Hopp til innhold
OttarOter

Høstfiske etter gjedde

Recommended Posts

Hvordan er forholdene nå utover høsten? Er gjedda i hugget eller er det bare vårfiske som gjelder?

min erfaring sier at gjedda biter stort sett hele året

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Var ute i dag. Helt dødt. Prøvde diverse hot-spots, men det var ikke tegn til liv:-(

Gjeddefiske om høsten er bra, og særlig oktober! Det kan være lurt å forsøke å fiske litt dypere, ikke bare med flyteline, og med enda større fluer enn de som brukes om våren. Gjerne divere med sink-tip eller synkeline, som flytter mye vann. Vanntempen er kommet ned i rundt 8-12 grader avhengig av tid på døgnet og været, og da trives gjedda i alle vannlag. Det er ikke nødvendigvis slik at det som er hotspots om våren er det som funker best nå. Det beste er områder som har litt variasjon, med grunne vegetasjonsrike viker, sivbelter og områder med stein/fjell. Min erfaring er at mens de grunne vikene med vegetasjon fisker bra om våren, så er det områder med stein/fjell i overgangen til litt dypere vann (1,5-3 m) som fisker best nå om høsten. Områder med endeløse og monotone sivbelter synes jeg ikke fungerer bra om høsten, med mindre de er brutt opp av små områder med stein. Steder der vannliljene er på vei til å visne kan og være bra, og er nå mulig å fiske siden vegetasjonen ikke er så tett lenger.

Hilsen

Simbad

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Her i området har isen begynt å legge seg noen få plasser.

Så det er vel ikke for sent å prøve seg på gjedde?

Kjøpte meg nytt gjedde utstyr forrige uke, så det hadde vært morro å få prøvd det før neste år.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Nice.. Det var en feit gris.. :clapping:

Ja, det var nästan vårtjocklek på den.

De hugger fortfarande men nästa vecka blir det nog segt. Minusgrader hela veckan :mellow:

Inga stora men 9st upp och minst lika många som klev av.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Gjeddefiske på høsten er bra!

SIMBAD sier alt jeg hadde tenkt å si; synkeline, store fluer, saaakte inntrekk

Overganger mellom dypt og grunt, og strøm og stille er best.

Gjedda liker å få maten servert rett i kjeften.

M

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Gäddorna är i farten än. 4c i vattnet. Fiskade öring men hittade en vassvik med is i. Testade mest på skoj. Fick 5st. Tappade 3 STORA varav 2 st slet av linan. Inte bra att fiska gädda med 0.10mm fireline...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg