Hopp til innhold
agela

41,88 m - fyttrirakkern!

Recommended Posts

Gratulerer Michael - det var fantastisk :clapping:

5er-kasting blir ikke det samme etter dette.

Noen som vet hvor komplett resultatliste ligger?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Det var fantastisk herlig å se på da line strekte seg laaangt og flua landet over den magiske 40 meters merket og dommerne måtte gå noen meter ekstra enn vanlig.....

Grattis til Blomberg :clapping:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Utrolige lengder og bra innsats!! Jeg vet fint lite om casting, men fra tilskuerståsted slo det meg at reglene burde vært litt strammere i forhold til hva som kan defineres som 5`er utstyr. Dette er mer et spørsmål til dere som kan dette enn en påstand.

Gratulerer Michael - det var fantastisk :clapping:

5er-kasting blir ikke det samme etter dette.

Noen som vet hvor komplett resultatliste ligger?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Imponerende, gratulerer.

Men til det forrige taler spør om. Jeg kikket en gang på en stang som det stod et femtall på under lakken og så tror jeg det sto T5 eller noe, men da jeg ristet på den virket det som en nierstang. Hvordan er reglene her?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ja Hvem stang er det han bruker da????? :clapping:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Blir kasta med 5-er snøre.. Samma hvor stiv stanga er da vel :)

Hva er et 5-er snøre?18 - 20 gram?

Er du sikker på at det er uten betydning hvor stiv stanga er?

Hvis du begrenser deg til til 9.15gram så blir det noe helt annet.

Det er ikke det det handler om her.

Tom.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Å da var den diskusjonen i gang igjen.. DET jeg skal frem til er at det er DRITLANGT med tanke på utstyret som er i bruk... PUNKTUM

JADA, mange faktorer som spiller inn mht vekt på snøret på utsiden av stangtopp og ørten andre ting som jeg regelrett driter i når folk kaster så langt etter reglene for denne type konkurranse.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hva er et 5-er snøre?18 - 20 gram?

Er du sikker på at det er uten betydning hvor stiv stanga er?

Hvis du begrenser deg til til 9.15gram så blir det noe helt annet.

Det er ikke det det handler om her.

Tom.

Et 5-er snøre er vel innenfor AFTM normen for klasse 5... Det vil si at snørets vekt de første 30ft/10yds/9,14m er mellom 130 og 150 grains (helt korrekt = 134-146). Hvilket tilsvarer mellom 8,68 og 9,46 gram. Hvor mye vekt man legger hvor i resten av snøret tas ikke hensyn til gjennom AFTM systemet. Derfor kan altså klumpen på et 5-er snøre veie 18-20g. Hvilket enkelte klumper på snører som er godkjent for femmer-cupen gjør.

Det igjen vil altså si at stenger som er laget med tanke på ekstremt lange kast med slike liner ofte er en god del stivere enn det vi ynder å kalle "standard". Hva som er standard er det dog en del uenighet om. Likeså hvor stiv en stang bør være for å oppnå maksimal lengde. Den diskusjonen blir nok heller aldri avsluttet og kan sikkert blåses enda mer liv i her - Stivt vs mykt

Men for å holde seg innenfor reglene så skal det altså brukes handelsvanlige stenger på 9 fot eller kortere, klassifisert for AFTM #5 og dertil godkjente snører. Stivhet i stanga og hva snøret skal veie utenfor 9,14 meter sies det ingenting om.

Uansett så er over 41 meter uhorvelig langt, samme hvilke fordeler man tror utøverne skaffer seg gjennom utstyret. Jeg vil selv ikke være i stand til å oppnå slike lengder nesten samme hva slags utstyr jeg får lov til å bruke. Og det er vel her saken ligger: Så lenge ingen er i stand til å straffe lengden(e) under samme forhold og innenfor samme regler er kasteren som vinner og setter rekord(er) den beste av samtlige, frem til noen altså overgår dette med samme kriterier..

Gratulerer med en fantastisk prestasjon Mikael!

(Correct me if I'm wrong, Tom. Det hender nemlig at jeg gjør feil jeg også. Alt for ofte egentlig...)

Endret av Erik Eikre

Del dette innlegget

Lenke til innlegg