Hopp til innhold
JO9

Salmonstix 11'1'' #7 - Snøre/klumpvalg

Recommended Posts

Det nærmer seg sesongstart, og med den følger fornyelse av diverse utstyr. Salmonstixen skal blant annet bestykkes med nye snører, og for første gang et skyteklumpsystem. Har ingen erfaring med skyteklumper og trenger sårt noen tips før jeg går til innkjøp av (altfor?) kostbare skyteklumper som ikke passer.

Har tenkt litt på Loop sitt OPTI ADAPTED #7 SINGLE-HAND på 17 gr. Liker ideen med utskiftbare spisser..

Men som sagt er jeg helt blank på dette området, og trenger dermed litt kyndig veiledning.

Takk for eventuelle tips!

Johnny

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Vi hadde salmonstixen på test for Alt om Fiske (kommer i nr. 6), og prøvde den bl.a. med Guideline Power Taper, klippet til ca. 10 meter (18 gram) Det fungerte fint, men vår konklusjon var at denne stanga fungerte vel så godt med WF (Guideline RS WF7F, Klumplengde ca. 13m) Veldig bra speystang, forresten!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei!

Jeg har oxo den stangen, jeg brukte mest WF snøre Scierra HMT #7.

Forøvrig viss du ikke skal kaste rundt ekvator så ville jeg ha brukt et #8 snøre.

Testa en klump på stanga, det var en Climax flytklump.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har brukt en GL Pounch #8, og synes det gikk som en drøm å kaste med. Det er bare å trykke på "play" så går det av seg selv. Synes det er en fantastisk deilig stang å fiske små og mellomlaks med, men det ble straks verre når de store gutta bet på.

Prøvde også med klump, men synes det ble noe ufølsomt over det hele.

lykke til!

Endret av talon

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg har brukt denne stanga 2 sesonger med wf #8 (tror det er et fenwick techna et eller annet), og syns det funker meget bra. Kaster nesten bare underhånds. Ser ikke noen grunn til å bruke klump sånn kastemessig. Noen vil foretrekke wf #7, men det blir en smakssak, og det er også vektforskjeller innenfor snøreklassene. God stang til hyggelig pris, men som Talon skriver føler jeg også at den kan bli litt veik når større fisk tar flua (de over 6-7 kilo).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Vi hadde salmonstixen på test for Alt om Fiske (kommer i nr. 6), og prøvde den bl.a. med Guideline Power Taper, klippet til ca. 10 meter (18 gram) Det fungerte fint, men vår konklusjon var at denne stanga fungerte vel så godt med WF (Guideline RS WF7F, Klumplengde ca. 13m) Veldig bra speystang, forresten!

Powertaper klippet til så kort lengde er ødelagt :) Med det så mener jeg at balansen i snøret er borte. Selv med 9´stenger bør PT være lengre enn 11,5 meter (jo lengre jo bedre)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Powertaper klippet til så kort lengde er ødelagt :) Med det så mener jeg at balansen i snøret er borte. Selv med 9´stenger bør PT være lengre enn 11,5 meter (jo lengre jo bedre)

???? Totalt uenig i dette Pål.

Snakker du om klump til en eller tohånds forresten?

Jeg tror nemlig denne stanga er en lang enhånds, korriger meg om jeg tar feil.

Til enhånds synes jeg absolutt ikke PT er ubalansert på 10 meter eller ned til 9 meter for den saks skyld.

Endret av Tres Bien

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

???? Totalt uenig i dette Pål.

Snakker du om klump til en eller tohånds forresten?

Jeg tror nemlig denne stanga er en lang enhånds, korriger meg om jeg tar feil.

Til enhånds synes jeg absolutt ikke PT er ubalansert på 10 meter eller ned til 9 meter for den saks skyld.

Stemmer det. Stanga er enhånds. Klumpen fikk vi ferdig kappet fra Guideliene, så vi hadde for såvidt ikke noe valg. Vi kan heller ikke skreddersy snører til hver enkelt teststang, selv om vi denne gangen gikk mye lenger i å tilpasse snører enn vi vanligvis gjør. Tror nok forøvrig at de fleste enhåndskastere vil synes dette er en grei klumplengde, men vi likte altså Streamstixen bedre med WF-snøre med noe lengre klump.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Riktig at dette er en lang enhånds. Nå henviser jeg til eldre generasjoner Powertaper. Sikkert endringer i tapering på disse i dag kontra snører av eldre dato.

Eller er jeg enig med Terje i at et WF snøre er å foretrekke til denne stanga :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

GL punchpro snøret står allerede på innkjøpslista i flytende utgave. :msn-wink: Noen som vet om den leveres i forskjellige synkegrader?

Skyteklumper med løkkekoblinger kommer vel aldri til å bli like behagelige å fiske med som WF snører, men de virker jo veldig praktiske..

Blir nok nødt til å teste ut opti adapted klumpen. Er kanskje litt kort (9,5 meter), men tror ikke den blir helt feil.

Alexandersen: Tror disse stengene er meget nært beslektet ja.

Talon/Pølse: Har ennå ikke hatt gleden til å kjøre større laks på denne, men det er litt bekymrende hvis dere har denne erfaringen med stanga. :unsure:

En annenting som har smøget seg inn på innkjøpslista er ny laksesnelle til stanga. Noen som vet av en lett snelle som kan anbefales? Gjerne brukt..

Hadde også vært interressangt å vite hvor mye backing folket har på snella når laksen skal temmes.

Virker som om mange trenger minst 200 meter for å følge seg noenlunde trygge, men er dette virkelig nødvendig?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

GL punchpro snøret står allerede på innkjøpslista i flytende utgave. :msn-wink: Noen som vet om den leveres i forskjellige synkegrader?

Skyteklumper med løkkekoblinger kommer vel aldri til å bli like behagelige å fiske med som WF snører, men de virker jo veldig praktiske..

Blir nok nødt til å teste ut opti adapted klumpen. Er kanskje litt kort (9,5 meter), men tror ikke den blir helt feil.

Alexandersen: Tror disse stengene er meget nært beslektet ja.

Talon/Pølse: Har ennå ikke hatt gleden til å kjøre større laks på denne, men det er litt bekymrende hvis dere har denne erfaringen med stanga. :unsure:

En annenting som har smøget seg inn på innkjøpslista er ny laksesnelle til stanga. Noen som vet av en lett snelle som kan anbefales? Gjerne brukt..

Hadde også vært interressangt å vite hvor mye backing folket har på snella når laksen skal temmes.

Virker som om mange trenger minst 200 meter for å følge seg noenlunde trygge, men er dette virkelig nødvendig?

1: Pounch Pro kommer bare i flyt. Det har en klumplengde på ca. 12 m. Vil du ha lengre klump, kan du vurdere RS (13,5). Det er like bra. Jeg ville imidlertid holdt meg til klasse 7 for begge snører.

2: Å kjøre storlaks på enhånds er krevende, uansett stang. Dette er dessverre vanskelig å få testet, men jeg kan ikke tenke meg at Salmonstixen skal gjøre denne jobben dårligere enn andre i samme klasse.

3. Jeg kjører med 100 m backing på mine enhånds sneller, men opptil 200 til tohånds. Det avgjørende er hvor du skal bruke utstyret, og jeg bruker tohånds i de største elvene der det finnes mulighet for at storfisken kan stikke ut med mer enn 100 meter.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Vel ingen fare akkurat; har landet noen titalls små og mellomlaks på denne stanga, og må si den er meget behagelig å kjøre fisk på. MEN jeg personlig fikk problemer da større laks skulle drilles. Synes det er litt lite rygg når man skal temme de store. Selvfølgelig er det krevende å kjøre storlaks, uansett utstyr, det skal det jo være :biggrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det er ikke snakk om å gå og bekymre seg for at en skal få trøbbel med å lande storlaks på denne stanga, det er i så fall et luksusproblem. Poenget med å nevne den erfaringen er at jeg personlig ville vagt en kraftigere stang til elver/forhold som gir god sjans for å kroke storlaks, noe som gjerne er tilfelle i starten av sesongen i en del elver. Men til små og mellomlaks er denne stanga en drøm!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg