Hopp til innhold
flygefisk

Kasting med tunge fluer

Recommended Posts

Har du nokre gode tips til korleis ein lettare kan få til kastinga med tunge sjøaurefluer som jiggy, clouser osv. Eg liker dei best med skikkeleg masse bly eller tunge kuleauge i fronten... Men du verden så dritt det er å kaste med desse!

Er det andre gode tips enn tjukkare fortom og kraftigare utstyr? Korleis får du fiske til å fungere med desse?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Hei

Laaaaange dobbelt trekk, det hjelper litt! Ellers spesial snører med kort fronttapering. Det hjelper veldig.

Et eksempel er stripped bass snøre som er bygd opp til større fluer.

Bruker mye skyteklump selv og har en klump som jeg har kutta front taperinga bevisst for at den

skal slå større fluer bedre over.....

En poly leader eller en tykkkere fortoms butt bør også hjelpe til litt :)

På store fluer, eller "tunge" har jeg kortere fortom. Det funker fint synes jeg!

Toggi

Endret av Trøger

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Snøre, snøre, snøre.... Liker Clouser eller Pike fra Rio, passer også i forhold til lineklassen til stengene mine, dvs trenger ikke gå opp en klasse

Mvh

Albula

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Snøre, snøre, snøre.... Liker Clouser eller Pike fra Rio, passer også i forhold til lineklassen til stengene mine, dvs trenger ikke gå opp en klasse

Mvh

Albula

Jeg er enig med alt som er skrevet over, men lite av dette vil hjelpe hvis du bruker en veldig lett stang. Hvilken klasse stang bruker du, og hvilken snørevekt?

inge

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Sven Kalmar hadde en god artikkel om kasting med tunge fluer i AoF for noen år siden (4?).

En variant han tok opp var et belgisk kast med veldig åpen bukt i bakslengen. En annen var overhodekast med veldig trang bukt.

Et poeng med disse kastene er å unngå at den tunge flua slår kraftig over, noe som lett kan føre til at en mister kontroll.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Fisker med kl 8 Redington Wayfarer og Cortland 444 clear intermediatesnøre...

Min foreløpige konklusjon er litt roligare, lengre kastebevegelsar, opne bukter og drifting reint kastemessig. Elles vil nok tjukke, korte fortommar virke. Det vil nok også andre snører kunne gjera. Men spørsmålet er kva ein er villig til å gjera for å kunne fiske ei vifte med Clouser på eit nes før ein bytter til rekeimitasjon osv.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ro ned tempoet og utvid snørebuktene. Kortere og tykkere fortom hjelper, men uansett må du kanskje gi opp å nå helt til den andre siden av fjorden med kastene dine :msn-wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ro ned tempoet og utvid snørebuktene. Kortere og tykkere fortom hjelper, men uansett må du kanskje gi opp å nå helt til den andre siden av fjorden med kastene dine :msn-wink:

Tuller du? Får bare fisk lengst ute!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg