Hopp til innhold
albertsen

Feste backing til fluesnøret

Recommended Posts

Hvordan fester man backing til fluesnøret?

skal det skøytes på? eller bare lage en knute? ev. hvilken knute? :unsure:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Du har mange alternativer.

Selv lager jeg en stor løkke på backingen, ett åttetalsknop (også kalt dobbel kjerringknute) holder, med en dråpe lim på knuten. Viktig at løkken er stor nok til å romme snellen. Også viktig å ikke overdrive bruken av lim. Da blir backinge stiv som en kjepp.

På fluesnøret setter jeg en liten strømpeløkke. Synes Mincon har de lekreste og beste, men Sierra duger, men må klippes ned siden de er ekstremt lange. Rio sine løkker er for grove og store. En dråpe lim der og, akkurat på enden av festedingsen som du skyver oppover strømpa, slik at limet trenger inn under festet.

Dette er gjort på under 1 minutt. Den store løkken gjør at du kan skifte snøre på snella raskt og effektivt, selv i mørket.

Har kjørt stor tropisk fisk på denne løsningen og tror ikke du skal være redd for at det ikke holder.

Mickey Finn

Endret av Mickey Finn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takk for svar Mickey Finn! Du leverer alltid kjempesvar :clapping:

Får høre med en av naboene om de gidder å gjøre det for meg.

Så ser jeg på og lærer det forhåpentligvis.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Fluelina har en løkke ved begge ender.

er det bare å lage en åttetalsknop og ferdig med det?

Det står også 'reel end' på fluelina, det er vel den som skal først på backingen da.

Endret av albertsen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Fluelina har en løkke ved begge ender.

er det bare å lage en åttetalsknop og ferdig med det?

Det står også 'reel end' på fluelina, det er vel den som skal først på backingen da.

Helt korrekt! Bare å lage åttetallsknopen og feste snøret. Reel end skal festes i backingen!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Helt korrekt! Bare å lage åttetallsknopen og feste snøret. Reel end skal festes i backingen!

Det er ingenting som er som enkle løsninger. Jeg ville dog være litt forsiktig med åttetallsknuten, litt avhengig av hva du fisker etter, og ikke minst hva slags backing du har på snellen. Hvis du har installert GPS backing tror jeg ikke en enkel åttetallsknute er bra nok.

Inge

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei Albertsen.

Nåleknuten er en glimrende knute.

Både til fortom og backing.

Knuten bygger lite og sitter så det griner.

(Så lenge du gjør det riktig.)

Er det Dacron backing du har?

Eller har du Kevlar eller som Vikinge nevner

Gel Spun Poly?(GSP)

Denne her er også grei å titte på:

http://www.animatedknots.com/index.php?Log...imatedknots.com

Tom.

Endret av Tom Syversen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Få knuter er mer brukt i fjellveggen enn åttetalsknuten.

Men test selv. Ta en dråpe lim på knuten. Vent litt. Og dra til så det holder med begge hender...

Nåleknuten er fin den, men hva er poenget når snøret har ferdige looper i begge ender?

Det er ingenting som er som enkle løsninger. Jeg ville dog være litt forsiktig med åttetallsknuten, litt avhengig av hva du fisker etter, og ikke minst hva slags backing du har på snellen. Hvis du har installert GPS backing tror jeg ikke en enkel åttetallsknute er bra nok.

Inge

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det ble en "egenkomponert" knute backing/fluetaum. og den vet jeg holder sterkt!

men prøvde meg på samme knuten fortom/fluesnøre, og der fikk jeg slutten av "fortomknuten" til å bli et lite problem når jeg skal tre opp stanga. den huker seg fast i ringene. får prøve å lage en nåleknute, den ser ut som å være jevn og ingen synlig ende?

Det er Vision Dacspun, backing. 0,25mm.

Vet ikke noe mer enn det :blink:

Prøvde forresten å kaste med Fenwick#4 stanga etterpå (på plenen)..

Helt vanvittig forskjell fra tidligere steinalder stenger jeg har prøvd.

Kjente nesten ikke friksjonen i ringene. det bare glei ut. synes det var en lek å kaste.

Endret av albertsen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei Albertsen.

Det kunne vært allright å se den "egenkomponerte" knuten din. :biggrin:

Og 0,25 bygger ikke akkurat mye når det gjelder nåleknuten. :biggrin:

Tom.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg lager også en stor løkke med åttetalsknop. Har fungert helt perfekt for meg i alle år. Som backing bruker jeg fireline, den tar lite plass på snella og er sterk så det holder :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei Albertsen.

Det kunne vært allright å se den "egenkomponerte" knuten din. :biggrin:

Og 0,25 bygger ikke akkurat mye når det gjelder nåleknuten. :biggrin:

Tom.

Ja. kan ta et bilde i morgen når jeg drar ut og fisker :blush:

er for lat i denne sommervarmen til å orke å dra ut 30meter flueline. hehe

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Var og fisket på fredag som planlagt.

men det ble en heller kjedelig tur for min del.

jeg vadet ut, og begynte å kaste, det første jeg legger merke til er for en fantastisk grisehale jeg legger utpå vannet. jeg tenkte, hva er det som skjer nå? slørver jeg med kastene som jeg har trent på å gjøre bra på plena?

etter mye om og men, begynte jeg å vinkle stanga til sides isteden for 90 grader (rett over hodet).. da ble det litt likere. Men jeg klarte fremdeles ikke legge #4 snøret noe mer enn 10meter. på plena gjør jeg ca. 20meter glatt.

Jeg kastet og kastet (forgjeves) og jeg begynte å bite meg merke i ting som jeg så hva som skjedde med lina i lufta. på utkast, ser det nemlig ut som fortommen går 90grader rett ned og vil på en måte ikke fremover. bare stuper ned.

nå spurte jeg en nabo ang. feste av fortommen, og han sa tykkeste biten mot fluetaumen, og tynneste knytes til flua. er det rett? kan det ha noe med at lina stupte rett ned?

Lina er også av Fenwick Techna FLoating #5. på ei Fenwick #4 stang.

vil det bli bedre med skyteklump? det var hmm. *tenke* ja.. 100% vindstille. ikke trekk i lufta engang den kvelden..

Endret av albertsen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg