Hopp til innhold
Ally's_shrimp

Fluekasting og vind

Recommended Posts

gode tips der Vepe... :thumbup: ...vind er utfordring og ikke bare håpløst.....med mindre man stresser og tror det handler om masse kraft..

enkelt for meg å si som har såpass mange sjøøretplassser å velge i mellom at jeg stort sett kan spille på lag med vinden. :blush:

ellers er jeg kanskje ikke helt enig med deg at kastelengdene i vind uasett blir kortere...medvind og sidevind fra god-siden kan da gi en ekstra piff...selv når medvinden er så sterk at en sliter med å sette bakslengen... :msn-wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Det tipset fra VePe om å legge bakslengen høyt og framkastet lavt i motvind hadde jeg faktisk ikke tenkt på, selv om det er ganske logisk. Skjønner også nå hvorfor jeg sleit med å få lina til å strekke seg ordentlig i motvind. Lina gikk for høyt, rett og slett. Medvind og sidevind er som regel flotte saker. Her er det bare å komme seg ned til sjøen og øve ;) Jeg har fortsatt veldig mye å lære, vet ikke om man noen gang blir utlært hva angår fluekasting :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

, vet ikke om man noen gang blir utlært hva angår fluekasting :P

Det vil vi aldri bli!

Takk og lov for det! :msn-wink: Ellers ville det til slutt blitt kjedelig!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hehe, ja, godt er nå det ;)

Da ser det ut som det blir litt kasting etter SØ i morgen, med ny stang. Lykke!

Eieren av den Fenwick stanga jeg strevde så mye med hadde visst også vært no sykt plaget med å få til ordentlige kast med den.

Må nok skylde på utstyret her, hehe :lol:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Guest JanM

Hehe, ja, godt er nå det ;)

Da ser det ut som det blir litt kasting etter SØ i morgen, med ny stang. Lykke!

Eieren av den Fenwick stanga jeg strevde så mye med hadde visst også vært no sykt plaget med å få til ordentlige kast med den.

Må nok skylde på utstyret her, hehe :lol:

Hei!

Hva slags type Fenwick var det?

Mvh. Jan.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Var en gammel stang. Det jeg klarte å se på stanga var Fenwick Trout #5-6, 2-delt :)

Kan føye til at eieren hadde vært plaget når han hadde #5er line på.

Endret av Pearl and Black

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Guest JanM

Var en gammel stang. Det jeg klarte å se på stanga var Fenwick Trout #5-6, 2-delt :)

Kan føye til at eieren hadde vært plaget når han hadde #5er line på.

Ok, det er vel de stengene som for en god del år tilbake het River Runner mener jeg. De kom ut i en ny "serie" med h.h.v. trout, seatrout...

Jan.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det kan nok stemme det, ja :)

Det er vel ganske rimelige stenger. Men sikkert helt ok om man har ei line som passer til.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Da har jeg stått og kastet i god motvind med ny stang. Ikke no problem i det hele tatt! S3 var perfekt for meg!

Lina la seg som en rett strek, flott bukter med god fart! Full linekontroll 8) Ah..lykke!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Da har jeg stått og kastet i god motvind med ny stang. Ikke no problem i det hele tatt! S3 var perfekt for meg!

Lina la seg som en rett strek, flott bukter med god fart! Full linekontroll 8) Ah..lykke!

Hei

Så stanga falt i smak? det var bra :clapping:

Jeg har vært en tur med A2 stanga og den føltes meget god og passet meg mye bedre enn S3`n

Gikk greit til 25 med XXD # 5 snøret.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei

Så stanga falt i smak? det var bra :clapping:

Jeg har vært en tur med A2 stanga og den føltes meget god og passet meg mye bedre enn S3`n

Gikk greit til 25 med XXD # 5 snøret.

Ja, den falt mildt sagt i smak! Den var helt perfekt, akkurat passe stiv og spenstig :thumbup:

Samme her, gikk helt fint til 25 meter her også med SX lina, hehe! Og det i motvind! Det var bra at A2 passet din stil bedre. Da har det vært et vellykket bytte :msn-wink:

Endret av Pearl and Black

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Av og til, kan ein få lyst og trakke utstyret laaangt ned i gjørma, gi beint faen og reise heim :blush:

Over ein mnd siden eg begynte med dette her, kjøpte lawson sett 9#5-6 og fekk starthjelp av ein som kunne dette her, og syntes sjølv det gjekk betre og betre. Bortsett fra den dømrade nordavinden som laga kvalm for meg i begynnelsen av mai :blush: Men så begynte ting og skrante, og etter det, gjekk alt rett til *******. Når eg omsider begynte og føle att eg beherska kastinga, fekk eg stadig oftare problem med att flua og fortommen hekta seg opp i lina, dette blei gradvis verre og verre. Så var eg på eit kurs, der eg blei fortalt att eg slurva litt med timinga på framkastet, att eg var for kjapp med og kaste fram igjen. Samt eg fekk beskjed om og stå heilt rett, helst høgrebeinet fremst når eg kasta, samt eg måtte halde stanga/armen mykje tettare inntil kroppen. Noko som ikkje gjorde kastinga bedre, da eg blei ståande og rykke trynet bakover for kvart kast, i frykt for å få flua i trynet :scared: Dette blei så håplaust att eg gjekk tilbake til han som i første omgang lærte meg å kaste, og han sa att eg starta for kraftig på framkastet. Att eg rett og slett gjorde stikk motsatt av kva eg skulle, starta hardt og avslutta sakte. Da vi var og kasta, trena eg uten flue, og det såg ut som om problemet var vekke når eg trena kosekvent på det han hadde sagt.

Men når eg kom heim og skulle avgårde og fiske og hadde flue på, så kom problemet tilbake, sjølv om eg meiner att eg kosekvent starta ''mildt'' og gradvis økte og stoppa kontant til slutt, når eg kasta. Og så prøver ein igjen, det samma skjer, og gradvis blir ein fortvila og forbanna, og saken blir ikkje særlig bedre av det :blush: Har gleda meg stort til laksesesongen etter eg kjøpte meg flueutstyr, og håpte att eg skulle ha kastinga såpass under kontroll når sesongen begynte, att eg kunne fokusere på fisking og ikkje kasting,, men det ser ikkje ut som eg klarer og få bukt med det der :scared:

Og så kjøpte eg meg eit guideline explore sett 9,3#7-8 til laksen, fekk det rimelig og var spent når det nye utstyret skulle prøvast, men det eg merka med ein gang, var att stanga var særs ''blaut'' og kaste med, den bøyer seg utruleg mykje under vanlig kasting, og er treig som fy. Da er den mindre lawsonstanga mi betraktelig meir spenstig. Men nokon som veit om eg får kjøpe ei enkel lawsonstang i klasse 7-8? frister lite og kjøpe eit heilt sett, da snella og lina som fulgte med Guidelinesettet fungerer veldig bra. Eller nokon som har tips til ei tilsvarande stang som lawson, som er kjappare og raskare en explorestanga, til ein rimelig penge? Har jo klart og svi av eit stadsbudsjett på utstyr etter eg begynte med dette her, og min bedre halvdel truer med vold i heimen hvis eg ikkje roer ned snart :biggrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Fluefiskingen har sine tilbakeslag, for oss alle. Du må være målrettet og tålmodig.

Hektingen kan, slik du har fått beskjed om, stamme fra manglende akselerasjon.

Men den kan også komme fra...

1. At du IKKE fører stangarmen helt rett fram og tilbake. Altså at du legger inn en liten bue, ubevisst eller bevisst. Løsning: Dette vil du lett kunne se, ved å snu hodet og følge med på bakslengen. Dersom snøret gjør en relativt bred bue bak deg (en liten bue med armen, gir en stor bue på snøret), følger du IKKE en rett linje. Tenk deg at du står langs en murvegg og kaster. Stanga bør ikke slå i veggen. Denne murveggen trenger ikke være nitti grader, men kan også ligge litt på skrå. Det avgjørende er at du følger samme linje fram, som du hadde bak.

2. At stangarmen din IKKE er på det høyeste når du setter bakstoppen. Dersom kastearmen din følger en bue som når sitt høyeste punkt et eller annet sted FØR du setter bakstoppen, vil snøret da følge en mye større bue. Dette vil igjen føre til at snøret vil hekte på vei fram. For mye bruk av håndleddet gir samme problem. Løsning: Forsøk å følge en strak og stigende linje på kastearmen (du kan også følge en helt horisontal linje om du foretrekker det, men aldri en bue. Tenk deg at du kaster i mørket og har et rødt sporlys festet til kastearmen, sporlyset skal da følge samme strake linje fram og tilbake slik at du helt optimalt ikke skal se 2 streker og du skal ikke se noe som minner om en bue). Og stiv av håndleddet, slik at tommelen din peker rett til værs når du setter bakstoppen.

At du skal holde armen helt inn til kroppen har jeg ikke noe tro på, men her er det mye smak og behag.

Forøvrig, det koster deg litt tilvenning, men dersom du lærer deg til å snu hodet og følge med på bakslengen, er det utrolig mye enklere å løse problemene underveis.

Det er på snørets gang du leser feilene. Ikke nødvendigvis på utstyret....

Lykke til.

Av og til, kan ein få lyst og trakke utstyret laaangt ned i gjørma, gi beint faen og reise heim :blush:

Over ein mnd siden eg begynte med dette her, kjøpte lawson sett 9#5-6 og fekk starthjelp av ein som kunne dette her, og syntes sjølv det gjekk betre og betre. Bortsett fra den dømrade nordavinden som laga kvalm for meg i begynnelsen av mai :blush: Men så begynte ting og skrante, og etter det, gjekk alt rett til *******. Når eg omsider begynte og føle att eg beherska kastinga, fekk eg stadig oftare problem med att flua og fortommen hekta seg opp i lina, dette blei gradvis verre og verre.

Endret av Mickey Finn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Guest JanM

Slukfiskeren;

som Mickey skriver her, så er målrettethet og tålmodighet viktige egenskaper.

Det er det repetitive kombinert med fokus på de rette detaljene som gir resultater.

Denne instruktøren din som du nevner i ditt innlegg, har sikkert hatt en mening bak sine anbefalinger.

Jeg lurer på en ting; er du keivhendt, eller bruker du i hovedsak venstrearmen din som kastearm?

Mvh. Jan.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

kaster med høgra og trekker med venstra :msn-wink:

Jeg antar at årsaken til at Jan spurte om dette, er tilbakemeldingen du fikk om at du helste burde stå med høyrebeinet fremst når du kaster. Det er enkelte som foretrekker å stå med høyrebeinet fremst når de kaster med høyrearmen (kanskje spesielt i tohånds, representert ved f.eks. den skotske speykasteren Scott McKensie), men de fleste vil være mest komfortable med å ha venstrebeinet litt foran det høyre når de kaster med høyre hånd.

Ettersom jeg ikke har sett deg kaste, kan det være risikabelt å foreslå løsninger på kasteproblemene, men jeg kaster meg allikevel uti! :msn-wink:

Når du skriver at flue og fortommen henger seg opp i fluesnøret, er griserumper (tailing loops) det første jeg tenker på. Dette virker også som en sannsynlig årsak, ettersom kameraten din sier at du starter for kraftig på framkastet. Om du starter for kraftig og røsker i gang kastet, vil du lett bøye stangtuppen så kraftig at den får en nedadgående bevegelse. Snøret vil alltid følge stangtoppen, og når stangtoppen stiger igjen på slutten av kastet, ettersom belastningen avtar, så har du fort en kljekk liten griserumpe.

Tilbakemeldingen fra instruktøren om å holde armen mye tettere inntil kan være riktig om du kaster med armen nesten rett ut fra kroppen. Sannsynligvis er det heller snakk om en instruktør av det vi kan kalle "forrige generasjon instruktører". Tidligere var det vanlig at instruktøren demonstrerte, og så fikk eleven beskjed om å kaste på akkurat samme måte som instruktøren (den type instruktør jeg spilte i starten av "Rett linje"). Instruktøren ble gjerne vurdert etter hvor flinke de selv var til å kaste og ikke etter hvor mye eleven lærte i løpet av instruksjonen. I dag er heldigvis langt fler på linje med Andreas Fismen i "Rett linje", Mathias Lilleheim i Zzzzapp og amerikanske Al Kyte. Det er sikkert riktig for noen å kaste med den klassiske britiske "whiskyflaske under armen" stilen, men for meg blir det en still som legger alt for store begrensninger på min kasting.

Mathias Lilleheim og Harald Mæhle skriver skriver om sin kastefilosofi på www.fluekasting.no:

"Vi ønsker gjennom denne siden å presentere en enkel versjon av fluekastingens grunnfilosofi.

En filosofi basert på naturlovene, men også på menneskets rett til å utvikle kastestiler tilpasset individuelle forutsetninger, valg av utstyr og fluefiskepreferanser. "

Lykke til med kastingen! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Guest JanM

kaster med høgra og trekker med venstra :msn-wink:

Ok.

Som du nok allerede har forstått, er det mange elementer som skal jobbe riktig sammen.

Det er mange skjær i sjøen også, slik at dersom man sneier borti ett skjær, så raser man fort inn i flere skjær. Følgefeil.

Jeg la merke til benstillingen du fikk anbefalt der oppe. Prøv deg ut med det motsatte, det vil si at du som kaster med høyra, setter venstrefoten litt foran. Da får du "åpnet opp litt" slik at stanga lettere arbeider med de slagene den forlanger, buktene blir penere, og faren for overrotasjon forover reduseres noe. Når du nå på denne måten har skapt deg en tanke skråstilling i forhold til kastretningen din, så hold overkroppen din "steady", kom godt tilbake til bakre stoppunkt (hva det nå måtte være for din stang) med din underarm og håndledd i linje med, og som en rett forlengelse av stanga. Fra denne kroppsposisjonen, kan du nå faktisk tillate deg "å kikke litt til siden" for lettere å ha kontroll på bukten din, uten at dette går utover linja. Forutsetningen er at du ikke står og "vogger" på overkroppen din. Bare skott en liten tanke på hodet, og følg bukten din ut. Nå er det også lettere for deg å jobbe med det andre du sier du sliter med; nemlig timingen i fremkastet.

Normalt sett jobber jeg for å unngå at elevene kikker for mye bakover, i hvertfall til vanlige fiskesituasjoner. Der jeg anbefaler det, er fra nevnte skråstilling. Fra en stilling med føttene beint ovenfor hverandre, er det nemlig mye lettere at resultatet blir en overrotasjon under bakkastet, der en bevegelse på hodet dreier med seg kroppen, og til syvende og sist også dreier stanga inn bak ryggen din, langt ute av den rette linja.

Når du står på skrått med din venstrefot litt foran, og du holder overkroppen rolig, er det altså lettere å holde linja fordi du kun (om nødvendig) dreier "litt" på hodet. For lengre kast kan man også "bruke" kroppen til sin fordel. Da vil vi bruke hoftepartiet, og ikke minst beina våre, ja, men vi kan ikke tillate oss bevegelser som en kulestøter vi fluekastere, fordi det raskt vil skape overrotasjoner for oss, der stang og snøre trekkes ut av denne linja. "Sett overkroppen din". Ikke la den vogge sakte frem og tilbake. Det skaper sikksakkasting og ikke minst dårlig MOMENT.

Og du... håndleddet er viktig. Press det "en liten tanke" vekk fra kroppen din, så tvinger du stanga inn i linja si. Og tvinger du stanga inn i linja, ja så setter du også lina inn i linja.

Så var dette bare noen få detaljer som kan hjelpe deg litt på vei. Det er mange andre momenter også, oppi det her, blant annet dette med å tilpasse kraftbruken, men du bør trene inn noen få ting om gangen.

Kjenn litt på det jeg har fortalt deg, og se om det passer for deg.

Tilbake til vinden...

Edit; Tom tar forøvrig opp et godt punkt her. Dette med hvordan instruktøren griper an situasjonen. Som jeg var inne på; ikke skyt instruktøren din, han hadde sikkert en tanke bak sine anbefalinger. Personlig er jeg også opptatt av å formidle at det er flere veier til Rom, der Rom er det vi ønsker å oppnå med fluekastet vårt. Helt klart er det viktig å få frem budskapet om hvordan et fluekast fungerer, og at eleven etterhvert vil skape sin egen stil. Likefullt mener jeg det er viktig at instruktøren i selve kurssituasjonen faktisk legger noen føringer med hensyn til reiseruta når eleven er på kurs. Jeg hører om endel tilfeller av kurs i dag der eleven nærmest blir overlatt til seg selv. Da tipper det raskt over den andre veien. Jeg tror på en balanse mellom et åpent og romslig sinn jeg, kombinert med gode føringer i en kurssituasjon. Det er viktig å formidle HVOR vi vil, men også å få formidlet en måte å komme dit på.

Jan.

Endret av JanM

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takker for gode råd! Setter stor pris på det, da eg har invistert så mykje av både tid og penger på dette med fluefiske, att frustrasjonen blir til tider stor når ting ikkje går slik som eg hadde tenkt. Var og trena i dag, sto med venstrebeinet litt forran høgre, tenkte på det med akslerasjonen i kastet, att eg begynner roleg. Og så forsøkte eg og passe på det som blir nevnt over, att eg holdt stanga rettast mogleg i kastet. Ungjekk buer i kastet, og i dag følte eg det gjekk mykje bedre, det att flua hekta seg opp i enden på lina, skjedde berrenokre få ganger på eit par timers tid med kasting, så det funker tydlegvis! Men eg merka att når eg brukte dobbeltrekket, problemet som regel kom, så det er øving, øving og atter øving som må til. Skal prøve ein liten time til seinare i kveld, eller i morra, men da med #8er stanga, og sjå om det skjer oftare med den en med #5-6 stanga.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Da har eg vert ute for dagens andre treningsøkt, da med guideline explore 9,3#7-8 stanga mi, og eg liker den stanga dårligare og dårligare! Det første eg la merke til når eg satte den sammen, var att den virka veldig mjuk i forhold til dei to fluestengene eg har og har hatt, Lawson 9#5-6 og 9#6-7. Og når eg fekk testa den, fekk eg hakeslepp, i forhold til det eg var vandt til, var det som det gjekk i sirup når eg skal kaste, den bøyer seg nesten like ned i holken når eg kaster :blink: Eg klarer overhodet ikkje bli venn med den stanga, alt blir galt! Ein ting er bestemt, eg skal ha meg ny stang, snelle og snøre som var med, er bra, men stanga MÅ byttast ut. Min bedre halvdel har begynt og ymte frampå om att eg snart har brukt nokk penger på jakt og fiske siste 6mnd, noko som eg kan forstå, så og springe rett på ei sjappe og svi 10 000 spenn på ei ny stang, det er ikkje aktuelt. Derfor trenger eg tips og råd fra dykk med stor kompetanse her inne.

Lawsonstanga eg har, er eg veldig fornøgd med, den er spenstig og kjapp, og den passer meg bra. Men det er #5-6 og #6-7 eg har erfaring med. Nokon som har, eller har testa den i klasse 7-8? om den er like spenstig der? No er det vanlig flyt på lawsonsetta, mens det er WF på Guidelinestanga, og det snøret er vell ein del tyngre en eit vanlig flytesnøre. Men trur dykk att Lawsonstanga vil takle det 7-8WF snøret som eg har? Eller blir det samma gummiefekten som eg har med guidelinestanga?

For her er dei alternativa eg har sålangt.

Kjøpe meg enda eit lawsonsett i klasse 7-8(hvis den er like spenstig og kjapp i den klassen som i i dei lavare klassane)

Har fått tilbud om ei Scott V2 klasse 8, til samma pris som lawsonsettet (1300)

Har fått tilbud om ei sage xp 10#8 og loomis distance, desse to er brukte, og selges for mellom 2500 og 3000.

Eg må ha meg ei spenstigare og raskare stang en guidelinestanga, har her nevnt 4 alternativer eg har tenkt på, kva meiner dykk eg bør velge? og hvis dykk har andre tips til rimlige stenger som klarer jobben, så skrik ut.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Prøv å kast med begge hendene. Den som kastar nesten like langt med den galne handa som med godhanda har ein stor fordel i vind. Det å kunne speykaste kan og vere ein fordel i vindretningar som ikkje er heilt ideelle. Deretter kan det vere ein fordel å stå lavt etter kastet har gått. Det kan vere så som så med flugeføringa i elv dersom vinden bles ein tvikrokete. :msn-wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ein quiz basert på fiske i mandalselva sist fredag:

Kor langt inn i overarmen går ein treblekrok, dersom du kombinerer det med med synk 4 på ei TCR-stong, kastevind frå høgre og bar overkropp?

Hint:

Det gjekk med ei heil flaske sommarakevitt for å få to av krokane ut att. Ein fjerdedel utvortes.

PS: Vurderte ei stund å gå med allysen der permanent, som eit nyskapande alternativ til tatovering. Men det kunne blitt ei interessant natt i soveposen for ein som ikkje er veldig svak for SM.

MF

Prøv å kast med begge hendene. Den som kastar nesten like langt med den galne handa som med godhanda har ein stor fordel i vind. Det å kunne speykaste kan og vere ein fordel i vindretningar som ikkje er heilt ideelle. Deretter kan det vere ein fordel å stå lavt etter kastet har gått. Det kan vere så som så med flugeføringa i elv dersom vinden bles ein tvikrokete. :msn-wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Føler med deg! Sto å kasta i dag, var ein smule uoppmerksom, og kjente brått eit hardt og sviande slag i høgrehanda. Hadde på ei tung tube med krok nr 6 Og 2stk av dei, satt så langt inn i handa som dei kunne. Eg satte tanga eg normalt napper flua ut av kjeften på fisken med, så tett inntill huden som mogleg, og gjorde det eg måtte for og få dei ut igjen. Eg hadde bestemt meg for att dei skulle ut, og det fort! Så dei kom på første forsøk, men var ein smule stri i øya ei stund :scared:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg