Hopp til innhold
kroghelg

Barduelva

Recommended Posts

Heisan

Har noen vært å prøvd seg i elva, eller er det ennå forhold for isfiskerne?

Har planer om tur dit 1.mai og ønsker helst ikke å ta med pilkestikka. :blink:

Var å fisket der på samme tid ifjor og da var isen løsnet ganske langt ned, men har vel vært mindre smelting i år.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Isen har gått lengre oppe, i område Fosseng hvor jeg passerer hver dag.

Hvordan forholdene er lengre nede kan jeg dessverre ikke svare på.

Men, det er stort sett midtstrøms isen har gått i de partiene jeg kan se til og fra jobb, så det er enda noen dager til det er trygt vil jeg tro.

Mulig at andre har bedre oversikt en jeg har.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

elva er helt åpen lengre opp, jeg og Petter var der i helga, observerte 3-4 store fine fisker på plassen vi var.

vi fikk dem ikke til å bite desverre, dem stod bare å stanga i strømmen.

i alle fall fra Sponga og oppover er elva helt avtinet og fint fiskbar, lenger nede er den fortsatt islagt, men hvor langt ned fra sponga det er åpent er jeg usikker på.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

vi var ikke nede ved Tunebrua å kikka, men andre plasser i nærområdet var det islagt enda.

Men når isen først begynner å bevege seg i en elv kan det gå styggelig fort, så er bare å vente til helga å se.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Elva er åpen forbi Mobakken, og det er åpninger langs flere steder ved bredden og midt på nedenfor der. Kun få dage før elva er åpen helt ned til Elverumnskrysset med de temperaturene som er i dag.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Heisan

Dro oppover på onsdag, isen var da rydd til nedenfor hoppbakken.

Overnatta et stykke oppe i elva, så 2-3 pene ørreter der.

Dro så ned igjen på torsdag, da var isen gått til like nedenfor tunebrua.

Fikk ikke noe fisk, elva var også veldig brun/grå-aktig og veldig dårlig sikt.

Kan ikke være mye is igjen nå?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Elva er nå åpen helt ned til Fossen. Men det liger fortsatt endel is langs bredden som gjør det vanskelig å fiske på enkelte steder. Store isflak kommer også jevnlig, men det er fullt mulig å svinge stanga folkens...!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Elva er nå åpen helt ned til Fossen. Men det liger fortsatt endel is langs bredden som gjør det vanskelig å fiske på enkelte steder. Store isflak kommer også jevnlig, men det er fullt mulig å svinge stanga folkens...!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Elva er rekordlav. Det er minimalt med vann.

Vi i Barduelvas venner ber alle innstendig om å ha med kamera, og sende inn billedmateriale.

Dette er det viktigste bidraget vi kan få fra brukerne av Barduvassdraget.

Informasjon om hvor bilder og annet materiale kan sendes finner dere på vår nettside.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Noen som har vært i det siste, fortsatt slapp vannføring? Tenker kanskje en tur på søndag, men vet ikke om det er vits hvis værmeldinga slår til med snø og 2 grader. Har det mye å si om snø og tempen i lufta er lav så lenge vannet har ok temp...?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Vært innover to dager siste uken. Begge dagene har de kjørt godt med vann på morgenen/formiddagen og så plutselig stengt kranene helt så vannstanden ramler MYE på kun kort tid.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Forsøkte meg sist helg, hadde fast fisk men ikke på land :mad2: Kjørte forbi i går, utrolig lite vann må ha falt opp mot 1m siden sist helg. Håpløst :unsure:

Mvh, Per :blush:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har vært innom elva en tur. Tror ikke jeg har sett den så ille før! Ved tunellutløpet er det HELT stengt. Det kommer ikke en dråpe vann ut. Og tilsiget av overskuddsvann er minimal. Resultatet er at vannet i kulpen ved utløpet står stille. Det er faktisk nesten ikke bevegelse før Sørdalselva kommer inn. Ovenfor Fossengbrua kan man vade over, uten å få vann på pungen.

Nedenfor Setermoen er ståa like kjip. De eneste stedene med antydning til drift er der elva er på sitt smaleste. Fra Tunebrua til Skoelv er det NULL drift!!! En del steinfluer og mygg er på gang, men det virker som at fisken ikke tør tenke på mat. Den må holde fokus for å ikke havne på tørt land. Man ser grusbankene stikke opp langs hele elva. Fy faen! Vårflom my ass! Måtte Statkraft brenne i h*****. :mad2:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

http://www.fluefiske.net/forum/uploads/monthly_05_2008/post-3091-1211740302.jpgVar en tur på Torsdag. Flott fiske! Fikk fem røyer og en ørret og mistet like mange. Tre på 8 hg - de andre tre litt mindre.

Pål

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Mye vann, grått og trist nå i ettermiddag. Synd for været og temperaturen er iferd med å bli bra. Forhåpentligvis kan det bedre seg ila helga.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

har vært ute de siste to dagene. Fine forhold? Ikke spes. Fikk en på 48,5 cm i går, og den var feit, men sikten er dårlig og bettet tilsynelatende likeså. Kjørte forbi elva i dag, og den virker like brun og stor som foregående dager.

Men, som de fleste kjenner så meget godt til, er vi prisgitt kraftfulle mennesker som tydeligvis ikke er opptatt av godt bett og fine forhold (Og naturkreftenes bidrag får vi i alle tilfelle ikke gjort noe med..)

Som fersking i elva mener jeg uansett at det er gull på gull, jul, bursdag og softis til dessert å få tid i denne elva. Fantastisk elv! Så om det er påskudd for reise hit som etterspørres, mener jeg denne fortjener lang reisevei, uavhengig av forhold, da tettheten av trofefisk oppveier uforutsigbarheten i vannføring o.l! :thumbup:

Dr S.

Er det noen som har vært der nå nylig? vurderer en tur opp til helgen hvis alt klaffer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

har vært ute de siste to dagene. Fine forhold? Ikke spes. Fikk en på 48,5 cm i går, og den var feit, men sikten er dårlig og bettet tilsynelatende likeså. Kjørte forbi elva i dag, og den virker like brun og stor som foregående dager.

Men, som de fleste kjenner så meget godt til, er vi prisgitt kraftfulle mennesker som tydeligvis ikke er opptatt av godt bett og fine forhold (Og naturkreftenes bidrag får vi i alle tilfelle ikke gjort noe med..)

Som fersking i elva mener jeg uansett at det er gull på gull, jul, bursdag og softis til dessert å få tid i denne elva. Fantastisk elv! Så om det er påskudd for reise hit som etterspørres, mener jeg denne fortjener lang reisevei, uavhengig av forhold, da tettheten av trofefisk oppveier uforutsigbarheten i vannføring o.l! :thumbup:

Dr S.

Nesten poetisk svar der :)

Er nybegynner jeg, har aldri vært i elva, men kjørt forbi en million ganger sikkert, målselva derimot har jeg fisket litt i, men ikke noe annet en harr på harr.

Er det noen spesiellle plasser som kan være bra for en rookie som meg da?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg