Hopp til innhold
Siphlonurus

Ørretfluer (av Dave Hughes)

Recommended Posts

"Storverk om ørretfluer og fluebinding" i flg presentasjonen i klubbladet til Bokklubben Villmarksliv. Må innrømme at den virker spennende, men billig var den ikke (488,- + porto for medlemmer).

Er det noen som har fått kikket på den eller er den ikke i salg enda?

Ellers kan jo folk komme med tilbakemeldinger her når den om en tid dukker opp i posten..

Siphlo

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

He, he, avslørt. Men er litt nysgjerrig på hvem som skjuler seg bak eks-gudbrandsøl...

Kjøpte (lot være å avbestille) "Ørretfluer" og angrer ikke et sekund på det. Fikk den i posten på torsdag og har kikket litt i den. Virkelig et praktverk med utrolig mye bilder. Forfatteren har en meget fornuftig tilnærming til temaet og jeg synes det er mye å hente også for oss nordmenn. Selv om prisen er høy får man definitivt valuta for pengene. Et must for seriøse fluebindere!

Siphlo

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg er enig i at det er en god bok, men det er ikke mye å hente for en

som har bøker om emnet fra før.

Gammeldagse fluer og materialer, uspennende teknikker og middels gode bilder. Fluene i boka er heller ikke spesielt godt bundet.

Jeg ble ikke imponert. Det som trekker opp er forklaringene og "storyene" bak hver flue. Boken er skrevet i 98 og var også da ikke

"up to date" på mønstre og teknikker. Man må kunne forvente litt innovasjon i en så omfattende bok som dette. Typisk amerikansk og helt standard fluer er min dom.

Intet nytt for den som har vært med en stund!

Rune

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Selvfølgelig kunne forfatteren gravd seg ned i masse sære teknikker og komplisert det hele, men det var ikke hans misjon med denne boka.

At orginalutgaven er fra -98 og verden har forandret seg noe etter det gjør definitivt ikke boka utdatert. Jeg er overbevist om at mange fortsatt bruker "Flugbindning på mitt sett" av Lennart Bergquist som et oppslagsverk selv om den sikkert er 15 år? Denne boka setter jeg gjerne i samme kategori.

Nettopp det at både mønstre og teknikker ikke kompliseres i unødig grad, ser jeg heller som en styrke ved boka.

Huges skriver bl.a dette i forordet:

"..det er viktig å understreke at alt som finnes av bindeteknisk stoff på disse sidene, er preget av at fluebindingen for meg er sekundær i forhold til praktisk fiske" og det er det kanskje for de fleste av oss...

Jeg har bundet fluer i rundt 25 år og har etterhvert skaffet meg "noen" bøker om temaet. Dette er definitivt en av de beste, til tross for at den er skrevet for amerikanske forhold.

Siphlo

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei Siphlo!

Du bekrefter det jeg skriver, det er faktisk ikke noe nytt.

Viktig å få det fram for de som har en del bøker om emnet fra før.

Selv kjøper jeg det meste fordi jeg samler på bøker.

En grei allroundbok for nybegynneren, men ikke for den som

synes at fluebinding er noe spennende og søker etter kreativitet og utfordringer. Jeg synes faktisk at boken til Lennart er mere "up to date".

Flugbindning på mitt sätt er og blir en av biblene for fluebinding, jeg har hatt mitt eksemplar siden 1990.

Nei, jeg mener det jeg skriver: Boka til Dave er litt for alminnelig, kjedelige fluer og ikke godt bundet.

Det må mere til for å imponere fluebinderen anno 2003.

Å skrive at boken er mest rettet mot praktisk fiske i denne sammenheng

er bare tull. Boken er på 470 sider! og litt i overkant full av gjentakelser.

MVH

Rune

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Må si meg enig med Rune her!

Fikk boka i posten for et par uker siden, bladde fort igjennom og sendte den straks tilbake igjen. Boka er etter min mening lite spennende for de med litt erfaring i ryggen. Prisen gjorde i tillegg til at jeg følte jeg ikke hadde råd til å sløse bort penger på denne "kjekt å ha" boka.

:D Fluefiskehilsen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Fikk boka til jul. Er enig med Siphlo. Meget bra bok. Forstår ikke helt de som sier at boka er for nybegynnere. Tok min første ørret på fluestang for 30 år siden og har både fisket og lest mye siden den gang. Alikevel har jeg mye å lære fra denne boka.

Det er riktig at mønstrene ikke er nye og revolusjonerende, men historien bak dem og tankene om når og hvordan de skal brukes gjør boka meget bra.

At boka er skrevet for noen år siden betyr svært lite. Laksefiske av Hugh Falkus som ble skrevet rundt 1980(tror jeg), er fremdeles den desidert beste boka om laksefiske jeg har lest.

Har hentet masse inspirasjon til fluebindinga utover vinteren.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Forstår ikke helt de som sier at boka er for nybegynnere. Tok min første ørret på fluestang for 30 år siden og har både fisket og lest mye siden den gang. Alikevel har jeg mye å lære fra denne boka..

Jeg tror ikke antall år man har fisket har så mye med denne saken å gjøre, men hvor mye man binder fluer, hvor mye tid man legger i det, og hvor langt man har kommet på dette området...

Det finnes fluefiskere som har fisket med flue i 30 år, og fortsatt binder og fisker med Olsen, redtag, og March Brown.... Ja, noen fisker til og med fortsatt med (Otto)oterfluer...:lol:

Det er ingen ting i veien med å fiske med "gamle mønster", for de som ønsker det, men for fluefiskeren som virkelig liker å binde (noen bare binder), og hele tiden er på jakt etter nye innovative idèer, settes kravet til nye bøker forståelig nok litt høyere enn vanlig....

PS: Dette blir som debatten om "Fluefiske i Norden" er et bra blad...

Noen er kjempefornøyd, mens andre (som meg) gjesper seg gjennom hele bladet.....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Selv om prisen er høy får man definitivt valuta for pengene. Et must for seriøse fluebindere!

Siphlo

Heldigvis er jeg en useriøs fluebinder, så da sparer jeg de pengene. :laugh:

Har nå bundet fluer i ca 30 år, men faller hele tiden tilbake til de samme mønstrene/imitasjonene som jeg vet funker i "mine" vann og vassdrag. Har også hylla full av diverse bøker om emnet, og ... de står nå der. 

Av imitasjonene binder jeg neppe mer enn max 10 forskjellige tørre og våte, mens av laksefluene (attraksjonene) lar jeg fantasien og dagens farge bestemme hvor jeg ender opp.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg