Hopp til innhold
Joakim

– Fylkesmannen må fratas retten til å forvalte turistfiske

Recommended Posts

NRK Sami Radio, 19.03.08:

Les saken.

Snakk om å drite i eget reir. Varsi har campingen full av turistfiskere om sommeren. Hva vil skje med hovedleveveien hans dersom turistfiskerne uteblir?

Endret av Geronnymo

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Ja snakk om drite direkte på seg selv. Hvis de ikke klarer å se statistikkens klare tall der oppe og innse hvor man man bør regulere fisket, så tror jeg at skolesystemet må endres radikalt (for så dum kan man ikke være).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det de er missfornøyde med er at det ikke ble noe kutt i turistfisket. Det kan jeg faktisk skjønne. All den tid turistfiske i Tanavasdraget står for over 50% av oppfisket kvantum er det vel et rimelig krav at også den delen av fisket må kuttes i? Det de er redde for er at de skal skvises på bekostning av turistene.

Og så er situasjonen også sånn at "grunneierne" (laksebrev eierne) i Tana ikke tjener stort på tilreisende fiskere. Så også fra et rent egoistisk/økonomisk synspunkt har jeg en hvis forståelse.

Hvis vi tror at de gutta på Sametinget er dumme tror jeg vi kan komme til å få oss en stygg overaskelse (og sitte med skjegget godt ned i postkassa) den dagen finnmarksvidda er like privatisert som Hardangervidda. Det er nemlig den veien det går...

Grunde

Endret av Grunde

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det de er missfornøyde med er at det ikke ble noe kutt i turistfisket. Det kan jeg faktisk skjønne. All den tid turistfiske i Tanavasdraget står for over 50% av oppfisket kvantum er det vel et rimelig krav at også den delen av fisket må kuttes i? Det de er redde for er at de skal skvises på bekostning av turistene.

Og så er situasjonen også sånn at "grunneierne" (laksebrev eierne) i Tana ikke tjener stort på tilreisende fiskere. Så også fra et rent egoistisk/økonomisk synspunkt har jeg en hvis forståelse.

Hvis vi tror at de gutta på Sametinget er dumme tror jeg vi kan komme til å få oss en stygg overaskelse (og sitte med skjegget godt ned i postkassa) den dagen finnmarksvidda er like privatisert som Hardangervidda. Det er nemlig den veien det går...

Grunde

Tror også det er den veien det går . . . adskillig mer privatisering av fisket på finnmarka, og alt det medfører.

Men at turistfisket står for over 50 % av oppfisket kvantum i Tana (norsk side) kan ikke stemme.

Har vitterlig vært borti mye lavere tall enn det, uten at jeg husker det eksakt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det stemmer nok hvis man tar med Finsk side... Det er riktig at det er langt lavere på Norsk side.

Men nå er det også først og fremst det at man ikke fikk kutta i båtfiske for turister (som først og fremst er en Finsk greie) laksebrev eierne i Tana var misfornøyde med.

Grunde

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det stemmer nok hvis man tar med Finsk side... Det er riktig at det er langt lavere på Norsk side.

Men nå er det også først og fremst det at man ikke fikk kutta i båtfiske for turister (som først og fremst er en Finsk greie) laksebrev eierne i Tana var misfornøyde med.

Grunde

Her er jeg faktisk helt enig. Husker ikke helt (og orker ikke lete opp), men var jo nokså mange stenger de kunne bruke pr båt. Var det opptil 6 stenger som var vanlig? Dette er jo bare tull. Sett begrensninger på maks 1 stang pr båt. Men for mange av de som driver dette "turistfisket" så er det vel ikke like interessant lengre om de ikke kan fiske så hardt at de får med seg noen kg hjem hver dag.

Mye man kan si om stengselsfisket i Tana, men man kan jo ihvertfall rydde opp i reglene rundt stangfisket også så ikke det er like ille.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Bingo.

Og hvis vi som liker å fiske med stang altid kaller "de andre" for idioter blir det vanskelig å komme til enighet om fornuftig forvaltning.

Grunde

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Vel, når det gjelder påstanden om at "Turistfiskere" tar over 50 % av laksen i vassdraget, så kan det nok ikke stemme, etter det jeg har funnet av statistikk. Hvis vi med turistfiskere mener tilreisende, skal det godt gjøres å påstå at denne gruppen tar mer enn 30 % av laksen, medregnet finsk side.

Hvis vi snakker om garnfangst Vs stangfiske, kan det nok stemme at enkelte år ligger stangfiske over 50 % av totalfangsten, men da er det snakk om fin-regning i enkeltår.

De, tja, kan det være snakk om ca 300 laksebreveierne tar uansett hoveddelen av laksen i vassdraget, mens de 30 000 - 40 000 døgnkortene står for resten. Hvilken gruppe bør ta hoveddelen av ansvaret for situasjonen?

Statistikk kan fra laksebreveierne kan dere finne her

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Vel, når det gjelder påstanden om at "Turistfiskere" tar over 50 % av laksen i vassdraget, så kan det nok ikke stemme, etter det jeg har funnet av statistikk. Hvis vi med turistfiskere mener tilreisende, skal det godt gjøres å påstå at denne gruppen tar mer enn 30 % av laksen, medregnet finsk side.

Hvis vi snakker om garnfangst Vs stangfiske, kan det nok stemme at enkelte år ligger stangfiske over 50 % av totalfangsten, men da er det snakk om fin-regning i enkeltår.

De, tja, kan det være snakk om ca 300 laksebreveierne tar uansett hoveddelen av laksen i vassdraget, mens de 30 000 - 40 000 døgnkortene står for resten. Hvilken gruppe bør ta hoveddelen av ansvaret for situasjonen?

Statistikk kan fra laksebreveierne kan dere finne her

Let litt til, for eksempel denne rapporten. Figurene våre der skulle være temmelig tydelige.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

"Mæ mæ mæ mitt mitt mitt! Oj, elva e tom? Jeg grever erstattning!" :D

:biggrin::biggrin::biggrin: Ser han tykj . . . . for meg nå. Har mer enn en gang hoppa i stolen av hans uttalelser.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ta f.eks. en titt på side 19...

Grunde

Jepp, har lest side 19. Nå er jeg ingen kløpper på prosentregning, men viser ikke side 19 at turistene sto for 26 % av fangsten i 2000? 20 % finsk og 6 % norsk? Resten ble tatt av lokale fiskere, der garnfangsten utgjorde 45 %.

Så min påstand om at "Hvis vi med turistfiskere mener tilreisende, skal det godt gjøres å påstå at denne gruppen tar mer enn 30 % av laksen, medregnet finsk side" står seg godt, så vidt jeg kan se.

Men jeg har ikke finlest hele raporten, så det er mulig det finnes andre tall?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jepp, har lest side 19. Nå er jeg ingen kløpper på prosentregning, men viser ikke side 19 at turistene sto for 26 % av fangsten i 2000? 20 % finsk og 6 % norsk? Resten ble tatt av lokale fiskere, der garnfangsten utgjorde 45 %.

Så min påstand om at "Hvis vi med turistfiskere mener tilreisende, skal det godt gjøres å påstå at denne gruppen tar mer enn 30 % av laksen, medregnet finsk side" står seg godt, så vidt jeg kan se.

Jo, isolert i forhold til turister så gjør den forsåvidt det (selv om det er en svært flytende overgang i den finske statistikken mellom lokal og tilreisende på stangsiden).

Men denne påstanden i det første innlegget står seg ikke:

STANGfisket står årvisst de siste 30 årene for den høyeste andelen av fisket i Tana.

Når alt dette er sagt, så må det også sies at det slett ikke bare er fangstkvantum som er grunnlag for å klage på det finske turistfisket. Slik utviklingen har vært, så er det finske båtfisket i ferd med å ta over store deler av riksgrensestrekningen, der de finske båtfiskerne har vist seg svært flinke til å lage sine egne køformer som effektivt utelukker både lokale og turister som våger seg utpå fra norsk side. Sånt blir det ikke god stemning av i lengden...

Endret av mortenjoh

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

En ting til, av mer generell karakter for akkurat dette oppslaget: Det går mot fullstendig reforhandling av overenskomst mellom Norge og Finland. For oss fra norsk side blir det da meningsløst å gå med på kompromiss i regional forhandling som vi grunnleggende egentlig er uenig i. For oss er det krystallklart at "1 fiskekort=1 stang". Finsk part stiller seg aldeles fremmed til den tanken. Hadde vi gått med på et kompromiss her nå, så ville det blitt brukt mot oss i reforhandlingen kommende vinter.

Problemet til LBT er at de overhodet ikke ennå har tatt inn over seg det spillet som tross alt ligger i en forhandlingssituasjon. Da får man underlige utspill som det NRK-oppslaget.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jo, isolert i forhold til turister så gjør den forsåvidt det (selv om det er en svært flytende overgang i den finske statistikken mellom lokal og tilreisende på stangsiden).

Men denne påstanden i det første innlegget står seg ikke:

STANGfisket står årvisst de siste 30 årene for den høyeste andelen av fisket i Tana.

Når alt dette er sagt, så må det også sies at det slett ikke bare er fangstkvantum som er grunnlag for å klage på det finske turistfisket. Slik utviklingen har vært, så er det finske båtfisket i ferd med å ta over store deler av riksgrensestrekningen, der de finske båtfiskerne har vist seg svært flinke til å lage sine egne køformer som effektivt utelukker både lokale og turister som våger seg utpå fra norsk side. Sånt blir det ikke god stemning av i lengden...

Ja, det har du helt rett i. Stangfiske ligger over garnfiske totalt for norsk og finsk side. På norsk side er det historisk sett litt over 50 % tatt på garn. Innrapportert, vel å merke. Tabellen i den rapporten jeg leste, var ikke tydelig nok.

Ligger nok an til steinkasting langs bredden i år også, hvis det er slik du beskriver på finsk side. :blink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ja dette er det samme inntrykk jeg sitter igjen med etter å ha fisket noen sesonger i Tana. Det har på finsk side utviklet seg et betydelig turistfiske. Finnene er iferd med å overta alt fiske med båt på strekningen Sirbma til elvemunn. På hele denne strekningen er det omtrent ikke norsk bosetting og elva var "stappet" med nybygde finske elvebåter. Flere steder var det også blomstret opp finske hyttebyer kloss i elvebredden.

Det bar tydelig preg av å være et attraktivt turistfiske på finsk side. Som fluefisker fra land vil jeg nesten si det så sterkt at hvis denne utviklingen fortsetter vil området være tapt som område for turistfiske på Norsk side, og i hvertfall for landfiskere hvis ikke myndighetene gjør noe med det. Når stemningen på Norsk side er å hindre turistfiske blir det jo fritt fram for finlenderne å overta hele riksgrensestrekningen til å utvikle deres fiske.

Skjønner ikke hva som er så viktig med stengselfiske, drivgarnfiske og notfisket i elva når de fleste som har disse rettighetene har gode jobber som er normalt er godt betalt. Vi har et marked som er så totalt oversvømt av opprettslaks at det knapt er interessant å selge laksen som nå har fått lavere status enn torsk på middagsbordet.

Det må jo ha gått prestisje i et eller annet???? Ihvertfall er det noe som ikke rimer.

Hilsen hans

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ja dette er det samme inntrykk jeg sitter igjen med etter å ha fisket noen sesonger i Tana. Det har på finsk side utviklet seg et betydelig turistfiske. Finnene er iferd med å overta alt fiske med båt på strekningen Sirbma til elvemunn. På hele denne strekningen er det omtrent ikke norsk bosetting og elva var "stappet" med nybygde finske elvebåter. Flere steder var det også blomstret opp finske hyttebyer kloss i elvebredden.

Det bar tydelig preg av å være et attraktivt turistfiske på finsk side. Som fluefisker fra land vil jeg nesten si det så sterkt at hvis denne utviklingen fortsetter vil området være tapt som område for turistfiske på Norsk side, og i hvertfall for landfiskere hvis ikke myndighetene gjør noe med det. Når stemningen på Norsk side er å hindre turistfiske blir det jo fritt fram for finlenderne å overta hele riksgrensestrekningen til å utvikle deres fiske.

Skjønner ikke hva som er så viktig med stengselfiske, drivgarnfiske og notfisket i elva når de fleste som har disse rettighetene har gode jobber som er normalt er godt betalt. Vi har et marked som er så totalt oversvømt av opprettslaks at det knapt er interessant å selge laksen som nå har fått lavere status enn torsk på middagsbordet.

Det må jo ha gått prestisje i et eller annet???? Ihvertfall er det noe som ikke rimer.

Først og fremst: For de aller fleste laksebreveierne er det ikke først og fremst økonomi som gjør at man ønsker noen dager på elva med drivgarn i starten og stengsel senere, men rett og slett at man vil ha litt laks i fryseren, vil ha spenning og opplevelse, samt at det er en hel masse sosialt positivt knyttet til dette fisket. Sånn sett slett ikke så forskjellig fra hva sportsfiskeren ønsker.

Hele saken rundt Tana har blitt veldig uklart framstilt, stort sett av alle parter. Det er så vidt jeg har møtt ingen i Tana som på alvor sier at man ønsker å gjøre noe for å redusere turistfisket på norsk side, det er utelukkende det finske fisket som blir negativt omtalt. Ikke så rart, all den tid det er noe sånt som 10 ganger så mange fiskere på finsk side, og de fleste fisker fra elvebåt med i gjennomsnitt 6 stenger pr båt (merk at det er i gjennomsnitt, det vil si at noen klarer å få flere stenger inn i båten!).

Fra LBT er det en klar holdning at man ønsker å få på plass løsninger som øker fisket på norsk side. Slik situasjonen er i dag, er store deler av vassdraget nesten monopolisert, og dette gjør at det åpenbart er vanskelig å utvikle noe på norsk side. Det er helt spesifikt dette man snakker om når man i Tana og Karasjok sier man ønsker å redusere turistfisket, men fordi media generaliserer og ikke forstår så blir saken fremstilt som om det dreier seg generelt om turister og tilreisende.

Og da er det slett ikke rart at du synes noe ikke rimer...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Må trekke fram denne linken igjen http://www.tanalaks.no/images/stories/Regu...i%20sjo_elv.pdf .

Ser at det selges rundt 4000 kort dvs 4000 stangdøgn på norsk side. Mens det på finsk side selges 40 000 kort kanskje med et snitt på 2 stenger pr. kort = 80 000 stangdøgn på finsk side. Klart de må få mye fisk på stang.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det er så vidt jeg har møtt ingen i Tana som på alvor sier at man ønsker å gjøre noe for å redusere turistfisket på norsk side, det er utelukkende det finske fisket som blir negativt omtalt.

Jeg skjønner at du aldri har møtt Hans Varsi som jeg er rimelig sikker på sa at han ønsket å redusere turistfisket. Jeg er også rimelig sikker på at han bor i dalen??.Han nevnte ikke finsk turistfiske i artikkelen. Men du mener kanskje at det han egentlig mente var å redusere det finske turistfiske.

Flere som er forvirret ?? :mellow::unsure:

Hilsen hans

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Nå skal man vel generelt være litt varsom med å anta for mye om folk man ikke kjenner... :glare:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg skjønner at du aldri har møtt Hans Varsi som jeg er rimelig sikker på sa at han ønsket å redusere turistfisket. Jeg er også rimelig sikker på at han bor i dalen??.Han nevnte ikke finsk turistfiske i artikkelen. Men du mener kanskje at det han egentlig mente var å redusere det finske turistfiske.

Flere som er forvirret ?? :mellow::unsure:

Jeg VET at det er det finske turistfisket LBT sikter til. (Og jeg er nok så uheldig at jeg har hatt mye å gjøre med begge bladene Varsi i toppen av LBT (både daglig leder og styreleder) i jobbsammenheng. Men det har vel bare gjort arbeidshverdagen litt ekstra interessant!)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Fine greier. Da er jeg enig med Varsi!!.

Vi kan ikke la finnene overta den fantastiske lakselva som Tana er.

Men hvor stor sjanse er det for at de blir enige om å redusere det finske sportsfisket. Dårlige odds der tipper jeg.

Hilsen hans.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Nå står det vel ganske klart i artikkelen at det er tilreisende fiskere (ikke spesifisert om det er norske eller finske)som er problemet, og at endringene i fiskeregler går ut over de lokale. Det er vel ikke tilfelle i år. Eneste endringene som jeg kan se er at tilreisende fiskere må fiske om dagen, mens de lokale roerne får natta for seg selv. Så sånt sett henger ikke uttalelsen til Varsi på greip.

Som jeg poengterte i mitt første innlegg så lever Varsi av tilreisende fiskere da han driver Storfossen camping. Finner det fortsatt merkelig at han går så hardt ut mot oss.

Her må jeg ta forbehold om at han er feilsitert i avisa eller at de har glemt å skrive at det er de finske turistfiskerne uttalelsen gjelder.

Som tilreisende fisker gjør iallefall de nye reglene at jeg sterkt vurderer å droppe Storfossen i år og heller satse på Seidde strykene ved Tanabru.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg