Hopp til innhold
Joakim

Elbe i gang med G. Loomis

Recommended Posts

Ikke fullt så positivt nei. Den "nye" garantiordningen blir nok ikke den samme. For min egen del blir nok merkebytte! Den garantien Elbe tilbyr SUGER!

mvh

Storfiskern

Endret av Storfiskern

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Ikke fullt så positivt nei. Den "nye" garantiordningen blir nok ikke den samme. For min egen del blir nok merkebytte! Den garantien Elbe tilbyr SUGER!

mvh

Storfiskern

redd for at det blir merkebytte for meg og, det blir vannskelig etter alle åra med loomis. men no er det jo messe på hamar. får sjå om det er noe erstatning å finne :unsure:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

mvh

Storfiskern

Da kan du jo egentlig aldri ha likt Loomis. Du finner ikke bedre stenger verken på enhånds eller tohånds :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Da kan du jo egentlig aldri ha likt Loomis. Du finner ikke bedre stenger verken på enhånds eller tohånds :)

enig meg deg, fann ikke noesom kan erstatte loomis. da blir det loomis noen år til :thumbup:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

enig meg deg, fann ikke noesom kan erstatte loomis. da blir det loomis noen år til :thumbup:

Hva med Sage da? Rimeligere iallefall. Lurer på om ZAxis kan matche Stinger GLX tohånds? Har selv Stinger 15' og det er en kanonbra stang, men har ikke prøvd Sage....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hva med Sage da? Rimeligere iallefall. Lurer på om ZAxis kan matche Stinger GLX tohånds? Har selv Stinger 15' og det er en kanonbra stang, men har ikke prøvd Sage....

spennende merke, men kjenner ikkje til sage. ingen av mine kompiser som har sage heller. virker som forhandlere på indre sunnmøre ikke har valgt å sattse på det merke . men det nærmer jo seg laksefiske, så treffer nok noen som har sage som det går å få prøve. :biggrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

spennende merke, men kjenner ikkje til sage. ingen av mine kompiser som har sage heller. virker som forhandlere på indre sunnmøre ikke har valgt å sattse på det merke . men det nærmer jo seg laksefiske, så treffer nok noen som har sage som det går å få prøve. :biggrin:

SAGE er MINST like bra som Loomis.

Loomis er noe hypet av Aktiv fritid. Gode stenger bevares, men Sage har ledet an utviklingen, ikke Loomis, etter mitt syn

Ellers er Sage mere velrenomert og kjent i USA. Husk Loomis startet opp i 1987, og er et ungt merke.

Og en ting til, i USA er Loomis historisk billigere enn Sage...

Endret av Predator

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

SAGE er MINST like bra som Loomis.

Loomis er noe hypet av Aktiv fritid. Gode stenger bevares, men Sage har ledet an utviklingen, ikke Loomis, etter mitt syn

Ellers er Sage mere velrenomert og kjent i USA. Husk Loomis startet opp i 1987, og er et ungt merke.

Og en ting til, i USA er Loomis historisk billigere enn Sage...

Vel, Sage startet opp i 1980, så er ikke så store forskjellen. Mener det ikke er store forskjellen på premium Sage rods/premium G.loomis rods. Det er personlige preferanser det kommer ann på. Generelt kan en vel si at Gloomis stengene ser lekkrere ut enn Sage stenger :thumbup:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Generelt kan en vel si at Gloomis stengene ser lekkrere ut enn Sage stenger :thumbup:

:msn-wink: Det er vel snarere Sage som er kjent for lekker finish og et nydelig stangarbeid.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Vel, Sage startet opp i 1980, så er ikke så store forskjellen. Mener det ikke er store forskjellen på premium Sage rods/premium G.loomis rods. Det er personlige preferanser det kommer ann på. Generelt kan en vel si at Gloomis stengene ser lekkrere ut enn Sage stenger :thumbup:

Vel du trekker frem smakssak.

Min Loomis fra 90 tallet er litt kjiip i designet med sin matte finish og carbon snellefeste..

Se på samtidige Sage, mye mere snasen med teal-grønn finish og edeltre snellefeste.

Det var vel ikke før triology serien til Loomis at de ble "pene"

Forøvrig er Streamdance GLX mere topptung i enn Z-axis. (uten at det har praktisk betydning)

Og, på tross av markedes drøyeste priser (i allefall gjennom Aktiv fritid) har de den dårligste garantien.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Denne Loomis vs Sage greia har jeg hatt gleden av å følge siden 1994. Jeg husker det ble sagt at Sage er fiskestenger og Loomis er kastestenger. Litt enig faktisk. Har alltid brukt Sage, men fisket litt laks for noen år siden og da valgte jeg Loomis GLX classic, etter å ha først prøvd Sage GIII.

Til ørretfiske bruker jeg Sage og skulle jeg fisket laks i dag hadde jeg valgt Sage. Men det går vel mest på personlig smak, som med det meste annet.

Syns Loomis har litt mangelfull finish. De ikke kutter tampene korte under pyntesurringene på Streamdance, noe som minner om manglende kunskap om stangbygging.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Denne Loomis vs Sage greia har jeg hatt gleden av å følge siden 1994. Jeg husker det ble sagt at Sage er fiskestenger og Loomis er kastestenger. Litt enig faktisk. Har alltid brukt Sage, men fisket litt laks for noen år siden og da valgte jeg Loomis GLX classic, etter å ha først prøvd Sage GIII.

Til ørretfiske bruker jeg Sage og skulle jeg fisket laks i dag hadde jeg valgt Sage. Men det går vel mest på personlig smak, som med det meste annet.

Syns Loomis har litt mangelfull finish. De ikke kutter tampene korte under pyntesurringene på Streamdance, noe som minner om manglende kunskap om stangbygging.

Da er det også en del som har gitt opp Sage med deres håpløse "nye" topptunge konsept, og heller foretrekker lett spenstig redskap selv om trådender stikker ut både her og der. Jeg har forøvrig ikke vert plaget av disse. Har også et par Sage GIII av de vellykkede modellene som var produsert for noe tid tilbake, tar litt tid å bruke dem opp.

Forøvrig skal det bli litt interessant å se om den lave dollarkursen får noen innvirkning på prissettingen ute hos Loomis's forhandlernett.

Endret av Nobody

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Sage stengene ser pene ut de, men det blir som å kaste med en veipinne i forhold til loomis... Blir som å sammenligne melodi grand prix (sage) med en U2 konsert (Loomis). Mye glam også i Grand Prix, men kvalitenen er fraværende...

Dette innlegget er satt bittelitt på spissen for å vise min soleklare Loomis preferanse...;)

:msn-wink: Det er vel snarere Sage som er kjent for lekker finish og et nydelig stangarbeid.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Vel, Sage startet opp i 1980, så er ikke så store forskjellen.

Jyplingfirmaer, begge to! :msn-wink:

En kamerat fra Sørlandet er bestemt i sitt syn på at stangbygging og stangkonstruksjon er et tradisjonsrikt håndtverk som tar minst 150 år for å lære skikkelig. :msn-wink:

Gjett hvilke to merker han sverger til?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Forandringene i dette konservative konseptet har vel heller ikke været påtagelig. Godt gjort at de fortsatt klarer å lure noen med de gamle rajene. Prøvde en slik kopperfarget engel, men den tror jeg gjør seg best som brøytestikke.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Må bare påpeke en vanlig misforståelse ; tohånds er brøytepinner alle som en!!!!

Bare fordi noen brødre fra Trøndelagen har sagt at lange stenga, tjokke snøra og schvære flua e rette meddisin og laksefiske....

Skikkelig laksefiske foregår med små stenga, tynne snøra og små flua!!!!

Regards ; full og freidig :biggrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Forandringene i dette konservative konseptet har vel heller ikke været påtagelig. Godt gjort at de fortsatt klarer å lure noen med de gamle rajene. Prøvde en slik kopperfarget engel, men den tror jeg gjør seg best som brøytestikke.

Den andre 150+ åringen har vel fått litt mer skryt for nytenkning på stangfronten de siste årene.

Ingen som tar den?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Den andre 150+ åringen har vel fått litt mer skryt for nytenkning på stangfronten de siste årene.

Ingen som tar den?

Det er vel Orvis du tenker på. Disse stengene har jeg faktisk ikke prøvd siden 15' spey stanga. Har registret at de er blå med en forferdelig tynn kork. Kanskje noe å anstrenge seg for å prøve? Desverre ingen av mine fiskekamerater som har ei slik, ei heller noen aktiv markedsføring.

Edit

Her blandet jeg visst to amerikanere. Orvis hadde riktignok en helaktion tohånds som bar navnet Orvis Spey 15'. De andre jeg blandet inn var de blå T&T med tynn kork. Orvis er vel helt fraværende i Norge?

Endret av Nobody

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ingen som tar den?

Orvis, Thomas & Thomas, Hardy, Greys(? er vel bare et merkenavn) :) Prøver meg med en helgardering

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det er vel Orvis du tenker på. Disse stengene har jeg faktisk ikke prøvd siden 15' spey stanga. Har registret at de er blå med en forferdelig tynn kork. Kanskje noe å anstrenge seg for å prøve? Desverre ingen av mine fiskekamerater som har ei slik, ei heller noen aktiv markedsføring.

Jeg har aldri prøvd en Orvis tohåndsstang. Jeg kan heller ikke huske å ha sett noen hverken i elva, hos kompiser eller i noen utstyrssjappe. De kan neppe være særlig vanlige i Norge.

Orvis, Thomas & Thomas, Hardy, Greys(? er vel bare et merkenavn) :) Prøver meg med en helgardering

Det var Orvis jeg tenkte på som den andre, Hardy ble ganske riktig nevnt tidligere (kopperfarget engel/brøytestikke).

Selv om T&T er anerkjente også fra split cane tiden, så er vel de litt yngre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg