Hopp til innhold
Henning Lund

Lange kast

Recommended Posts

Det er fra tid til annen skriverier her om lange fluekast, og på NM i fluekasting kunne vi se flinke tohåndskastere slenge skyteklumpen ut mot 50 m (og Gerhard Schive som kastet omtrent like langt - og mye penere - med DT...) I det siste nummeret av "Trout and Salmon" står det en artikkel om Alexander Grant fra Inverness i Skotland. Han var kjent for å kunne kaste langt, og sånn gikk det når han ble utfordret (min oversettelse):

"(...) Etter en kort oppvarming ble snøret strukket ut på gresset og løftet opp i bakslengen. Uten at Grant skjøt ut noe snøre i framslengen, når enden på snøret tok bakken igjen var det 74 yards fra der Grant stod. Han bad en kontrollør gå til enden av snøret og dra i det for å kjenne hvor godt det var strukket. Kontrolløren gjorde så, og fant bare seks tommer med slakk."

Dette var i 1896, med en Greenheartstang på 21 fot og silkesnøre. Han løfter altså rundt 67 meter i luften, fra gress, og strekker det ut igjen med én baksleng. kekelund: tar du utfordringen? :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Dette ble litt drøyt for meg Sedgehammer. Tror de fleste i dag ville hatt problemer med å gjøre noe tilsvarende, idet dette vil stride mot alle fysiske lover ved bruk av dagens snører.

Når det gjelder moderne snører i forhold til tidligere tiders snører, så er både oppbygging, metode og fysikk vesentlig endret. Noe jeg tror du vet. Jeg har kastet mye med DT-snører og der kan du med litt øvelse løfte 25 meter fra vannet, noe som absolutt ikke går med et WF-snøre eller med dagens ST klumper. Disse snørene ville bare kollapset.

Uansett tror jeg å holde 67 meter snøre i lufta og legge dette ut fullt strukket, er en prestasjon i seg selv og tilhører fordums tid.

:D Fluekastehilsen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

kekelund !!!

Hadde du hatt en stang på 21 fot i carbon , et DT snøre og trent mye så burde du hatt sjangs til å nærme deg .......

( det må jo ha vært tungt å kaste med en 21 foter i greenhart og på de fleste områder gjør jo moderne materialer ting enklere ?!?! )

:roll: :o :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei å hå!

Skal vi ikke betvile litt en liten stund.

Har noen av dere kastet med silkesnøre noen gang.

Har noen av dere kastet med ei stang fra ca. 1900.

Har noen av dere kastet med ei stang på 21 ft. fra ca. 1900.

Jeg stod sammen med Gerhard Schive i sommer og kastet med lange liner, og vi anslo bakslengen til ca. 35 m.Kastene kan fort ende opp på bortimot 60m.

Dette er et optimalt system for lange kast.

Jo da, jeg har kastet med silkesnører og gammle stenger.

For de av dere som tror dette er noe lett afære, synes jeg dette bør prøves ut.

Selvsakt holder man ikke et silkesnøre på 67m i bakslengen med en gammel trestang på 21ft. fra 1900.......

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

"Utfordringen" min til kekelund var selvfølgelig en fleip....og jeg er selvfølgelig klar over at dagens snøresystemer ikke er konstruert for den type kasting. Jeg syntes egentlig bare det var morsomt å vise hva fordums storheter kunne få til uten moderne romfartsteknologi... Når det er sagt, så er Rio sitt GrandSpey-snøre konstruert over den samme taperingen som Grant brukte på sine snører.

Utstyret som Grant brukte, var egentlig høyt spesialisert. Han konstruerte sitt eget snøre, som både hadde en spesiell, kontinuerlig tapering og ikke var rundt i tverrsnittet, men firkantet. Greenhartstengene hans, Grants Vibration, var unike på den måten at han brukte sine musikerkunnskaper (han var felebygger) til å analysere svingehastigheten til hver enkelt stang og få det optimale ut av råmaterialet.

Jeg er litt usikker på om perek ikke tror det var mulig at Grant kan ha prestert et sånt kast, eller om han ikke tror det er mulig at noen kunne ha prestert et sånt kast idag med gammelt utstyr. Jeg tok like godt kontakt med artikkelforfatteren, Eoin Faigrieve, og han kan fortelle at det finnes to referanser til dette kastet. Den første er et brev fra Grant selv fra 1933, den andre er en artikkel som Jock Scott skrev om Grant, der han beskriver hvordan snøret ble strukket ut på gresset, og deretter kastet i et overhodekast. Han beskriver også hvordan kastet ble målt av dommerne. Bakgrunnen for kastet var at noen hadde gjort et tilsvarende kast fra vannet der 50 yards med snøre var blitt løftet, og Grant hadde sagt at "om en stang var i stand til å løfte 50 yards fra vannet, burde den være i stand til å løfte 20 yards mer fra gress". Dermed kom utfordringen.

Nåvel, det får være opp til hver enkelt å velge om man vil tro at dette er riktig eller om det er historien som har strukket kastet....Det hører også med til historien at det ikke er det eneste kjempekastet Grant er tilskrevet. For eksempel skal han ha utført et målt og kontrollert spey-kast på 65 yards, også det uten å skyte snøre.

Jeg kan ellers bare anbefale å kjøpe bladet og lese artikkelen selv, den er fascinerende.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei Sedgehammer!

Det var jo ei morsom historie du hadde i ditt innlegg forleden, og det slo meg at det var et snev av fleip i denne.

Jeg skal allikevel prøve å sette dette litt i perspektiv.

Man tenker seg ei stang konstruert i tre som måler 21ft.

Denne stange skal være konstruert på en slik måte at den bæret et snøre på 67m, dvs. et ekstremt tungt snøre.

For å tåle denne påkjenningen må stanga være så forsterket at den sansynligvis ville ha veiet flere kg.

For de av dere som har lest litt fysikk på skolen, så kjenner dere kanskje til et begrep som kalles kraft ganger arm.

Nå skal ikke jeg sette opp noen beregninger for dette her, men det vil kreve en enorm bruk av kraft bare ved å flytte stanga frem og tilbake.

I et så tregt system som dette, ville man neppe kunne kotrollere den nødvendige akselerasjon og stopp som skal til for å få et så langt og tungt snøre ut i planet.

Det er mye mellom himmel og jord vi ikke riktig forstår, men her velger jeg faktisk å tro det er historien som har strukket dette kastet litt vell langt.

Jeg har kastet med GranSpey og flere andre lange liner, og dette gir lange flotte kast.

Det er alltid spennende å lese om hva oldtiden har bedrevet, men vi kan jo desverre ikke ta del i det......

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Guest Hardy

Det er morro å lese de ignorante innleggene deres. Flesteparten av dere røper deres begrensede kunnskaper om fluefiskehistorie ved å betvile den gode Grants kasteegenskaper.

selv har jeg ingen 21 fot greenheartstang, bare ei på 16 fot. Med denne klarer jeg å kaste opp mot 45 meter. da med et silkesnøre av moderne fabrikat, men dog med den gamle profilen. Jeg skal inrømme det kan bli tungt i lengden, men laksefiske er ikke for bøsser.

Flere av mine storlaks er landet på dette utstyret og det gir en extra dimensjon til fisket som moderne utstyr ikke er i nærheten av.

mvh Kastekongen.

(jeg er nok en av de beste.....)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hm....

Man kan velge aa tro eller ikke tro. Den som paastaar at han VET viser den stoerste ignoransen. Moderne vitenskap gir et hint om hva som er sansynlig. F.eks. paa 1800-tallet saa var det sikkert mange som trodde at sju-mils-stoevler faktisk fantes. Man kan fortsatt velge aa tro paa det. Kan ogsaa paastaa at man VET at det finnes, hvis man er virkelig ignorant.

Stopper der jeg.....

Tore

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Guest Dieu7

Hei

Greit nok at mange fluefiskere lyver om vor langt de kaster, spey kast på 50 m er ikke uvanelig her på sørlandet. (Ikke en eneste som er i nærheten under fiske)

Men å løfte så mye snøre med ei 21 fot stang og et snøre kun beregnet på slikt "fiske" burde vel være mulig. Har selv som "hardy" kastet litt med eldre stenger (vanlig splitcan såvel som spliced stenger) og disse stenge løfter MYE snøre. Nye stenger fra loomis, loop og guideline er ikke i nærheten av disse egenskapene.

At folk her trekker tvil i en slik rekord er helt på trynet, de har målt opp og vært flere mennesker om det, det er ikke snakk om en stakkar som sier han speyer 50 meter når ingen andre er der.

(gjerne over stavsøyra)

Jeg mener at ingen i "fluekaste nm" kastet over 25 meter, fordi jeg ikke tror det er mulig.....(Så det ikke selv)

Superkasteren

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

hva er et langt kast ???

kaster selv ca 45-50m hvis alt klaffer med en 10 foter klasse 7

og 8 ter klomp (fullengdet) uten flue

kastet blir ca 10 meter kortere med flue

har aldrig prøvd å makse med 2 hånds

har du ett dobbelt DT snøre som er lett nok og en 15-16 foter lar det seg

nok gjøre å kaste 67 meter

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

hva er et langt kast ???

Dette var interessant :o

Ser du bor i oestfold. Om en droey uke er jeg hjemme og vi er en gjeng fra oestfold som skal trene kasting sammen naa paa vinterhalvaaret. Du er herved invitert med moeteplikt!!!!

Vi sees naar jeg kommer!

Tore

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

kaster selv ca 45-50m hvis alt klaffer med en 10 foter klasse 7 og 8 ter klomp (fullengdet) uten flue

Synd jeg ikke bor i Østfold også, dette skulle jeg like å se...

Håper du en dag får att bakkekontakten!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hva er forresten poenget med å kaste uten flue?

Stig

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg kaster ikke sinnsykt langt, ikke har jeg perfekt teknikk heller. MEN det hender da jeg får fisk jeg også  :lol: 

mjoff

Av alle bløffer i denne tråden, er vel dette den groveste!

Rocha

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei på dere!

Dæger`n døtte, å sette opp et kast på 45- 50 m med fluestang i 10ft #7 (fabrikk utstyr) er heftig. Dette er forbeholdt spissene av fluekastere i verden. Med mindre man har veldig god ryggdekkning da.

Tør jeg spørre undertegnede om hvordan han måler slike kast?

For de av dere som tror kastene er fryktelige lange, og det kan de forsovidt være, kan jeg anbefale å ta i bruk målbånd. Da vil nok mange komme tilbake til virkeligheten.

Jeg har også kastet veldig langt en gang i tiden, til målbåndet satte en demper for dette. Lærer man ikke bestandig da?

Nå skal ikke jeg betvile dette på samme måte som det utrooooolige kastet til Mr. Grant, for det er faktisk teknisk mulig.

Nytt tilbud:

Ta utfordringen, still opp på fluekaste NM 2004 på Holmendammen. Her treffes alle kastelystne sjeler til en hyggelig duell. Med så gode attester, er det bare å røske til seg av glitter og stas.

IKKE FARLIG I DET HELE TATT.

Vi liker å strekke grenser, men er tross alt bare mennesker.

NM I FLUEKSTING 2004..........BLI MED FOLKENS!!!!!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

hva er et langt kast ???

Du bør jo absolutt stille på NM ... Og; Slike utalelser bør selvfølgelig ledsages av fullt navn synes jeg. Gleder meg til å hilse på deg ansikt til ansikt, og se deg vinne NM...

Ronny Stavsholt

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

hva er et langt kast ???

Hva er et langt kast, spør du om? Det tror jeg du svarer på i ditt eget innlegg. 45-50 meter er uforholdsmessig langt med ei 10 fots stang klasse 7. Jeg kan være med på at et kast på 45 meter er fullt mulig med synkesnøre og tynn skyteline (mono) under gode forhold. Kun de beste kasterne i landet klarer presse en flyteklump opp mot 40 meter.

Det som kanskje er en enda større prestasjon, er det du foreslår på tohåndskastinga: å bruke et snøre på mellom 55 og 60 meter. For å kunne skyte dette opp mot 67 meter som var referanselengden i dette tilfellet, må du holde mye av dette snøret i lufta, da et DT snøre ikke skyter noe særlig i forhold til f.eks. skyteklump. Det er for meg et mysterium dersom noen hadde holdt såpass snøre i lufta med ei stang på 15-16 fot.

Jeg har sett på en god del dyktige kastere, men har tilgode å se et kast på 45 meter med flytende skyteklump..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Marken kommer helt sikkert til å vise det frem på NM, Filip ... Gleder meg kjempeveldigmye jeg væffal. Spennende å se, i virkeligheten og i levende live, noe man aldri ville tro var mulig.

Så kom og se på marken, alle som liker å kaste med flue.

Ronny S

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

hvem gidder å kaste uten flue tja kasting gutta kansje

har kastet sammen med syrstad brødrene

dere kan jo spørre dem hvor langt jeg kaster

jeg måler lengden når jeg kommer til backingen 30m skyteline ca 12 m

klump 3m intermediat tupp og 1,5m 0,25 spiss

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

er dessuten ikke interesert i å konnkurere

når jeg fisker blindt etter øring i saltvann

ligger kasta på ca 25-30 m

men vaker det 3m fra land kaster jeg ikke 30 m får å dra inn 27 m før jeg er hos fisken har vel tatt min del av fisk jeg å både laks og øring

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

hvem gidder å kaste uten flue tja kasting gutta kansje 

Vi føye til at casting utføres med flue.. Det er hvor denne lander vi måler lengden på kastet i lengdeøvelsene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg