Hopp til innhold
Sageman

MAKO by Jack Charlton

Recommended Posts

1) Dyr.... :msn-wink:

2) En snelle du neppe greier å slite ut... :scared:

3) En snelle du ikke påtreffer mange andre med langs elva. :)

4) Håndtverk, kvalitet og finish i særklasse. :thumbup:

5) En snelle som vekker mange misunnelige blikk og spørsmål om hva f*** dette er for slags snelle... :wub:

6) En snelle du får myyye glede av! :clapping:

Gratulerer med ny snelle, Odd Kåre! Fikk selv et plagsomt påtrengende begjær etter en slik snelle etter å ha sett bilder og beskrivelse av den på nettsiden til makoreels...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Om den bare kom i mindre størrelser...

Jack Charlton designer og lager noe av det beste innen fluesneller. Den nye Makoserien er myntet på det mere ekstreme salvannsfluefiske, men jeg ser at han har lagt til en speymodell som sikkert er fin.

Jeg har lest litt om disse snellene på diverse engelske/amerikanske fora, og tilbakemeldingene fra diverse brukere er enstemmig ekstatisk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

En snelle med et lukket bremsesystem som kanskje holder 2-3 år :mellow: .

Jeg tror systemet er ment å holde noe lengre enn 2-3 år......Men du har kanskje slitt ut en allerede?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg tror systemet er ment å holde noe lengre enn 2-3 år......Men du har kanskje slitt ut en allerede?

Ja det stemmer, ikke Mako, men den forige Charlton snella ... men du har kanskje hatt en Mako i mer enn 2 år allerede :msn-wink: ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jack Charlton designer og lager noe av det beste innen fluesneller. Den nye Makoserien er myntet på det mere ekstreme salvannsfluefiske, men jeg ser at han har lagt til en speymodell som sikkert er fin.

Jeg har lest litt om disse snellene på diverse engelske/amerikanske fora, og tilbakemeldingene fra diverse brukere er enstemmig ekstatisk.

Ja, har fulgt med på diverse fora siden de første ryktene og bildeseriene dukket opp jeg også. En modell som passer til ørret/sjøørret er nok som du sier høyst usannsynlig, i hvert fall så lenge de har mer enn nok med å dekke etterspørselen etter dagens modeller, men det er vel alltids lov å håpe :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ja, har fulgt med på diverse fora siden de første ryktene og bildeseriene dukket opp jeg også. En modell som passer til ørret/sjøørret er nok som du sier høyst usannsynlig, i hvert fall så lenge de har mer enn nok med å dekke etterspørselen etter dagens modeller, men det er vel alltids lov å håpe :P

Ja, det ser ut til at det ikke er helt greit å få tak i disse, om en ikke har bestillt. Leste på just-reels.com:

PLEASE NOTE: Mako Reels have been shipping, but very slowly. Jack e-mailed me on 4/17/08 to say that no new shipments would go out for at least a month. Therefore, if you do not have your Mako by now I would not expect it before June 1 at the earliest. Also, Jack is declining any new orders at this time. He simply needs to get his head above water before taking on any more orders.

Jeg har heldigvis fått bekreftet min 9600, men kan jo fort gå mot slutten av sesongen før den dukker opp, dog, det gjør jo det hele litt mere sjarmerende:)

Litt kult at bekreftelsen kom med "håndskrevet" signatur fra Jack Charlton selv. Jeg stillte spørsmål gjennom hjemmesiden etter bestillingen var gjort . Dette ble tydelig videresendt til JC, og han svarte personlig på mailen - hyggelig, vil æ si! :)

Takk for engasjement gutter!

OKP:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ja det stemmer, ikke Mako, men den forige Charlton snella ... men du har kanskje hatt en Mako i mer enn 2 år allerede :msn-wink: ?

Neida.......jeg har mange sneller, men ingen fra Charlton. Uten at jeg har lest garantibetingelsene, ville jeg bli svært overrasket hvis man ikke fikk fikset en utslitt brems. Har aldri lest om at dette er et problem, men din snelle er jo reell nok.

Og ingen har hatt en Mako lenger enn rundt 6 mnd., så vi får se. Personlig er jeg ikke helt frelst for det estetiske, og det betyr noe for meg ved valg av snelle.

inge

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Neida.......jeg har mange sneller, men ingen fra Charlton. Uten at jeg har lest garantibetingelsene, ville jeg bli svært overrasket hvis man ikke fikk fikset en utslitt brems. Har aldri lest om at dette er et problem, men din snelle er jo reell nok.

Og ingen har hatt en Mako lenger enn rundt 6 mnd., så vi får se. Personlig er jeg ikke helt frelst for det estetiske, og det betyr noe for meg ved valg av snelle.

inge

Ifølge Jack Charlton kan han ikke ta service på sine gamle sneller fordi 3M har verktøyet. Det er et rellt problem at Jack ikke klarte å drive butikk på sine gamle sneller og at hans såkallt livstids garanti er verd nada. La oss ta opp denne tråden om 10 år og se på Mkao fremdeles finnes. Jeg vedder en tørr hyse på at det ikke finnes som merke lenger, og at at Jack fortsatt har legendestatus selv om han selger sneller som ikke lar seg reparer når de går i stykker :closedeyes: .

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ifølge Jack Charlton kan han ikke ta service på sine gamle sneller fordi 3M har verktøyet. Det er et rellt problem at Jack ikke klarte å drive butikk på sine gamle sneller og at hans såkallt livstids garanti er verd nada. La oss ta opp denne tråden om 10 år og se på Mkao fremdeles finnes. Jeg vedder en tørr hyse på at det ikke finnes som merke lenger, og at at Jack fortsatt har legendestatus selv om han selger sneller som ikke lar seg reparer når de går i stykker :closedeyes: .

Det er godt mulig du vil få rett, Alf. Det er alltid en risiko forbundet med såkalte livstidsgarantier. Men det finnes noen hendige personer rundt om som kan gjøre stort sett alt mulig av snellereperasjoner, dog mot betaling. Bill Archuletta er et eksempel (http://www.archuletasreelworks.com).

Jeg trodde 3M gjorde service på de gamle Charltonsnellene??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg trodde 3M gjorde service på de gamle Charltonsnellene??

Jada, dersom du har papirer så gjør de det innen 1 år fra kjøp :unsure: .

Lykke til med snelle!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jada, dersom du har papirer så gjør de det innen 1 år fra kjøp :unsure: .

Lykke til med snelle!

.

Heia - takk for lykkeønskingen! Jeg gleder meg i hvertfall,:)

Anyway - jeg fant en sak på nett, dette har tydelig vært diskutert før, og teksten under kan sikkert tolkes mange veier. Slik jeg tolker den, så er MAKO en nyvinning (??)som er designet av JC. Mulig jeg tar feil, men jeg har ikke sett noen 3M sneller med tilsvarende bremsessytem som MAKO. Det som kommer nærmest er vel CCF disken til Nautilus:)

I forhold til at 3M sitter på verktøyet som skal til for service, så er det mulig, men om han JC kan designe maskiner og software for å lage flydeler, så høres det lite sannsynlig ut at han ikke klare å lage en avansert

skiftnøkkel for å åpne et sånt superavansert bremsesystem som sitter i 3M sine fluesneller...

Jeg vet ikke jeg, for jeg er ingen "snellekjenner" - bare interessert...:)

There is nothing proprietary to the Charlton reel drag system. It has been available for any manufacturer to copy as they wish. The only reason they haven't is no one has wanted to put that much money in thier products (thier words, not mine). As I designed both drag systems they share the same pedigree. Double sided, full contact, carbon fiber, multi-disk and self adjusting. Additionally we incorporate what I call "button technology" in the MAKO to futher eliminate start-up friction. The MAKO drag disks are huge at 2 3/8 inch in diameter to provide the additional horsepower required as a result of building reels with extreme arbor diameters. The MAKO drag will smoothly and consistently stop a nuclear Aircraft Carrier. The Charlton is rated at only Heavy Cruisers. Charltons are still breaking world records and I expect the MAKOs to follow suit. I hope this helps.

Best Regards ..... Jack

Endret av Sageman

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Nå 6 år senere og Mako eksisterer fortsatt. Noen utslitte lukkede mako bremsesystemer? Folk fortsatt fornøyd med sine mako sneller?

Møtte dansken "vision990" (tror det var han?) i gaula på åpninga og fikk en interessant innføring om disse snellene og gründeren selv. Må si jeg har latt meg fasinere og garantert vil vurdere en neste gang jeg skal kjøpe snelle.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Kan bekrefte at jeg er fornøyd med min i alle fall:)  Snella ser ut som den dagen jeg kjøpte den, samme med funksjonen, som ny.
Dette er snellenes svar på Rolex spør du meg..

Har flere Loop Evotec fra tiden Danielsson lagde snellene, samt Loop Hitec 5,men er det stor fisk i farvannet, som det ofte er i Alta,
så kjenner jeg meg alltid tryggest med Mako på stanga, så den har fått kjørt seg noen ganger etterhvert. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg