Hopp til innhold
JohnKj

Din favorittstang til ”tungt” enhåndsfiske etter laks?

Recommended Posts

Er nysgjerrig på hva folket bruker. Trives selv best med enhåndsstanga. Vil gjerne benytte den så sant det er mulig, selv når det synkesnører og store/tunge fluer som gjelder. Har gammelt utstyr og kjenner suget etter å oppgradere. Denne tråden kan forhåpentligvis gi nyttig input både til undertegnede og andre innbitte enhåndsfiskere i samme situasjon.

Skriv inn merke/modell, lengde og snøreklasse. Gjerne også hvorfor du liker denne stanga og om den egner seg både til overhodekast og vannkast.

Selv bruker jeg en Åke Rosen stang, 10 ft kl 9 fra midten av 80 åra. Stiv og tung, tåler det meste. Kun egnet til overhodekast, der jeg i hovedsak har benyttet kappede DT liner med level skyteline.

JohnKj

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Hei,

Jeg bruker en gammel Sage SP 10fot klasse 8. (Er vel kanskje ikke tungt fiske, men.) Mest fantastiske stang jeg har prøvd. Passe myk, og ikke for hard. Du kan gjøre noen bra kupp på ebay hvis du ønsker en slik. (Den er jo gammel nå). Bruker den mest til vannkast, og derfor jeg ville ha 10 fot.

Bruker 9 meter hardy klump og loop shootingline. Fungerer veldig bra for mitt bruk.

Lykke til!

Zyrtec

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg har en G.Loomis imx 9,5 fot # 9.

En av de bedre stengene jeg har kjent på til kraftig fiske. Har en relativt flat aksjon.

Passer nesten bedre med en #8 line enn #9 på denne stanga.

jmo

Endret av jmo

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Fenwick Iron Feather II , 9,9 for klasse 8.

Sinnsyk langdistance stang.

Denne har jeg personlige fått kjørt å landet laks 7.2kg og sjøørret 4.2 kg.

Med en God gammel black shadow snelle på :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Orvis T3 #5 med ERN på litt over 6, og hvor jeg bruker et WF6 flyt og en 16-18 fot fortom :closedeyes: . #6 snøre er greit når det skal kastes større tørrfluer. Så dårlig som jeg er på vannkast burde jeg egentlig ha hatt ei stang med en litt stivere tupp, men på den andre siden så bruker jeg svært lit vannkast til tørrt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Bruker ikke noe tyngre enn en litt stiv 7er. Den takler alt fra flyt og kulehode #14, til grainsnøre og 6" Sunray Småspurv...

Tyngre stenger er for kveitefiske. :msn-wink: Da går selv FlyAlf (aka "Bunnapp") over til grove saker. :biggrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Skaffa meg en G-Loomis GLX distance 10" #8. Denne er helt rå! Takler vind, store fluer og tunge klumper.

Kan anbefales! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei

Den riggen jeg har endt opp med er en scott S3 9,6 fot #8 den takler opp til 25 gr klumper og store fluer samt det meste av synkeliner.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

For å kåre en favoritt må en prøve det meste. Det har jeg dessverre ikke, men jeg bruker to, begge 10 fot som er svært gode (for meg). Den ene er en Alltmor #7-9, den andre Sage SLT #8. Siden SLT serien har gått ut, vurderer jeg å skaffe meg en til som reserve. Alltmoren er den kraftigste, SLTen mer elegant. På Alltmoren bruker jeg en Rio Windcutter 7/8/9 Spey med utbyttbare spisser. Bruker ikke mellomstykket selv om stangen orker det under tvil. Det blir litt tungt for meg og stang i lengden med 35 gram og 17 meter. Uten mellomstykket blir det ca 25 gram og 12,5 m. Altså en slags klump med 5 forskjellige spisser. SLTen armeres normalt med en Snowbee XS flyt WF9. Klumpdelen blir ca 14,5 m og 22 gram.

Knut

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Noen som har erfaring med lecie #7 10fot??

Har eid LeCie #8 10 fot MF-utgaven. Solgte den igjen ganske raskt, da den ga seg altfor tidlig når jeg dro på litt. Men, hvordan stangserien er for #7 vet jeg ikke.

Simbad

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Selv har jeg god erfaring med Burkheimer sin 9`4" klasse 10-11-12. Den takler liner rundt 18-28 gram, avhengig av lengde, og er dessuten veldig godt egnet til å løfte tyngre liner. Den er et resultat av mange tunfiskfluefiskeres ønske om en stang som håndterer tunge liner, ekstra store fluer og som har rygg nok til å pumpe stor fisk opp fra vannet. Den har vist seg eksemplarisk til laksefiske også, men er ikke noe for fisk under 5-6 kg!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Selv har jeg god erfaring med Burkheimer sin 9`4" klasse 10-11-12. Den takler liner rundt 18-28 gram, avhengig av lengde, og er dessuten veldig godt egnet til å løfte tyngre liner. Den er et resultat av mange tunfiskfluefiskeres ønske om en stang som håndterer tunge liner, ekstra store fluer og som har rygg nok til å pumpe stor fisk opp fra vannet. Den har vist seg eksemplarisk til laksefiske også, men er ikke noe for fisk under 5-6 kg!

Har du kjøpt reklameplass eller.........

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har eid LeCie #8 10 fot MF-utgaven. Solgte den igjen ganske raskt, da den ga seg altfor tidlig når jeg dro på litt. Men, hvordan stangserien er for #7 vet jeg ikke.

Simbad

Hadde også MF utgaven, fikk solgt den og kjøpt meg en F utgave...Det er som dag og natt, enorm forskjell.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg bruker en ganske stiv 7er fra lts og klump og skyteline fra loop.. holder i massevis for mitt bruk..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Nei, det har jeg ikke, men det kan da ikke skade å fortelle om en stang jeg har erfaring med, eller????

Eller er alene om å selge i norge? Eller nesten alene?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei

Vet ikke om SØ fiske kan kalles "tungt fiske", men har blitt veldig glad i Redington CPS 9 fot 7 og Troutstix 9,3 fot klasse 6 som er mer en klar 7er stang i mine øyne.

Til disse bruker jeg Suffixx synke shooting line(lagt i varmtvann fra springen/genialt på minne)

Bruker den tykke 40lbs.

Til denne bruker jeg klumper helt opp til 20 gram, det går på begge stengene.(ofte Streamline)

Ellers bruker jeg kappa DT snører i ulik vekt og meter til de ulike fiske situasjonene som oppstår.

Dette trives jeg supert med :)

Har også en gammel klassiker i Vangen Green vision 9 fot klasse 7 som er full av "trøkk", store stangringer og

full av kvalitet! (i mine øyne) :biggrin:

Toggi

Endret av Trøger

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei Robin.... vel, om jeg er den eneste i skandinavia som selger denne stanga så er vel ikke det et argument for om jeg kan anbefale den eller ikke!!! Jeg trodde det her var snakk om forholdsvis kraftige enhåndsstenger, og hvilke erfaringer man har med slikt utstyr. Ca 80 prosent av min fisketid de siste 10 årene har jeg bedrevet med laksefiske, og her vekslet mellom kraftige enhånds og tohåndsstenger.

Jeg går utfra at de fleste her inne er istand til å bedømme mine uttalser på saklig grunnlag, og ikke utifra at "jeg anbefaler" denne stanga kun fordi jeg selger tilsvarende stang i min butikk i brugata eller på internett. Stanga er faktisk rimelig unik, og det er ingen andre fabrikanter av de 3 store, Sage, Loomis, Scott, som har tilsvarende aksjon...... Derfor ønsket jeg å fortelle om denne stanga. Håper du har forståelse for det.

Ikke bare takler stanga tunge liner, men den har også kraft til å løfte forholdsvis tung vekt uten fare for brekasje og ovalisering.

Dag

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei Robin.... vel, om jeg er den eneste i skandinavia som selger denne stanga så er vel ikke det et argument for om jeg kan anbefale den eller ikke!!!

Men du burde muligens supplere " Selv har jeg gode erfaringer" med opplysning om at dette er ei stang du er forhandler av?

Retningslinjer for FF.net :

"Faktaopplysninger om produkter og tjenester er greit, så lenge du opplyser om hva slags forhold du har til produktet eller leverandøren."

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Er nysgjerrig på hva folket bruker.

Skriv inn merke/modell, lengde og snøreklasse. Gjerne også hvorfor du liker denne stanga og om den egner seg både til overhodekast og vannkast.

JohnKj

G.Loomis Distance GLX 10' #8 er nok den beste stanga jeg har brukt til tyngre enhåndsfiske etter laks. Dette gjelder både mht. o.h. og u.h kast. Spesiellt så er synes jeg den fantastisk til synkelinefiske. :)

Endret av baurhunden

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Sitter bare å lurer på hva som egentlig er "tungt". I mine øyne er klasse 7 og 8 stenger eller liner alt annet enn tungt. Har en inntrykk generelt at tungt er først når man passerer klasse 9 eller 10! Er det bare jeg som har denne oppfatningen? :unsure:

I tillegg til dette, og kanskje dette er sakens kjerne, snakker vi egentlig om hvor tunge liner vi bruker, og deretter hvilke stenger vi liker å bruke til linene våre? I mine øyne begynner vel linene å bli tunge, og da spesielt for enhåndsstenger, når kastevekten passerer 22-23 gram, mens snakker vi om tohåndsstenger er tilsvarende klumper på 22-23 gram "superlette"!!

Tror en presisering av hva vi egentlig tar utgangspunkt i for hva som er tungt/lett, og om vi snakker om stang/line, kan være på sin plass.

Dag

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Sitter bare å lurer på hva som egentlig er "tungt". I mine øyne er klasse 7 og 8 stenger eller liner alt annet enn tungt. Har en inntrykk generelt at tungt er først når man passerer klasse 9 eller 10! Er det bare jeg som har denne oppfatningen? :unsure:

I tillegg til dette, og kanskje dette er sakens kjerne, snakker vi egentlig om hvor tunge liner vi bruker, og deretter hvilke stenger vi liker å bruke til linene våre? I mine øyne begynner vel linene å bli tunge, og da spesielt for enhåndsstenger, når kastevekten passerer 22-23 gram, mens snakker vi om tohåndsstenger er tilsvarende klumper på 22-23 gram "superlette"!!

Tror en presisering av hva vi egentlig tar utgangspunkt i for hva som er tungt/lett, og om vi snakker om stang/line, kan være på sin plass.

Dag

Enig i at det bør presiseres hva tungt enhåndsfiske er...

For min del er ikke #7 tungt enhåndsfiske.. Det fisket som jeg bedriver med #8 distancen grenser(22gram +)..

#9'er fiske og klumpvekter fra 24-25gram er i mine øyne tungt enhåndsfiske, men det er meg da :msn-wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Og jeg som ikke bruker enhånds til laksefiske da......... :huh:

Har vurdert det, men ikke kommet så langt enda.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg