Hopp til innhold
firji

Orvis Helios-stenger

Recommended Posts

Har søkt litt rundt på forumet her etter noen som har erfaringer med disse?

Utenlandske forumer har uten tvil bare positive erfaringer med stengene, men jeg er litt usikker på om jeg skal gå for #4 eller #5, den skal brukes til finfiske/presentasjon.

Er i tillegg litt usikker på lengden, da jeg fant et utenlandsk forum som hadde hatt dårlige erfaringer med 8,6.

Det siste jeg lurer på er om noen kunne tenke seg å svare meg på om jeg bør gå for en midflex eller tipflex? Skal som sagt finfiske i nordmarka med stangen, men liker ikke at stanga blir for rask.

Virker som jævla fine stenger, gjennom jobb blir dem ikke utålelig dyre heller, heller mot en 905-5 midflex.

Takker for svar.

Anders

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Ingen som har noe å komme med?

hva er de generelle oppfatningene rundt med- tipflex? tror jeg går for medium, da jeg ikke ønsker en så altfor rask stang. Lurer på CCS verdiene til Helios stengene, fant ikke noe på nettet, om en 5'er faktisk er en 6'er som hos såmange andre merker vurderer jeg å gå ned en klasse.

Undre :blink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei,

Har noen orviser av gamle typen T3 både i midflex og tip flex. Tip flexen er den jeg bruker mest. Orvis er stort sett alltid rett klassifisert (har fortsatt et par HLS, en TLS og standard grafitt og noen få T3). Dvs #5 passer godt med et #5 snøre.

Etter all skryten den nye heliosen fikk i alt om fiske tror jeg ikke du kan gjøre noe galt i kjøpe en slik. Det beste ville nok være å få prøvekastet begge versjonene både tip flex og mid flex. Valg av aksjon har med smak og behag å gjøre... I værste fall ender du opp som meg å kjøper begge versjonene (T3) uten at det hjelper noe særlig..

mvh

tore

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Prøvde 9 fot 5ern med et SA sharkskin på. Det var veldig behagelig, tror det var midflex. Pen å se på var den også :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Prøvde 9 fot 5ern med et SA sharkskin på. Det var veldig behagelig, tror det var midflex. Pen å se på var den også :-)

Hvor ille er lyden av sharkskinen ? jeg lurer på om lyden gradvis forsvinner...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg har en Helios 905-4. MidFlex 6.5. Et råskinn :)

Stanga er ikke sær på snører, tar alt. Finn et du liker selv. Jeg har prøvd min med noen forskjellige snører:

Scientific Anglers Ultra4 #5

Scientific Anglers Trout #5

RidgeLine, tror det var Distance, #5

Foxtail WF4

Foxtail Longbelly 5/6

Stanga takler alt dette bra, blir snøret litt tungt (som det Longbelly-snøret) så jobber den bare litt dypere. Med 4'er-snøre blir den bare veldig rask ;)

Jeg vil driste meg til å anbefale en 4'er. Den vil uansett takle et 5'er-snøre, så er du jo dekket for mange forhold...

Mvh

Bjørnar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg har en Helios 905-4. MidFlex 6.5. Et råskinn :)

Stanga er ikke sær på snører, tar alt. Finn et du liker selv. Jeg har prøvd min med noen forskjellige snører:

Scientific Anglers Ultra4 #5

Scientific Anglers Trout #5

RidgeLine, tror det var Distance, #5

Foxtail WF4

Foxtail Longbelly 5/6

Stanga takler alt dette bra, blir snøret litt tungt (som det Longbelly-snøret) så jobber den bare litt dypere. Med 4'er-snøre blir den bare veldig rask ;)

Jeg vil driste meg til å anbefale en 4'er. Den vil uansett takle et 5'er-snøre, så er du jo dekket for mange forhold...

Mvh

Bjørnar

såpass ja...jeg hadde håpet du skulle si "knall på med femmern" :P

Hvor kan jeg dra å få testet den?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

såpass ja...jeg hadde håpet du skulle si "knall på med femmern" :P

Hvor kan jeg dra å få testet den?

Hei jeg har en Helios #4 med mid-flex 8 - altså litt mer topp enn mid. Nettopp fått den, bare prøvd den et par ganger men er storfornøyd. Har bare testet med Orvis longbelly #4 ("easy mend") men da synes jeg den skjøt dårlig før veldig mye snøre var ute. Presenterte til gjengjeld nydelig. Kan godt tenke meg den hadde taklet et #5 snøre vel så bra. Har anskaffet "normalt" WF4 som jeg enda ikke har prøvd men det skal til i morgen e.m. - fredag 18/4. Skal rapportere...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

hehe, fått med meg den tråden :)

Tror det blir en 9' #5

Flott harald, setter pris på tilbakemeldingen når du har fått testet

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Firji; jeg har ingen problemer med å anbefale deg en femmer :D Virket bare som du kikket litt etter en 4'er.

Jeg valget en femmer for det var det JEG trengte ;) Har jo så mye annet i lettere klasser...hihi....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Firji; jeg har ingen problemer med å anbefale deg en femmer :D Virket bare som du kikket litt etter en 4'er.

Jeg valget en femmer for det var det JEG trengte ;) Har jo så mye annet i lettere klasser...hihi....

hehe, skjønner. Nei tror nok jeg går for en femmer :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hvor ille er lyden av sharkskinen ? jeg lurer på om lyden gradvis forsvinner...

Høres godt på denne stanga vi snakker om her, men på min SAGE zxl så synes jeg det var noe bedre (ZG Helios ble testet inn mens ZXL er ute, kan jo utgjøre en forskjell). Håper også at det går seg til litt etterhvert, men du blir jo fort vant til det så lenge snøret ser ut som en rett strek hele tia, på 10-15-20-25 m ja hele veien. Det kompenserer liksom helt greit... :clapping:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Akkurat kommet inn døra etter å ha vært en tur hos Noroco i Drammen, like borti gata. Butikken har akkurat fått inn et bredt utvalg av Orvis stenger, og jeg har i dag stått og testa et par av dem, bl.a Helios 905 - 4. Woww.... sjelden Mattis kaster ut hele snøret, men det gjorde jeg dag. Jeg prøvde midflexen. Kanonstang med en kraftig topp som dytta aksjonen ned i stanga. Utrolig jevn bøyningskurve og kort slaglengde satte fart i snøret. Full kontakt hele tida, og som sagt, det gikk overraskende langt. Mørk mosegrønn farge hvor grafitten skinner igjennom lakken, vinrøde surringer og et sobert snellefeste.... rett og slett ei vakker stang! lett også!!

Denne takler også helt sikkert en snøreklasse høyere eller en litt tyngre klump til sjøørreten. Hadde jeg trengt en ny femmer, hadde dette absolutt vært ei stang jeg ville gått for!

Endret av Mattis!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

jeg valgte 8,6 #5

Gleder meg til å få prøvd den, valgte å ikke gå for 9'ern siden jeg primært skal bruke den i mindre tilgjengelige steder i nordmarka...

Skal rapportere når jeg har fått den :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

jeg valgte 8,6 #5

Gleder meg til å få prøvd den, valgte å ikke gå for 9'ern siden jeg primært skal bruke den i mindre tilgjengelige steder i nordmarka...

Skal rapportere når jeg har fått den :)

Forsøkte denne stanga på Orvis-butikken i DC i helgen. Mid-flex. På snella satt det en Wonderline i samme klasse. Etter min oppfatning er dette en meget god stang. Lett å sette trange bukter, god snørekontakt og hele snøret gikk lett ut (27m ?? har ikke sjekket hvor lang Wonderline er i denne klassen.)

Ifølge selgeren (som tidligere hadde jobbet for velkjente Anglers Lie) hadde salget av Helios vært svakt i USA, på grunn av den høye prisen. Orvis har selv utropt stangen som en konkurrent til storselgeren Z-axis, men så lenge sage'en ligger 200 dollar lavere vil de nok slite litt.

(Litt paradoksalt at Helios som er produsert i Korea, skal være dyrere i USA enn håndlagde Scott....)

Uansett, en vakker og god fiskestang. Ser ikke bort fra at jeg skaffer meg en.

Hva angår lyden på Sharkskin; Har forsøkt både saltvanns- og ørrettaperingen, og snøret lager mye lyd ja. Men jeg kan tenke meg at et vått snøre lager mindre lyd. Hvorvidt det er den revolusjonen SA skal ha det til, vet jeg nå ikke. Blir nok en smakssak. Også andre snører legger seg snorrett på vannflata.

Mickey Finn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg var så heldig at jeg klarte å få ordnet meg en gjennom sportsbutikken jeg jobber i, vi handlet en del med Bios norge da de hadde rossignol for en tid tilbake. Stanga og snøret mitt kom idag, så jeg må nok ned i byen å kose litt med den. fåkke prøvd den før helgen tror jeg, idag er det SØ som gjelder. Hadde meg en tur for å friske opp kastinga på fornebu idag tidlig, men vakke no liv der gitt. Skal prøve andre siden av fjorden ikveld :)

Prøvde du 8 fotern eller 9'ern? Hva tror du om valget mitt med tanke på lengde? Holder vel med ei slik stang i den korteste.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg prøvde riktignok 9-foteren, men kan ikke tenke meg at den som er 8,6 fot mangler noen kvaliteter.

Selv er jeg begeistret for så lett og kort utstyr som mulig. Kan ikke si at Scott 8,6 foteren min i #4 kaster noe kortere enn loomisen jeg har i 9 fot. Dersom det var lengde du tenkte på. (Testen til Grunde og co viste jo forøvrig at stanga på 8,8 fot ikke kom spesielt dårligere ut enn nifoterne hva angår lengdekasting.)

Riktignok kan noen ekstra centimeter være en fordel når man skal speye langt, men jeg har ikke noen problemer med vannkasting på min 8,6 foter.

I tillegg er kort stang en fordel når det blåser mye. Prøv den på SØ da vel. Den har jo mer enn nok rygg til å takle det. Tror du fint kan sette på et 6-er snøre, feks GL Pounch og dra til så det holder....

Mickey Finn

Jeg var så heldig at jeg klarte å få ordnet meg en gjennom sportsbutikken jeg jobber i, vi handlet en del med Bios norge da de hadde rossignol for en tid tilbake. Stanga og snøret mitt kom idag, så jeg må nok ned i byen å kose litt med den. fåkke prøvd den før helgen tror jeg, idag er det SØ som gjelder. Hadde meg en tur for å friske opp kastinga på fornebu idag tidlig, men vakke no liv der gitt. Skal prøve andre siden av fjorden ikveld :)

Prøvde du 8 fotern eller 9'ern? Hva tror du om valget mitt med tanke på lengde? Holder vel med ei slik stang i den korteste.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Er jeg helt på jordet eller leveres #5 9 fot kun i tipflex??

Prøvde en TCR mot min Helios #5 . Makan til revolusjon på 3 år!

Endret av jan erik

Del dette innlegget

Lenke til innlegg