Hopp til innhold
Tom Syversen

Stangtester

Recommended Posts

La oss anta at jeg står og kaster sammen med kameraten min.

Han har en stang og et snøre som i følge ham selv er

helt perfekt.

Han låner meg stanga si slik at jeg kan måle hvor stiv den er,

aksjonen,frekvensen,balansepunktet osv,osv....

Neste gang jeg måler en stang og finner tilnærmet like verdier

er det særdeles sannsynlig at den stanga også faller vedkommende

i smak.

Ved et annet tilfelle finner han et annet snøre som også er

veldig allright synes han.

Da kan det også være svært mulig at han foretrekker en annen stang.

Det jeg egentlig prøver å si er at jeg har en haug med stenger som

alle sammen er mer eller mindre veldig allright.

Nå har jeg også målt alle sammen slik at jeg til en viss grad

også vet hva jeg holder i.

Jeg vet hvilke snører jeg bruker.

Finner jeg en eller flere stenger med tilsvarenede verdier

så er jeg temmelig sikker på at jeg finner den samme følelsen

med det samme snøret.

Hvis jeg ikke skulle tatt hensyn til dette så heter det på godt norsk

synsing.

Tom.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder
  • [[Template core/front/sharelinks/email is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]

Utgangspunktet her er jo kombinasjonen line stang. Et mål for en stang alene, uansett om den heter AFTM, CSS; ERN eller hva nå det måtte være er jo helt uinteressant så lenge det ikke kan knyttes opp mot en kasteprosess, hvor det er tatt hensyn til at lina skal presentere flua på en fordelaktig måte!?

Og det er vel det som er mitt utgangspukt er i denne debatten, finne en kombinasjon av stang og line som gjør at man oppnår en subjektiv følelse av glede, ro, tilfredshet, avslapning, som gjør at vi kan konsentere oss om å kaste og fiske flua innenfor normale fiskeavstander fra 10-30 meter.

Får man følelse av å ikke oppnå tilstrekkelig kontakt med lina-og stang i kasteøyeblikket, som avhenger av kasterens kastekapasitet, vil jeg også tro at man ikke oppnår ønsket sinnsro i kaste- og fiskeøyeblikket, og gleden av å utøve sporten vil ikke være positiv. Derfor mener jeg at man kanskje bør prøve å finne et forhold stang:line som gjør at flest mulig skal kunne oppnå en positiv fiske- og kasteopplevelse.

Ut fra dette vil informasjon om stangas ERN/CSS, oppgitte lineklasse(er) og kastevektens lengde/vektforhold og under hvilke kastesitusjoner/fiskesituasjoner utstyret har vært testet under være ekstremt viktig, nettopp fordi en kaster, uavhengig av iboende kastekapasitet vil da kunne se at 1) testene som TBL gjør i AoF gir meg masse informasjon (hvis den ikke er glemt da, eller rota bort av redaktøren, hvem vet :-) (dette var en spøk Jon, ikke ta den alvorlig) ),og utifra dette vet han at dette forholdet ser interessant ut, men her må jeg kanskje øke kastevektas vekt, hvis dette skal virke for meg UTIFRA DET FAKTUM AT JEG SELV ER ISTAND TIL Å ERKJENNE MITT EGET KASTEPOTENSIALE OG EVNER Å JUSTERE DETTE I FORHOLD TIL KJENTE FAKTA, tilsvarende hvis man er flink, flinkere eller flinkest!!

OG videre, denne testen kan utføres av alle, våset med at alle er partiske, innhabile etc etc er kun tullpreik fra dem som ikke evner å opptre profesjonelt, og disse burde egentlig gå å gjemme seg snarest mulig og overlate tester til profesjonelle som evner å utføre en test etter en definert og etterprøvbar metode. Så var det sagt!

Dag

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
  • [[Template core/front/sharelinks/email is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]

Da vil det virkelig bli vanskelig Dag.

Forholdet mellom line og stang og følelser

vil jeg anta er drita vanskelig å kunne måle.

Om jeg derimot bøyer alle stenger jeg måler til et gitt

punkt,jeg måler vinkelen stangtuppen har i dette punktet,

samtidig måler jeg også tiden stanga bruker på en periode,

jeg kan veie stanga,jeg kan finne balansepunktet til

deler av stanga,osv,osv....

Dette kan alle andre også gjøre uten å ta hensyn til

akselerasjon eller snørevekt.

Tom.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Dersom man alikvel må løpe og teste selv, hva er da vitsen med tester?

Hvis du skal handle deg ei ny stang FlyAlf, prøver du stangen eller leiter/måler du verdien på den for å finne ut om du liker den?

Om jeg leser en test bruker jeg den ikke som fasit men en liten pekepinne på hva som kan være aktuelt å prøve ut, ikke som en fasit. Derfor er det viktig å prøve stangen og ikke la andre prøve den for enn :wink:

Hvis jeg leste den siste testen i AOF ang 10 fot #6 så synes jeg det var av interesse å lese at Vision GTFour haddde ei stang i dette segmente, da det er et merke jeg ikke kjenner så mye til. Nyttig tips for meg hvis jeg var ute etter ei slik stang

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Utgangspunktet her er jo kombinasjonen line stang. Et mål for en stang alene, uansett om den heter AFTM, CSS; ERN eller hva nå det måtte være er jo helt uinteressant så lenge det ikke kan knyttes opp mot en kasteprosess, hvor det er tatt hensyn til at lina skal presentere flua på en fordelaktig måte!?

Og det er vel det som er mitt utgangspukt er i denne debatten, finne en kombinasjon av stang og line som gjør at man oppnår en subjektiv følelse av glede, ro, tilfredshet, avslapning, som gjør at vi kan konsentere oss om å kaste og fiske flua innenfor normale fiskeavstander fra 10-30 meter.

Får man følelse av å ikke oppnå tilstrekkelig kontakt med lina-og stang i kasteøyeblikket, som avhenger av kasterens kastekapasitet, vil jeg også tro at man ikke oppnår ønsket sinnsro i kaste- og fiskeøyeblikket, og gleden av å utøve sporten vil ikke være positiv. Derfor mener jeg at man kanskje bør prøve å finne et forhold stang:line som gjør at flest mulig skal kunne oppnå en positiv fiske- og kasteopplevelse.

Ut fra dette vil informasjon om stangas ERN/CSS, oppgitte lineklasse(er) og kastevektens lengde/vektforhold og under hvilke kastesitusjoner/fiskesituasjoner utstyret har vært testet under være ekstremt viktig, nettopp fordi en kaster, uavhengig av iboende kastekapasitet vil da kunne se at 1) testene som TBL gjør i AoF gir meg masse informasjon (hvis den ikke er glemt da, eller rota bort av redaktøren, hvem vet :-) (dette var en spøk Jon, ikke ta den alvorlig) ),og utifra dette vet han at dette forholdet ser interessant ut, men her må jeg kanskje øke kastevektas vekt, hvis dette skal virke for meg UTIFRA DET FAKTUM AT JEG SELV ER ISTAND TIL Å ERKJENNE MITT EGET KASTEPOTENSIALE OG EVNER Å JUSTERE DETTE I FORHOLD TIL KJENTE FAKTA, tilsvarende hvis man er flink, flinkere eller flinkest!!

OG videre, denne testen kan utføres av alle, våset med at alle er partiske, innhabile etc etc er kun tullpreik fra dem som ikke evner å opptre profesjonelt, og disse burde egentlig gå å gjemme seg snarest mulig og overlate tester til profesjonelle som evner å utføre en test etter en definert og etterprøvbar metode. Så var det sagt!

Dag

Ser at temaet stangtester engasjerer så det griner og det er jo fint! Opplever AOF som et faglig sterkt blad med seriøse aktører. Er det ikke litt "vel frimodig" å være så kritisk som enkelte her er ?? Personlig synes jeg testene er spennende, samtidig som jeg tester og gjør meg opp min subjektive mening.

Mvh Bjørn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Du sier at du gjør deg opp din egen mening(skulle bare mangle egentlig)

og samtidig er testene spennede?

Er det stangtesten handler om?

Vær så snill a`

Tom.

Endret av Tom Syversen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Du sier at du gjør deg opp din egen mening(skulle bare mangle egentlig)

og samtidig er testene spennede?

Er det stangtesten handler om?

Vær så snill a`

Tom.

Du er virkelig på krigsstien :biggrin: Du får foreslå deg selv som fagperson siden du ser ut til å ha de fleste svarene..Hva med å snu fokus og prøve å være litt konstruktiv??

Mvh Bjørn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ikke la det det her bli en idiotisk diskusjon mellom deg og meg.

La oss ta utgangspunkt i en stangtest.

Hvordan vil du utføre den?

Jeg vet hvordan jeg vil utføre den,men du kan jo starte?

Tom.

Endret av Tom Syversen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Helt kort så er jeg mye opptatt av de samme tingene som testene i feks AOF er basert på. De holder lenge for meg..Er jeg på jakt etter ny stang prøver jeg alltid stangen selv på de ulike typer kast. Dersom min opplevelse samsvarer med feks en stangtest føler jeg meg rimelig trygg på riktig valg..( og EKG rytmen er god.. :biggrin:

Mvh Bjørn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

At dette er et vanskelig sakskompleks er iallefall sikkert. Jeg tror at de fleste som leser denne tråden er genuint opptatt av stenger, og hvordan de oppfører seg.

Jeg anser meg ikke som frimodig (hvis det er meg du sikter til Beja, men jeg mener jeg har litt fartstid i bransjen til å være berettiga en mening eller to, og det er ikke alltid jeg forstår det alt om fiske gutta formidler i testene sine, og synes det er på sin plass å si hva jeg mener om det.

Min eneste kjepphest er å få fakta på bordet slik at man utifra egne erfaringer kan sette disse i relasjon til testene, men det blir det vanskelig å gjøre så lenge fakta er skjult.

Jeg har prøvt å sette meg inn i CSS systemet, men er ikke sikker på omdet sier noe annet enn en stangs bøyningskurve i forhold til belastning. Er det riktig forstått?? Kan noen forklare meg hvordan denne metoden forteller om en stangs overslagskapasitet, hvis den kan gjøre det?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

At dette er et vanskelig sakskompleks er iallefall sikkert. Jeg tror at de fleste som leser denne tråden er genuint opptatt av stenger, og hvordan de oppfører seg.

Jeg anser meg ikke som frimodig (hvis det er meg du sikter til Beja, men jeg mener jeg har litt fartstid i bransjen til å være berettiga en mening eller to, og det er ikke alltid jeg forstår det alt om fiske gutta formidler i testene sine, og synes det er på sin plass å si hva jeg mener om det.

Min eneste kjepphest er å få fakta på bordet slik at man utifra egne erfaringer kan sette disse i relasjon til testene, men det blir det vanskelig å gjøre så lenge fakta er skjult.

Jeg har prøvt å sette meg inn i CSS systemet, men er ikke sikker på omdet sier noe annet enn en stangs bøyningskurve i forhold til belastning. Er det riktig forstått?? Kan noen forklare meg hvordan denne metoden forteller om en stangs overslagskapasitet, hvis den kan gjøre det?

Heisan !

Siktet ikke til deg..Opplever deg tvert imot som konstruktiv og lytter gjerne til dine råd og opparbeidede kompetanse :biggrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Mange eksperter som har gode og bra meninger her inne, men jeg som bor 2 timer fra nærmeste flueshappe er godt fornøyd med de testene jeg har brukt som referanse.

Veeeldig nærvøs nå :blush: Jeg har nå kjøpt to av mine stenger på grunnlag av "tester"Er veldig takknemlig for disse testene jeg. :blush:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ærlig talt Bjørn.

Hvis du liker en stang,så liker du stanga.

Hvorfor skal du la noen andre plukke ut stanga for deg?

(Og jeg prøver ikke å være ekkel nå,jeg rett og slett mener

at en stangtest slik vi til vanligvis har sett den i AOF

er rett og slett meningsløs.)

Til deg Dag,hva i svarte granskauen er overslagskapasitet?

Tom.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Heisan !

Siktet ikke til deg..Opplever deg tvert imot som konstruktiv og lytter gjerne til dine råd og opparbeidede kompetanse :biggrin:

:blush:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ærlig talt Bjørn.

Hvis du liker en stang,så liker du stanga.

Hvorfor skal du la noen andre plukke ut stanga for deg?

(Og jeg prøver ikke å være ekkel nå,jeg rett og slett mener

at en stangtest slik vi til vanligvis har sett den i AOF

er rett og slett meningsløs.)

Til deg Dag,hva i svarte granskauen er overslagskapasitet?

Tom.

Det er vel kanskje det mest sentrale punkt i stangers kvaliteter! Hvis jeg skal prøve meg på en definisjon må det være den mengde flueline som er i en line/linebukt, la oss bare kalle dette den dynamiske linevekt, og i hvilken grad stanga og spesielt stangtoppen klarer å opprettholde linebuktas høyde i utrullingsfasen i et fram- og bakkast, uten at lina søker for raskt ned mot vannet i forhold til linebuktas vendehøyde ytterst i fram- og bakkastet.

Grenseverdien for stangas overslagskapasitet når du i det øyeblikket mengden av line utenfor stangtoppen, (i kombinasjon med akselerasjon) og at linebukta ruller ut i et naturlig tempo og opprettholder en akseptabel vendehøyde.

Typisk har en toppaksjon topp mindre masse, og samtidig et mindre kraftpotensiale sammenlignet med en flatere og sterkere stangtopp putta på samme bunndel.

Stangtoppens overslagskraft varierer derfor med den dynamiske linevekt og idet denne vekta blir for stor, vil ikke man føle at linebukta ruller ut i en tilfredstillende hastighet samtidig med at linebukta søker bakken/vannet litt for fort uten at den er istand til å opprettholde hastighet og høyde for linebukta til lina når sitt naturlige vendepunkt i fram- og bakkastet.

Beklager hvis dette virker litt ullent, men det er kun basert på erfaring og iakttagelser, og overlsagskapasitet er et av flere begreper jeg har satt sammen selv for å kategorisere stengers kvaliteter, og somjeg bruker i diskusjoner med stang- og linedesignere. Tilsvarende begreper bruker vi også på liner, fortommer etc også. Alt står i forhold til hverandre, og da må jeg også ha begreper som fanger opp fenomener i kasteprosessen for å kunne ta stilling til dem i etterkant.

Det finnes helt sikkert analoge begreper i andre stangmiljøer, men dette er et av nøkkelbegrepene jeg selv bruker.

I den forbindelse finnes det kun for tunge liner.... aldri for lette!

Dag

Endret av Dag Midtgård

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Dag,

Er ikke sikker på om jeg forstår overslagskapasitet helt, men slik jeg tolker det er det avhengig av kaster, både i forhold til stil og ferdigheter. Da blir det vanskelig å måle annet enn som et gjennomsnitt for en stor mengde kastere. Og hvordann skal dette defineres? Er det ikke enklere å måle den innebygde stivheten og aksjon til stanga uavhengig av kasteere, og la hver enkelt avgjøre hvilken stivhet osv som passer til et gitt snøre?

Hvis du skal handle deg ei ny stang FlyAlf, prøver du stangen eller leiter/måler du verdien på den for å finne ut om du liker den?

Dersom det finnes mål er det å foretrekke. Men har kjøpt en del stenger uten å prøve. Alle lar seg kaste, men ofte med en helt annen snørevekt enn den såkallte anbefalingen. Litt dumt å kjøpe en stang for klasse 4 og finne ut at den for meg er en #2. Som forbruker synes jeg også at jeg kan kreve fakta. Eller ville du ha kjøpt en bil som selgeren hadde en "ganske kraftig" motor og bruket "ganske lite" diesel, eller ville du ha likt å vite at den hadde 120 HK og brukte 0,5 l/mil? Nå er jo ikke en bil like viktig som ei fluestang, i alle fall om den bare er Fransk :msn-wink: .

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Nå skjønte jeg enda mindre Dag?

Hvordan klarer stangtuppen å bestemme

linebuktas høyde p.g a spenstbidrag?

Jeg regner med at det er det du mener?

Eller er jeg helt på trynet nå?

Tom.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Dag,

Dersom det finnes mål er det å foretrekke. Men har kjøpt en del stenger uten å prøve. Alle lar seg kaste, men ofte med en helt annen snørevekt enn den såkallte anbefalingen. Litt dumt å kjøpe en stang for klasse 4 og finne ut at den for meg er en #2. Som forbruker synes jeg også at jeg kan kreve fakta. Eller ville du ha kjøpt en bil som selgeren hadde en "ganske kraftig" motor og bruket "ganske lite" diesel, eller ville du ha likt å vite at den hadde 120 HK og brukte 0,5 l/mil? Nå er jo ikke en bil like viktig som ei fluestang, i alle fall om den bare er Fransk :msn-wink: .

OK den er grei FlyAlf, var egentlig bare litt nyskjerrig på hvordan dere CCS folk gjore det :wink:

Tviler på at jeg kommer til å gjøre det men takk for svaret.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Overslagskapasiteten er gyldig avhengig av kaster og kastestil,men er et resultat av kastefrekvens/hastighet. På den måten er det mulig å finne stangtoppens (selvfølgelig i sammenheng med resten av stanga), men det er stangtoppen som er siste ledd i kraftutladningen, vel å merke hvis man kaster på stangas iboende spenst, og ikke på rå kraft!

Ved å regulere kastetempoet mellom min/max, vil man kunne finne fram til et punkt hvor lina vil ha en rein flyt i lufta, og hvor linebuktas høyde i vendepunktet er optimal. Legg merke til at dette punktet kan gjøres gyldig med for lette kastevekter, men ikke med for tunge, alt selvfølgelig innenfor visse grenseverdier.

Tom.

Du er inne på rett spor. Husk at stanga kun er ei fjær, som tilfører spenst til lina. Er lina for tung i forhold til kraften/spensten stangtoppen kan avgi, vil den kun ha kraft til å opprettholde linebukta for en viss linemengde i en viss lengde. Det blir mange visser her, men slik er det bare, og bra er det!! Den optimale stang/linekombinasjon vil derfor, slik jeg ser det, være en linelengde utenfor stangtoppen som stangtoppen er istand til å bringe opp i en slik utgangshastighet at den er tilstrekkelig til å opprettholde en tilfredstillende hastighet i utrullingsfasen, uten at lina søker for raskt ned mot vannet/bakken, slik at man oppnår ønsket lengde. Omdet er 10 meter eller 30 meter er irrelevant, og må stå i forhold til den tiltenkte jobben du ønsker at lina skal gjøre i forhold til flua som skal kastes ut.

FlyAlf,

Jeg skjønner skepsisen, men jeg er overbevist om at det skal være muligh å finne en øvre grenseverdi for stangas kastevektkapasitet uavhengig av stil og kasteferdighet til enhver stang. Litt av utfordringen her ligger også i lengden av kastevekten, da en 22 grams klump på 11 meter oppfører seg veldig mye anderledes i forhold til en kastevekt på 22 meter og 13 eller 9 meter.

Det blir omtrent som Ansel Adams sonesystem. Hvis man blir enig om at standarliner stenger skal kastes med skal være x-meter, og oppgir 3 ulike vekter for de samme x-meterne, vil det være en smal sak for alle å kunne justere dette i forhold til sine egne liner, så lenge denne informasjonen er åpen.

tar man i betrakting at de fleste liner som selges idag ligger på 9-9,5, 10,5-11,3 og 12,5-14 meter (disse lengdene er tatt litt ut av løse lufta, men stemmer sann ca 70%), skulle det ikke være så veldig vanskelig å beskrive og teste ut stengene med tanke på å finne øvre grenseverdi for disse linelengdene i gram/evnt vektklasse, tilsvarende med en nedre vektgrenseverdi, for hver valgte lengdeverdi for kastevektene!

Dag

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Tenk på følgende Dag.

Jo mer du spenner opp stanga jo større fart får stangtuppen.

En viktig ting å merke seg er at stangtuppen ikke alltid har

samme retning som snøret.

(Det er forskjell mellom farten stangtuppen og snøret har.)

Det er mulig å kaste 25 - 30. med et kosteskaft,men da må

kompansere til de grader med et dobbeltrekk som ikke ligner

grisen.

Det er fordi du/vi ikke klarer å sørge for at tuppen av kosteskaftet

sørger for en rett bane for snøret.

Tom

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei Heidur,

Du er inne på det mest sentrale punkt i dette forumet. Hvem skal man stole på?

Mål er en ting, men de finnes allerede. AFTM systemet har vært der, og det funker, men det har aldri vært snakk om at det skulle være en fast norm, men mer som en rettesnor, og slik har det blitt brukt også.

Jeg ville ikke kjøpt en stang utenå teste den, det er iallefall sikkert. Og ikke ville jeg kjøpt en stang uten at den passet til lina jeg skulle fisket med.

Jeg har solgt stenger siden jeg var 15 år, og synes synd på de som kjøpte stenger av meg de førte 10-12 årene. Det tok litt tid før jeg skjønte at man aldri måtte kjøpe stang ut fra et ønske om en 4`er stang, uten å ta i betrakting hvilken line man skulle bruke på stanga! I ettertid har jeg erkjent at lina er det definitivt viktigste elementet, det er jo den som skal lade stanga og presntere flua. Og da må man først definere hvilket snøre man skal ha stang til, deretter må man gjennom en dialog med enten en selger, kamerat, eller nettet, og finne fram til ei stang man antar fungerer godt til det snøret. Eller, om man er sikker på at det er stanga som er stanga, må man kanskje akseptere at det finnes optil 4-5 ulike liner, kanskje i 3 ulike "vektklasser" som vil passe til stanga, og så får samtalen med selger/kamerat/nettet være avgjørende for hvilken line du velger til din framtidige stang, utifra definert og antatt fiskesituasjon du vil bruke denne line/stangkombinasjonen mest til.

Alt dette hvis du ikke har mulighet til å prøvekaste stanga med ulike liner på egenhånd.

I ditt tilfelle synes jeg du har krav på å få bytta stanga, eller få pengene dine tilbake, hvis det var så stor avstand mellom forventet og reell aksjonsopplevelse.

Vet ikke helt om dette er et OK svar, men det kan jo også tenkes at du og selger ikke snakket samme språket ved å prøve å sette dere inn i hverandres oppfatninger av aksjon, line og bruksområder før dere ble enige om avslutte salget.

Dag

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg synes ikke vi skal basere stangtester utelukkende på harde facts. Også når det testes feks biler kommer testerens subjektive oppfatning til uttrykk og mye baseres på følelser og preferanser.

Leste nettop to tester av SUV'er og vinneren i den ene testen havnet langt ned i den andre.. ( Nissan X-trail hhv nr 1 og nr 5)

Det som hadde vært fint å vite er hvilke preferanser testeren har, feks har jeg klart å finne ut at TBL i AoF liker stenger som har punch til å presentere en tørrflue langt ute når han står utvadet med vann til under armene.

Vet vi slike ting og leser testen, kan vi koble dette med hva vi leser i andre tester og på den måten danne oss et bilde av stengenes egenskaper. Og kombineres dette med CCS data burde vi være langt på vei.

At stangtester i fiskemagasiner er meningsløse er etter min mening tøv. Kjøpte en Slate AXP 15' basert på test i AoF og jeg kunne ikke vært mere enig enn testerne :) Det samme gjelder for min Sage Launch #5.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Tenk på følgende Dag.

Jo mer du spenner opp stanga jo større fart får stangtuppen.

En viktig ting å merke seg er at stangtuppen ikke alltid har

samme retning som snøret.

(Det er forskjell mellom farten stangtuppen og snøret har.)

Det er mulig å kaste 25 - 30. med et kosteskaft,men da må

kompansere til de grader med et dobbeltrekk som ikke ligner

grisen.

Det er fordi du/vi ikke klarer å sørge for at tuppen av kosteskaftet

sørger for en rett bane for snøret.

Tom

"Jo mer du spenner opp stanga jo større fart får stangtuppen", det er riktig, men er oppspenninga så stor at kraften lina oppnår er større enn den iboende kraften stangtoppen kan håndtere, vil ikke stangtoppen være istand til avgi den potensielle kraften som er lagret i deler lenger ned i stanga. Typisk tegn på overbelastning på stangtoppen er at du vil få vibrasjoner på fluelina i siste utkast. Det hjelper aldri så mye om du klarer å lade opp "rotdelen av stanga" kanskje 90-tallets største floskel, uten at den svakeste delen av stanga (stangtuppen) klarer å absorbere denne krafta, og avgi den på en rolig og kontrollert måte til fluelina.

Når alt dette er sagt, bør jeg kanskje si at det optimale kast for meg er et kast med liten kraftbruk og rein lineflyt. Jeg er ikke interessert i å kompensere manglende motstand med snøret med kraftige dobbeltrekk eller hurtige fram- og bakkast, nettopp fordi jeg ønsker en så rolig og jevn linegange som mulig uten vibrasjoner, for å få god tid på meg til å utføre et reach- eller annet presentasjonskast. Målet er rett og slett å optimalisere lineflyten innen for et arbeidsfelt opp mot 25 meter, og alt annet er ikke interessant, bortsett fra sjøørretfiske i sjøen, hvor jeg prøver å holde en rolig og fin bujnkt, men har erkjent at det kan være kjekt å av og til å kunne se bakkingen innimellom!

Tom, hvorfor? hva mener du her? " En viktig ting å merke seg er at stangtuppen ikke alltid har

samme retning som snøret......

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg synes ikke vi skal basere stangtester utelukkende på harde facts. Også når det testes feks biler kommer testerens subjektive oppfatning til uttrykk og mye baseres på følelser og preferanser.

At stangtester i fiskemagasiner er meningsløse er etter min mening tøv. Kjøpte en Slate AXP 15' basert på test i AoF og jeg kunne ikke vært mere enig enn testerne :) Det samme gjelder for min Sage Launch #5.

Synes du ja. Men jeg kjøpte meg også en Sage Launch #5 etter å ha lest en stangtest, og for meg fungerte den ikke i det heletatt!

Underbygger bare det jeg skrev i mitt første innlegg. Det beste er å teste selv. I alle seriøse butikker er det aldri noe problem. Ennå en god grunn til å kjøpe sitt utstyr i Norge. (Selv om det er en annen diskusjon :unsure:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Synes du ja. Men jeg kjøpte meg også en Sage Launch #5 etter å ha lest en stangtest, og for meg fungerte den ikke i det heletatt!

Underbygger bare det jeg skrev i mitt første innlegg. Det beste er å teste selv. I alle seriøse butikker er det aldri noe problem. Ennå en god grunn til å kjøpe sitt utstyr i Norge. (Selv om det er en annen diskusjon :unsure:

Men fikk du da med deg at i testen stod det var den stanga som hadde mest utpreget toppaksjon? Liker du dypere stenger burde du kanskje ikke bare sett på teningkastet og valgt en annen:msn-wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg