Hopp til innhold
Kjetil Bjørklid

Stinger GLX - HJELP!

Recommended Posts

Var så uheldig å brekke favorittstanga i sommer - Loomis GLX 14 # 9/10. Etter en hel del att og fram med (den nye) importøren fikk jeg ei ny stang, - men desverre ikke en ny GLX. Den tradisjonelle GLX'en var ikke lenger i produksjon, så jeg fikk ei Roaring River Stinger GLX i stedet. Sikkert ei helt OK stang, men det viste seg fort at den ikke behersker langline like bra som gamlestanga. (Evt at jeg ikke behersket den nye stanga like bra som den gamle...) Åpenbart ei stang designet for klump, - evt spesialliner a la short body Spey line e.l. Og jeg har overhodet ingen erfaring med klumpliner!! Er det noen der ute i fluefiskeverdenen som kan gi meg tips om linevalg/vekter til denne stanga? Fisker mest med flyteliner evt intermediate med synkende fortommer, og foretrekker speykasting. (Veeeldig hjemmelært, men likevel...)

PS: Stanga brakk under landing av laks, men fangsten ble berget!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Var så uheldig å brekke favorittstanga i sommer - Loomis GLX 14 # 9/10. Etter en hel del att og fram med (den nye) importøren fikk jeg ei ny stang, - men desverre ikke en ny GLX. Den tradisjonelle GLX'en var ikke lenger i produksjon, så jeg fikk ei Roaring River Stinger GLX i stedet. Sikkert ei helt OK stang, men det viste seg fort at den ikke behersker langline like bra som gamlestanga. (Evt at jeg ikke behersket den nye stanga like bra som den gamle...) Åpenbart ei stang designet for klump, - evt spesialliner a la short body Spey line e.l. Og jeg har overhodet ingen erfaring med klumpliner!! Er det noen der ute i fluefiskeverdenen som kan gi meg tips om linevalg/vekter til denne stanga? Fisker mest med flyteliner evt intermediate med synkende fortommer, og foretrekker speykasting. (Veeeldig hjemmelært, men likevel...)

Du har inte möjlighet att byta till Roaring River Greased Line GLX? Den borde vara bättre i aktionen för langliner.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

De kunne bare levere en slik en på 15 fot og klasse 10/11. Prøvde den, men likte ikke helt aksjon og vektfordeling. Dessuten måtte jeg da antakelig ha byttet ut det meste av liner, og det har jo også en pris...

Stinger kommer nok nærmest den gamle GLX'en - tror jeg - og vil nok gå for den. Men: Jeg er absolutt åpen for å lære meg klumkasting!! Evt prøve en short-body spey line.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har hatt samme stang siden den kom på markedet for noen år siden. Solgte den gamle 14ft GLXen til fordel for denne, men om Stingeren er ei bedre stang er jeg i tvil om, men Stingeren er hakket mer kraftfull og tåler bedre tyngre klumper. Flyteklumpen min er en Snowbee 10/11 kappet til ca 13m og vekta er noe over 40g. Funker som f... Også synkeklumpene mine er like tunge. Kraftfull, langtkastenede og presis stang som løfter hva det skal være av synk om det trengs.

Vekt på kumpene er litt smak og behag, og jeg er av den typen som liker litt vekt og trøkk. Andre foretrekker litt lettere vekter på klumpene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Bruker Snowbee, 9-10 klump. Litt over 11 m både i flyt, intermediate og synk. Ca 40 gram. Speyer noe helt vanvittig :thumbup:

Endret av fisk1e

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Kunne det ikke være en ide å forsøke å få byttet bort denne grønne greia i noe som en liker å kjenner Sikkert en eller annen som er dum nok til å bytte bort sin Classic :msn-wink: Snører og fiskefølese blir som før, man slipper å banke på med tunge klumper for å få det til å fungere. Skitenkelt. :biggrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Må bare hive meg på:

Stinger 14` + Snowbee flyt er en sakral kombinasjon. Og det er slettes ikke dunking...men det vil sikkert ikke tilfredsstille en langlinefantast(?)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Bruker Snowbee, 9-10 klump. Litt over 11 m både i flyt, intermediate og synk. Ca 40 gram. Speyer noe helt vanvittig :thumbup:

Denne er vel noe lettere, disse klumpene er vel 40gram ut av boksen ved fulle 13,45 meter. 1-1,5 meter tapering bak på klumpen, men etter disse forsvinner grammene fort. Er klumpen 11 meter tipper jeg vekten er 35-36, 11,5m burde være rundt 37 gram. Joda, ca 40 gram som du skriver, men jeg har kjøpt brevvekt og kappet snowbee halve sommeren for nettopp å skrive innlegg som dette. :msn-wink: I min fiskegjeng ble konklusjonen ganske fort at vi hadde to valg; lære oss å kaste skikkelig, eller å kjøpe en Snowbee klump... :thumbup: Synes at Snowbee sin tapering gjør den såpass lettkastet at det ikke er nødvendig å kutte stort, men mindre man trenger lavere vekt enn 36 gram (de har 48-44-40-36-24-20 gram, muligens for å passe best til sitt eget stangsortiment.)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Snowbee er slett ingen handicapklump.

Den er lettkastet, ja, men det gir svært delikate presentasjoner.

Guideline PT, derimot, er handicap klump. Kaster like halvbra/-dårlig, uansett ferdighetsnivå :thumbup:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takker så meget for mange gode tilbakemeldinger! Ser ut til at jeg må ta en snow-bee test, - med mindre det er en eller annen der ute som faktisk vil bytte stang med meg...

Rart med det, - har man først funnet SIN stang (GLX 14) så faller det meste annet i gjennom!! Selv om Stinger'n helt sikkert er et bra produkt.(??)

Uansett; ser ut til at tida med langline er historie for ei stund... :cry:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg