Hopp til innhold
bluebird

Nytt snøre til SØ-fiske i saltvann

Recommended Posts

Etter å ha tynt levetiden til mine gamle Scierra snører (orange flytedel, glassklar intermediate) må jeg vel etter hvert innse at de må skiftes ut (coating på flytedelen er i ferd med å gå i oppløsning, etter bare 3-4 år i saltvann....... :msn-wink: )

Hva er det som er state-of-the-art for denne typen snører idag? dvs. glassklart intermediatehode, integrert med flytedel?

Noen med praktiske fiske- og kasteerfaring som har synspunkter? Produsenter og produkter?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Rio Outbound.

Langt snøre (36), kort klump (11,4), designet for få blindslenger, men lange kast. Er vel det snøret jeg har kastet desidert lengst. Selv om klumpen er framtung og generelt tung (ligger vel to klasser over vanlig AFTM-standard), synes jeg det presenterer ok. (Men bomkastene blir også solide dersom du glipper med en frossen trekkhånd....)

Bullet Nymph

Bullet er det snøre jeg kaster mest med. 27 meter, 8,5 meters klump. Men jeg har utgaven der hele snøret er i flyt. Nymph-utgaven har 3 meters int tip. Årsaken til at jeg bruker dette mest, er at det passer veldig godt på de grunne og vindutsatte stedene hvor jeg kaster, samt i elver med mye vegetasjon, som ikke er egnet for verken lange bakslenger eller er for smale for speying (Oselva). Finnes ikke minne overhode på mitt snøre. Har også brukt det til tropisk fiske med stort hell. Skjærer godt i 30 knops vind. Om ikke du klarer å skyte i mot så sterk vind (stiv kuling), klarer du i alle fall å strekke ut snøret. Bullet er i motsetning til Outbound ikke spesielt underklassifisert, har kastet ut et helt 7-er snøre med 4-er stanga mi.

Coast

Helt nytt snøre fra Guideline. Ikke testet, men er i den kategorien du etterlyser.

SA Streamer Express

30 meter. Flyt / glassklar line. 200 grain i 5/6. Ikke fisket veldig mye med dette, Først og fremst fordi jeg ikke blir helt klok på profilen og klumpen, men det skyldes sikkert meg og ikke snøret.

Scierra

Ikke prøvd noen int.snører, men har prøvd HMT-snørene i flyt og jeg har vel aldri kastet ut et helt snøre (riktig nok bare 27 m) så uanstrengt. Er veldig fornøyd med speeden jeg får opp på disse snørene. Utmerkede skyteegenskaper.

Mickey Finn

Endret av Mickey Finn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takk for omfattende og utdypende svar. Da er jeg i gang med å sjekke ut alternativene.

Mvh

Bluebird

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takk for omfattende og utdypende svar. Da er jeg i gang med å sjekke ut alternativene.

Mvh

Bluebird

For å forvirre litt: Let her http://www.piscator-tackle.synonym.dk/

og http://www.dan-tackel.com/product.asp?prod...ub=1&page=1

før du bestemmer deg.

Kan kose meg lenge med disse og jeg (men så får ikke jeg så mye fisk heller, da...)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Etter å ha tynt levetiden til mine gamle Scierra snører (orange flytedel, glassklar intermediate) må jeg vel etter hvert innse at de må skiftes ut (coating på flytedelen er i ferd med å gå i oppløsning, etter bare 3-4 år i saltvann....... :msn-wink: )

Hva er det som er state-of-the-art for denne typen snører idag? dvs. glassklart intermediatehode, integrert med flytedel?

Noen med praktiske fiske- og kasteerfaring som har synspunkter? Produsenter og produkter?

Om kunststaten vet jeg intet, men ta Loop Multi F/I med i kabalen. Har brukt klasse 5 og 7 i sjøen i noen år nå og er tålelig fornøyd. Med mitt bruk varer de ca 1,5 år før flytedelen begynner å krakkelere. Har ikke veid dem men de er nok en smule tunge. Syversnøret lader i alle fall en Lpxe RS #7 uten tap av tid :msn-wink: På minussiden: Den glassklare klumpen er litt stiv når temperaturen nærmer seg nullpunktet, noe minne i kulde men det ordner seg med å strekke linen før fiske.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei

Har et Cortland 444 sl ghost tip, 5 meter klar intermediate tupp resten flyt.

Dette er meget holdbart, lettkastet og har en meget jevn tapering. Det gir god kontroll.

Et av de beste klart tupp snørene jeg har prøvd, det negative må være prisen.

Prisen gir jeg egentlig personlig f i siden det holder veldig lenge.

Et snøre jeg alltid vil kjøpe og bruke i fremtiden.

Fargen er grønn, klar tupp og er 32 meter langt.

Toggi

Endret av Trøger

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Striped bass snøret så interessant ut. Hvordan er det å kaste? Og runningdelen, lyser i mørket? og hvor sakte synker den?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Kaster veldig bra, som alle andre "glassliner" jeg har prøvd skyter det veldig godt når det blir vått. Det er litt tungt (etter Rio's spec. helt i øvre grense for AFTM klassen) og jeg synes mitt 7'er snøre passer brillefint til 8'er stanga mi (ERN/AA = 9.5/71). Snøret er litt framtungt og slår nokså hardt over. Snøret er langsomt synkende (synk 1 tenker jeg). Running lina er svakt selvlysende, kjekt i mørke...

Grunde

Endret av Grunde

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takk. Verdt å tenke over, synd det ikke var en 6 versjon av det hvis det er så tungt som du sier.

Mvh

Bluebird

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Nå skal det være sakt at jeg foretrekker at snøret er lett i forhold til klassen, særlig til overhodedenging.

Dette snøret kan jo også vurderes http://www.rioproducts.com/product.php?fmCategory=9

Det har mere standard wf tapering (tipper det slår over litt mer moderat), det har også selvlysende runningline og det er litt lettere enn Stiped Bass lina.

Grunde

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ble et Rio Outbound. Regner med at det funker både til nattfiske fremover og til enhånds laksefiske (hvis vi får fiske laks i år da).

Takk for alle gode tips.

Mvh

Bluebird

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg sekunderer RIO Outbound. Dette er så langt det beste snøret jeg har prøvd til kystfiske. Jeg la meg en klasse under (WF/) til min TnT HII 8, og dette fungerte utmerket. Jeg har aldri før kastet så problemfritt (vind, store fluer) med et snøre med så kort klump. Anbefales på det sterkeste :)

Mvh

Albula

Del dette innlegget

Lenke til innlegg