Hopp til innhold
Jimster

Setter stor pris på hjelp med stang/snørevalg

Recommended Posts

Heisann.

Er klar over at dere har hørt dette før, men bær med meg.

Har ikke vært så aktiv på fiskefronten de siste år, men i sommerferien blusset det kraftig opp igjen.

Det fisket som jeg finner mest kos i er ørretfiske på fjellvann, fiske etter sjørøye i elva og sjøørret i fjorden.

Har mest erfaring med slukfiske med min Milo Lite Salmonide 11".

Hadde også et Vangen fluesett i drift for en tid tilbake, dette ble mer eller mindre beslaglagt av min far i ferien, da han plutselig fant fluefiske interessant.

Så da sitter jeg her, uten utstyr for det jeg har lyst og utforske, men med nok inspirasjon.

Jeg har litt kroner på konto for øyeblikket så det får koste hva det koste må, men jeg er utstyrsfrik så det holder når det kommer til mange ting, og synes kvalitet gir meg en skikkelig god følelse.

Jeg ser sportsbutikken.no har noen tilbudspakker på G. Loomis Streamdance GLX, med Vision XLA snelle og Presentation II snøre. Dette mener dem skal være noe av det bedre, og etter hva jeg kan lese meg til er det vist flere som mener dette.

Hva gjelder lengde har jeg lest meg fram til at kanskje 9,6" #6 kanskje er et bra kompromiss?

Kom gjerne med forslag på stenger, sneller og snører som vil passe mitt fiske best, men det jeg virkelig lurer på er stanglende og snørevekt.

Jeg skjønner at det er et alternativ med flere stenger, men jeg er ute etter en god allroundstang til å begynne med, så for jeg se hvor reisen tar meg etterhvert.

Hvilke lengder og snørevekt mener dere vil passe meg best?

Tusen takk for alle inputs :D

Endret av Jimster

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Det florerer jo av stenger på markedet som er mye for pengene, stangen du viser til er ikke av de rimeligere..Da kunne du kjøpt 2stk.kanskje 4-5 og 7èr?

Skal du absolutt ha èn,er jo femmeren fin,men etterhvert som du blir helt hekta,kan det vise seg at femmeren er for kraftig for fisket ditt på fjellet og for spinkel til s.ø og vindkuler langs kysten.

En annen,svært fin sak er jo "til salgs"trådene på dette og flere foraer...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Heisann.

Er klar over at dere har hørt dette før, men bær med meg.

Har ikke vært så aktiv på fiskefronten de siste år, men i sommerferien blusset det kraftig opp igjen.

Det fisket som jeg finner mest kos i er ørretfiske på fjellvann, fiske etter sjørøye i elva og sjøørret i fjorden.

Har mest erfaring med slukfiske med min Milo Lite Salmonide 11".

Hadde også et Vangen fluesett i drift for en tid tilbake, dette ble mer eller mindre beslaglagt av min far i ferien, da han plutselig fant fluefiske interessant.

Så da sitter jeg her, uten utstyr for det jeg har lyst og utforske, men med nok inspirasjon.

Jeg har litt kroner på konto for øyeblikket så det får koste hva det koste må, men jeg er utstyrsfrik så det holder når det kommer til mange ting, og synes kvalitet gir meg en skikkelig god følelse.

Jeg ser sportsbutikken.no har noen tilbudspakker på G. Loomis Streamdance GLX, med Vision XLA snelle og Presentation II snøre. Dette mener dem skal være noe av det bedre, og etter hva jeg kan lese meg til er det vist flere som mener dette.

Hva gjelder lengde har jeg lest meg fram til at kanskje 9,6" #6 kanskje er et bra kompromiss?

Kom gjerne med forslag på stenger, sneller og snører som vil passe mitt fiske best, men det jeg virkelig lurer på er stanglende og snørevekt.

Jeg skjønner at det er et alternativ med flere stenger, men jeg er ute etter en god allroundstang til å begynne med, så for jeg se hvor reisen tar meg etterhvert.

Hvilke lengder og snørevekt mener dere vil passe meg best?

Tusen takk for alle inputs :D

Det høres ut som du trenger to stenger ;-) Jeg ville som et utgangspunkt satset på en klasse 5 stang, og senere utvidet med en 7'er. Da dekker du allround ørretfiske og kystfiske og lettere lakse- og sjø-ørretfiske.

Mitt valg er en 9' #5 og en 10' #7. Skal du ha bare en stang er som du nevner 9,6 #6 et kompromiss, men jeg tror at du etterhvert vil erfare at den blir for kraftig til finfiske etter ørret og for lett for kystfiske med litt større fluer og kanskje lettere laksefiske.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Enig med posten over. En 9 fot 5'er for ørret/røye/harr og en 7'er eller 8'er for SØ fiske. Hvis SØ for det meste er denging på kysten ville jeg gått for 9 fots stang, hvis du også planlegger elvefiske etter laks og SØ er 10 eller 9.5 fot tingen. 9.5 fot er et bra kompromiss.

Belastningen ved kasting er mye større med en 10 foter enn en 9 foter, jeg foretrekker derfor 9 foter til lange overhode-kast og hvis behovet for vannkast (rullekast) og styring av flua ikke er stort...

Grunde

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Enig med posten over. En 9 fot 5'er for ørret/røye/harr og en 7'er eller 8'er for SØ fiske. Hvis SØ for det meste er denging på kysten ville jeg gått for 9 fots stang, hvis du også planlegger elvefiske etter laks og SØ er 10 eller 9.5 fot tingen. 9.5 fot er et bra kompromiss.

Belastningen ved kasting er mye større med en 10 foter enn en 9 foter, jeg foretrekker derfor 9 foter til lange overhode-kast og hvis behovet for vannkast (rullekast) og styring av flua ikke er stort...

Grunde

Mulig belastningen er litt mindre med 9 fot stang, men "ekstrabelastning" med 10 " er ikke avskrekkende stor spør du meg. Bruker selv en 10" #7 loomis nativerun til sø denging, og synes dette er utmerket. Og det blir mange turer/timer på vårparten. Jeg bruker en klump med litt tyngde, så snøret fyker ut etter 1-2 blindkast. Dette er selvfølgelig en smak-sak som med alt annet innen stang og snøre valg :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

"Jeg har litt kroner på konto for øyeblikket så det får koste hva det koste må, men jeg er utstyrsfrik så det holder når det kommer til mange ting, og synes kvalitet gir meg en skikkelig god følelse."

"

Eg synast personlig at Loomis er hypa opp. Du får minst like gode stenger frå Scott, Orvis, Winston og SAGE ofte til ein billigare penge. Ville ha prøvd å få tak i slike stenger her på forumet, i klasse 5 og 9 fot. Snelle ville eg heller satsa på ei Lamson (t.d. Lamson Konic) eller Nautilus. Snørevalg ville eg ha først gjort når du har funne dei ei stang. Lett å få hjelp til å finne snører som passer til stanga dersom du spør her på forumet :msn-wink:

Endret av Dr.Snusk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Mulig belastningen er litt mindre med 9 fot stang, men "ekstrabelastning" med 10 " er ikke avskrekkende stor spør du meg. Bruker selv en 10" #7 loomis nativerun til sø denging, og synes dette er utmerket. Og det blir mange turer/timer på vårparten. Jeg bruker en klump med litt tyngde, så snøret fyker ut etter 1-2 blindkast. Dette er selvfølgelig en smak-sak som med alt annet innen stang og snøre valg :)

Har pinglehåndledd og kjenner godt forskjellen :blush: Er heller ikke noen stoor fan av kasteklumper og tynn skyteline.

Er "typisk" ca. 50% økning i "svingvekten" når man går fra 9 fots til 10 fots stang, og det kjenner jeg...

Edit:

Når vi er inne på sneller mener jeg Vosseler er vanskelig å slå på pris/kvalitet.

http://shop.nfisk.no/index.php?main_page=p...products_id=453

Grunde

Endret av Grunde

Del dette innlegget

Lenke til innlegg