osv, og noen er mest opptatt av og fylle fryseren. Jeg blir rett og slett kvalm når slike kommer opp på plassen med en 10kg.s hunnlaks som er svart som bekk, og siden kaster den i søpla.

Jeg tror dette er en ting for foreninger, og ikke minst oss fiskere at vi tenker litt over det vi driver med , og hvis noe så enkelt som og slippe tilbake dårlig matfisk kan bidra til til flere små laksebarn i elva, så skulle ikke det være så vanskelig.

Vi er priviligerte her i Norge som kan drive med vår hobby i fri natur, og håper vi kan gjøre dette i framtiden også. Med litt engasjement og god holdning så tror jeg på dette. Tror også den økende grad av fluefiskere er med på god holdningsskapning, da fokusen også blir på helheten rundt selve fangsten.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Første gang jeg fiska i Altaelva ble jeg litt sjokkert over hvor brune laks folk tok, men det viste seg at laksen ble mye fortere brun der enn i de klare elvene ute på kysten jeg var vant til å fiske i. Men jeg synes laksefiskere skylder laksen såpass at de må klare å se hva som er matfisk og hva som ikke er det. De stygge svarte krokkjeftene folk poserer med i fiskeblader er jo groteske.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Klart at om man i 2003 tar opp en brunlaks, veier den, tar et bilde, putter den i svartsekken og kaster den så er det forkastelig (kan da vel ikke være mange som gjør?). Men det er mange som stanhaftig spiser brun augustlaks og påstår at det smaker topp - jeg kan vel neppe påstå at de tar feil (smaken og baken osv). Selv dabber laksefisket mitt av mot slutten av august nettopp fordi jeg ikke synes brunlaks er så festlig - hverken å fiske eller å spise. Men det kommer jo noe blakfisk også da mot slutten...

Ellers må jeg si at jeg reagerer på omtalen av en rødbrun, langkroket 10 kilos laksehann: Stygg!!! - NEI det vakreste som finnes - i alle fall om du er laksehunn... 8)

TorbjørnF

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

uupps - glemte en ting hr Lucky: selvsagt er det topp at fler og fler slipper ut høstlaksen - i mange (men ikke alle) elver vil flere gytere gir mer fisk tilbake til elva. I det perspektivet er det greit at vi demper matauktankegangen - og det har vel i høy grad skjedd også i de siste år. Om kvoter ikke hjelper i forhold til beskattningsratene (forde de er satt for høy i forhold til hvor dyktige vi er (egentlig dårlige) til å fiske) så virker de i alle fall oppdragende.

TorbjørnF

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg mistet selv min andre laks noen sinne for 2 dager siden. En 3-5kg(ut i fra str), rødbrun fisk. Hadde jeg landet denne, hadde jeg uten tvil den, og sendt min første laks til røyking!:) men desverre(?) så gjorde den noen byks etter ett laaangt utras, og flua glapp. Det var først da jeg så at den ikke var sølvfarget.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Sånn skjer og selv om du ikke sånn sett fikk den så hadde du nok en fin opplevelse allikevel.

Men jeg ser på endel bilder på Scanatura for tiden at det kakkes mye svær, mørk og gyteklar hunnlaks i elvene våre. Dette synes jeg er besynderlige greier og har vanskelig for å fatte at slikt ikke er bedre regulert. Hva synes dere andre om dette med kakking av svartlaks og spesielt de med rognbuk nå helt på tampen av sesongen..?

Endret av Salaren

Del dette innlegget

Lenke til innlegg